Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Vectra 1.8 A (95) LPG/PB - Niedziałające ogrzewanie tylnej szyby

Artek_łódź 28 Gru 2012 18:26 7149 8
  • #1 28 Gru 2012 18:26
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Witam,
    Posiadam samochód Opel Vectra A, sedan. Kilka dni temu, zaczęło szwankować ogrzewanie tylniej szyby. Rozpoczęło się od tego, że dwa paski po środku szyby przestały grzać, następnego dnia grzała cała szyba, a jeszcze kolejnego już w ogóle. Gdy włączę ogrzewanie i dobrze się wsłucham to słyszę takie jakby delikatne strzelanie w grzałkach, kilka razy i koniec. Dodatkowo widzę że szyba rozgrzewana jest na milimetr-dwa od paska. Sprawdzałem miernikiem każdy pasek ale nie ma zasilanie prawie w cale. Na konektorach (swoją drogą zasłoniętych przez poszycie tapicerki – kompletnie nie mam się jak do nich dostać) napięcie jest rzędu 0,6 V a powinno być coś koło 12V. Sprawdziłem bezpiecznik – ok. Podejrzewam albo włącznik albo przekaźnik. Włącznik wymontowałem ale nie ma oznak zużycia – wygląda jak nowy z fabryki. Na wszelki wypadek psiknąłem go WD, przedmuchałem gniazdo ale nic z to nie dało. Po zapłonie i wciśnięciu przełącznika, zapala się pomarańczowa żaróweczka, słychać delikatne pyknięcie przekaźnika i na tym koniec. Wyczytałem w sieci, że można sprawdzić przekaźnik, robiąc jakąś zworkę z kabelka, ale boję się zwarcia. Poza tym informacje w sieci są często błędne, w podobnym przypadku doradzono wymontowanie przekaźnika, który tak naprawdę odpowiadał za sygnał dźwiękowy. Chyba, że jeden przekaźnik odpowiada za kilka funkcji. Czy możecie doradzić mi co zrobić? Poniżej prezentuję zdjęcie mojej skrzynki z bezpiecznikami.
    Opel Vectra 1.8 A (95) LPG/PB - Niedziałające ogrzewanie tylnej szyby
    Gdzie znajduje się tu przekaźnik do ogrzewania tylnej szyby? Ponieważ nie mam przekaźników na podmianę, chciałbym sprawdzić czy dochodzi do nich zasilanie i czy są sprawne. W pewnej książce przeczytałem, że trzeba wyjąć przekaźnik, podpiąć sondy miernika i sprawdzić czy idzie napięcie. Faktycznie, podczepiając przewód + pod gniazdo nr 30 a - do 87 tak jak pisali, uzyskałem wynik 12 V, ale co z innymi? Ten który sprawdzałem miał być od ogrzewania a okazał się sygnałem dźwiękowym. Czy ktoś na podstawie zdjęcia może określić gdzie znajduje się przekaźnik odpowiedzialny za ogrzewanie szyby? W czerwonym kole zaznaczyłem przekaźnik, który jest sprawny.
    Będę wdzięczny za każdą pomoc.

  • Pomocny post
    #2 28 Gru 2012 19:27
    jastrzą1975
    Poziom 12  

    Witaj. Na początek możesz sprawdzić napięcie na końcach przewodów tak jak to już robiłeś ale po zdjęciu jednego z grzałki. Grzałka ma duży pobór prądu i w ten sposób będziesz miał błędne wskazania. W mojej vectrze miałem utlenioną końcówkę przy szybie. Dotknij przekażniki i włącz ogrzewanie szyby. Poczujesz pstryknięcie. Skoro słyszysz przekażnik to włącznik jest dobry. Jeżeli prąd dochodzi do końcówek to przekażnik jest też dobry. Grzałkę domowym sposobem sprawdzałem podłączając bezpośrednio prąd do grzałki.

  • #3 28 Gru 2012 20:04
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dzięki za szybki odpis.
    Jutro sprawdzę przekaźnik metodą na dotyk oraz postaram się jeszcze raz obejrzeć te końcówki przy szybie, ale przyznam się, że mam do nich bardzo ograniczony dostęp. Odchyliłem tapicerkę z prawej strony ale ledwo co widzę takie punkciki, które dochodzą do szyby, chyba że szukam w złym miejscu. Takie jakby dwie klamerki metalowe znajdują się po obu stronach szyby, nie ma mowy abym odczepił kabelek bez demontażu plastikowej szarej osłony, a z tego co widzę ona jest przytwierdzona do karoserii śrubą imbusową. Np w Skodzie mojego brata te konektorki są dostępne od ręki a w mojej Vectrze ich po prostu nie widać. Czy pamiętasz aby w twoim woziku też tak trudno było się do nich dostać?

