Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania

stefansson 01 Jan 2013 23:17 19185 28
NDN
  • #1
    stefansson
    Level 10  
    Witam forumowiczów. Dostałem od znajomego nie działający agregat prądotwórczy Honda 2400W. Nie działał silnik bo była zapchana dysza paliwowa. Po odpaleniu nie daje 230V tylko 12V. Znajomy zapewnił mnie ze wytwarzał prąd jakieś 5-8lat wstecz. sprawdziłem rezystancje uzwojeń i jest 1.3 om, Diody są dobre, W miejscu gdzie jest podłączony kondensator nie ma żądnej rezystancji ale sprawdzałem na działającym agregacie i tez tam nie ma rezystancji, Kondensator jest 16mikro, ale raczej jest sprawny testowałem na 12V i ładuje się niestety nie mam takiego samego ,,pod ręką,, tylko 75mikro podłączałem go ale nic się nie zmieniło. Po przewertowaniu forum myślałem ze chodzi o utratę magnetyzmu ale próbowałem podpinać akumulator 12V w miejsce kondensatora i nic żadnych zmian w napięciu, mam do dyspozycji 120V prądu zmiennego ale go nie podłączam w obawie spalenia czegoś,
    Podłączając 12v pod wirnik wirnik przyciąga metal czyli jest ok.
    Tak samo jest przy podłączaniu 12V pod wyjście prądowe z agregatu metal ze stojana przyciąga metal. Na max obrotów silnika napięcie wzrasta do ok.35-36V
    Raz uzyskałem chwilowe napięcie rzędu 220V podłączając żarówkę samochodowa 5W
    wpiętą szeregowo miedzy akumulator i wyjcie prądowe z agregatu ( oczywiście po odpaleniu agregatu przepaliła się).
    Nie wiem jaki to jest rodzaj prądnicy ale nie ma szczotek są 2 diody i kondensator.
    Wyczyściłem rdze ze stojana i wirnika ale to tez nic nie zmieniło.
    Nie wiem gdzie szukać przyczyny. Jak go wzbudzić? Ewentualnie jak wykorzystać 120V do wzbudzenia go? Proszę o jakąś rade odnośnie wzbudzenia tego agregatu Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
  • NDN
  • #2
    andrzej55
    Level 36  
    Podłącz do wyjścia normalne żarówki na 230V co najmniej 100W i wtedy mierz napięcie a nie na 12V(???). Jak się zepsują to nie będzie przecież wielkiej straty.
  • NDN
  • #3
    stefansson
    Level 10  
    Podłączałem 100 watowe żarówki, nawet halogenowa 250W i nic bez zmian...

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych. [retrofood]
  • #4
    stomat
    Level 37  
    stefansson wrote:

    .............
    Podłączając 12v pod wirnik wirnik przyciąga metal czyli jest ok.
    ............
    Nie wiem jaki to jest rodzaj prądnicy ale nie ma szczotek są 2 diody i kondensator.

    Jak podłączałeś to 12 V "pod wirnik" jeżeli nie ma szczotek?
  • #5
    stefansson
    Level 10  
    Miedzy diodami... żeby zmierzyć diody musiałem rozlutować po jednej nóżce.
    Czy mógł by to być walnięty kondensator? Jak sprawdzić kondensator? po podłączeniu do akumulatora ładuje się do 14V a wpięty w szereg nie przewodzi prądu czyli nie ma zwarcia nie wiem jak inaczej jeszcze można sprawdzić kondensator?
    Chodzi mi jeszcze po głowie jedna myśl... metal na wirniku i stojanie był dość mocno zardzewiały usunąłem rdze z powierzchni zostało sporo wżerów. Czyżby korozja była przyczyna braku magnetyzmu i indukcji?

    Dodano po 1 [godziny] 56 [minuty]:

    andrzej55 wrote:
    Podłącz do wyjścia normalne żarówki na 230V co najmniej 100W i wtedy mierz napięcie a nie na 12V(???). Jak się zepsują to nie będzie przecież wielkiej straty.

