Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak rozpoznać transformator?

zildjians 30 Gru 2012 18:43 3642 15
  • #1 30 Gru 2012 18:43
    zildjians
    Poziom 9  

    Witam. Jestem na etapie ożywiania staroci estradowych, obecnie walczę z aktywnym zestawem nagłośnieniowym, którego budowę zarzuciłem jakieś 10 lat temu, a teraz mam czas i ochotę na takie zabawy. Wszystko już w zasadzie gotowe, jedynie trafo muszę do zasilania dołożyć. I tu mam problem: dostałem transformator i nie mam pojęcia jak go sprawdzić. Nie mam jak zrobić fotki dzisiaj, ale jest mniej więcej podobny do tego:

    Jak rozpoznać transformator?

    OZNACZENIE TS-12/31/2 , ale nazwy producenta nie da się odczytać.

    Z tego co mi się wydaje to na jednym karkasie są nawinięte jakby 2 transformatory (uzwojenia pierwotne po 110V). Chyba dobrze rozumuję? A poniżej mniej więcej wyprowadzenia patrząc na to trafo od góry:

    Jak rozpoznać transformator?

    Po mierzenie uzwojeń wtórnych nie będzie problemem, jednak podłączenie prądu pod uzwojenia pierwotne to na chwilę obecną zagadka. Nie mam autotransformatora itp., ale może ktoś bardziej niż ja doświadczony coś doradzi? Przyjąłem że są to 2 uzwojenia pierwotne po 110 V, a pomiędzy wyprowadzeniami "1" jest oryginalna zwora (drucik w izolacji). Dodatkowo wyprowadzenia nr "3" są oznaczone literką "S" a wyprowadzenia nr "4" literką "E". O ile dobrze odczytałem, bo były pisane pisakiem i są rozmazane.

    Pomierzyłem omomierzem rezystancje pomiędzy wyprowadzeniami i wygląda to tak:

    1-2 ma 3,2 ohma
    1-3 ma 3,7 ohma
    1-4 przekroczony zakres (na zakresie 2000k)
    2-3 ma 0,7 ohma
    2-4 przekroczony zakres
    3-4 przekroczony zakres

    Na uzwojeniach wtórnych fabrycznie są połączone wyprowadzenia "B" i "C", natomiast pomiary są wszędzie identyczne - 0,4 ohma między dowolnymi kombinacjami (A-B/C, A-D, B/C - D).

    Pytanie podsumowujące: gdzie podłączyć napięcie 230 V żeby nic nie spalić, nie wysadzić, etc.? Czy wspomniane literki "S" i "E" to oznaczenie "siły elektromotorycznej"? Zatem dlaczego zwora jest między wyprowadzeniami "1"? Proszę o pomoc kogoś kto jest na bieżąco z tematem transformatorów, bo ja miałem ponad 10 lat przerwy i wiedza z lekka wyparowała...

  • #2 30 Gru 2012 18:47
    janszy3643
    Poziom 29  

    Każdy karkas ma uzwojenie 110V należy je połączyć szeregowo, a następnie do sieci 230V

  • #3 30 Gru 2012 18:54
    zildjians
    Poziom 9  

    No to akurat wiem. Przypuszczam że ta zwora to połączenie szeregowe między uzwojeniami pierwotnymi. Nie byłoby problemu gdyby były po dwa wyprowadzenia z uzwojeń pierwotnych, ale są po cztery, więc do których podłączyć 230 V? To w zasadzie sens tego postu :-)

  • #4 31 Gru 2012 16:38
    Zygmunt_mt
    Poziom 22  

    [/quote]

    zildjians napisał:
    1-2 ma 3,2 ohma
    1-3 ma 3,7 ohma
    1-4 przekroczony zakres (na zakresie 2000k)
    2-3 ma 0,7 ohma
    2-4 przekroczony zakres
    3-4 przekroczony zakres

    Coś mi się tutaj nie podoba. Uzwojenia pierwotne powinny mieć przy tej mocy(szacuję, " na oko") kilkaset omów. A tutaj takiej, (lub zbliżonej ), rezystancji nie ma. Sprawdź, czy uzwojenia pierwotne nie mają oberwanych końcówek. Zdarza się to dość często, przy nieostrożnym obchodzeniu się z małymi trafami. Dobra lupa (przynajmniej 5x) lub b. dobre oczy. A później pogadamy. S i E na pewno nie jest oznaczeniem siły elektromotorycznej. Na razie to pomiń, sprawdź te wyprowadzenia.

