Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator 7,5kW - przedłużenie "odczepów" silnika

kasprzyk 10 Sty 2013 20:36 3165 12
  • #1 10 Sty 2013 20:36
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Witam
    Między zaciskami silnika U1U2,V1,V2,W1W2 muszę wyprowadzić przewód do puszki zewnętrznej długości około 2-3m. Silnik 400V 7,5kW, 15,4 /8,9A
    Przewód zasilający pierwszą puszkę to 4*2,5mm, pytanie: czy między tą puszką a przyłączem silnika (wspomniany odcinek około 2,3m) mogę poprowadzić przewód 7*1,5mm ?
    Pzdr

    0 12
  • #2 10 Sty 2013 20:41
    vodiczka
    Poziom 43  

    A czemu nie 2 przewody 3x2,5 mm2

    0
  • #3 10 Sty 2013 20:47
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Niestety nie mam więcej danych na temat wentylatora. Będzie on zabudowany bez możliwości dojścia do niego, myślę, że dławik nie pozwoli mi wprowadzić dwóch przewodów, a wyjazd jest nagły i pobrałem z hurtowni to co było dostępne.
    Silniki to nie moja specjalność, nie wiem czy dobrze myślę - jeżeli będzie on połączony w trójkąt, obciążenie każdej z żył (mówię o tej 1,5rówce) będzie o połowę mniejsze ?

    0
  • #4 10 Sty 2013 21:45
    retrofood
    Moderator

    kasprzyk napisał:
    Witam
    Między zaciskami silnika U1U2,V1,V2,W1W2 muszę wyprowadzić przewód do puszki zewnętrznej długości około 2-3m. Silnik 400V 7,5kW, 15,4 /8,9A
    Przewód zasilający pierwszą puszkę to 4*2,5mm, pytanie: czy między tą puszką a przyłączem silnika (wspomniany odcinek około 2,3m) mogę poprowadzić przewód 7*1,5mm ?
    Pzdr


    Nie. O ile znasz zasady wykonawstwa instalacji (a podejrzewam, że je znasz) to każda zmiana przekroju przewodu powoduje konieczność zastosowania w tym miejscu zabezpieczenia. Więc dla prób i sprawdzenia możesz (POD NADZOREM) posłużyć się zmniejszonym przekrojem przewodu, ale nie możesz tego pozostawić dla eksploatacji.

    0
  • #5 10 Sty 2013 22:06
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    Witam kolegę retrofood ;)
    Słuszna uwaga.
    Już kilkukrotnie spotkałem urządzenia (konkretnie nagrzewnice wodne) gdzie od puszki silnika wentylatora na obudowę nagrzewnicy fabrycznie poprowadzony jest przewód np. 7*0,75 - dalej do rozdzielni 4*1,5mm. Dobrane zabezpieczenie na pewno nie spełnia długotrwałego dopuszczalnego obciążenia przewodu 0,75mm
    A jak z tym rozpływem prądów o które pytałem ?
    Pzdr

    0
  • Pomocny post
    #6 11 Sty 2013 00:29
    retrofood
    Moderator

    kasprzyk napisał:

    A jak z tym rozpływem prądów o które pytałem ?
    Pzdr


    Nie bardzo wiem o co chodzi, czyżby o to?

    Cytat:
    Silniki to nie moja specjalność, nie wiem czy dobrze myślę - jeżeli będzie on połączony w trójkąt, obciążenie każdej z żył (mówię o tej 1,5rówce) będzie o połowę mniejsze ?


    W takiej sytuacji, niestety, nie! Silnik połączony w trójkąt, ma trzykrotnie większą moc, w stosunku do połączenia w gwiazdę. Napisałeś:
    Cytat:
    Silnik 400V 7,5kW, 15,4 /8,9A


    Pierwsza wartość prądu (15,4) odnosi sie do połączenia w trójkąt, druga (8,9) to dla połączenia w gwiazdę. Wartości w amperach.
    Połączenie w gwiazdę stosuje się przy rozruchu, właśnie w celu obniżenia prądu rozruchowego, który ma wartość większą, niż prąd znamionowy.

    Charakterystyka mechaniczna i zależność prądu od obrotów w różnych połączeniach, przy przełączaniu z gwiazdy na trójkąt:

    Wentylator 7,5kW - przedłużenie "odczepów" silnika

    0
  • #7 11 Sty 2013 21:19
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    retrofood napisał:
    kasprzyk napisał:

    A jak z tym rozpływem prądów o które pytałem ?
    Pzdr


    Nie bardzo wiem o co chodzi, czyżby o to?

    Cytat:
    Silniki to nie moja specjalność, nie wiem czy dobrze myślę - jeżeli będzie on połączony w trójkąt, obciążenie każdej z żył (mówię o tej 1,5rówce) będzie o połowę mniejsze ?


    W takiej sytuacji, niestety, nie! Silnik połączony w trójkąt, ma trzykrotnie większą moc, w stosunku do połączenia w gwiazdę. Napisałeś:
    Cytat:
    Silnik 400V 7,5kW, 15,4 /8,9A



    Witam.
    Tak, to rozumiem.
    Temat tak rozwiązany - od puszki przyłączeniowej silnika poprowadziłem przewód 4*2,5mm, który ma długość około 3,5m i będzie wpięty bezpośrednio na falownik (zmiana sposobu zasilania).