    Podłączałem i tylko były chwilowe skoki napięcia najczęściej jak odłączałem akumulator...
  • #6
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witaj- kondensator sprawdz czy ma pojemność może jest kompletnie suchy . A na obrotach podaj na chwilę na wzbudzenie napiecie te 12 V , może nie ma magnetyzmu szczątkowego - daj wiecej zdjęć jak to wygląda .
  • #7
    stefansson
    Level 10  
    Tuning Marek wrote:
    Witaj- kondensator sprawdz czy ma pojemność może jest kompletnie suchy . A na obrotach podaj na chwilę na wzbudzenie napiecie te 12 V , może nie ma magnetyzmu szczątkowego - daj wiecej zdjęć jak to wygląda .

    Witam dzieki za rade. Piszesz ,, na wzbudzenie,, czyli mam podpiąć 12V tam gdzie normalnie powinno byc 230V ? no i oczywiście przez żarówkę? No i ta chwila to jest parę sekund czy minut?
    Agregad pochodzi z samochodu kampingowego. Z prądnicy wychodzą 3 grubsze przewody i 2 cieńsze Dwa grubsze są na 230V jeden jest na 12V cieńsze łączą się z czymś co moim zdaniem jest prostownikiem ( zaznaczone na zdjęciu) i wędrują do kostki do podpięcia pod sterowanie czyli starter woltomierz itd. tylko nie bardzo kumam czemu ten jeden jest podpięty pod + na wyjściu. Na tych grubszych przewodach jest rezystancja pomiędzy dwoma 1,2 wiec podłączyłem je do wyjścia 230V a miedzy jednym i pozostałymi dwoma 2,5 wiec dałem go jako + na 12V
    Tak było oryginalnie podłączone może nie w tej samej kombinacji ale w tych samych miejscach. Tak ze miedzy brązowymi powinno być 230V a miedzy czerwonym a masa 12V
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
  • #8
    Tuning Marek
    Level 21  
    Wzbudzenie czyli równolegle dotknij na kilka sekund poprostu krótko , nawet możesz kilka razy dotknąć aby się wzbudziła, tylko tyknąć na zaciski - na normalnych obrotach , nie przez żarówkę .Jeśli wiesz gdzie masz zaciski uzwojenia wzbudzenia , nie na wyjscie 230V tylko na wzbudzenie .
  • #9
    stefansson
    Level 10  
    Nie mam pojęcia gdzie ma wzbudzenie... ale to może te dwa cieńsze kabelki co idą do tej aluminiowej kostki?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Patrzyłem na drugim agregacie z tej aluminiowej kostki wychodzi jeden na +12V.
    Czyli coś jest nie tak z podłączeniami... Bynajmniej 12V. ale 12v jest nie potrzebne mi..

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jak nie mam kondensatora 16mikro to czy mogę podpiąć kondensator 75mikro? oczywiście nie na stale tylko doraźnie.
  • #10
    Tuning Marek
    Level 21  
    Wzbudzenie będziesz miał na wirniku, jeśli dobrze myślę , a kostka aluminiowa może to mostek prostowniczy gdzie wychodzi 12V. Napisz czy prądnica ma pierścienie ślizgowe i daj zdjęcia wnętrza.
  • Helpful post
    #11
    ug40
    Level 19  
    Witam . To rodzaj prądnicy asynchronicznej , wzbudza się ją poprzez dostarczenie mocy biernej [ dlatego kondensator a nie AVR ] , wszystkie powyższe rady nie trafione a podłączenie akumulatora pod zaciski wyjściowe ...szkodliwe.
  • #13
    stefansson
    Level 10  
    Tuning Marek wrote:
    Ok to jesli tak to zgranie pojemności kondensatora i sprawdzenie elementów biernych wirnika czyli diody .

    Dostarczam troszkę więcej danych. Kondensator jest 16 mikro mierzyłem go miernikiem i ma 14,8 mikro czyli raczej dobry.
    Myślę ze jest pomieszane coś przy połączeniach bo + z 12V który idzie do listwy nie wychodzi z mostka Graetza tylko bezpośrednio z prądnicy.
    Jak już pisałem ze stojana wychodzi 5 przewodów 3 grubsze i 2 cieńsze.
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
    Czerwony szedł do kostki tam gdzie pisze 12V
    A niebieski i zielony tam gdzie pisze 230V
    Na moja logike to tam gdzie pisze 12V powinien iść kabelek + z mostku Graetza (tego przewodu nie ma pin poprzeczny z mostku nie jest podlaczony)
    Tylko gdzie wtedy będzie szedł ten czerwony?
    Myślę ze trzeba wszystko połączyć jakoś inaczej...
    Dzisiaj zmieniłem miernik prądowy ( z tad ta rozbieżność w pomiarach ) podaje aktualna rezystancje miedzy przewodami
    3 grubsze:
    Czerwony-Niebieski: 2,4
    Czerwony-Zielony: 2,8
    Niebieski-Zielony: 1,1
    2 cieszenie białe
    Biały-Biały: 0,6
    Grubsze z Cieńszymi
    Biały-Czerwony: 2,6 i 2,2
    Biały-Zielony:1,1 i 0,7
    Biały-Niebieski: 0,4 i 0,4
    Nie mam pojęcia co z czym podłączyć prócz 12V sa to te cieńsze ( białe ) przewody
    Myślę ze niebieski to jedna faza, zielony to druga a czerwony to 0,
    Kolega zapewniał mnie ze faza i 0 są oznaczone 230V i 230V obok listwy, ale to mi nie pasuje... to mi wygląda na dwie fazy... czy się mylę? jak nie to gdzie jest 0?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Wartości diod na wirniku 971 i 968...

    Dodano po 8 [minuty]:

    ug40 wrote:
    Witam . To rodzaj prądnicy asynchronicznej , wzbudza się ją poprzez dostarczenie mocy biernej [ dlatego kondensator a nie AVR ] , wszystkie powyższe rady nie trafione a podłączenie akumulatora pod zaciski wyjściowe ...szkodliwe.

    Czyli jak i gdzie dostarczyć ta moc bierna. Sorry ale nie wiem co to jest moc bierna...
    Czy coś w stylu: podpiąć do sieci czy do drugiego agregatu? jeśli tak to jak podpiąć i na jaki czas?

    Dodano po 1 [godziny] 31 [minuty]:

    ug40 wrote:
    Witam . To rodzaj prądnicy asynchronicznej , wzbudza się ją poprzez dostarczenie mocy biernej [ dlatego kondensator a nie AVR ] , wszystkie powyższe rady nie trafione a podłączenie akumulatora pod zaciski wyjściowe ...szkodliwe.

    Poszperałem w sieci żeby dowiedzieć się czegoś więcej na temat prądnic asynchronicznych i znalazłem:
    cyt ,,Prądnice asynchroniczne mogą pracować tylko po podłączeniu do sieci ponieważ nie mają możliwości samodzielnego wzbudzenia (wirnik posiada klatkowe uzwojenie krótko-zwarte). Natomiast po podłączeniu do sieci rolę takiej prądnicy może spełniać niemal każdy silnik trójfazowy o wirniku z uzwojeniem klatkowym krótko zwartym (czyli najczęściej spotykanym w praktyce),,koniec cytatu.

    Ta prądnica pracowała jedynie w sieci samochodu campingowego a w wirniku są dwie cewki na przeciw siebie do każdej cewki równolegle przylutowane jest po diodzie
    diody są w przeciwnych kierunkach
    Wiec jaka to jest prądnica??? bo diody są cecha charakterystyczna prądnic synchronicznych... na zdjęciu jest zbliżenie na tabliczke znamionowa
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
  • #14
    Tuning Marek
    Level 21  
    Tak te cieńsze powiedzmy , że 12V a teraz te grubsze czyli 1 zostaje zero , 2 wyjściowy faza i3 podłaczyć kondensator zobacz ten link mój wcześniej może z tego coś bedzie. Nie --chodzi mi o to że jako 1 końcówka to powiedzmy wspólny 2 to następny wyjsciowy a 3 to zasilana przez kondensator tylko teraz jak podłączyć
  • #15
    stefansson
    Level 10  
    Tuning Marek wrote:
    Tak te cieńsze powiedzmy , że 12V a teraz te grubsze czyli 1 zostaje zero , 2 wyjściowy faza i3 podłaczyć kondensator zobacz ten link mój wcześniej może z tego coś będzie.

    Marku nie bardzo rozumie... ,,2 wyjściowy faza,, czy masz na myśli dwie wyjściowe fazy? no i ten kondensator podłączyć gdzieś indziej niż jest oryginalnie?
  • #16
    Tuning Marek
    Level 21  
    Czyli jeden kolor to powiedzmy zero , drugi to faza i teraz z tej fazy powinien iść przez kondensator na trzecią końcówkę tak to rozumiem tylko jak rozwikłać kolory któree gdzie zobacz link wyżej mój . Dwie fazy to raczej nie bo to 1 fazowy a przecież musisz mieć zero czyli zero-faza- kondensator , czyli szukałbym tak zera jako wspólnego faza i z tej fazy podłączyłbym przez kondensator na ten trzeci przewód .
  • #17
    stefansson
    Level 10  
    Dziś podłączyłem wszystko tak jak pisałem wyżej czyli czerwony 0, niebieski jedna faza, zielony druga faza. Uruchomiłem agregat i... nic... z mostku Graetza zamiast 12V tylko 4V. Na fazach jakies 8-12V. Podpiąłem do pracującego agregatu do jednej fazy faze z sieci do zera zero z sieci i silnik agregatu zaczął pracować pod obciążeniem. Pomiar napięcia na nie podłączonej fazie: 198V napięcie w miejscu połączenia fazy z sieci z faza z agregatu 230V po przy-gazowaniu silnika do 248V. Czas połączenia z siecią około 20-25 sekund.
    Po odłączeniu napięcia z sieci.... znowu dupa brak napięcia.....
    W...ny rozmontowałem prądnice. Rozlutowałem diody na wirniku zmierzyłem miernikiem
    971, test na akumulator: diody podają tylko w jedna stronę prąd czyli są na 100proc. dobre.
    W poniedziałek kupie nowy kondensator bo to jest już ostatnia i jedyna możliwość tego co jest uszkodzone... Bynajmniej tak mi się wydaje.
    Chociaż jak pisałem wcześniej pomiar kondensatora wskazuje 14.8 mikro, a na obudowie pisze 16 mikro, wydawało mi się ze różnica 1,2 mikro nie ma większego znaczenia.
    ug40 ma racje z tym ze jest to prądnica asynchroniczna wnioskuje po tym ze nic się nie przepaliło i nie śmierdziało jak podłączyłem do sieci.
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania

    Dodano po 23 [minuty]:

    Marku teraz prawie rozumie wszystko... tylko co do kondensatora, to ma być dodatkowy kondensator? czy odpiąć ten co jest oryginalnie podpięty i wpiąć tak jak piszesz?
  • #18
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witaj tylko , że nie wiemy czy on jest oryginalny wiesz jesli chodzi o kondensatory na mierniku może być dobrze a w realnej pracy po podaniu napięcia mogą teżinaczej się zachować ale , przyjmijmy że jest dobry tylko , czy taką wartość powinien mieć . Najpierw zobacz jak powinien być podłączony pod jakie końcówki pokombinuj mysle , że sprawą 12 V nie co sie teraz zajmować ważniejsze napięcie sieciowe .http://www.mojahonda.pl/cenniki-i-pliki/275-agregaty
  • #19
    stefansson
    Level 10  
    Witam Marku.
    Jak myślisz? jeśli to jest dwufazowy agregat asynchroniczny to jak go wzbudzić?
    Czy podpiąć do sieci dwie fazy z siły czy wystarczy jedna? i na jak długo podpiąć?
    Druga opcja jeśli podepnę tak jak pisałeś (tak jak jest na rysunku w załączonym linku przez ciebie) to jak go wzbudzić... przywrócić magnetyzm szczątkowy?

