Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

peugeot406 - klimatronik, podłączenie webasto

31 Dec 2012 00:15 3423 13
  • Level 11  
    Witam,
    Koledzy, czy istnieje jakiś prosty i mało inwazyjny sposób sterowania nadmuchem w peugeocie 406 z 2003 roku(klimatronik)? Zamontowałem webasto BW50 (analogowe) i chciałbym oczywiście aby ogrzewało też kabinę. Z uruchomieniem wentylatora prosto bym sobie poradził (z wykonaniem regulatora PWM włącznie), ale gorzej ze sterowaniem żaluzją (klapą) nagrzewnicy. Może producent wozu przewidział opcję uruchomienia klimatronika bez włączania stacyjki i silnika? Jeśli nie przewidział, to co z tym dalej robić? Jak sterować klapą?

    Pozdrawiam
    Jędras
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 26  
    A ten motorek nie jest przypadkiem dwu przewodowy ?
    Regulator bardziej opłacałoby się kupić, ale po co Ci regulacja obrotów ? Wystarczy żeby się kręcił :D
    Albo najlepiej zaadoptować włącz/wyłącz z webasta na sygnał nim sterujący.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 26  
    Dzięki za linka dobry duszku. Tylko trzeba go najpierw wrzucić na wujka googla, żeby podreperował spacje adresu.

    Na str. 8 byłby zamieszczony opis zaadaptowania włącz/wyłącz motorka dmuchawy przy pomocy el. Spannungsteiler - dzielnika napięcia co występuje w 3 różnych opcjach (w zależności od wariantu), gdzie prędkość dmuchawy reguluje się w nim potencjometrem umieszczonym w jego wnętrzu, w okolicach nap. wyjściowego 6.3V. Manual typu "Jeżeli dysponujesz elementem 1, to podłącz go między 2, a 3" jak zawsze w manualu tego typu komplikuje postać rzeczy tym bardziej, że elementu Spannungsteiler pewnie i tak nie da się kupić, bo trzeba go będzie dorobić.

    I żeby nikt nie zarzucił mi, że mam problemy ze zrozumieniem tekstu pisanego - opis jest po niemiecku.
    @ Jędras zajrzyj do autodaty - tam masz schematy narysowane po ludzku.

    Pozdr. Sławek
  • Level 11  
    Koledzy, wielkie dzięki za szybką reakcję. I za materiały - przeszukiwałem net przez parę dni i na nie nie trafiłem, a tutaj od ręki:)
    Póki co studiuję co tam napisali. Dodam, że moje webasto jest już zamontowane od paru dni i działa i z pilota, i z zegarka, silnik i nagrzewnica ciepłe. Brakuje kropki nad "i" - czyli uruchomienia nawiewu z ciepłym powietrzem. Że z webasta jest wyjście on/off to wiem, bo w astrze, z której zdemontowałem piec, tak był włączany wentylator.
    Regulator PWM moim zdaniem wypada wstawić, by nie rozładować doszczętnie akumulatora - na pełnym napięciu rąbie pewnie ze 150W.
    Pierwsze o czym pomyślałem, zanim jeszcze zamontowałem piec, to to, żeby klapą i wentylatorem sterować w sposób niezależny od klimatronika. Jak włączam webasto (i nie chodzi silnik) to klapa ma się ustawić na "ciepłe" i rusza wentylator.
    Później znalazłem w sieci, że w niemieckich wozach webasto dobrze współpracuje z klimatronikiem, stąd moje pytanie, czy i tu się da. Z załączonego pdf'a wynika, że tak.

    Pozdrawiam
    Jędras
  • Level 26  
    Kol. Jędras, ale w czym tak naprawdę problem, bo teraz się gubię - sterować w sposób niezależny od klimatronika ?

    To bym jeszcze może zrozumiał, ale to
    jedras wrote:
    Regulator PWM moim zdaniem wypada wstawić, by nie rozładować doszczętnie akumulatora

    Stary, no o czym Ty piszesz przecie klimatronik to sterownik klimatyzacji chłodzenia, a webasto to dogrzewacz.
    Jak mogą być włączone oba na raz... tak szybko pogoda Ci się zmienia ? :D perpetum mobile jeszcze nikt nie wynalazł.

