Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

line follower sprawdzenie schematu

03 Sty 2013 18:17 2592 12
  • Poziom 10  
    Witam
    Proszę o sprawdzenie poprawności mojego własnego schematu. Jestem raczej początkującym elektronikiem.
    Elementy:
    Stabilizator 7805
    C1, C2 100nF
    2x LM339
    R1 200Ω
    R2 20kΩ
    P1 10kΩ
    CNY70

    Całość ilustruje schemat
    line follower sprawdzenie schematu

    Przepraszam że schemat jest w takiej postaci ale chwilowo nie mam możliwości aby zrobić go inaczej

    Człoś zasilania 9V silniki na 3-5V
    Proszę o możliwie szybką odpowiedź
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Proponuje na początek zerknąć do dokumentacji LM339 i zobaczyć ile wynosi max prąd wyjściowy jednego komparatora !
    Do tego dochodzi typ wyjścia OC , układ który pokazałeś nie ma prawa działać . Po pierwsze jak już chcesz zastosować LM339 w roli komparatora to wymagany jest rezystor w obwodzie kolektora tranzystora końcowego każdego komparatora . Druga sprawa to nie stosuje się oddzielnych układów regulacji poziomu wyzwalania , zupełnie wystarczy jeden dla układu 4 czujniki / 4 komparatory . Po trzecie do sterowania silnikiem zastosuj dwa mostki H jeżeli prąd silników nie jest duży to może wystarczy L293D , na koniec zastanów się jak niby miało by to działać z 4 czujnikami w Twojej konfiguracji oraz komparatorem w roli sterownika silnika ( oczywiście tylko teoretycznie ) . Zobacz sobie gotowe projekty bo jest ich dość dużo na forum i sieci i zastanów się nad algorytmem pracy bo tak naprawdę w tak prostej konstrukcji zupełnie wystarczą dwa czujniki .
  • Poziom 10  
    Ok pokombinuje jeszcze z tym troszkę i dam schemat do sprawdzenia w tym temacie jak znajdziesz w sobote chwilę czasu (powinienem jeszcze dziś wrzucić) to proszę o sprawdzenie nowego schematu
  • Poziom 10  
    Tak ale zrezygnowałem z tamtego bo z nie działało i na dodatek większość tamtych części już jest w użytku
    To zdjęcie które teraz zamieszczam jest "połową" całego układu proszę sprawdź to
    line follower sprawdzenie schematu

    Dodano po 9 [minuty]:

    A wcześniej te oznaczenia przy LM339 A, B , ITD. To prostu rozdzielony komparator 4-kanałowy
    A są zastosowane 4 potencjometry ponieważ dla 2 czujników mają być różne wartości wiem że mogło by być na dwóch jeszcze się nad tym zastanawiam
  • Poziom 39  
    Przecież nie zrobiłeś nic i nadal nie rozumiesz podstawowego błędu jaki popełniasz przy LM339 ......... ciekawe czy zerknąłeś do dokumentacji tego komparatora ?
    Chyba nawet nie zrozumiałeś co pisałem wcześniej o jego podłączeniu !
    LM339 ma wyjście typu OC po polsku otwarty kolektor po chłopsku kolektor tranzystora końcowego " wisi sobie w powietrzu " aby uzyskać jakiekolwiek napięcie na wyjściu kolektor musi być podłączony przez odpowiedni rezystor do Vcc wartość zależna jest od standardu napięcia jakie chcemy otrzymać na wyjściu ......... to wszystko jest w dokumentacji może pismo obrazkowe pozwoli Ci to zrozumieć
    line follower sprawdzenie schematu
    Druga sprawa ciekawe czy znasz tabele stanów dla L293D i jak zamierzasz sterować silnikami przy 4czujnikach tylko z komparatorów , proponuje rozpisać sobie stany czujników w różnych położenia w stosunku do linii i porównać z stanami jakie potrzebne są dla L293D .
    Cytat:
    Tak ale zrezygnowałem z tamtego bo z nie działało

    Tamten nie działał a teraz budujesz dokładnie to samo !
  • Poziom 10  
    Ok rozumiem co jest źle a o tym oporniku na wy LM339 zapomniałem przy rysowania tego schematu
    Na we l293d musi być logiczną 1 lub 0 postaram się do jutra wysłać poprawiony schemat (i chyba dlatego tamten niedziałał)
  • Poziom 39  
    kolo1500 napisał:
    Na we l293d musi być logiczną 1 lub 0