    Co sadzisz o tym co pisałem w poprzednim poście o podłączeniu do sieci... bo nic się nie przepaliło ale tez nie działa.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Apropos kondensatora to na pewno tak był podłączony oryginalnie inaczej nie pasują kable (chodzi o długość)
    Miedzy kabelkami nie ma żadnej rezystancji
    Po eksperymentach z prądem z sieci po wyłączeniu agregatu na kondensatorze bylo śladowe napięcie rzędu 0,3V. nie miałem czasu żeby zdążyć zmierzyć napięcie w trakcie pracy agregatu podłączonego do sieci.
  • #20
    Tuning Marek
    Level 21  
    Tak myśle że jakby było wszystko dobrze podłączone to właśnie zapoczątkować podłączyć do sieci i może wtedy kondensator sie naładuje i nastapi wzbudzenie może przerwa czasowa - rozładowanie kondensatora.
  • #21
    stefansson
    Level 10  
    Wymieniłm kondensator... I nic... Już mi brakuje kombinacji
    A może do wzbudzdnia podpiąć dwie fazy z siły?
  • Helpful post
    #22
    zdzisiek1979
    Level 38  
    Jeśli cewki są dobre, jeśli nic nie brakuje w nim bo może coś ktoś zabrał i zapomniał oddać :D to jako ostatnia deska ratunku weź rozrysuj schemat jego i pokaż może ktoś coś skojarzy i będzie OK bo tak to troszkę błądzenie po omacku i eksperymentowanie. Nie podłączaj pod niego żadnego napięcia między fazowego tylko rozrysuj schemat. Wydaje mi się że coś może źle jest podłączone lub niema kontaktu na stykach. Mostek prostowniczy dobry dobrze podpięty właściwie tak jak ma być?

    Dodano po 14 [minuty]:

    Szukałeś w google co nieco na niego temat ?
    http://www.dometic.com/enus/Americas/USA/Customer-Support/Operation--Installation-Manuals/ tu masz jakieś manuale do agregatów dometic
    Poprzeglądaj. Nie wiem ale wydaje mi się że są w nim dwa akumulatory :?: jeden do rozruchu a drugi do wzbudzania ale tak mi się wydaje jak patrze na schematy.
  • #23
    stefansson
    Level 10  
    Super dzięki Zdziśku tak to jest ten schemat do prądnicy Dometic T3000H ...
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
    Nie dawało mi spokoju ze miedzy wszystkimi przewodami jest jakaś rezystancja i znalazłem przyczynę niepowodzeń zaznaczyłem czerwonymi kółkami ale to tez trochę dziwne bo przy przerwanym druciku nie powinno być rezystancji, no... chyba ze tlenek miedzi przewodzi prąd...
    Agregat prądotwórczy brak wzbudzenia po kilku latach nie odpalania
    Uzwojenia w stojanie w kilku miejscach skorodowały po prostu utleniły się, mówiąc z uśmiechem nadgryzł je ząb czasu. Chociaż wcale mi nie do śmiechu bo przezwojenie takiego stojana to koszt około 8000-10000 koron (3800-4800 zloty).
    Może uda się je jakoś połączyć jakimiś cienkimi miedzianymi rurkami np. pinami ze świetlówek, lutować raczej nie. Potem zaleje żywicą z tym akurat nie mam problemu bo na codzien robię z żywicami.
    Chyba ze macie jakąś metodę na połączenie tych drucików?
  • #24
    stefansson
    Level 10  
    No nie... to jest faul...
    Kopiłem nowy orginalny stojan Koszt 2800koron. Podłączyłem tak jak na schemacie (orginalnie tez tak było). Po odpaleniu agregatu 12V a nie 230... na niskim napięciu 4,5V zamiast 12V... po podłączeniu 12V tak jak na schemacie żadnej różnicy (myślałem ze jest to dodatkowa bateria do wzbudzenia).
    Trochę się boje podpiąć do sieci 230V bo jak spali się stojan albo wirnik to koszty zbyt wysokie.
    Nie jestem pewny ale wydaje mi się ze po przez poprzednie próby źle się namagnesował wirnik lub nowy stojan nie jest namagnesowany, lub coś w tym rodzaju...
    Jak go wzbudzić żeby zaczął wytwarzać napięcie 230V... ?
    Jestem pewien w 100% ze wszystkie kabelki są dobrze podłączone.
  • #25
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witaj jeśli jesteś pewny stojana i podłączenia to nadal myśle , że wina po stronie wzbudzeniai magnetyzmu szczątkowego tylko właśnie jak wzbudzić prądnicę asynchroniczną ??.
  • #26
    stefansson
    Level 10  
    Witam.
    Tak na prawdę to nie wiem czy to jest prądnica asynchroniczna czy synchroniczna...
    Sugerowałem się tym ze podpięta do sieci nie przepaliła się.

