Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes sprinter-sterownik świec żarowych nie załącza świec

datexws 09 Lut 2005 10:44 17727 6
  • #1 09 Lut 2005 10:44
    datexws
    Poziom 14  

    Witam. Wczoraj podczas tego dużego mrozu zostałem wezwany do sprzętu jw. Po sprawdzeniu objawów- nie gaśnie kontrolka świec żarowych , wymontowałem układ sterowania zasilaniem świec. Jest tam napchane kupe elektroniki jak na zwykły przełącznik czasowy. Takie moje przypuszczenie-prawdopodobie długość grzania świec zależy pewnie od temperatury silnika i dlatego układ jest taki skomplikowany. Po sprawdzeniu tegoż sterownika znalazłem dwie zżarte przez opary elektrolitu scieżki (płytka wielowarstwowa!!!), po ich naprawie ukaład zachowuje się w ten sposób iż po załączeniu stacyjki kontrolka od świec żarowych świeci się by po kilku sekundach zgasnąć a nastepnie znów się zapala już na stałe, natomiast sam przekaźnik od świec jest martwy i nie reaguje. Podobno gdzieś siedzi jakiś czujnik temp. silnika który steruje tym ustrojstwem może to jest jeszcze uszkodzone ale jakoś nie mogłem zlokalizować. Podobno ten układzik kosztuje 600zł. Ale co będzie gdy stary okaże się sprawny. Nikogo dziś nie stać na odłożenie na półkę na niewidomo na jak długo 600 zł. Jak to przetestować i jak zasymulować układ sterowania tego przekażnika aby dokładnie się upewnić o defekcie tego urządzonka. Może ktoś z was ma jakąś aplikację do tego sterownika. Do urządzenia dochodzi dwie kostki i jeden gruby czerwony przewód z plusem zasilania. Jedna kostka z grubymi pięcioma przewodami to zapewne odejście ze sterownika na zasilanie świec żarowych, natomiast druga mniejsza z dwoma przewodami cienkimi to prawdopodobnie minus zasilania ustrojstwa oraz i tu mam dylemat czy jest to sygnał z jakiegoś czujnika temp. silnika czy też odejście na kontrolkę. A tak nawiasem mówiąc co za dupek umieścił ten układ elektroniczny w pobliżu akumulatora i nawt nie zabezpieczył druku żadnym materiałem ochronnym tak jak to nieraz widać u innych producentów w układach do pracy w ekstremalnie trudny warunkach. Także jeszcze raz proszę o wszelkie sugestie oraz linki równierz jakieś namiary aby jakoś taniej zakupić taki układzik lub przerobić na coś tańszego bo pojazd musi ganiać a mróz narazie nie spada. Wpisuję ten post jako nowy temat bo nic nie znalazłem w opcji szukaj. Myślę iż po rozwinięciu przez kolegów może przyda się nie tylko mnie. Z góry dziękuję za wszelki sugestie i pozdrawiam.

  • Fibaro
  • #2 09 Lut 2005 11:47
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    No i tu jest problem: zero informacji o aucie.
    W sprinetrach były dwie generacje tych sterowników: starszy-mniejsza wtyczka miała pięć przewodów i był to całkowicie niezależny układ adoptowany z silników serii 600... stosowanych w Mercedesie 124 oraz 201 i układ nowszy, na małej wtyczce ma dwa lub trzy przewody. Ten układ współdziała ze sterownikiem wtrysku, z niego bierze odczyt temperatury i przez niego wysterowuje kontrolkę. Jeżeli jest immobilizer fabryczny (pestka w kluczyku-a nie wypadła czasem?) to ciągłe świecenie kontrolki podgrzewania świec oznacza brak rozpoznania transpondera i brak tym samym zezwolenia na uruchomienie silnika.
    Pzdr.

  • Fibaro
  • #3 09 Lut 2005 18:19
    datexws
    Poziom 14  

    Właśnie wychodzę na ta robotę bo dostałem telefon od zleceniodawcy że zakupił sterownik, idę przetestować , później coś dopiszę. A co do typu silnika to po prostu nie spisałem, ale dokladnie opisłem sterownik. Także gerri, dodając do tego twój opis wnioskuję iż jest to nowszy typ sterownika. Mała uwaga, silnik daje się uruchomić bez problemu ale nie pomaga mu przy tym sterownik od świec. Z wywiadu z kierowcą pojazdu wynika iż jest coś zainstalowane prawdopodobnie fabrycznie że przed rozruchem trzeba zamknąć obwód dwóch rożnych punktów poprzez rezystancję ciała ludzkiego i to również działa. Dzięki za post będę za jakieś 3h bo jeszcze do CB radia muszę zajżeć.


    Już jestem. Więc tak jest to Mercedes Benz Sprinter 2,9D typ 312D-KA prod.nr 8181394. Po dzisiejszej wizycie temat wygląda następująco. Gdy podmieniłem sterownik świec żarowych objawy nie ustąpiły. Po wnikliwych oględzinach instalacji okazalo się iz jeden z przewodów (cieniutki, ten z mniejszej kostki) dochodzących do sterownika został uszkodzony. przewód ten wychodził z głównej wiązki elektrycznej biegnącej z kabiny po nadkolu pod akumulatorem do świateł przednich. Uszkodzenie było ukryte i dopiero po naciągnięciu przewodów okazało się iż jeden z dwóch kabelków trzymał się tylko na pękniętej izolacji. Uszkodzenie powstało z powodu 90-cio stopniowego kąta ułożenia przewodów wychodzących z wiązki względem miejsca montażu sterownika świec, następnie zmiany temperatury obok silnika doprowadziły do stwardnienia izolacji przewodu w miejscu zgięcia by wskutek drgań doprowadzić do jej pęknięcia, w następstwie tych zdażeń na goły przewód miedziany zadziałały opary kwasu siarkowego z zainstalowanego nieco wyżej akumulatora rozruchowego co skutkowało przerwaniem przewodu. Po zlikwidowaniu usterki przewodu układ sterowania świec żarowych zaczął pracować poprawnie. To byłoby tyle. Nie zamykam tematu bo jeśli jednak ktoś z Państwa elektrodowiczów posiadałby jakieś rysuneczki do tego sterownika będę zobowiązany za zamieszczenie ich przy temacie, może przydadzą się nie tylko mnie na przyszłość. Dziękuję i pozdrawiam .

  • #4 12 Lut 2005 11:07
    pawel254
    Poziom 11  

    sterownik swiec zarowych w sprinterach sprawdza kazda z swiec osobno i jesli ktorakolwiek jest niesprawna lub nie ma z nia polaczenia to po odpaleniu zapala sie kontrolka od grzania swiec

    to tak na przyszlosc - moze komus ise przyda

    pzdr
    pawel

  • #5 12 Lut 2005 14:46
    datexws
    Poziom 14  

    To dlatego skomplikowany taki ten ukladzik, ale za mało skomplikowany aby powiedzieć która świeca nawala, czy jednak wysyła jakieś dane do komputerka?.

  • Fibaro
  • #6 12 Lut 2005 16:18
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    "Star Diagnose" melduje która świeca padła.

  • #7 12 Lut 2005 16:34
    datexws
    Poziom 14  

    Jeśli można to coś więcej o zastosowaniu Star Diagnose bo ja dopiero wchodze w temat samochodówki. Jeśli nie można z jakichś powodów na forum to poproszę na prv. Dzięki.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo