Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

line follower sprawdzenie schematu

kolo1500 03 Jan 2013 18:17 2661 12
  • #1
    kolo1500
    Level 10  
    Witam
    Proszę o sprawdzenie poprawności mojego własnego schematu. Jestem raczej początkującym elektronikiem.
    Elementy:
    Stabilizator 7805
    C1, C2 100nF
    2x LM339
    R1 200Ω
    R2 20kΩ
    P1 10kΩ
    CNY70

    Całość ilustruje schemat
    line follower sprawdzenie schematu

    Przepraszam że schemat jest w takiej postaci ale chwilowo nie mam możliwości aby zrobić go inaczej

    Człoś zasilania 9V silniki na 3-5V
    Proszę o możliwie szybką odpowiedź
    Pozdrawiam
  • #2
    bogdan_p
    Level 39  
    Proponuje na początek zerknąć do dokumentacji LM339 i zobaczyć ile wynosi max prąd wyjściowy jednego komparatora !
    Do tego dochodzi typ wyjścia OC , układ który pokazałeś nie ma prawa działać . Po pierwsze jak już chcesz zastosować LM339 w roli komparatora to wymagany jest rezystor w obwodzie kolektora tranzystora końcowego każdego komparatora . Druga sprawa to nie stosuje się oddzielnych układów regulacji poziomu wyzwalania , zupełnie wystarczy jeden dla układu 4 czujniki / 4 komparatory . Po trzecie do sterowania silnikiem zastosuj dwa mostki H jeżeli prąd silników nie jest duży to może wystarczy L293D , na koniec zastanów się jak niby miało by to działać z 4 czujnikami w Twojej konfiguracji oraz komparatorem w roli sterownika silnika ( oczywiście tylko teoretycznie ) . Zobacz sobie gotowe projekty bo jest ich dość dużo na forum i sieci i zastanów się nad algorytmem pracy bo tak naprawdę w tak prostej konstrukcji zupełnie wystarczą dwa czujniki .
  • #3
    kolo1500
    Level 10  
    Ok pokombinuje jeszcze z tym troszkę i dam schemat do sprawdzenia w tym temacie jak znajdziesz w sobote chwilę czasu (powinienem jeszcze dziś wrzucić) to proszę o sprawdzenie nowego schematu
  • #5
    kolo1500
    Level 10  
    Tak ale zrezygnowałem z tamtego bo z nie działało i na dodatek większość tamtych części już jest w użytku
    To zdjęcie które teraz zamieszczam jest "połową" całego układu proszę sprawdź to
    line follower sprawdzenie schematu

    Dodano po 9 [minuty]:

    A wcześniej te oznaczenia przy LM339 A, B , ITD. To prostu rozdzielony komparator 4-kanałowy
    A są zastosowane 4 potencjometry ponieważ dla 2 czujników mają być różne wartości wiem że mogło by być na dwóch jeszcze się nad tym zastanawiam
  • #6
    bogdan_p
    Level 39  
    Przecież nie zrobiłeś nic i nadal nie rozumiesz podstawowego błędu jaki popełniasz przy LM339 ......... ciekawe czy zerknąłeś do dokumentacji tego komparatora ?
    Chyba nawet nie zrozumiałeś co pisałem wcześniej o jego podłączeniu !
    LM339 ma wyjście typu OC po polsku otwarty kolektor po chłopsku kolektor tranzystora końcowego " wisi sobie w powietrzu " aby uzyskać jakiekolwiek napięcie na wyjściu kolektor musi być podłączony przez odpowiedni rezystor do Vcc wartość zależna jest od standardu napięcia jakie chcemy otrzymać na wyjściu ......... to wszystko jest w dokumentacji może pismo obrazkowe pozwoli Ci to zrozumieć
    line follower sprawdzenie schematu
    Druga sprawa ciekawe czy znasz tabele stanów dla L293D i jak zamierzasz sterować silnikami przy 4czujnikach tylko z komparatorów , proponuje rozpisać sobie stany czujników w różnych położenia w stosunku do linii i porównać z stanami jakie potrzebne są dla L293D .
    Quote:
    Tak ale zrezygnowałem z tamtego bo z nie działało

    Tamten nie działał a teraz budujesz dokładnie to samo !
  • #7
    kolo1500
    Level 10  
    Ok rozumiem co jest źle a o tym oporniku na wy LM339 zapomniałem przy rysowania tego schematu
    Na we l293d musi być logiczną 1 lub 0 postaram się do jutra wysłać poprawiony schemat (i chyba dlatego tamten niedziałał)
  • #8
    bogdan_p
    Level 39  
    kolo1500 wrote:
    Na we l293d musi być logiczną 1 lub 0