    Prądnicę asynchroniczna jednofazowa wzbudza się podłączając (oczywiście do włączonej) napięcie sieci 230V....
    Tylko nie mam pewności ze to jest własnie asynchroniczna.
  • #27
    stefansson
    Level 10  
    Ha.... dziś zapaliłem agregat i o dziwo wytwarza napięcie 230V i 12V wszystko hula na cacy.
    Nic z tego nie rozumie dlaczego przed wczoraj nie działał a dziś działa chociaż nic przy nim nie robiłem???
    Czy może ktoś mi to wytłumaczyć w jakiś logiczny sposób?
    Nie sadze ze pozostawienie na dzień podłączonego uziemienia coś mogło zmienić....
  • #28
    Tuning Marek
    Level 21  
    Witam ja też myślę , że nie tylko ja tak miałem z normalnym agregatem gdzie jest avr i szczotki po wymianie stojana jak pierwszy raz odpaliłem nic -ale za drugim zaczał normalnie pracować - podawać napięcie --co rdzeń sie nasycił ??? i magnetyzm szczątkowy ??? spowodował samoindukcję .
  • #29
    stefansson
    Level 10  
    Myślę Marku ze chodzi o magnetyzm szczątkowy, tak na chłopski rozum jak by nie było, to stojan i wirnik są swego rodzaju elektromagnesami i w wyniku przeciec się pól magnetycznych wytwarza się energia elektryczna. Nowy stojan nie jest na magnesowany wiec jest tylko jedno wirujące pole z wirnika. Biorąc pod uwagę ze coś spowodowało przepalenie stojana wiec była wysoka temperatura co nie wpływa korzystnie na magnes, tak ze z tym na magnesowanym wirnikiem rożnie może być. Suma summarum Po wymianie stojana czy wirnika trzeba przywrócić magnetyzm szczątkowy. Myślę ze podłączenie prądu z sieci do pracującej prądnicy pomoże ja wzbudzić. Ja jak podłączałem uziemienie z uziemieniem zero z zerem to wywalało mi zabezpieczenie różnicowo-prądowe bo miałem zwarcie w stojanie. Ale przy dobrej prądnicy nie powinno wywalać, fazę do fazy i prądnica wzbudzona. Tylko ważne jest żeby prądnica była na obrotach tzn. włączony agregat bo jak będzie wyłączony to prądnica będzie dużym opornikiem który dość szybko przepali się.
    Tak bym to podsumował.
    Ps. mam jeszcze jeden agregat ale to będzie odrębny temat