    Rzecz o którą mi się rozchodziło (dane z wczorajszego dnia, do których szukałem rozwiązania) - do pierwszej (zewnętrznej puszki dochodzą 3żyły U,V,W- od niej do puszki na korpusie silnika 6 żył U1U2,V1V2,W1W2.
    (oryginalne odczepy silnika to 1,5-ówka) wczoraj brałem to na logikę, dzisiaj po 13 godzinach pracy w ogóle nie myślę ;) tak więc z 3żył - robi nam się 6 i chciałem wiedzieć jak zmienia się rozpływ prądów, czy wszystkie 6 żył jest równo obciążonych ?

    Pzdr
    tak wygląda to obecnie, co ciekawe nie ma odczepu na zabezpieczenie termiczne:
    Wentylator 7,5kW - przedłużenie "odczepów" silnika

    0
  • Pomocny post
    #8 11 Sty 2013 21:43
    krzysiek7
    Poziom 34  

    kasprzyk napisał:
    tak więc z 3żył - robi nam się 6 i chciałem wiedzieć jak zmienia się rozpływ prądów, czy wszystkie 6 żył jest równo obciążonych ?

    Tak, wszystkie sześć żył będą tu równo obciążone. W tym przypadku, przy mocy znamionowej silnika i połączeniu w trójkąt, w każdej z sześciu żył będzie płynął prąd 8,9 A. Oczywiście podczas rozruchu silnika, prądy te będą znacznie wyższe.

    0
  • #9 11 Sty 2013 23:06
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    krzysiek7 napisał:
    kasprzyk napisał:
    tak więc z 3żył - robi nam się 6 i chciałem wiedzieć jak zmienia się rozpływ prądów, czy wszystkie 6 żył jest równo obciążonych ?

    Tak, wszystkie sześć żył będą tu równo obciążone. W tym przypadku, przy mocy znamionowej silnika i połączeniu w trójkąt, w każdej z sześciu żył będzie płynął prąd 8,9 A. Oczywiście podczas rozruchu silnika, prądy te będą znacznie wyższe.

    A jeżeli będzie start "miękki" z falownika ?

    0
  • Pomocny post
    #10 11 Sty 2013 23:30
    retrofood
    Moderator

    Nie bardzo rozumiem Twoją fotkę. Przecież zaciski na silniku masz zwarte na stałe. To skąd to rozpatrywanie gwiazdy i trójkąta?

    Dodano po 2 [minuty]:

    kasprzyk napisał:
    krzysiek7 napisał:
    Oczywiście podczas rozruchu silnika, prądy te będą znacznie wyższe.

    A jeżeli będzie start "miękki" z falownika ?


    To nie ma znaczenia. Okres rozruchu nie trwa wiecznie, więc rozpatrywanie obciążalności długotrwałej nie ma sensu. Przewód to wytrzyma i bez miękkiego startu.

    0
  • #11 12 Sty 2013 08:35
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    retrofood napisał:
    Nie bardzo rozumiem Twoją fotkę. Przecież zaciski na silniku masz zwarte na stałe. To skąd to rozpatrywanie gwiazdy i trójkąta?

    Tak jak pisałem wcześniej - w dniu zlecenia nikt nie był w stanie mi powiedzieć, jakim sposobem będzie sterowany/zasilany silnik, dlatego musiałem zabezpieczyć się w przewód 7-dmio żyłowy - stąd powstało pytanie jak w temacie o przedłużenie odczepów silnika.

    retrofood napisał:
    kasprzyk napisał:
    krzysiek7 napisał:
    Oczywiście podczas rozruchu silnika, prądy te będą znacznie wyższe.

    A jeżeli będzie start "miękki" z falownika ?


    To nie ma znaczenia. Okres rozruchu nie trwa wiecznie, więc rozpatrywanie obciążalności długotrwałej nie ma sensu. Przewód to wytrzyma i bez miękkiego startu.

    Owszem, z tą różnicą, że bez falownika zabezpieczenie obwodu tego silnika(w/g suwaka Moellera) to 32A - przewód zasilający 4*2,5mm (który miałby długość około 25m) nie byłby odpowiedni.
    Pzdr

    0
  • #12 12 Sty 2013 18:13
    bonanza
    Spec od Falowników

    Jeśli zostawić mostki i połączyć żyły przewodu 7x1,5 w pary, to obciążenie żył będzie tylko 7,7A. Niestety żółto-zielony będzie o połowę cieńszy od przewodów skrajnych. ;)

    0
  • #13 22 Lut 2014 19:23
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    kasprzyk napisał:

    Temat tak rozwiązany - od puszki przyłączeniowej silnika poprowadziłem przewód 4*2,5mm, który ma długość około 3,5m i będzie wpięty bezpośrednio na falownik (zmiana sposobu zasilania).



    Tutaj była odpowiedź.
    Dziękuję, pozdrawiam

    0