    To jest mniej ważne od tabeli stanów , skoro tak trudno zerknąć do dokumentacji to proszę dla jednego mostka H
    line follower sprawdzenie schematu
    teraz masz dwie możliwości ułożenie 4 czujników
    line follower sprawdzenie schematu
    rozpisz sobie możliwe kombinacje stanów w zależności od położenia czujników względem linii i porównaj z stanami jakie wymaga L293D może teraz w formie obrazkowej zrozumiesz o co chodzi .
    PS Przez kilka miesięcy nie maiłeś czasu aby zapoznać się z dokumentacjami LM339 / L293D jak na ucznia Technikum Elektronicznego o czymś to świadczy .........
  • #9
    kolo1500
    Level 10  
    Ok rozrysowałem sobie to tak
    line follower sprawdzenie schematu
    Podczas skrętu jeden z silników (A4 A3 ) stanie a drugi pojedzie dalej co powinno skorygować tor jazdy
    Niewiem czy to jest dobre i wystarczające rozwiązanie
    Zaglądałem do tych dokumentacji ale nie wiem na co przedewszystkim zwrócić uwagę
    Sory że długo nie odpisywałem ale było dużo nauki
  • #10
    bogdan_p
    Level 39  
    Teoretycznie będzie to działało ale nie praktycznie , ponieważ linia będzie musiała mieć idealną szerokość . Dwa czujniki 2x7mm odległość między nimi 3mm czyli 17mm to minimum max może być o 3mm większy ale nie więcej niż 1,5mm na stronę . Zamiast tych wszystkich kombinacji zupełnie wystarczy układ z dwoma czujnikami dla większej ilości czujników nie zrobisz tego bez mikrokontrolera lub przynajmniej kilku bramek logicznych lub jak tak bardzo chcesz mieć 4 czujniki to bardzo dokładnie ułożyć tor tak aby w każdym miejscu miał 17mm .
  • #11
    kolo1500
    Level 10  
    Ok rozumiem w domu mam taśmę izolacyjną 17mm to może zmniejszenie rozstawu o 1-2mm byłoby dobre
    Potem wyśle schemat z ostateczną wersją
  • #12
    kolo1500
    Level 10  
    Witam nareszcie udało mi się znaleźć chwile
    Wysyłam schemat po poprawkach
    Odległości między czujnikami wynosi 2mm
    Elementy: 
    Stabilizator 7805 
    C1 100nF 
    LM339 
    R1 200Ω 
    R2 20kΩ 
    P1 10kΩ 
    4xCNY70 
    I nie mogę sobie jeszcze poradzić z wartością R3 nie mogę znaleźć w nocie l293d ile musi być mA na wejściach

    line follower sprawdzenie schematu
  • #13
    bogdan_p
    Level 39  
    kolo1500 wrote:
    nie mogę sobie jeszcze poradzić z wartością R3 nie mogę znaleźć w nocie l293d ile musi być mA na wejściach

    Co Ty kolego za głupoty wypisujesz , masz na wejściu L293D zapewnić odpowiedni poziom napięć tak aby stany L / H były akceptowane przez układ . Według danych z dokumentacji układ L293D poprawnie pracuje w standardzie TTL , teraz w dokumentacji LM339 szukasz aplikacji zapewniającej poziom sygnału w standardzie TTL ( strona 10 ) masz zalecaną wartość rezystora wyjściowego 10kΩ , prąd wejściowy L293D masz również podany w dokumentacji przedział -100 ÷ 100µA . Widzę że nadal nie potrafisz korzystać z dokumentacji , ponadto nadal upierasz się z osobnymi potencjometrami i 4 czujnikami . Na schemacie brak zasilania LM339 , brak należytej filtracji zasilania przy LM7805 dołóż kondensatory elektrolityczne . Planujesz układ zasilać 9V czyli bateria 6F22 która zupełnie do tego się nie nadaje , czy znasz prąd zwarcia silników które chcesz zastosować ? czy prąd pracy L293D jest wystarczający ? do przemyslenia pojemność 6F22 to ok.400 mAh ale o dość dużej rezystencji wewnętrznej , LM7805 wymaga dla prawidłowej stabilizacji napięcia o wartości 2÷2,5V większego od napięcia stabilizacji .