Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kia Rio CRDI - Modyfikacja zasilania świateł - rezystor ograniczający napięcie

Mantatom 05 Sty 2013 07:26 1353 2
  • #1 05 Sty 2013 07:26
    Mantatom
    Poziom 12  

    W moim samochodzie niestety nie ma przekaźników świateł, instalacja jest wykonana cienkimi przewodami. Dodatkowo ktos wymyslił dziwny układ - żarówki H4 maja wspólny punkt podłaczany nie do masy tylko do +12V ze stacyjki poprzez bezpieczniki w kabinie, natomiast wyłącznik przy kierownica załącza masę. Na skutek tego występuja spadki napięć po 0,6V od strony plusa i minusa, czyli sumarycznie jeśli na akumulatorze przy pracującym silniki jest 14,2V to na żarówkach 13,0 V. Wymyśliłem więc układ z przekaźnikami. Niestety potrzebne mi bedzie az 6 szt. - na każdy reflektor osobny układ z 3 przekaxniami - jeden do plusa, dwa do masy świateł mijania i drogowych. Ale pozostaje kwestia żywotności żaówek. Bo jeśli napięcie na żaówkach podniesie się do prawie 14,2V to zywotnośc żarówek drastycznie spadnie. Więc chce zrobić układ z przęłączaniem, aby wykorzystywac pełne 14,V tylko w nocy. Tak jak tutaj: http://skodaporadnik.republika.pl/porady/tuning_swiatel/tuning_swiatel.htm Ale jak ograniczyć napiecie na zarówkach? Na próbe podłaczałem zapasowa żarówkę H4 do akumulatora poprzez 2 oporniki 1 ohm/5W czyli teoretycznie 0,5 Ohm/10W. Spadek napięcia wyniósł 2,35 V zaś oporniki grzały się tak, że parzyły, mimo że zamknałem je w obudowie z blachy, spełniajacej funkcje radiatora. Moc niby była w granicach 10W, ale ta temperatura troche za wysoka. I co z tym zrobic? Może dołaczyc jeszcze jakiś radiator aluminiowy albo zastosować gptowy rezystor z radiatorem?
    Czytałem tez o pomysłach założenie diod prostowniczych. No ale przeciez w diodach też sie będzie wydzielało ciepło?

    0 2
  • Relpol
  • #2 05 Sty 2013 10:07
    woooojtek
    Poziom 18  

    Dziwny twoim zdaniem układ załączania świateł jest typowy dla wielu Koreańczyków i Japończyków zapewne też. Proponuję poszukać np. włącznika świateł jazdy dziennej z możliwością wybrania polaryzacji oddzielnie dla świateł mijania i oddzielnie da pozycji. I nie przesadzaj z tą żywotnością żarówek: koszt nie jest wielki, żarówki pewnie są liczone na napięcie wyższe niż 12V a mieszanie w instalacji oświetleniowej może się skończyć, tym, że ci światła przy 100km/h nagle zgasną w środku nocy.

    0
  • Relpol
  • #3 05 Sty 2013 10:51
    Mantatom
    Poziom 12  

    woooojtek napisał:
    Dziwny twoim zdaniem układ załączania świateł jest typowy dla wielu Koreańczyków i Japończyków zapewne też. Proponuję poszukać np. włącznika świateł jazdy dziennej z możliwością wybrania polaryzacji oddzielnie dla świateł mijania i oddzielnie da pozycji. I nie przesadzaj z tą żywotnością żarówek: koszt nie jest wielki, żarówki pewnie są liczone na napięcie wyższe niż 12V a mieszanie w instalacji oświetleniowej może się skończyć, tym, że ci światła przy 100km/h nagle zgasną w środku nocy.


    Typowe to moze jest że włacznik świateł załącza masę. Ale nie znalazłem innego samochodu, a przejrzałem w necie wiele schematów, w którym dodatkowo nie byłoby przekaźnika świateł. Na wszystkich znalezionych żarówki reflektorów były podłaczone do masy, a przekaźnik załączał plus.
    W załaczniku schemat do mojego auta

    Co do przeróbki - w necie jest sporo manuali na ten temat i jakoś ludzie nie pisza, żeby im światła nagle zgasły. Natomiast zarówki mają napięcie znamionowe 13,2V. Podwyzszenie napięcia tylko o 5% powoduje skrócenie żywotności o 50%.

    0