Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

peugeot406 - klimatronik, podłączenie webasto

31 Gru 2012 00:15 3327 13
  • Poziom 11  
    Witam,
    Koledzy, czy istnieje jakiś prosty i mało inwazyjny sposób sterowania nadmuchem w peugeocie 406 z 2003 roku(klimatronik)? Zamontowałem webasto BW50 (analogowe) i chciałbym oczywiście aby ogrzewało też kabinę. Z uruchomieniem wentylatora prosto bym sobie poradził (z wykonaniem regulatora PWM włącznie), ale gorzej ze sterowaniem żaluzją (klapą) nagrzewnicy. Może producent wozu przewidział opcję uruchomienia klimatronika bez włączania stacyjki i silnika? Jeśli nie przewidział, to co z tym dalej robić? Jak sterować klapą?

    Pozdrawiam
    Jędras
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • Poziom 26  
    A ten motorek nie jest przypadkiem dwu przewodowy ?
    Regulator bardziej opłacałoby się kupić, ale po co Ci regulacja obrotów ? Wystarczy żeby się kręcił :D
    Albo najlepiej zaadoptować włącz/wyłącz z webasta na sygnał nim sterujący.
  • Poziom 26  
    Dzięki za linka dobry duszku. Tylko trzeba go najpierw wrzucić na wujka googla, żeby podreperował spacje adresu.

    Na str. 8 byłby zamieszczony opis zaadaptowania włącz/wyłącz motorka dmuchawy przy pomocy el. Spannungsteiler - dzielnika napięcia co występuje w 3 różnych opcjach (w zależności od wariantu), gdzie prędkość dmuchawy reguluje się w nim potencjometrem umieszczonym w jego wnętrzu, w okolicach nap. wyjściowego 6.3V. Manual typu "Jeżeli dysponujesz elementem 1, to podłącz go między 2, a 3" jak zawsze w manualu tego typu komplikuje postać rzeczy tym bardziej, że elementu Spannungsteiler pewnie i tak nie da się kupić, bo trzeba go będzie dorobić.

    I żeby nikt nie zarzucił mi, że mam problemy ze zrozumieniem tekstu pisanego - opis jest po niemiecku.
    @ Jędras zajrzyj do autodaty - tam masz schematy narysowane po ludzku.

    Pozdr. Sławek
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • Poziom 11  
    Koledzy, wielkie dzięki za szybką reakcję. I za materiały - przeszukiwałem net przez parę dni i na nie nie trafiłem, a tutaj od ręki:)
    Póki co studiuję co tam napisali. Dodam, że moje webasto jest już zamontowane od paru dni i działa i z pilota, i z zegarka, silnik i nagrzewnica ciepłe. Brakuje kropki nad "i" - czyli uruchomienia nawiewu z ciepłym powietrzem. Że z webasta jest wyjście on/off to wiem, bo w astrze, z której zdemontowałem piec, tak był włączany wentylator.
    Regulator PWM moim zdaniem wypada wstawić, by nie rozładować doszczętnie akumulatora - na pełnym napięciu rąbie pewnie ze 150W.
    Pierwsze o czym pomyślałem, zanim jeszcze zamontowałem piec, to to, żeby klapą i wentylatorem sterować w sposób niezależny od klimatronika. Jak włączam webasto (i nie chodzi silnik) to klapa ma się ustawić na "ciepłe" i rusza wentylator.
    Później znalazłem w sieci, że w niemieckich wozach webasto dobrze współpracuje z klimatronikiem, stąd moje pytanie, czy i tu się da. Z załączonego pdf'a wynika, że tak.

    Pozdrawiam
    Jędras
  • Poziom 26  
    Kol. Jędras, ale w czym tak naprawdę problem, bo teraz się gubię - sterować w sposób niezależny od klimatronika ?

    To bym jeszcze może zrozumiał, ale to
    jedras napisał:
    Regulator PWM moim zdaniem wypada wstawić, by nie rozładować doszczętnie akumulatora

    Stary, no o czym Ty piszesz przecie klimatronik to sterownik klimatyzacji chłodzenia, a webasto to dogrzewacz.
    Jak mogą być włączone oba na raz... tak szybko pogoda Ci się zmienia ? :D perpetum mobile jeszcze nikt nie wynalazł.

