Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mierniki instalacji Metrel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

YAMAHA DT 50 M - rekonstrukcja instalacji elektrycznej

Joker254 05 Sty 2013 14:26 6027 7
  • #1 05 Sty 2013 14:26
    Joker254
    Poziom 9  

    Witam.
    Mam następujący kłopot.
    Nabyłem do kolekcji motorek Yamaha DT 50 M z 1979 roku. Jest już to bardzo rzadkie zjawisko, więc ciężko znaleźć w sieci jakiekolwiek dane, instrukcje dot. tego motorku. Mam problem, ponieważ, w motorku oryginalnie jest miejsce na akumulator, więc instalacja jaka tam była oryginalnie powinna mieć zawarte w sobie aku, ładowanie jego itp. Niestety moje moto posiadał jakiś koleś, który w produkcji MADE IN SZOPA, wyzbył się akumulatora poskręcał parę kabli z cewek i tak o to uzyskał prąd aby zapalić motorek i mieć w nim jako takie światła. Dodam, że z tego co wynalazłem w necie instalacja oryginalna powinna być chyba 6 v, narazie nie mam jak sie upewnić, aczkolwiek akumulator do mojego motorku pasuje z innej yamahy, mianowicie modelu rd 50. Choć i do niej nie mogę znaleźć, żadnych schematów. A więc z podstawowego rozeznania elektroniki, (jestem w drugiej klasie technikum mechatronicznego, i kładłem już raz elektrykę od podstaw, bez aku w JAWIE 50(kiedyś pisałem już o tym temat, jednakże tam miałem gotowy schemat)).
    Dodam, że odkąd ją dorwałem w swoje ręce, działało przednie światło, choć była założona, żarówka od malucha 12V 40 W, ale sam przód, moja Jaweczka też uciągnie, z instalacją 6V, lecz później zanikło, a nie chciało mi sie szukać, przyczyny bo i tak wisi tam kilka kabli luzem. No i pali do teraz, bo jeszcze nie zdjąłem z niej tych starych przewodów. Na moim schemacie, widać, jeszcze klakson(sygnał dźwiękowy), mam z jawki na 6V to założę, czujnik światła STOP, (wisiał, jakiś miałem go wyrzucić, ale po wyczyszczeniu i zmierzeniu omomierzem, okazuje, się, że jest sprawny, więc kolega mi wytłumaczył, jak go do tej instalacji podłączyć, aby był sprawny.
    Cóż, chcę zrobić tylną lampę na diodach, by zużywała mniej prądu, dorobić kierunkowskazy raczej też na LEDach, więc muszę dokupić również przerywacz na LEDy, i z tego co się wczoraj dowiedziałem, że potrzebny mi będzie również regulator napięcia. (Ponoć, aby zrobić ładowanie). Nie wiem, czy będzie coś jeszcze potrzebne, póki co mam 10 m przewodu, diody w drodze, przednią żarówkę, halogen 12 V 25 W (w jawce miałem, spokojnie ciągnęła tylko bez aku, to jak miałem 5 W z tyłu 6V normalnie, to nie miałem już długich, krótkich, aczkolwiek, sądzę, że z akumulatorem,i tyłem na diodach, nie będzie takich problemów) Pozdrawiam i czekam, aż ktoś się znajdzie biegły w dziedzinie prądu w motorkach :)

    0 7
  • Mierniki instalacji Metrel
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #3 05 Sty 2013 16:41
    Joker254
    Poziom 9  

    Dzięki bardzo może coś się przyda. Jednakże wersja M, jaką mam trochę się różni od MX, nawet jeszcze wyglądem, moja ma amorki zwykłe jak Simson, WSK, a MX już miał zawieszenie tylne na wahaczu. Mam nadzieję, że zgadza się tu wszystko i uda mi się jakoś rozkminić schemat, w razie czego postaram się zadać parę pytań. Skoro miałeś do czynienia z tą Yamahą, to choćby powiedz czy 10 m przewodu starczy na położenie elektryki? :)

    0
  • #4 05 Sty 2013 17:37
    Szuler17
    Poziom 22  

    10m to może być krucho, jeżeli chcesz całą instalację robić.