    Komputer webasta ma do roboty sam ze sobą chyba więcej, niż podejrzewasz.

    pozdrowienia
  • Level 11  
    Mówiąc "klimatronik" miałem na myśli nie tyle klimę (agregat) co elektroniczny panel zadawania temperatury i nawiewu. Chodzi mi o to, że wg instrukcji (przeczytałem dokładnie) należy przed zgaszeniem silnika ustawić na panelu max temperaturę, nawiew na szybę i chyba tryb auto (zdjęcie 74.). Fajnie by było nie musieć tego robić:) Tak skonfigurować, żeby włączenie webasto wymuszało ustawienie się klap w zalecanych pozycjach i wentylatora na zalecanej prędkości, ale nie wiem czy znajdę tyle czasu i cierpliwości.
    Swoją drogą cena "dzielnika napięcia" jest szokująca. Wiem, że poza dzielnikiem są tam najprawdopodobniej 2 przekaźniki, ale to i tak skandaliczna cena.
  • Level 26  
    No niby cały czas rozchodzi się o wyłączenie całkiem tej klimy, żeby dogrzewanie miały jakiś sens, nie myślisz ?
    Nie widzę akurat tego motorka klapy, ale z pewnością nie jest to silnik krokowy, bo interfejs motorka klapy jest dwu przewodowy.
    Akurat składam kilka podobnych, bo trzeba a myślałem, że znajdziemy wspólny język. Czego akurat teraz pisanie tu nie znaczy, że ktoś coś robi :D

    Masz na panelu klimy wyłącznik, a może myszy zjadły ? Hihi.. może podpowiem: ogrzewanie szyb.
  • Level 11  
    Wyłączenie klimy to, jak dla mnie, wyłączenie agregatu a ten raczej nie pracuje przy wyłączonym silniku:)

    Pomysł z przyciskiem nawiewu na przednią szybę wydaje mi się bardzo dobry. W sobotę spróbuję wcielić go w życie:)
    Dzięki i pozdrawiam
    Jędras
  • Level 26  
    Pomyśl o układzie czasowym ZW-15 EWZ10 do otwierania klapy co wyzwalałby impuls załączenia przekaźnika.
  • Level 11  
    A nie prościej jest po prostu podać zasilanie na sterownik klimatronika z diodą, żeby nie cofać napięcia w instalację? Zyskujesz pełną funkcjonalnośc klimatronika ze sterowaniem temperaturą, klapami i wentylatorem. Wystarczy - teoretycznie - podać +12V na sterownik klimatronika "po stacyjce" i to samo z wentylatorem wnętrza (chociaż to już zależy od sposobu sterowania).
  • Level 26  
    Chyba rozumiem co masz na myśli: wstawić diodę w szeregu z motorkiem, żeby sterownik nie mógł zamykać klapy ?
    Ale trzeba przyjąć, że nie musi mieć ona możliwości otwierania w każdej chwili, czyli dochodzi jeszcze układ co to zrobi.
  • Level 11  
    Witam Koledzy,
    dopiero jesienią 2013 podłączyłem układ do końca. Zrobiłem wszystko właściwie zgodnie ze schematem z instrukcji, którą tu otrzymałem. Zamiast przekaźnika zespolonego, który jest dość drogi - ok 600PLN, użyłem 3 przekaźników 30A i dzielnik napięcia na dwóch rezystorach 470R. Układ działa prawidłowo.

    Oczywiście fajniej byłoby uruchomić panel klimatyzacji, żeby regulował temperaturę itd, ale w pojeździe z BSI to chyba nie takie proste i chyba nie bez powodu instrukcja Webasto takiej możliwości w tym pojeździe nie przewiduje.

    Niniejszym dziękuję wszystkim za pomoc i zamykam temat.

    Pozdrawiam
    Jędras