  • #5 31 Gru 2012 17:35
    wieswas
    Poziom 32  

    Na początek zmierz pole powierzchni przekroju poprzecznego rdzenia.
    Następnie oblicz moc transformatora :
    P=S^2/1.44
    Mając moc poszukaj w internecie katalogi transformatorów o podobnej mocy.
    Odczytaj jakie oporności mają ich uzwojenia pierwotne.
    Wszystkie uzwojenia pierwotne transformatorów sieciowych o podobnej mocy mają podobne rezystancje.
    Zanim się nie upewnisz, że znalazłeś właściwe końcówki uzwojenia nie włączaj transformatora do sieci. A włączając do sieci włącz w szereg zwykłą żarówkę, aby nie spalić bezpiecznika w instalacji domowej gdyby transformator miał zwarcie.

  • #6 01 Sty 2013 11:36
    Zygmunt_mt
    Poziom 22  

    wieswas napisał:
    P=S^2/1.44
    Ten wzór (choć sam go niegdyś stosowałem), jest już dość archaiczny. A na pewno nie dotyczy rdzeni zwijanych. Dla przykładu stary transformator od Rubina TC-250, z przekrojem w pobliżu 10 cm2, przenosi moc 250VA. A zaprojektowany był 30-40 lat temu.

    Dodano po 4 [minuty]:

    wieswas napisał:
    sieciowych o podobnej mocy mają podobne rezystancje
    Mogą, ale tylko wtedy, gdy mają podobne rdzenie.

  • Pomocny post
    #7 01 Sty 2013 11:57
    kwantor
    Poziom 38  

    Szukaj początków i końców tych uzwojeń sieciowych.
    Początek będzie najbliżej karkasu, koniec nieco wyżej, przeważnie idzie to wyłapać.
    Potem zasil to jakimś niskim przemiennym napięciem i zmierz co jest na wyjściu.
    Są tylko 2 kombinacje.
    Można też włączyć żarówkę 230V np 40 wat w szereg z pierwotnym i wtedy ustalać prawidłowość połączeń. na koniec zaryzykuj pełne włączenie do sieci i sprawdź czy się grzeje i jakie daje napięcia po wtórnej.
    Włącz go przez jakiś bezpiecznik np 1,6A, aby uniknąć dużych prądów zwarciowych i widowiska.
    Też mi się coś nie widzi tak niska rezystancja, albo coś źle mierzysz- dziwne by było symetryczne zwarcie miedzy zwojowe, poza tym trafo nie nosi oznak jakiegoś przegrzania, czy spalenia.
    Na koniec- wynika, z oznaczeń że to ma 12 wat mocy, więc nie za wiele. pewno wzmacniacz osiągnie moc 2x4waty :D

  • #8 02 Sty 2013 18:44
    zildjians
    Poziom 9  

    kwantor napisał:
    Też mi się coś nie widzi tak niska rezystancja, albo coś źle mierzysz- dziwne by było symetryczne zwarcie miedzy zwojowe, poza tym trafo nie nosi oznak jakiegoś przegrzania, czy spalenia.
    Na koniec- wynika, z oznaczeń że to ma 12 wat mocy, więc nie za wiele. pewno wzmacniacz osiągnie moc 2x4waty :D


