Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Diody LED 3 V zastosowanie w lampie tylnej w motocyklu o zasilaniu 6V

11 Sty 2013 16:54 5352 26
  • Poziom 9  
    Witam, próbuję zrobić prostą lampe tylną i zamiast żarówki chcę zrobić ją na LEDach. Zamówiłem dziś diody, przyszły, okazało się że są to diody na 3 V.
    Więc aby sprawdzić czy działają, wziąłem zasilacz od modemu/routera, który ma 1000mA i prąd wyjściowy zmienny od 3V do 12 V. 32 diody w ogóle nie dały znaku życia reszta 68 świeci się. Czyżby było aż ich tyle walniętych?
    Teraz zastanawiam się jak je podłączyć, czy szeregowo czy równolegle. Wiem, że i tak będę musiał zastosować oporniki które dane były w zestawie są one 1000 ohm. Pisałem do sklepu to mi powiedzieli, że przy podłączeniu z rezystorami będą diody się nadawać do układu na 12 v. Czyli teraz przy byle jakim podłączeniu do każdej diody muszę dolutować opornik ? Przepraszam jeśli jest gdzieś podobny temat, ale nie mogę znaleźć. Pozdr!
  • Poziom 42  
    Czerwone diody 3V? Jeżeli masz miernik uniwersalny, zbadaj je w obie strony, powinny przewodzić w jedną z nich. Ew. spróbuj szeregowo z opornikiem pod 6V podłączyć. Klasyczna czerwona dioda powinna mieć napięcie ok. 1.8-2.1V w zależności od modelu. No i jeszcze musisz umieć rozpoznać anodę i katodę.
  • Poziom 9  
    http://www.barcom.pl/sklep/main.php?a=11&p=0034c są to te diody. Hmm. Tak mi napisali, że 3 V, ale to co możliwe że poprawka 38 przez swoją głupotę spaliłem? A reszta wytrzymała? Po parę razy sprawdzałem. Okej chcę ich 22 podłączyć do lampy szeregowo tak? Tylko z jednym opornikiem? Czy przed każdą diodą jeden opornik 1000 ohm
  • Poziom 21  
    Joker254 napisał:


    Standardowe ledy, napięcie tak jak kolega wyżej napisał około 2V.

    Swoją drogą nie świecą za słabo jak na diody do lampy? Ja w lampie do motocykla dawno temu stosowałem ledy superjasne.

    Najlepiej będzie je połączyć w grupy po 5/6 sztuk szeregowo plus rezystor.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Najlepiej będzie je połączyć w grupy po 5/6 sztuk szeregowo plus rezystor.
    Widać że miałeś 12V, tu jest 6V. Można połączyć dwie, lub trzy z rezystorem, choć trzy to może być za dużo.
  • Poziom 42  
    Sprawdź 3 w szeregu i opornik rzędu 50-100R. Sądzę, że mają około 1.8V i prąd do 20mA. Dla 6V obliczony rezystor top 30R / 0,012W (czyli najmniejszy możliwy, np. 1/8W). Pytanie dla konstruktora: w jakim celu dajemy nieco większy rezystor? :-)

    Te diody nie będą zbyt jasne, ale jako kierowca wątpię, abym chciał oglądać superjasne LED'y nocą. To nie są światła hamowania.
  • Poziom 30  
    A pomyślałeś Kolego o Homologacji tego wytworu?

    A po drugie: skoro dioda ma napięcie ok. 2V, to jak połączysz 3 szeregowo to będzie 6V i do tego jeszcze rezystor zabezpieczający ok 50 ohm max, a takie masz chyba napięcie?.
  • Poziom 9  
    heh. Wolniej.
    Napięcie wejściowe jakie ma mieć za zadanie oświetlać te tylne światełko to 6 V z akumulatora. Czy będą za słabe aby nadawać się na lampke tylną? Czy ja wiem, czytałem parę tematów, i było ok. To tylko 50 ccm więc rekordowych prędkości robił nim nie będę więc myślę, że wystarczy. 22 diody mają służyć zamiast jednej żarówki o mocy zapewne 5 W. A 6 diód po bokach będzie służyć jako światło stopu. Robię to wszystko na płycie CD czyli ona też powinna posłużyć za odbłyśnik. Jak już pisałem mam do dyspozycji oporniki o rezystancji 1000 ohm. Czyli wg. was mam zrobić tak: od plusa aku jeden opornik do plusa jednej diody, i do drugiej, i później znów opornik i dwie diody w szeregu po kolei tak? Minus ma iść do masy. Wszystko tak ma być? A jeżeli po bokach daje po 3 diody czyli ogólnie 6 diód na światło stop to ile mam tam dać oporników po 1? za mało po 2 za dużo ?
  • Poziom 21  
    yogi009 napisał:
    Sprawdź 3 w szeregu i opornik rzędu 50-100R. Sądzę, że mają około 1.8V i prąd do 20mA. Dla 6V obliczony rezystor top 30R / 0,012W (czyli najmniejszy możliwy, np. 1/8W). Pytanie dla konstruktora: w jakim celu dajemy nieco większy rezystor? :-)

    Te diody nie będą zbyt jasne, ale jako kierowca wątpię, abym chciał oglądać superjasne LED'y nocą. To nie są światła hamowania.