    0
  • #5 05 Sty 2013 22:36
    Joker254
    Poziom 9  

    Ok, z tego co znalazłem, są tam 3 schematy, Belgijski, Angielski i Holenderski, w sumie Belgijski i Angielski są takie same, a w Holenderskim nie ma klaksonu. Będę wzorował się na belgijskiej, i właśnie tłumaczę sobie symbole.

    Moderowany przez Błażej:

    Skoro znalazłeś schemat i potrzebujesz pomocy w jego rozszyfrowaniu, to chyba należałoby go tutaj zamieścić, nie sądzisz?


    Nie wszystkie jestem jednak wstanie odczytać, więc jeśli możesz mi pomóc:
    1.Flasher switch- Przełącznik ? (Czego nie wiem?Czyżby kierunków?)
    2.Main Switch- ? (nie znalazłem tłumaczenia)
    3.Engine stop switch- stacyjka (ale taka na kluczyk, czy włącznik zapłonu z przycisku ?)
    4.Front stop switch- (nie znalazłem tłumaczenia), ale wydaję mi się jest to czujnik stopu przy przedniej rączce hamulca(nie mam takiego czegoś)
    5.Horn-klakson
    6.Rectifiter-prostownik(zapewne w instalacji z aku, prostuje napięcie, żeby nic nie popalić tak?)(to jest ta dioda prostownicza czy o co chodzi?))
    7.Flasher relay-(nie znalazłem tłumaczenia)
    8.Fuse-bezpiecznik(jaki?, zapewne, aby w razie jakiejś awarii, przepięcia? nie rozwaliło aku)
    9.Rear flasher light- Prawy tylny kierunkowskaz.
    10.Tail/brake light- Tylne światło/Światło stopu (Zapewne oryginalnie była tam żarówka dwuwłóknowa? Dobrze kombinuje? Ja i tak chcę tył zrobić na diodach, także, schemat będę musiał przerobić)
    11.Rear flasher light-Lewy tylny kierunkowskaz
    12.Rear stop switch-Tylny wyłącznik światła stop?(Czujnik stopu tak?)
    13.Neutral switch-(nie znalazłem tłumaczenia)
    14.Flywheel magneto-Magneto
    15.Ignition coil-Cewka zapłonowa
    16.Eart-zapewne masa (wzięta z byle jakiego kawałka metalu)
    17.Regulator-Regulator napięcia(Czyli jakikolwiek regulator na 6 V? nie wchodzi w grę na 12 V)?
    18.Horn switch- włącznik klaksonu.
    19.Dimmer switch-(nie znalazłem tłumaczenia)
    20.Light switch-Przełącznik świateł długie/krótkie
    21.Front flasher light-Lewy przedni kierunkowskaz
    22.Flasher pilot light-(nie znalazłem tłumaczenia)
    23.Neutral light-(nie znalazłem tłumaczenia)(domyślam się, że chodzi o kontrolkę luzu, nie miałem czegoś takiego w oryginale, i chyba bez odpowiednich czujników, nie da się tego wykonać)
    24.Speedometer- podświetlanie licznika
    25.Headlight-Główna przednia żarówka
    26.Front flasher light-Prawy przedni kierunkowskaz
    27.Battery- akumulator
    28-Spark plug- świeca zapłonowa
    Moderowany przez Błażej:

    Nie kpij! Tłumaczenia tych "zawiłych" terminów dokona każdy podstawowy tłumacz online.


    Uff. Jeśli mógłbyś to powiedz mi które z tych elementów są nieobowiązkowe do prawidłowej pracy motocykla z instalacją elektryczną z akumulatorem. Nie wiem co do niektórych elementów jakie mają mieć parametry np. bezpiecznik?.
    W ogóle muszę skompletować większość rzeczy:
    - Przełącznik świateł(postanowiłem kupić taki zespolony od skutera) mam tu od razu długie/krótkie kierunki, oraz klakson.
    -Stacyjkę na kluczyk- (oczywiście chcę zostawić przełącznik crossowy, zapłonu OFF/ON/OFF z takim pokrętłem oryginalnym, tj. chcę by zapłon był odcięty za pomocą kluczyka, i tego włącznika, dopiero potem można odpalać na kopniak. tak jak w normalnych motocyklach, że masz zwykle taki czerwony przełącznik dwupozycyjny obok manetki gazu, i jeśli jest wyłączony to przekręcony kluczyk na pozycję ON i tak nie odpali, dopiero ten obok manetki musi być włączony, ale światła można włączyć, gdy sie wsadzi tylko kluczyk, bez włączania go na pozcyje ON, żeby on został na OFF, a ten z manetki musi być włączony,(dobrze mówię?)
    -Akumulator to akurat chyba na allegro oryginalny do RD jest, 6V 4Ah
    -Kierunkowskazy to akurat najtańsze kupię na żarówki, i jeśli będzie mi się chciało to przerobie je na ledy, wtedy dochodzi przerywacz kierunków albo zwykły albo na ledy, ale nie mogę znaleźć na 6 V, czy 12 V przerywacz nie będzie robił problemów?)
    No i to chyba wszystko taka podstawowa elektryka, chcę sobie trochę go unowocześnić.
    PS. Jeszcze jedno, powiedzcie mi czy dobrze myślę (póki co tylko myślę), że aby wykonać światła awaryjne w motorze(spotykałem się już wiele razy) to wystarczy wyprowadzić dodatkowe przewody z kierunkowskazów, z każdego (nie wiem czy po jednym czy po dwa?), dodatkowy włącznik bistabilny, który nawet na desce rozdzielczej mógłby być umieszczony i też pod przerywacz się podpiąć? Tylko jak wtedy zrobić, żeby one wszystkie naraz chodziły?To ten włącznik spełniałby tą rolę? Wydaję, mi się, że to fajny patent nie przeszkadzający, a czasem w trasie przydatny). Na schemacie również (7) nie wiem co to jest, do niczego nie jest podłączone, a chyba bezpiecznik w to wchodzi?
    Przepraszam za moje chaotyczne pismo, jeśli coś, źle napisałem, proszę powiedzcie, a spróbuję się poprawić i wyjaśnić.

    0
  • #6 19 Kwi 2013 06:42
    Joker254
    Poziom 9  

    Witam ponownie.

    Czas jak zwykle pokazał co z czym się zje.
    Udało mi się kupić przełącznik świateł mijania/drogowe. wyłącz-pozycyjne-zwykłe światła. kierunkowskazy i klakson.
    Zamówiłem również na allegro całkiem nie dawno akumulator, ale wciąż czekam na jego przybycie. Taka to bateryjka :

    Moderowany przez Błażej:

    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).


    Nie znam się nadal zbyt mocno na tym, dopiero się uczę, ale kolega mi powiedział, że aby prawidłowo ładowany został akumulator, będę potrzebował jeszcze 'regulator napięć 6v".
    Dodam, że o ile dobrze pamiętam, jak sprawdzałem cewki, to wytwarzają one aż do ok 15v, ale znajomy mówi, że do ładowania musi być nadwyżka. Czy mogę czymś zastąpić ten regulator napięć? Może np. mostek greatza? Czy znów się mylę, i nie bardzo by tu to pasowało? Dodam jeszcze że z resztek oryginalnej instalacji znalzłem tam takie coś jak 'dioda prostownicza', ale nie mam pojęcia do czego to służyło?

    ps. Wybaczcie, że pisze nowy post, pod swoim starym, ale nie chciałem robić burdelu :)

    0
  • #8 21 Kwi 2013 11:20
    Joker254
    Poziom 9  

    Dzięki mam nadzieje, że się przyda, jak skompletuje parę potrzebnych rzeczy i będę miał problemy to się odezwe. Aczkolwiek wiesz może,do czego ta dioda prostownicza, bo ze schematu za bardzo nie mogę skojarzyć, czyżby służyła jako bezpiecznik ?:)

    0