    Pomiary są wykonane dobrze, na obu uzwojeniach pierwotnych są identyczne wyniki. Trafo faktycznie nie nosi żadnych oznak spalenia/przegrzania, ale skąd ta wiedza? Na początku postu pisałem że wrzucam zdjęcie podobnego trafa, nie mojego, bo moje zostało w pracy :-) Jakkolwiek, trafo jest potężne i bardzo ciężkie, wiem że zasilało kiedyś wzmacniacz bodajże 2 x 50 W RMS, więc przypuszczam że minimum 100 watów ma. To oznaczenie jest raczej niezgodne z ogólnie przyjętymi normami, lub zostało dopisane pisakiem przez kogoś, kto jako jedyny znał kod deszyfrujący :-)

    Generalnie: w piątek znów będę go miał w rękach i spróbuję go włączyć przez żarówkę. Może coś się uda wybadać. Dzięki wszystkim za dotychczasowe próby zdemaskowania złośliwego trafa :-) Dam znać w piątek lub w sobotę co i jak. No i wrzucę fotki mojego trafa, może kogos naprowadzą na rozwiązanie (chyba że mi się uda samemu rozgryźć bestię).

  • #9 02 Sty 2013 18:58
    kwantor
    Poziom 38  

    Jeśli ma moc w granicach 100W, to rezystancja może być właśnie taka jak podaleś.
    Pozdrawiam.

  • #10 03 Sty 2013 07:27
    Zygmunt_mt
    Poziom 22  

    kwantor napisał:
    Jeśli ma moc w granicach 100W, to rezystancja może być właśnie taka jak podaleś.
    Pozdrawiam.
    Na sieciowe o tej wielkości, za mała. Pierwsze " z brzegu " zmierzone przeze mnie . Toroid "halogenowy" 150W ok.13 Ω, trafo rdzeń EI ok. 150W 22Ω.

  • #11 03 Sty 2013 16:59
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie nawijam teraz i nie bawię sie już trochę, to nie zaprzeczę kategorycznie.
    Toroid ma o wiele wiekszą sprawność i całkiem możliwe, że pierwotne jest cieńsze- u kolegi wychodzi ok.7 omów. zresztą czort wie, może jest trafem na 110V?

  • #12 04 Sty 2013 11:39
    Zygmunt_mt
    Poziom 22  

    kwantor napisał:
    Nie nawijam teraz i nie bawię sie już trochę, to nie zaprzeczę kategorycznie.

    Ja nie nawijałem nigdy, poza jednym PP przed 40-tu laty i jakimiś tam, niewielkimi przewijaniami. Dziwiłbym się niezmiernie, gdyby ktoś zaprzeczał temu co napisałem. Bo po co miałbym zadawać sobie trud, i jeszcze pisać nieprawdę. A skąd jest to trafo, jaki jest jego rodzaj i pochodzenie, to i pewnie nawet właściciel nie wie. Stąd te pytania. A podłączyć go można zawsze do sieci przez żarówkę, lub odpowiedni opornik. Ja zwykle stosuję ten drugi sposób.

  • #13 08 Sty 2013 18:35
    zildjians
    Poziom 9  

    Przepraszam że dopiero dziś piszę - jakoś wcześniej nie było okazji zabawić się z tym trafem. Dziś zrobiłem testy z podłączoną szeregowo żarówką 40 [W] i oto wyniki (dla ułatwienia wrzucam jeszcze raz rysunek poglądowy trafa):

    Jak rozpoznać transformator?

    TEST 1:

    Jako że końcówki o numerach "1" były najbliżej karkasu, a końcówki nr "4" (oznaczone również jako "E") najdalej niego, więc spróbowałem podać 230 [V] na końcówki nr "4" (bo "1" są fabrycznie połączone zworą). Efekt: żaden - na wszystkich uzwojeniach wtórnych 0 [V] AC, nawet żarówka nie zaświeciła. Ale mogłem się tego spodziewać, gdyż pomiędzy "4-kami" a pozostałymi końcami uzwojeń pierwotnych była bardzo duża rezystancja.