    Oczywiście, moje przeoczenie, myślę że 3 diody + rezystor będzie optymalnie, naładowany akumulator ma ok 6,4V a na zapalonym silniku ponad 7V (przy sprawnym ładowaniu). Co do LEDów superjasnych bardziej chodziło mi o kąt świecenia (węższy) a także to że osłabiał je także oryginalny klosz lampy.

    Joker254 napisał:


    A 6 diód po bokach będzie służyć jako światło stopu. Robię to wszystko na płycie CD czyli ona też powinna posłużyć za odbłyśnik.

    Diody 5mm nie wymagają odbłyśnika, one są kierunkowe. Co do stopu to raczej to będzie tylko jego imitacją bo najcześciej żarówka stopu jest 4x mocniejsza od pozycyjnej.

    Cytat:
    Jak już pisałem mam do dyspozycji oporniki o rezystancji 1000 ohm. Czyli wg. was mam zrobić tak: od plusa aku jeden opornik do plusa jednej diody, i do drugiej, i później znów opornik i dwie diody w szeregu po kolei tak? Minus ma iść do masy. Wszystko tak ma być? A jeżeli po bokach daje po 3 diody czyli ogólnie 6 diód na światło stop to ile mam tam dać oporników po 1? za mało po 2 za dużo ?


    Chodzi o coś takiego (schemat ten z prawej strony):
    Diody LED 3 V zastosowanie w lampie tylnej w motocyklu o zasilaniu 6V

    Przy tym napięciu rezystory 1kΩ nie przydadzą się.
  • Poziom 30  
    20 rezystorów 1k równolegle i jest jeden pasujący.

    ale HOMOLOGACJA świateł

    proponuję zamknąć temat
  • Poziom 42  
    Rezystory kosztują złotówkę za 20-100szt., zależnie od miejsca zakupu, także nie sugeruj się tym, co masz, tylko dobierz ODPOWIEDNI. Homologacja też jest tu umowna, na czas badania technicznego wystarczy to zdjąć (o ile diagnosta w ogóle będzie oglądał ten pojazd) i stempel w dowodzie jest. Na tylną lampkę lepiej kupić diody o stosunkowo dużym kącie świecenia, w "papierach" nie są one najjaśniejsze, ale widać je z różnego kąta (oczywiście do pewnego stopnia). Diody superjasne zazwyczaj mają ten kąt mały (np. 15 stopni), przez co są dobrze widoczne z pewnej pozycji (w nocy zazwyczaj oślepiają). Moim zdaniem tutaj lepsze będą diody o kącie minimum 60 stopni. Żarówka jest jaśniejsza, ale... z diod można zbudować coś a'la matryca (np. 8 x8), wtedy na pewno będzie to widoczne.
  • Poziom 9  
    Dzięki dzięki, za odpowiedzi. Cóż, robię to, bo dopiero się uczę, a taka znajomość lutowania, łączenia może mi się przydać. Czy zda to egzamin? Nie wiem, okaże się. Sprawdziłem na 4 diodach połączonych szeregowo-równolegle z dwoma opornikami i wyglądało to tak:
    Diody LED 3 V zastosowanie w lampie tylnej w motocyklu o zasilaniu 6V
    Dałem tu napięcie 6v z zasilacza od modemu. Ni to jasne, ni to ciemne. Pozdrawiam!
  • Poziom 42  
    Jasność zależy głównie od parametrów diody, jeśli ma ona np. 65mCd to jaśniej nie zaświeci. Myślę, że w warunkach braku światła i tak będzie to widoczne. Zawsze zamiast 3 diod z rezystorem w szeregu możesz dać dwie z rezystorem 120R (150R), wtedy sprawdzisz jak jasno świecą te dwie. Nie spodziewałbym się jednak cudów. I druga rzecz: staraj się łączyć to łańcuchami, czyli 2-3 diody i rezystor, można oczywiście dać kilka takich całych łańcuchów. Nie łącz kilku linijek diodowych z jednym rezystorem ograniczającym.
  • Poziom 9  
    Hmm zrobiłem. Ale nie jestem zadowolony z efektu świecenia. 22 diody połaczyłem szeregowo równolegle po 2 diody i jeden rezystor, nie bardzo jestem jednak uradowany z tego co mi wyszło, liczyłem na lepsze efekty, zaraz jak się ściemni postaram się zrobić zdjęcie i do wieczora wrzucić na forum.

    Dodano po 4 [godziny] 25 [minuty]:

    Dorzucam obiecane foto:
    Diody LED 3 V zastosowanie w lampie tylnej w motocyklu o zasilaniu 6V Diody LED 3 V zastosowanie w lampie tylnej w motocyklu o zasilaniu 6V
  • Poziom 21  
    Jakie kolega założył rezystory (wartość)?
  • Poziom 42  
    Myślę, że diody LED Flux mogłyby dać nieco lepszy efekt. Można to zaobserwować np. w nowych światłach na skrzyżowaniach, przy czym tam też używa się optyki powiększającej każdą diodę. Musisz pamiętać, że w oryginale z żarówką za to eleganckie rozpraszanie światła odpowiada klosz. Bardzo ciekawy układ tylnych lamp LED jako jedna w pierwszych wprowadziła firma Audi, warto sobie obejrzeć, jak oni to poukładali.
  • Poziom 9  
    te co miałem 1 k ohm
  • Poziom 21  
    Joker254 napisał:
    te co miałem 1 k ohm


    Przyjmując spadek 2V / LED i napięcie zasilania 6V prąd płynący przez diody równy był... 2mA przy znamionowych 20mA. To jest odpowiedź dlaczego tak słabo świeciły. Bez innych rezystorów niestety się nie obejdzie.
  • Poziom 30  
    już dawno autor miał podane:
    20 rezystorów 1k równolegle i jest jeden pasujący.

    ale kto by tam czytał ze zrozumieniem
  • Poziom 21  
    bodom napisał:
    już dawno autor miał podane:
    20 rezystorów 1k równolegle i jest jeden pasujący.


    Pakowanie do lampy 220 sztuk rezystorów (dla 22 diod) lub więcej nie jest ani eleganckie ani fachowe. Druga kwestia to taka że autor tematu może takiej ilości rezystorów 1k nie mieć.
  • Poziom 28  
    bodom napisał:
    już dawno autor miał podane:
    20 rezystorów 1k równolegle i jest jeden pasujący.
    -nie rozumiem,
    czy proponujesz jakieś nowatorskie tworzenie rezystora który można kupić gotowy?
    bodom napisał:
    kto by tam czytał ze zrozumieniem
    a to można czytać bez zrozumienia? Ja głupi myślałem że czyta się po to (i tylko po to) by zrozumieć. Tak mnie uczyli w Koluszkach, ale widać w wielkim świecie dopuszcza się inne warianty. Być może dają jeszcze na to papiery?
  • Poziom 9  
    Panowie bez spiny :)
    Zrobiłem to, bo się uczę, i przydało by się też praktycznie rozumieć rzeczy, które mam na lekcjach. Działać działa, jak się sprawdzi, będę wiedział, gdy w dalekiej przyszłości złoże ten motór. Jak będzie bardzo źle, poprostu wyjme te diody włożę normalną żarówkę i wszystko okej. :) Zastosowałem 11 rezystorów :) nie wiem po co komu 220 sztuk (w komplecie miałem 100 :D) ale to już wyższa elektornika :D
  • Poziom 28  
    Musisz po prostu ocenić rzeczywistą wydajność i napięcie źródła pod obciążeniem
  • Poziom 43  
    Joker254 napisał:
    22 diody mają służyć zamiast jednej żarówki o mocy zapewne 5 W. A 6 diód po bokach będzie służyć jako światło stopu.

    Kolega poważnie? obawiam się że przy proporcji 22 tylne, 6 stopu, mało kto ten stop zauwazy.
    Gdy dojdzie do wypadku wina kolegi będzie ewidentna.
  • Poziom 9  
    Koledzy :) widzę, że temat rozbrzmiewa.
    Te moto nawet 100 km/h nie pojedzie, ale wiem, bo sam w wakacje miałem glebe, ale to z innego powodu, zakręt, piasek...
    Mówię, że chcę ogólnie zobaczyć jak to będzie się sprawowało i wyglądało, zawsze zamiast diód do stopu mogę dać żaróweczke :) albo normalne 2 żarówki. Spokojnie, do tej pory jeździłem Jawą 50, która w oryginale nie posiadała stopu, cóż takie życie
  • Poziom 42  
    Kolego Joker, widzę że się właśnie nie uczysz. Dostałeś wyżej podane wyliczone wartości rezystorów, a wlutowałeś zupełnie inne. Rezystory praktycznie nic nie kosztują. Wobec tego nie rozumiem, w jakim celu pytasz na forum, jak to zrobić, skoro nie robisz tego, co piszemy? Twoje wartości rezystorów skutecznie przyciemniły LED'y ograniczając prąd. Nie masz się więc co dziwić, że efekt jest mizerny. W zasadzie on jest taki na Twoje wyraźne życzenie. Proponuję, przeczytaj ten wątek raz jeszcze, wymień rezystorki na odpowiednie i wtedy sprawdź, czy efekt jest do przyjęcia.

    Co do światła stop, jeśli ma się ono zdecydowanie wyróżniać, zastosuj obok tych, zdecydowanie jaśniejsze diody LED.
  • Poziom 9  
    Dobra sorry. Postaram się podziałać, aczkolwiek dzięki za rady ;]