    Komputer webasta ma do roboty sam ze sobą chyba więcej, niż podejrzewasz.

    pozdrowienia
  • Poziom 11  
    Mówiąc "klimatronik" miałem na myśli nie tyle klimę (agregat) co elektroniczny panel zadawania temperatury i nawiewu. Chodzi mi o to, że wg instrukcji (przeczytałem dokładnie) należy przed zgaszeniem silnika ustawić na panelu max temperaturę, nawiew na szybę i chyba tryb auto (zdjęcie 74.). Fajnie by było nie musieć tego robić:) Tak skonfigurować, żeby włączenie webasto wymuszało ustawienie się klap w zalecanych pozycjach i wentylatora na zalecanej prędkości, ale nie wiem czy znajdę tyle czasu i cierpliwości.
    Swoją drogą cena "dzielnika napięcia" jest szokująca. Wiem, że poza dzielnikiem są tam najprawdopodobniej 2 przekaźniki, ale to i tak skandaliczna cena.
  • Poziom 26  
    No niby cały czas rozchodzi się o wyłączenie całkiem tej klimy, żeby dogrzewanie miały jakiś sens, nie myślisz ?
    Nie widzę akurat tego motorka klapy, ale z pewnością nie jest to silnik krokowy, bo interfejs motorka klapy jest dwu przewodowy.
    Akurat składam kilka podobnych, bo trzeba a myślałem, że znajdziemy wspólny język. Czego akurat teraz pisanie tu nie znaczy, że ktoś coś robi :D

    Masz na panelu klimy wyłącznik, a może myszy zjadły ? Hihi.. może podpowiem: ogrzewanie szyb.
  • Poziom 11  
    Wyłączenie klimy to, jak dla mnie, wyłączenie agregatu a ten raczej nie pracuje przy wyłączonym silniku:)

    Pomysł z przyciskiem nawiewu na przednią szybę wydaje mi się bardzo dobry. W sobotę spróbuję wcielić go w życie:)
    Dzięki i pozdrawiam
    Jędras
  • Poziom 26  
    Pomyśl o układzie czasowym ZW-15 EWZ10 do otwierania klapy co wyzwalałby impuls załączenia przekaźnika.
  • Poziom 10  
    A nie prościej jest po prostu podać zasilanie na sterownik klimatronika z diodą, żeby nie cofać napięcia w instalację? Zyskujesz pełną funkcjonalnośc klimatronika ze sterowaniem temperaturą, klapami i wentylatorem. Wystarczy - teoretycznie - podać +12V na sterownik klimatronika "po stacyjce" i to samo z wentylatorem wnętrza (chociaż to już zależy od sposobu sterowania).
  • Poziom 26  
    Chyba rozumiem co masz na myśli: wstawić diodę w szeregu z motorkiem, żeby sterownik nie mógł zamykać klapy ?
    Ale trzeba przyjąć, że nie musi mieć ona możliwości otwierania w każdej chwili, czyli dochodzi jeszcze układ co to zrobi.
  • Poziom 11  
    Witam Koledzy,
    dopiero jesienią 2013 podłączyłem układ do końca. Zrobiłem wszystko właściwie zgodnie ze schematem z instrukcji, którą tu otrzymałem. Zamiast przekaźnika zespolonego, który jest dość drogi - ok 600PLN, użyłem 3 przekaźników 30A i dzielnik napięcia na dwóch rezystorach 470R. Układ działa prawidłowo.

    Oczywiście fajniej byłoby uruchomić panel klimatyzacji, żeby regulował temperaturę itd, ale w pojeździe z BSI to chyba nie takie proste i chyba nie bez powodu instrukcja Webasto takiej możliwości w tym pojeździe nie przewiduje.

    Niniejszym dziękuję wszystkim za pomoc i zamykam temat.

    Pozdrawiam
    Jędras