    To jest mniej ważne od tabeli stanów , skoro tak trudno zerknąć do dokumentacji to proszę dla jednego mostka H
    line follower sprawdzenie schematu
    teraz masz dwie możliwości ułożenie 4 czujników
    line follower sprawdzenie schematu
    rozpisz sobie możliwe kombinacje stanów w zależności od położenia czujników względem linii i porównaj z stanami jakie wymaga L293D może teraz w formie obrazkowej zrozumiesz o co chodzi .
    PS Przez kilka miesięcy nie maiłeś czasu aby zapoznać się z dokumentacjami LM339 / L293D jak na ucznia Technikum Elektronicznego o czymś to świadczy .........
  • Poziom 10  
    Ok rozrysowałem sobie to tak
    line follower sprawdzenie schematu
    Podczas skrętu jeden z silników (A4 A3 ) stanie a drugi pojedzie dalej co powinno skorygować tor jazdy
    Niewiem czy to jest dobre i wystarczające rozwiązanie
    Zaglądałem do tych dokumentacji ale nie wiem na co przedewszystkim zwrócić uwagę
    Sory że długo nie odpisywałem ale było dużo nauki
  • Poziom 39  
    Teoretycznie będzie to działało ale nie praktycznie , ponieważ linia będzie musiała mieć idealną szerokość . Dwa czujniki 2x7mm odległość między nimi 3mm czyli 17mm to minimum max może być o 3mm większy ale nie więcej niż 1,5mm na stronę . Zamiast tych wszystkich kombinacji zupełnie wystarczy układ z dwoma czujnikami dla większej ilości czujników nie zrobisz tego bez mikrokontrolera lub przynajmniej kilku bramek logicznych lub jak tak bardzo chcesz mieć 4 czujniki to bardzo dokładnie ułożyć tor tak aby w każdym miejscu miał 17mm .
  • Poziom 10  
    Ok rozumiem w domu mam taśmę izolacyjną 17mm to może zmniejszenie rozstawu o 1-2mm byłoby dobre
    Potem wyśle schemat z ostateczną wersją
  • Poziom 10  
    Witam nareszcie udało mi się znaleźć chwile
    Wysyłam schemat po poprawkach
    Odległości między czujnikami wynosi 2mm
    Elementy: 
    Stabilizator 7805 
    C1 100nF 
    LM339 
    R1 200Ω 
    R2 20kΩ 
    P1 10kΩ 
    4xCNY70 
    I nie mogę sobie jeszcze poradzić z wartością R3 nie mogę znaleźć w nocie l293d ile musi być mA na wejściach

    line follower sprawdzenie schematu
  • Poziom 39  
    kolo1500 napisał:
    nie mogę sobie jeszcze poradzić z wartością R3 nie mogę znaleźć w nocie l293d ile musi być mA na wejściach

    Co Ty kolego za głupoty wypisujesz , masz na wejściu L293D zapewnić odpowiedni poziom napięć tak aby stany L / H były akceptowane przez układ . Według danych z dokumentacji układ L293D poprawnie pracuje w standardzie TTL , teraz w dokumentacji LM339 szukasz aplikacji zapewniającej poziom sygnału w standardzie TTL ( strona 10 ) masz zalecaną wartość rezystora wyjściowego 10kΩ , prąd wejściowy L293D masz również podany w dokumentacji przedział -100 ÷ 100µA . Widzę że nadal nie potrafisz korzystać z dokumentacji , ponadto nadal upierasz się z osobnymi potencjometrami i 4 czujnikami . Na schemacie brak zasilania LM339 , brak należytej filtracji zasilania przy LM7805 dołóż kondensatory elektrolityczne . Planujesz układ zasilać 9V czyli bateria 6F22 która zupełnie do tego się nie nadaje , czy znasz prąd zwarcia silników które chcesz zastosować ? czy prąd pracy L293D jest wystarczający ? do przemyslenia pojemność 6F22 to ok.400 mAh ale o dość dużej rezystencji wewnętrznej , LM7805 wymaga dla prawidłowej stabilizacji napięcia o wartości 2÷2,5V większego od napięcia stabilizacji .