  • Pomocny post
    #4 28 Gru 2012 20:41
    piter_1993
    Poziom 11  

    Kolego ściagnij tapicerke. Zmierz napięcie dochodzące bezpośrednio do szyby. Można równierz zmierzyć rezystancję grzałk czy wogle ma przejscie.

  • #5 29 Gru 2012 11:50
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Udało mi się dostać do tych końcówek przy szybie ale niestety napięcie wynosi 0.06V max. Grzałki grzeją na tyle że widać je na szybie a reszta zamarznięta. Psiknąłem te miejsca WD ale bez efektu. Kabelki widać są w dobrym stanie, ale mogę je ocenić tylko do pewnego miejsca, bo dalej znikają w karoserii, ale na pewno nic sie nie odczepiło. Co do przekaźnika to sprawdzałem ręką ale przy żadnym z tych widocznych na zdjęciu nie poczułem pstryknięcia. Słyszę ten pstryk tak, jakby dochodził zza skrzynki z bezpiecznikami, bardziej spod kierownicy, jakby tam był jakiś przekaźnik. Wydaje mi się, że ten pstryk jest lekko cichszy niż jak wszystko wcześniej działało.

    Wg informacji ze skrzynki z bezpiecznikami, za ogrzewanie tej szyby (ale także i wiatrak chłodnicy, kierunki, wycieraczki i kilka innych rzeczy), odpowiada przekaźnik drugi od lewej z patrząc od góry, (ten najbardziej wciśnięty). Czy możliwe aby inne funkcje działały a tylko ogrzewanie nie jak padł przekaźnik?

  • Pomocny post
    #6 29 Gru 2012 17:02
    jastrzą1975
    Poziom 12  

    Sprawdż - (czy jak kto woli masę). Prądowy kabel odłącz od grzałki a drugi kabelek zostaw i dotknij bezpośrednio do karoserii tylko bez farby i zmierz napięcie.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Nie zalecam psikania wd na styki. Są odpowiednie środki do konserwacji i czyszczenia styków elektrycznych. Przekażnik masz prawdopodobnie za skrzynką bezpieczników. W moim aucie miałem dwa za skrzynką.

  • #7 29 Gru 2012 21:51
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Sprawdzenie masy to było to. Okazało się, że kabel ten tylko pozornie wydawał się w porządku. W dzień przy świetle odchyliłem poszycie i gdy dotknąłem kabelek masy po prostu rozsypał się w palcach (poprzedniego dnia tylko dostrzegłem że jest cały a na dotyk sprawdziłem przewód +). Od karoserii odkręciłem śrubę bez problemu ale ten konektorek na stuku po prostu wtopił się i zardzewiał na tyle, że nie daje rady go zdjąć, prędzej oderwę całość z szyby. Wstawiłem więc nowy zaizolowany kabelek, dokręciłem do karoserii a wokół styku tylko go okręciłem. Chciałem nasunąć na ten fragment folę termokurczliwą, ale tak szerokiej nie mam, więc obkleiłem to taśmą. Potem zapłon i włączenie ogrzewania - wszystko wróciło do normy - napięcie na stykach takie jak być powinno :) Dziękuję za namiar. A mam jeszcze pytanie czy pozostawienie tak podłączonego kabla jest bezpieczne? Nie zsuwa się ani nic z tego styku, obwiązałem parokrotnie i dodatkowo całość wzmocniłem izolacją. Nie będzie to topić się podczas używania ogrzewania? W blokowych warunkach absolutnie nie ma mowy o odczepieniu tego bez trwałego uszkodzenia. Czy tak może zostać?

  • #8 29 Gru 2012 23:14
    jastrzą1975
    Poziom 12  

    Raczej długo nie podziała. Rdza jak już zacznie jeść to do puki ma warunki nie przestanie. Musisz spróbować delikatnie oczyścić i użyć konektorków takich zaciskanych. Chodzi o to, że ten kabelek zacznie słabo masować i będziesz miał powtórkę. Możesz dotykać palcem w miejscu łączenia i sprawdż czy się grzeje. Jeśli tak to musisz poprawić. Nie wiem czy od razu wyniknie pożar ale lepiej chuchać na zimne niż...

  • #9 30 Gru 2012 00:27
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Ojej trochę się przeraziłem po tym co napisałeś, więc wkurzyłem się, oderwałem ten kawałek ze stopioną klamerką (okazało się, że klamerka była osłonięta prostokątnym kawałkiem plastiku i to się razem piękne przytopiło do konektora) i założyłem nową klamerkę zaciskową oraz oczkową z kabelkiem. Dokręciłem do karoserii i wszystko działa git majonez :)
    Serdeczne dzięki za pomoc - możnaby rozebrać pół samochodu a to tylko kawałeczek "wiecie jakiego" kabelka wadził ;p
    Pozdrawiam i życzę udanego Sylwestra! :)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME