Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Canva 875 - Szumy i zakłócenia na kazdym kanale.

28 Dec 2012 16:34 6129 27
  • Level 10  
    Witam serdecznie!
    Jestem świeżym posiadaczem CB radia.

    Mój zestaw to:
    -Stabo xm 3001e bez poprawek ASC i ANL
    - Canva / Delta 875 kupiona na tej aukcji

    http://allegro.pl/antena-cb-canva-delta-875-folia-***********-***************.html

    Zasięg nadawania i odbierania z włączonym ASC to 4-5 km w terenie podmiejskim.
    Zasięg który daje antena w pełni zaspokaja moje potrzeby. Celowo kupiłem tanią antenę.
    Bardzo przeszkadzają mi ciągłe szumy, znikają przekręcając SQ na ponad połowę lub włączając ASC.

    Starałem rozwiązać ten problem w taki sposób. Volume na maxa, Rf Gain na maxa, SQ minimalne, kanał 35.
    Włączony silnik podłączona antena, ciągłe szumy i trzaski.
    Wyłączony silnik podłączona antena ciągłe szumy i trzaski.
    Włączony silnik odłączona antena, praktycznie brak zakłóceń.
    Wyłączony silnik odłączona antena, praktycznie brak zakłóceń.

    Gdy mam włączony silnik skręcone SQ na minimalnym poziomie i dotknę anteny, szumy znikają i słychać komunikaty.

    Podejrzewam, że sęk tkwi w masie anteny lub złym ekranie kabla. Jak można temu zaradzić domowymi sposobami nie wydając zbyt dużo gotówki?

    Moderated By c2h5oh:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • User removed account  
  • Level 12  
    Możliwe że to sztabo to taki sam bubel jak legend 2 . Najgorsze radio jakie kiedykolwiek testowałem. Ja radze podpiąć radyjko jakieś sprawdzone np popularnego Miranda 100 i porównać czy jest tak samo. Jeśli chcesz sprawdzić przewód to czujnikiem czy nie jest gdzieś przerwany albo nie połączony z masą.czujnik na piszczenie Jaden styk czujnika do promiennika a drugi do wtyczki kabla ten bolec w środku jak piszczy to jest dobrze i promiennik z masą wtyczki ma nie piszczeć. . Ale najlepiej sprawdzić SWR jak jest coś nie tak to na pewno nie będzie koło 1.5. tylko pokazywał jakieś bardzo duże wartości. No i wiadomo podstawa to zestroić.
  • Level 19  
    janeczeknt wrote:
    Wtyczka fabryczna, więc myślę, że jest ok.


    Nie koniecznie jak fabryczna będzie ok. Miałem już kilka przypadków. Sprzedający powiedział nic nie trzeba stroić antene na dach wtyczkę do zapalniczki będzie dobrze. Przyjeżdża taki delikwent panie radio nowe antena nowa i nic nie słychać a tu zwarcie właśnie we wtyczce.
  • Level 12  
    Edytowałem wiadomość wyżej czujnik na piszczenie i działaj.
  • Level 25  
    janeczeknt wrote:
    Proszę powiedzcie mi krok po kroku jak i czym sprawdzić, co powinno wyjść jeśli jest dobrze, a co jeśli źle.


    Sprawdzić wtyczkę między bolcem a obudową czy nie zwarta;
    Przewód bolec wtyczki przejście na bat(promiennik anteny)-powinno być przejście!.
    Wtyczka obudowa przejście na magnes podstawy anteny- powinno być przejście!.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 12  
    Ja mam unidena 520 nawet wyprodukowany w filipinach i lipa onwa mk3 i midland 100 jest o wiele lepszy chociaż nie mają filtra ANL stabo jeszcze nie miałem w ręce ale wieże na słowo.
  • Level 12  
    Czyli kabel jest w porządku teraz zostaje zestroić antenkę masz jakiś przyrząd? Bez tego ani rusz. Pisałeś że jak dotkniesz antenę to znikają szumy jest to normalne. Co chcesz pokazać o radyjku filmik nagrać?
  • Level 12  
    Tak najlepiej podjechać do zestrojenia chyba że sam potrafisz. Aby zestroić trzeba ciąć albo wysuwać promiennik. Chętnie obejrzę film proponuje jeszcze nagrać z podpiętą anteną i na włączonym i wyłączonym silniku.
  • Level 10  
    Byłem nastroić antenę, SWR był koło 2,5, teraz jest poniżej 1.

    Mam wrażenie że szumi bardziej niż wcześniej. Zazwyczaj szumiało mniej niż na filmiku. Kolega który mi odpowiedział był około 5-7 KM ode mnie.


    Z anteną: http://www.youtube.com/watch?v=2lu87zmLG0U&list=HL1356777015&feature=player_detailpage

    Bez anteny: http://www.youtube.com/watch?v=qk_weZIzx1Q&feature=player_detailpage

    Dodano po 3 [godziny] 45 [minuty]:

    Panowie proszę o pomoc. Sprawdzając teraz radyjko jestem pewien, że parametry się pogorszyły.
  • User removed account  
  • Helpful post
    Level 12  
    Uważam że powinno się zestroić antenke od 1,2 - 1.5. ale to nie jest to przyczyną tych szumów tylko ogromne zakłócenia nikt nie nadaje a palą się 3 diody jest to ogromny problem w czasie jak nikt nie nadaje powinny być wszystkie zgaszone . Słychać jakąś dmuchawę może ona tak zakłóca albo stoisz autkiem koło źródła zakłócenia ja jak podjeżdżam pod supermarket to jest podobnie. Proponuje znaleźć źródła zakłóceń według mnie radio chodzi bardzo źle jak by wyeliminował te zakłócenia to nie poznałbyś radia.
  • Level 10  
    Dziś trochę pojeździłem i zauważyłem że czasem SQ ustawione na 1/5 obrotu oraz RF na 3/4 daje ciszę w samochodzie, a komunikaty słychać wyraźnie. W poniedziałek będę miał okazję na dłuższą trasę, więc pobawię się dłużej.

    Czy jeśli zmienią antenę np. na Sirio AS100, problem zniknie?
  • Level 10  
    W zaszumionej okolicy przy ustawieniu RF gain na max to raczej normalny objaw. Po wyjechaniu w trasę zakłócenia powinny spaść. W mieście lepiej zjechać RF gain do poziomu, w którym zakłócenia nie będą nam przeszkadzały.

    AS100 to antena o konstrukcji zamkniętej przez co odprowadza ładunki elektrostatyczne do masy. Na pewno osiągi będą lepsze ale czy zmniejszy się szum to raczej wątpię.
  • Level 12  
    Sanch0 wrote:
    W zaszumionej okolicy przy ustawieniu RF gain na max to raczej normalny objaw. Po wyjechaniu w trasę zakłócenia powinny spaść. W mieście lepiej zjechać RF gain do poziomu, w którym zakłócenia nie będą nam przeszkadzały.
    Takie straszne zakłócenia to nie są raczej z eteru tylko kolega musi stać bardzo blisko źródła zakłócenia przy normalnym szumie eterowym nie paliła by się żadna dioda.
  • Level 10  
    Czy by się paliła to zależy od wyskalowania wskaźnika. Wystarczy, że zaszumienie eteru będzie niewielkie i zapalają się często dwie diody przy RF gain ustawionym na max.
  • Level 38  
    janeczeknt wrote:
    Zasięg nadawania i odbierania z włączonym ASC to 4-5 km w terenie podmiejskim.
    Zasięg który daje antena w pełni zaspokaja moje potrzeby. Celowo kupiłem tanią antenę.
    Bardzo przeszkadzają mi ciągłe szumy, znikają przekręcając SQ na ponad połowę lub włączając ASC.



    Re: modyfikacja onwy mk2 zmniejszenie szumów Driver wrote:
    Na KF-ie szumy odbierane z pasma są wielokrotnie większe niż szumy własne odbiornika. Na szumy z pasma składają się szumy naturalne - atmosferyczne, galaktyczne z wnętrza ziemi itd. oraz szumy sztuczne - wytwarzane przez człowieka. Na jedne i drugie praktycznie nie mamy wpływu, są jakie są w danym miejscu. Szumy własne odbiornika czy nadajnika (nadajniki też je mają) to te które wytwarzają wszystkie elementy i układy. Antena odbiera zarówno szumy z pasma jak i sygnały, ale szumy pasma w danym monecie mają średnią wartość o stałym poziomie. Natomiast wartości poziomów sygnałów zmieniają się w zależności od odległości, mocy nadajników, tłumienia trasy itp. Zrozumiałość sygnału danej stacji zależy od tego na ile jej sygnał jest wyższy od poziomu szumów.
    Oczywiście przez "szumy wytwarzane przez człowieka" należy rozumieć zakłócenia pochodzące od rożnych urządzeń elektrycznych, lista takich urządzeń jest przeogromna, więc nie ma sensu ich wymieniać. Zakłócenia wytwarzane przez człowieka są szczególnie dokuczliwe na terenach miejskich gdzie występuje duża ilość różnych urządzeń, które są źródłem zakłóceń nieraz o dużym natężeniu. Zdarzają się miejsca gdzie z powodu dużego poziomu zakłóceń nawiązanie łączności na odległość powyżej 1 km jest szczególnie utrudnione a na większą odległość niemożliwe. Szumy i sygnał indukują się w antenie w identyczny sposób więc jako prąd w.cz. trafiają na wejście odbiornika, dalej układy przetwarzają przetwarzają szum i sygnał. Nie rozróżniają one co jesz szumem a co sygnałem, dopiero to co słyszymy jest odpowiednio interpretowane przez nasz umysł. Oczywiście istnieją odbiorniki wyposażone w układy cyfrowej obróbki sygnału, lecz nie spotkałem takich montowanych fabrycznie w radiotelefonach CB. To że wskaźnik sygnału pokazuje również jakiś poziom szumu jest zjawiskiem normalnym, a wskazania są mniej więcej proporcjonalne do średniego natężenia pola elektromagnetycznego szumów odbieranych przez antenę w danym miejscu.
    janeczeknt wrote:
    Starałem rozwiązać ten problem w taki sposób. Volume na maxa, Rf Gain na maxa, SQ minimalne, kanał 35.
    Włączony silnik podłączona antena, ciągłe szumy i trzaski.
    Wyłączony silnik podłączona antena ciągłe szumy i trzaski.
    Z tego wniosek może być tylko taki że układy elektryczne (elektroniczne) silnika nie wprowadzają zauważalnych zakłóceń (inni tak dobrze nie mają, wystarczy poczytać na forum).
    janeczeknt wrote:
    Włączony silnik odłączona antena, praktycznie brak zakłóceń.
    Wyłączony silnik odłączona antena, praktycznie brak zakłóceń.
    Tu można wnioskować że zakłócenia nie przedostają się przez zasilanie i nic więcej.
    janeczeknt wrote:
    Gdy mam włączony silnik skręcone SQ na minimalnym poziomie i dotknę anteny, szumy znikają i słychać komunikaty.
    Dzieje się tak dlatego że antena zostaje rozstrojona i w konsekwencji szum i sygnał odbierany jest gorzej, poniekąd na antenę działasz jak tłumik. W takim przypadku do wejścia odbiornika dochodzi mniej sygnałów niepożądanych, w wyniku czego układy odbiornika mają bardziej komfortowe warunki pracy. To ma związek z tym co pisałem Link.
    To czy antena jest zwarta dla prądu stałego ma wpływ na zakłócenia pochodzące od ładunków statycznych, które powstają np. podczas jazdy na skutek tarcia powietrza i tego co się w nim znajduje, o przewód masztu anteny, karoserie pojazdu czy tarcia opon o podłoże, zwłaszcza jeśli wilgotność otoczenia jest niewielka. W innych przypadkach zwarcie anteny dla prądu stałego nie ma znaczenia, gdyż nie ma wpływu na poziom prądów sygnałów i szumów indukujących się w antenie w wyniku działania pól elektromagnetycznych sygnałów i szumów. Na to jaka wartość prądu w.cz. popłynie do wejścia odbiornika zależy od parametrów anteny i natężenia pola elektromagnetycznego. Zatem nie pozostaje Ci nic innego jak pogodzić się z istnieniem szumów, gdyż są one jakie są i na to jakie są nie masz praktycznie wpływu.
  • Level 12  
    Próbowałeś podpiąć inne radio ?
  • Level 13  
    Witam.
    Kilkanaście wypowiedzi - kilka prawd, reszta jak zwykle.

    Prawdą jest że SWR powinien być jak najniższy - nie między 1,2 a 1,5 tylko jak najniższy, bliski 1.
    Nie ma SWR poniżej 1 - albo Cię oszukał serwis albo nie bardzo pamiętasz. Skala na mierniku jest od 1 i jeśli masz mniej niż 1 to oznacza, że miernik jest wadliwy lub otrzymuje zbyt niskie napięcie z nadajnika które nawet nie pozwala na jego właściwą kalibrację.

    Prawdą jest że zwarta elektrycznie antena oddaje mniej zakłóceń do odbiornika ale właśnie tych z natury powstałych od elektrostatyki, ale też od iskrzenia. Nie opowiadaj więc kolego że nie ma wpływu na poziom szumu, bo sam dopiero napisałeś, że szumem jest wszystko wytworzone przez człowieka a nie pozostające w sferze interesującego nas sygnału. Trzaski z iskrzenia to również szum jeśli ma odpowiednio gęste szpilki.

    Anteny same w sobie nie są selektywne więc marna antena zbiera mniej sygnału ale też mniej szumu. Jakość Twojej Canvy mimo że de facto jest marna nie jest przyczyną Twoich problemów. Dlatego też gdy jej dotykasz powodujesz obniżenie progu szumu a komunikaty słyszysz. To już kwestia selektywności naszego słuchu - masz mniej zakłóceń więc masz wrażenie że wszystkie rozmowy do Ciebie docierają. Nieprawda - po prostu nie słyszysz nadal tych, którzy nadają poniżej progu Twoich szumów.

    Osobiście proponowałbym odłączyć akumulator od pojazdu i zasilić nim samo radio.
    Po to, by wyeliminować ewentualne zakłócenia pochodzące z samego auta. Tak, niejednokrotnie udało mi się "słyszeć" pracę komputera pokładowego czy jakiegoś silniczka lub innych patentów typu GPS tracking czy rozstrojonej centralki alarmowej. Jednocześnie będziesz miał test otoczenia. Bo faktycznie możesz mieć coś w pobliżu. W mojej miejscowości swego czasu najgłośniej było nieopodal szpitala i fabryki cukierków, popularnych krówek. Tyle silników na hali betonowej a nie blaszanej naraz dawało po eterze na poziomie 8s.

    Ostatecznie pozostaje Ci sprawdzić to na innym radioodbiorniku ale ja stawiałbym na pojazd lub okolicę.

    Pozdrawiam.
  • Level 38  
    killergr wrote:
    Prawdą jest że zwarta elektrycznie antena oddaje mniej zakłóceń do odbiornika ale właśnie tych z natury powstałych od elektrostatyki, ale też od iskrzenia.
    Nie opowiadaj takich rzeczy, ponieważ nie masz racji. Antena zwarta elektrycznie to taka, której konstrukcja lub dodatkowy nie zaliczający się do jej konstrukcji element, odpowiednio do anteny dołączony, wyrównuje różnice potencjałów pomiędzy promiennikiem a ziemią, jeśli antena jest uziemiona, a w innych przypadkach pomiędzy promiennikiem a tzw. masą lub przeciwwagą, którymi np. w przypadku pojazdu jest głównie metalowa karoseria. Sama antena lub dodatkowe dołączone do niej elementy nie mogą być zwarciem dla prądów w.cz. w zakresie częstotliwości pracy anteny. Impedancja lub reaktancja tych elementów dodatkowych, w zakresie częstotliwości pracy anteny musi być odpowiednio dobrana gdyż w przeciwnym razie uniemożliwiły by poprawną prace anteny. Dlatego mówimy o zwarciu elektrycznym ale dla prądu stałego, dla prądu zmiennego antena nie może być zwarta, ponieważ wtedy impedancja wynosiła by 0Ω i prąd zmienny płynął by, zgodnie z prawem Ohma, tam gdzie wystąpi jej najmniejsza wartość.
    killergr wrote:
    Nie opowiadaj więc kolego że nie ma wpływu na poziom szumu, bo sam dopiero napisałeś, że szumem jest wszystko wytworzone przez człowieka a nie pozostające w sferze interesującego nas sygnału. Trzaski z iskrzenia to również szum jeśli ma odpowiednio gęste szpilki.
    Rozumiane w takim sensie trzaski i iskrzenia będą szumem, ale generalnie szum jest zjawiskiem szerokopasmowym od 0Hz począwszy. Zastanów się jak tworzą się iskry i co może wywoływać trzaski, jakie spektrum częstotliwości zostanie wytworzone. W sprzyjających warunkach może zostać wyemitowane, związane z tym spektrum częstotliwości, pole elektromagnetyczne. Wtedy zrozumiesz że jakiekolwiek pole elektromagnetyczne szumów, trzasków i iskier, które w promienniku anteny zamieniane jest na prąd, elektryczne zwarcie anteny (w domyśle dla prądu stałego) nie zmniejszy szumów w zakresie jej częstotliwości pracy. Ekstremalnym przykładem są burze z piorunami odległe o dziesiątki, setki a nawet tysiące km od anteny (wszak to wyładowania elektrostatyczne) a jednak w odbiornikach te zjawiska są wyraźnie słyszalne właśnie jako trzaski.
    killergr wrote:
    Anteny same w sobie nie są selektywne więc marna antena zbiera mniej sygnału ale też mniej szumu.
    Tu też mijasz się z prawdą ponieważ większość anten, w tym anteny pasma CB, to anteny harmoniczne, nazywane tak ponieważ występują w nich rezonanse LC na częstotliwości pracy oraz na wyższych a czasami na niższych częstotliwościach harmonicznych, co niejednokrotnie daje mozliwość wykorzystania ich na większej niż jedno ilości pasm (harmonicznych). Jeśli w antenie wystąpi choć jeden rezonans LC to tym samym będzie ona pracowała selektywnie, przy czym jej selektywność zależy od wielu różnych czynników. Przy odpowiedniej konstrukcji np. polegającej na złożeniu wielu anten harmonicznych w jedną można uzyskać szersze pasmo. Przykładem takiej anteny jest antena logarytmiczno-periodyczna. Oczywiście istnieją również anteny nierezonansowe tzw. anteny aperiodyczne, tu brak rezonansu powoduje również brak selektywności, oznacza to że pracują szerokopasmowo. Anten aperiodycznych w pasmie CB praktycznie się nie stosuje, a jeżeli już to stosowane są w niezwykle rzadkich przypadkach. Marna antena, to ta która ma niską sprawność, a nie ta o złej selektywności.
  • Level 13  
    Trochę obawiałem się pisząc swojego posta że właśnie taki obrót nadam sprawie.
    Przyznam szczerze, że nie potrafię pisać takich elaboratów jak kolega Driver piękną, książkową teorią popierając swoje tezy, jednakże z pełną odpowiedzialnością mogę poprzeć je kilkunastoletnią praktyką w dziedzinie serwisu i nie tylko urządzeń CB. Przekazałem swoje spostrzeżenia, które w moim mniemaniu bardziej przydadzą się koledze proszącym o pomoc w rozwiązaniu problemów niż 400stu wyrazowy wykład z dziedziny fizyki i elektroniki.
    To, co opisałeś Driver jest raczej tematem na długie zimowe wieczory niż konkretnym przepisem na zakłócenia.
    Wracając na chwilę do anten zwartych - słuchałeś kiedyś pracy radia podczas burzy w odległości ponad 15km od stacji na antenie typu Skylab czy Lemm V3 (elektrycznie rozwarte) i porównywałeś do jakiejkolwiek 5/8 z odczepem cewki do masy ? Czy potwierdza się wtedy Twoja teroria odnośnie zakłóceń od prądu zmiennego ? Bo chyba nie powiesz, że iskry od wyładowań atm. czy od silników to zakłócenie od prądów stałych ??

    Pozdrawiam.

    Kolegę który rozpoczął wątek pytam czy miał chwilę by sprawdzić moje tezy.
  • Level 16  
    killergr--czy przeczytałeś ze zrozumieniem to co kol.Driver napisał chyba nie.
    Miałem Peugot partnera służbowego i GPS który mnie "pilnuje". O poprawnej pracy CB mogłem zapomnieć chyba że na postoju.Mam teraz-Fiata zero problemu.... zobaczymy jak GPS założą. Szukaj kolego problemu w elektronice samochodu...reflektometr i stroimy antenę CB to podstawa.
    Twoje tezy kol.killergr niczemu nie służą.Jak to jest w czasie burzy krótkofalowcy lepiej niż dobrze wiedzą!...
    Pozdrawiam!
  • Level 38  
    killergr wrote:
    To, co opisałeś Driver jest raczej tematem na długie zimowe wieczory niż konkretnym przepisem na zakłócenia.
    Oczywiście można napisać zrób tak i tak niczego nie wyjaśniając, ale Elektroda ma też pomóc w zrozumieniu. Czy tylko na zimowe? Zobacz ile się pisze o zakłóceniach, ciągle ktoś ma z czymś problem. Czasem nie ma prostych i konkretnych sposobów na walkę z zakłóceniami. Są różne zakłócenia, więc nieraz jakiś przypadek trzeba traktować indywidualnie aby znaleźć przepis na ich ograniczenie lub eliminację. Czasem szuka się po omacku, bo ktoś nie potrafi czegoś nazwać i napisać z czym ma tak naprawdę ma problem, trzeba się domyślać i wyciągać informacje.
    killergr wrote:
    Wracając na chwilę do anten zwartych - słuchałeś kiedyś pracy radia podczas burzy w odległości ponad 15km od stacji na antenie typu Skylab czy Lemm V3 (elektrycznie rozwarte) i porównywałeś do jakiejkolwiek 5/8 z odczepem cewki do masy ? Czy potwierdza się wtedy Twoja teroria odnośnie zakłóceń od prądu zmiennego ? Bo chyba nie powiesz, że iskry od wyładowań atm. czy od silników to zakłócenie od prądów stałych ??
    Nie tylko słucham ale i prowadzę łączności na różnych pasmach. Przez ponad 27 lat zajmowałem się różnego rodzaju sprzętem radiowym i nie był to tylko sprzęt amatorski.
    Gdybyś trochę poczytał o piorunach to wiedział byś dlaczego inaczej słychać wyładowanie atmosferyczne na antenie otwartej i zwartej dla prądu stałego. Wyładowanie składa się z etapów, ale każdy etap wywołuje zmiany pola elektrycznego o różnej amplitudzie i częstotliwości. Poniżej przykładowa ilustracja takich zmian w odległości 50km od wyładowania. Tu akurat doziemnego ale są i inne, które również odpowiednio do swojego charakteru wywołują zmiany natężenia pola elektrycznego.
    Canva 875 - Szumy i zakłócenia na kazdym kanale.
    Jak widać główny przyrost impulsów jest dodatni, ale zdarza się też ujemny w zależności od znaku ładunku chmury w stosunku do ziemi. Jak wiesz zmiana napięcia wymusza przepływ prądu. Lecz drogi tego prądu są inne w przypadku anteny rozwartej i zwartej dla prądu stałego. Antena podłączona jest do wejścia odbiornika więc w przypadku anteny rozwartej prąd popłynie w obwodzie: ziemia żyła fidera (ekran kabla), wejście odbiornika, druga żyła fidera (środkowa kabla) wejście anteny i promiennik anteny. Przepływając przez wejście, na którym są obwody rezonansowe impulsy dodatnie wytwarzają drgania o częstotliwości na którą nastrojone są obwody odbiornika i dalej tak jak każdy inny sygnał przez kolejne stopnie do wyjścia. W przypadku anteny zwartej dla prądu stałego prąd płynący od ziemi rozgałęzia się proporcjonalnie do wartości oporności. Zwarcie anteny ma dużo mniejszą wartość niż wejście odbiornika i fider, więc prąd płynący przez wejście ma dużo mniejsze natężenie. Zatem w obwodach rezonansowych na wejściu wytworzy się niższe napięcie oscylacji mało odczuwalne na wyjściu. Ale podczas wyładowania prąd płynący w kanale pioruna jest źródłem emisji fal elektromagnetycznych o częstotliwościach od herców do GHz i to promieniowanie elektromagnetyczne odbiera antena. Nie ma tu już znaczenia czy antena jest zwarta lub rozwarta dla prądu stałego, gdyż przy tak szerokim paśmie emisji częstotliwości z kanału pioruna i tak częstotliwości z zakresu pracy odbiornika z anteny przez fider trafią na wejście, tak samo jak trafia sygnał. Właśnie te zjawiska powodują różnicę, również w ogólnym wrażeniu słuchowym, przy odbiorze na antenach zwartych i rozwartych.
    Inne zakłócenia wywołane udarami prądu zarówno stałego (np. instalacja w samochodzie) jak i zmiennego (np. z sieci energetycznej) powodują również zmiany natężenia pola elektrycznego. Jeśli udarowi towarzyszy iskra w kanale iskry powstają fale elektromagnetyczne o bardzo szerokim pasmie częstotliwości i pewnym natężeniu, lecz głównym kanałem propagacji są przewody. Tu mechanizmy powstawania zakłóceń są podobne do tych podczas piorunów, tylko skala mniejsza. Ale potrafią być tak samo dokuczliwe. Z zakłóceniami tego rodzaju czasem walkę można wygrać, a z zakłóceniami od wyładowań atmosferycznych niejednokrotnie trzeba się niestety pogodzić.