    TEST 2:

    Wziąłem pod uwagę kolejne najdalej od karkasu położone końcówki, czyli "3" (oznaczone również jako "S"). Podałem 230 [V] i efekt na uzwojeniach wtórnych był następujący:

    A - D : 25 [V]
    A - B : 15 [V]
    C - D : 10 [V]

    Oczywiście na obu uzwojeniach tak samo. Ale żarówka 40 [W] świeciła bardzo słabo (słabiej niż np. 25 [W]).

    TEST 3:

    Ostatnia możliwość, czyli napięcie 230 [V] podałem na końcówki nr 2 uzwojeń pierwotnych. Efekt na uzwojeniach wtórnych identyczny jak w teście numer 2 (takie same napięcia), z tym że żarówka 40 [W] zaświeciła jasno, tak jak powinna.

    Wnioski: No właśnie, czy zatem podać 230 [V] na końcówki nr "2" czy nr "3" ? Czy w czasie tego testu żarówka powinna świeci mocno czy słabo? Zrobiłem jeszcze jeden test, "na ryzyko". Odłączyłem żarówkę i postanowiłem wybrać wersję podłączenia z ostatniego testu, kiedy żarówka świeciła mocno, czyli 230 [V] na końcówki nr "2". Zatem pominąłem w uzwojeniach pierwotnych końców nr "3" i nr "4", oznaczone przez producenta jako "S - E". Może to oznaczenie od początku miało sugerować że te odczepy są jakieś "ponadplanowe" do czegoś innego? Ale do rzeczy. Po włączeniu, już bez żarówki, napięcia na końcówki nr "2" uzyskałem następujące wyniki na uzwojeniu wtórnym:

    A - D : 38 [V]
    A - B : 23 [V]
    C - D : 15 [V]

    Generalnie można stwierdzić że wykorzystując w uzwojeniach wtórnych napięcie między końcówkami "A" i "D" mamy do czynienia z transformatorem 2 x 38 [V] AC, co po wyprostowaniu i odfiltrowaniu da nam około +/- 55 [V] DC, a więc napięcie dość często występujące przy zasilaniu wzmacniaczy mocy (co potwierdza, że trafo pochodzi ze wzmacniacza mocy 100 [W]).

    Ostatnie pytanie: zastanawiające jest dla mnie, jako słabo obytego z trafami, dlaczego żarówka raz świeciła słabo, a raz mocno? I czy słusznie robię wykorzystując końcówki nr "2" uzwojenia pierwotnego (na których żarówka świeciła normalnie), czy raczej bardziej prawidłowo byłoby korzystać z końcówek nr "3" (te same napięcia na uzwojeniu wtórnym, tylko żarówka słabo świeciła)?

    Dziękuję za cierpliwość przy czytaniu (wiem że się rozpisałem) i pozdrawiam wszystkich którzy zajęli się tematem.

  • #14 08 Sty 2013 18:45
    kwantor
    Poziom 38  

    Te same napięcia, ale transformator nie był obciążony..
    Na mój gust podłącz tam gdzie żarówka świeciła jasno.
    Jeśli nie grzeje się to sprawa zamknięta.

  • #15 09 Sty 2013 08:09
    zildjians
    Poziom 9  

    Też tak myślę. Wtedy odpuszczamy sobie te końcówki na uzwojeniach pierwotnych oznaczone jako "S-E" - nie wiadomo czemu miały one służyć, ale mniejsza o to. Przy użyciu końcówek nr "2" (żarówka mocno świecąca) w ciągu 15 minut trafo nie grzało się, ale było bez obciążenia. Spróbuję go podłączyć w wolnej chwili pod wzmacniacz i zobaczymy czy się grzeje.

  • #16 10 Sty 2013 20:20
    zildjians
    Poziom 9  

    Trafo sprawdzone na końcówce 2 x 50 [W] (RMS), działa, daje radę (podłączone na końcówkach "2" do 230 [V]), nie grzeje się. W takim razie problem uznaję za rozwiązany. Test z żarówką pomógł. Dzięki wszystkim.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME