Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy zamiast Lm317T mozna zastosować LM350t

adamesce 08 Sty 2013 12:15 4647 14
  • #1 08 Sty 2013 12:15
    adamesce
    Poziom 13  

    Witam. Jak w temacie. Z kart które przeglądałem na google wychodzi ze maja jednakowe wyprowadzenia. Czy moge zastosować w projekcie zasilacza regulowanego 0-12V 3A (podobny do J20) zastosowac LM350T zamiast LM317T (jednakowe obudowy TO220) ?

    0 14
  • Pomocny post
    #2 08 Sty 2013 12:47
    Steryd3
    Poziom 31  

    Noty katalogowe wykazują wiele podobieństw. Myślę, że można LM317 zastąpić stabilizatorem LM350. Trzeba jednak popatrzyć na różnice w notach katalogowych. LM350 identycznym rozkładem wyprowadzeń i większym dopuszczalnym prądem wyjściowym ma niższe dopuszczalne napięcie wejściowe 35V zamiast 40V i nieco gorsze parametry regulacji. Jeżeli te różnice są do zaakceptowania to zamiana układów jest jak najbardziej możliwa. Co do budowy na tych układach zasilacza stabilizującego od zera...nie widziałem schematu ale te stabilistory bez dodatkowych elementów i zabiegów typu wirtualna masa czy napięcie ujemne mogą stabilizować napięcia wyjściowe od 1,25V a nie od 0V.

    0
  • #3 08 Sty 2013 12:53
    adamesce
    Poziom 13  

    czy w ten sposób ustawienie układy na potencjometrze na 0V moze doprowadzić uszkodzenia LM-a? w ukladzie J20 jest 317 ale reguluje on w zakresie 0-25V.

    Mój zasilacz ma byc tylko moim pierwszym ukladem, dla moich potrzeb (bardzo znikomych) wiec jego parametry nie są az tak istotne. Trafo 40VA 2*13,1V i 1,5A wiec ogolnie to narazie dla mnie nauka i zabawa. Pierwsza trawiona plytka itp :)

    Co zrobic aby ustawić początkowe napięcie na poziomie 1,25V? Jaka diode wstawić zenera? tylko w które miejsce ewentualnie ?? uklad mam co prawda zlutowany (jedynie brak jeszcze LM-a bo sie wlasnie zastanawialem czy moge 350 dac bo mam jedna z odzysku) ale moze cos jeszcze wykombinuje.

    0
  • Pomocny post
    #4 08 Sty 2013 13:37
    Steryd3
    Poziom 31  

    Zamieść schemat twojego zasilacza wtedy podyskutujemy. Jeżeli Twój zasilacz oparty się o schemat zasilacza J-20 z firmy Jabel to zdecydowanie nie zejdziesz na wyjściu tym zasilaczem do 0V a do1,25V. Nic nie musisz robić by ustawić 1,25V na wyjściu- to cechy tych stabilizatorów. W Twoim przypadku podmieniasz tylko stabilizator na LM350 i już. Pamiętaj by stabilizator przykręcić na paście do solidnego stabilizatora bo w pewnych sytuacjach może się on bardzo grzać i bez odprowadzania ciepła może on ulec uszkodzeniu.

    0
  • #5 08 Sty 2013 13:48
    adamesce
    Poziom 13  

    Rozumiem ze nie o stabilizator tylko do radiatora. Cieplo bedzie tym wieksze im wieksza bedzie roznica pomiedzy napieciem wejscia n napieciem wyjscia? U mnie uwe bedzie 13,1 wiec duzych roznic nie bedzie. Radiator mam narazie maly, czy mocowac przez podkladke mikowa jesli bedzie tylko on jeden mocowany czy jesli bede mocowal. Tez bd 282 i lma na wspolnym radiatorze to wtedy podkladki? A schemat bardzo podobny, jedyna roznica ze mam trafo z dwoma uzwojeniami wtornymi i nie mam mostka tylko po diodzie na odczem, a schemat zmodyfikowany pod te diody (odwrocony C1 zeby sciezki nie byly w takiej mozaice)

    0
  • Pomocny post
    #6 08 Sty 2013 15:45
    Steryd3
    Poziom 31  

    Jeżeli Twoje trafo ma 2*13V i 1,5A (rozumiem, że 2 oddzielne uzwojenia wtórne każde 13,1V 1,5A)?? To lepiej wstaw mostek Graetza taki jak w oryginalnym schemacie i połącz te dwa uzwojenia równolegle pamiętając by początki tych uzwojeń łączyć razem i końce razem(kierunek nawijania drutu obu uzwojeń powinien być zgodny). Uzyskasz wtedy na kondensatorze za mostkiem (13,1V*1.41)-1V=17,5V(tym samym musi być on co najmniej na napięcie 25V) a na wyjściu stabilizatora ustawiane napięcie w zakresie 1,25V do 15,5V ( około 2V spadku na stabilizatorze) i maksymalny prąd do 3A. Współczynnik 1.41 bierze się z faktu, że napięcie zmienne mierzone jest jako napięcie skuteczne a nam chodzi o amplitudę tego napięcia zaś 1V bierze się ze spadku na dwóch diodach prostowniczych w mostku gdy te prostują górną lub dolną połówkę sinusa. W grę wchodzi jeszcze połączenie uzwojeń wtórnych szeregowo i uzyskanie 1,25-30V i 1,5A ale wtedy napięcie na wejściu stabilizatora było by na jego granicy dopuszczalnego więc to rozwiązanie odpada.
    Co do podkładek mikowych-jak najbardziej można je zastosować. Czy mały radiator wystarczy...raczej nie. W najgorszym wypadku przez stabilizator będzie płyną prąd 3A i w sytuacji gdy na wyjściu będzie ustawione potencjometrem 1,25V na stabilizatorze będzie się odkładać cała reszta czyli 15,5V-1,25V= 14,25V a więc moc tracona na stabilizatorze to 14,25V*3A=42,74W co wymaga do odprowadzenie sporego radiatora -tak na oko 20x10x5 cm minimum i jeszcze lepiej wentylatora.

    0
  • #7 08 Sty 2013 16:50
    adamesce
    Poziom 13  

    W jednym z innych watkow wlasnie odradzono mi taki sposob zeby nie laczyc uzwojen. Miedzy 5 i 1 jest napiecie 28V miedzy 5-3 i 3-1 jest aktualnie 14V (katalog podaje 13,1V). I dlatego poradzono mi po diodzie na kazdy odczep zamiast mostka. To jest uklad do nauki, naastepny za niedlugo w ten asposob sprobuje zrobic w ten sposob, mam nadzieje tylko ze trafo moze tak pracowac? Bo wlasnie napisano mi ze gdyby miedzy 5 i 1 bylo 0V to mozna by tak robic ale nie zalecane.

    0
  • #8 08 Sty 2013 17:12
    Steryd3
    Poziom 31  

    Jak uważasz -oszczędzisz 2 diody i będziesz miał mniejszy o połowę prąd oraz maksymalną moc traconą na radiatorze o połowę mniejszą. Nie mniej jednak spory radiator będzie potrzebny. Układ jest dość prosty i nie powinno być problemów z jego uruchomieniem. Życzę powodzenia!

    0
  • #9 08 Sty 2013 17:30
    adamesce
    Poziom 13  

    Dzieki za porady, mi poradzono wlasnie w taki sposob mowiac ze osoagnie na wyjasciu 3A. Ale skoro uklad zlozony to tylko lma musze kupic i wlutowac, jak odpali to w przyszlym tygodniu zrobie zrobie drugi tak jak mowisz. Ale jak mam laczyc uzwojenia? 5 i 1 czyli tam gdzie mam 30V mam polaczyc ze soba wspolnie przed mostkiem? Czyli zrobic zwore na trafo czy laczyc dopiero na wejsciu do mostka?

    0
  • #10 08 Sty 2013 18:38
    Steryd3
    Poziom 31  

    W układzie z 2 diodami nie osiągniesz 3Atylko 1,5A. To właściwie 2 prostowniki jedno połówkowe działające w sposób przeciwsobny. Wydajność tego rozwiązania jest mniej więcej taka jak użycie jednego uzwojenia wtórnego wraz z mostkiem Graetza.

    0
  • #11 08 Sty 2013 19:47
    adamesce
    Poziom 13  

    To moze jeszcze mi powiedz czy wartosc C1 jest odpowiedzialna za niwelacje tetnien? W ukladzie jest przewidziany 1000 uF. Czy zwiekszajac ta wartosc na np 2200 lub laczac rownolegle dwa po 1000 te tetnienia beda mniejsze? Wiadomo ze czym mniej polaczen tym lepiej ale stosuje sie nawet kilku "rzedowe" polaczenia rownolegle celem redukcji tetnien? To bedzie zasilacz zabawka (eksponat do nauki - 7 lat temu skonczylem technikum gdzie poznalem nieco elektroniki w teorii i teraz jakos mnie to zaczelo wciagac). Nastepny bede robil tez dla nauki a 3 planuje juz taki porzadny na wlasne potrzeby dalszej zabawy. Nastepny bedzie na twoim ukladzie co proponowales. Tylko nie wiem w czym projektowac plytki, ta projektowalem w paincie, lasera mam w domu i na gazecie przenioslem na laminat - pierwsza w zyciu plytka i powiem ze wciaga. Tylko nie wiem czy np szerokosc sciezek ma jakis wplyw na funkcjonowanie, wiadomo ze waaskie nie moga byc przy zasilaczu ale nie wiem czy za szeorkie tez moga jakos zaklocic jego funkcjonowanie? W czwartek jade kupic uklady wiec i moze jakies elektrolity na nastepna zabawe poszukam i jeszczze stabilizatory zeby zrobic z tego trafo zasilacz symetryczny.

    0
  • #12 08 Sty 2013 20:16
    Steryd3
    Poziom 31  

    Tak-kondensator za prostownikiem odpowiada za filtracje tętnień. Ogólnie dobiera się je w zależności od planowanego poboru prądu, typu prostownika-można sobie nawet odpowiednie wzory w internecie poszukać. Ogólnie jest tak, że jak za mały kondensator to pojawiają się tętnienia nawet w skrajnym wypadku po stabilizatorze natomiast zbyt duży kondensator(to chyba się nie zdarza) może po załączeniu zasilania spowodować taki pobór prądu, że przepali prostownik lub trafo. Myślę, że 2200uF będzie ok a łączenie równoległe jest jak najbardziej na miejscu. Co do projektowania płytki drukowanej-polecam ci program Eagle- jest dość intuicyjny, dużo do niego opisów na necie a wersja darmowa pozwala chyba zrobić płytkę 10x10cm co do takich projektów jest wystarczające. Painta stanowczo odradzam. Lepiej posiedzieć ze 3 godziny więcej nad eagle'm i być naprawdę dumnym z pierwszej płytki niż godzinę, 100 razy drukować i przymierzać elementy do kartki i być niezadowolonym z efektów Co do ścieżek prądowych-istotnie muszą być szerokie-myślę że 1,5 -2mm (czyli 60-80 mils'ów które obowiązują przy projektach płyt) będzie ok. Jak byś miał jakieś pytania to na Priv odpowiem:)

    0
  • #13 08 Sty 2013 20:44
    adamesce
    Poziom 13  

    Mam eagle ale narazie nie bardzo go udalo mi sie ogarnac, teraz mam sesje za niedlugo, na stare lata zaczelem sie uczyc :-) wiec pozniej bede to ogarnial. W ukladzie mam narazie 1000 wlutowany ale mam tez z demontazu kilka 2200 na odpowiednie napiecia, na 63V i na 45V wiec to bez roznicy ktory sie zastosuje? Byle Napiecie wyzsze niz oczekiwane na mostkiem? W przyszlym tygodniu bede demontowal trafo z jakiegos zabytku wiec bede go sprawdzal i kolejny uklad zrobie na nim. ogolnie gdyby nie projektowac w komputerze sciezek tz plytek to nie liczac markera olejowego zwykly wodoodporny marker radzi sobie z plytkami? Poprawialem. Sciezki w jednym miejscu bo nie do konca sie przeniosla jedna i powiem ze duza roznica byla. W wygladzie tez z spod tonera a ta spod markera. Do zaasilania wzmacniaczy stosuje sie duze trafa i filtry ale bez stabilizacji?

    0
  • #14 09 Sty 2013 06:06
    Steryd3
    Poziom 31  

    adamesce napisał:
    Byle Napiecie wyzsze niz oczekiwane na mostkiem?
    Dokładnie tak
    Co do markerów... loteria. Dużo lepszy do drobnych poprawek po metodzie żelazowej wg mnie jest lakier do paznokci- może mniej precyzyjny ale choć go nie przetrawi. Zawsze można brzegi niedokładnie namalowanej ścieżki poprawić nożykiem.

    Co do zasilania wzmacniaczy...zależy jakich wzmacniaczy:) Jeżeli chodzi o wzmacniacze mocy audio to zdarzają się takie wynalazki z uwagi na duże pobory prądu (stabilizatory by się mocno grzały i były by na nich duże straty energii). Stosując sprzężenie zwrotne w takich wzmacniaczach można w jakimś stopniu uniezależnić się od niewielkich tętnień na zasilaniu-choć często zdarza się potem usłyszeć przydźwięk sieciowy. Ale tematyka płytek oraz wzmacniaczy to już daleko idąca dygresja w tytułowym temacie.

    0
  • #15 09 Sty 2013 20:23
    adamesce
    Poziom 13  

    jutro kupuje uklady i bede lutowal wiec bedzie sprawozdanie jesli uruchomie. Odrazu kupie kolejne plytki i bede szykowal sie na nastepne uklady. dodatkowo w poniedziaek bede rozbieral dvd mantry emperor II wiec tam moze cos ciekawego znajde do nastepnych zbaw. Ogolnie planuje zrobic jeszcze ze 2 zasilacze (aby dzialaly) aby nauczyc sie trawic plytki, przenosic termotransferem sciezki itp. Ogolnie brakuje mi jeszcze wiedzy odnosnie zastosowania elementów i ogolnie jak widac wiedzy podstawowej. Dostalem info zeby robic 2 diody i robie.


    EDIT:

    Układ skonczony, działa. Nie mam dobrego odbiornika aby sprawdzic niektore rzeczy ale zastanawia mnie ze na wyjsciu osiagnelem napiecie 1,25-18,2V (bez obciazenia). Uklad fajnie sie reguluje ale potencjometr moglby byc mniejszy niz te 4,7kOhma gdyz dosc szybko zanika napiecie. Trafo ma na wyjsciu 2*14V.

    Zalacznik to schemat.
    t1 to bd282 a us to lm350

    0