Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania R 420 Euro4 - Retarder nie działa

gucio~1 02 Jan 2013 23:53 13776 20
  • #1
    gucio~1
    Level 23  
    Witam. Zmęczyła mnie dziś Scania. Nie działa retarder. Po przesunięciu dźwigni w dowolne położenie aktywuje się na ok 20 sek. zawór akumulatora oleju i nic więcej się nie dzieje. Brak wyświetlenia zielonego symbolu retardera na wyświetlaczu. Brak błędów w opc/ret, koordynatorze, edc. W stanach i parametrach widać wszystkie przełączniki retardera, tempomatu, pedał gazu, hamulec, sprzęgło. Koordynator w wersji 6 z trzema gniazdami ( A,B,C) z drugiej połowy 2006 roku. Może ktoś poratuje opisem działania bo do tej wersji nie mam. Brak np na skrzyni wyłącznika luzu a we wcześniejszej wersji jego stan ma wpływ na aktywację retardera. Elektrozawory, czujnik ciśnienia, czujniki temperatury, obrotów wszystko wygląda na sprawne.
  • Helpful post
    #2
    szaman108
    Level 31  
    Część podaj numer nadwozia o ile możesz.
  • #3
    gucio~1
    Level 23  
    Ostatnich 7 powinno wystarczyć 5151793
  • #4
    szaman108
    Level 31  
    Dokładnie oto chodziło magiczne 7 cyfr.A co do maszyny znasz jej historię nie było coś przerabiane?
  • #5
    habi7
    Level 15  
    Auto z roku 2006 będzie miało jeszcze retarder typu 1. Przedewszystkim pierwsze i podstawowe pytanie... Czy jest olej w retarderze, a jak jest to ile? Przyczyn usterki może być kilka. Od usterki zaworu proporcjonalnego do przecieków wewnętrznych akumulatora oleju lub samego retardera.
    Ale pytanie 1.Czy jest olej?
  • #6
    szaman108
    Level 31  
    Kolego tu jest stary retarder taki jak w czwórce potrzebujesz opisu do tego modelu.Poziom oleju sprawdzony?
  • #7
    saron22
    Trucks specialist
    Sprawdz tez filtr oleju w retarderze.
    Jest tez prosty test na sprawdzenie retardera - a konkretnie czy problem tkwi w instalacji albo sterowaniu czy w samym retarderze: Auto na klocki, bieg, srednie obroty np 1500 - 1800 i dmuchasz powietrzem w kolanko bezposrednio przy retarderze. Oczywiscie najpierw sprawdzasz stan oleju i w razie czego uzupelniasz. Jesli jest reakcja na dmuchanie to szukaj w instalacji, zaworze proporcjonalnym itp. Jesli reakcji nie ma to retarder do wyjecia i rozbiorki.
  • #8
    habi7
    Level 15  
    Zamiast auto na klocki... proponował bym sciągniecie wału... może jest troche roboty, ale 100% bezpieczne :)
    Można dmuchnąć w kolano przy retarderze lub odkręcieć przewód przy zaworze proporcjopnalnym, przy okazji będziesz będziesz widzał czy olej się z niego nie wylewa , bo jeśli tak to niedobrze. aha z tym powietrzem to nie przesadzać 4-6 bar wystarczy... :)
  • #9
    gucio~1
    Level 23  
    Retarder jest hydraulicznie sprawny. Poziom oleju sprawdzony.Zawór proporcjonalny i zawory zasilające akumulator i zawór proporcjonalny też. Ewidentnie nie ma wysterowania napięcia i prądu na zawór proporcjonalny w trybie pracy. Akywacja poprzez program diagnostyczny wszystkie te elementy uruchamia. Dźwignia retardera jest podpięta do koordynatora i on widzi w stanach wszystkie położenia od 1 do 5. Normalnie po włączeniu dźwigni na desce zapalał się zielony symbol retardera a teraz tego nie ma. Wymuszenie poprzez podanie powietrza przez reduktor na wejście zaworu sterującego w retarderze i na akumulator oleju powoduje normalny efekt hamowania.
  • #11
    gucio~1
    Level 23  
    Niestety tak. Była usterka w ABS. Usunąłem ją. Przejechałem się. Lampa zgasła. A Ret dalej nie pracuje. Zresztą usterka ABS wyklucza zawsze pracę w trybie automatycznym a tu nie działa ani automat ani ręczny. Wie ktoś z Was czy w sterowniku retardera jest vin wpisywany?
  • #12
    szaman108
    Level 31  
    Jesteś może posiadaczem oryginalnego programu SDP3?Dobrze kombinujesz chcesz podmienić sterownik zapisuje vin w sterowniku ale to SOPS decyduje co do czego i dlaczego.
  • #13
    gucio~1
    Level 23  
    Nie mam SDP3. Robię to texą. Sterownik podkładałem i właśnie był błąd w COO odnośnie wykrycia na canie urządzenia niezgodnego. Objawy były takie same. Krótka aktywacja zaworu akumulatora i nic więcej.
  • #14
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gucio~1 wrote:
    W stanach i parametrach widać wszystkie przełączniki retardera, tempomatu, pedał gazu, hamulec, sprzęgło.

    I wszystkie stany się zmieniają tak jak powinny tzn. np. styki hamulca i sprzęgła ???

    gucio~1 wrote:
    Była usterka w ABS.

    Jaka to była usterka ???

    Są jakieś aktywne usterki w GMS i SMS ?

    W przypadku usterki powinna się świecić kontrolka na żółto lub czerwono, skoro nie świeci jest możliwość że ECU blokuje jakiś sygnał.
  • #15
    gucio~1
    Level 23  
    Błąd był czujnika ABS lewy przód. Też myślę o blokowaniu przez stan jakiegoś parametru. Jedyne czego mogę się przyczepić to czujnik luzu w stanach "wł" a nie ma go na skrzyni i nie zmienia się. Być może jest wyliczany z obrotów wałków przez GMS. Ale te GMS widzi i nie zgłasza żadnych błedów. SMS też jest czysty i działa bez zarzutu. Inna sprawa, która jest dla mnie zagadką, to w stanach po włączeniu przycisku hamulca wydechowego jego stan przechodzi na wł i jednocześnie " Pozycja kick-down pedału gazu" też przechodzi na wł. Ale może jest to informacja dla OPC żeby zredukować bieg, celem zwiększenia wydajności hamulca silnikowego.
  • #16
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    gucio~1 wrote:
    Inna sprawa, która jest dla mnie zagadką, to w stanach po włączeniu przycisku hamulca wydechowego jego stan przechodzi na wł i jednocześnie " Pozycja kick-down pedału gazu" też przechodzi na wł.
    Sprawdź dobrze sygnały wartości pedału gazu ....dlatego że w momencie rozpoczęcia przyspieszania retarder jest wyłączany, co może powodować dwa sprzeczne stany i blokować.
  • #17
    habi7
    Level 15  
    A jakie ciśnienie pokazuje czujnik ciśnienia??
    Może wydaje Ci sie , że jest ok, bo pokazauje jakąś wartość, a tak naprawde to poprostu przekłamuje i i Ecu odczytuje błędne paramatery nie załączając retardera myśląć np. że jest już w trybie pracy.
  • #18
    gucio~1
    Level 23  
    Czujnik nie pokazuje zmian ciśnienia. Jest sprawdzony i działa prawidłowo.Pisałem ,że nie ma wysterowania zaworu proporcjonalnego więc nie ma też skąd być ciśnienia. Co do pedału gazu chodzi od 0 do 100 %.
  • #19
    habi7
    Level 15  
    Skoro na początku pisałeś,że załącza się zawór od akumulatora oleju tzn. że aktywacja z dźwigni jest, skoro pisałeś że programem jakimś Twoim możesz wszystko aktywować(dzwignia,zawor proporcjonalny)tzn. że instalacja jest sprawna, no bo można wszystkim sterować.(oczywiścnie rozumiem ,że jest to zasterowanie np. zaworem proporcjonalnym z odpowiednim słyszalenym efektem upuszczającego się powietrza). Za to pytanie jak sprawdziłeś czujnik ciśnienia skoro twierdzisz, że jest dobry. Czujnik jak będzie uszkodzony,ale nie w sposób - brak odczytu tylko będzie przekłamywał tzn. w stanie spoczynku będzie odczytywał za wysokie ciśnienie to Jednostka może to w jakiś sposób interpretować. Ewentualnie pozostaje jescze podmienić Ecu na próbe z innego auta.
  • #20
    gucio~1
    Level 23  
    Czujniki ciśnienia sprawdzam zawsze tak samo. Wykręcam z urządzenia,pozostawiam złącze elektryczne wpięte, podaję wyregulowane i zmierzone ciśnienie z kompresora bądź pompki hydraulicznej i patrzę co jest w parametrach. Co do sterownika to podmieniałem OPC/RET i nic to nie dało a COO nie podmienię bo w nim jest immo i nic nie ruszy bez wpisania kodów a do tego jest SP3 potrzebne, którego nie mam. Wiem, że w R-kach sypała się pamięć w COO i była na to jakaś akcja. Ale wtedy np wywalało z systemu OPC i trzeba było na nowo dopisać a najczęściej kończyło się na wymianie COO.
  • #21
    habi7
    Level 15  
    A czujniki temp. płynu chłodzącego są ok..??
    A jak sterujesz kompem zawor proporcjionalny do jest efekt... słyszalny wyciek powietrza.??