Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Excel 2007 - sumowanie komórek ale bez kilku

W_1_T_o 11 Jan 2013 21:43 4440 15
  • #1
    W_1_T_o
    Level 9  
    Witam
    Niestety nie znalazłem w necie, ani na forum nigdzie rady, samemu też nie dałem rady wykombinować, dlatego pytam Was.

    Chcę zrobić coś takiego:
    Użyłem funkcji SUMA.JEŻELI

    I tak:
    Kolumna B - Format komórek "Data"
    Kolumna C - Format "Walutowe" - Przychody
    Kolumna D - Format "Walutowe" - Wydatki

    i teraz tak, chcę w komórce np. A8 wpisać funkcję która zaznacza całą kolumnę C i D, i sumuje mi zyski i koszty sprzed 31.01.2013r. ale tak: jeżeli zyski są np. do komórki C14, a koszty do D:29 to wtedy chcę aby komórka C31, C33 i D31 nie były uwzględniane w sumie, ... a jednak są jak zastosowałem taką funkcję:

    =SUMA.JEŻELI(C: D;"<2012-01-31";C: D)

    i mam pytanie jak to zmienić aby 3 osobne komórki nie były uwzględniane w sumie a są w danych kolumnach ?
  • #2
    marek003
    Level 40  
    Jako ekonomista nie do końca cię rozumiem.
    Przychody to nie to samo co zyski (i wpływy) a wydatki to nie koniecznie koszty (ani wypływy).

    Ale abstrahując od tego wykorzystał bym suma.iloczynów() jako suma wielu warunków. (Poruszane dawno na forum, ale bardzo przydatna funkcja w tej wersji).

    Z tym że, jak wspomniałem wyżej, ponieważ nie do końca rozumiem twoje "słownictwo" więc mogłem czegoś nie zrozumieć.

    Załapiesz jak działa funkcja, czy trzeba tłumaczyć?
    Tam gdzie "*1" to warunki a ostatni zakres po ostatnim średniku to rzeczywista suma jeżeli oczywiście warunki są spełnione.
  • #3
    yogi009
    Level 43  
    Szczerze mówiąc też przeczytałem ten wątek dwa razy i stwierdziłem, że nie wiem, o co chodzi autorowi. Jednak zrozumiałe przedstawianie problemu znacznie zwiększa możliwość udzielenia pomocy.
  • #4
    W_1_T_o
    Level 9  
    Tak podejrzewałem, nie umiem tego wyjaśnić ale spróbuję to pokazać na zdjęciu.


    Teraz, w komórce A7, chcę aby była suma sprzed 31.01.2013r. z kolumny C i D, ... ale, żeby nie były w tej sumie uwzględniane komórki C8, D8, C10

    Czyli, potem jak będę miał przychody i wydatki z lutego, marca, itd. to żebym wiedział jak sobie też takie funkcje stosować i z lewej strony miałbym kwoty jakie zyskałem lub wydałem w danych miesiącach.

    Mam nadzieję, że lepiej wytłumaczyłem teraz. Excel 2007 - sumowanie komórek ale bez kilku
  • #5
    yogi009
    Level 43  
    Przedefiniuj zakres sumowania, ew. użyj dynamicznego zakresu zdefiniowanego nazwą mnemoniczną. Ten drugi temat jest dostępny w sieci, polega z grubsza na sumowaniu zakresu nawet jeśli na końcu naszej tabelki dopisujemy kolejne wiersze z danymi.
  • #6
    W_1_T_o
    Level 9  
    Wstawianie komórek, to umiem, tylko własnie nie mogę se poradzić z tą funkcją aby sumowała mi kolumny ale żeby nie brała pod uwagę tych 3 komórek które wypisałem
  • #7
    yogi009
    Level 43  
    Dlatego definiuje się zakres danych (nadajesz mu nazwę), w tym przypadku chyba celowe byłoby stworzenie zakresu dynamicznego, który automatycznie by się rozszerzał po wstawieniu kolejnego wiersza. Żeby nie było potem, że to trudno znaleźć:

    http://office.microsoft.com/pl-pl/excel-help/...-zakresu-nazwanego-w-arkuszu-HA001126115.aspx

    http://www.google.pl/search?hl=pl&tbo=d&outpu...+excel&btnG=&gbv=1&sei=ElXxUKPoOoqL0AXe6IH4Bw
  • #8
    W_1_T_o
    Level 9  
    Dzięki, i własnie też te linki sprawdzałem jak napisałeś mi wcześniej o tym zakresie ale jeszcze nie rozkminiłem tego, bo tu nie ma nic o datach a na dodatek to jest do starego Offica a ja mam 07 i tu nie da się kliknąć Wstaw-Nazwa-..., więc jeszcze muszę to poszukać gdzie indziej.

    Dodano po 24 [minuty]:

    nie ma innego sposobu ?, bo już wiem jak dostać się do tego zakresu dynam. ale nie mogę go rozkminić, nie działa mi tak jak ja chce, ani daty sie nie da wpisać, ani tych 3 komórek nie brać pod uwagę, jakieś zjebane to jest
  • Helpful post
    #9
    marek003
    Level 40  
    Myślałem że masz bardziej skomplikowany przypadek.

    Do autora i innych "obcych" którzy czytają: Dołączajcie załączniki do swoich postów w excelu lub ostatecznie fotki z problemem. To dużo wyjaśnia

    Przecież najzwyczajniej wpisz w komórkę:
    Code:
    =SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-01-30";C:C)+SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-01-30";D:D)
    i już masz w niej wynik taki jaki chcesz.

    Oczywiście rozumiem że to co widać jako data "7 stycznia 2013" ma tylko taki niestandardowy format "dd mmm rrrr" a w rzeczywistości w tych komórkach jest wpisane zgodnie z formatem daty excela czyli 2013-01-07
  • #10
    W_1_T_o
    Level 9  
    WIELKIE Dzięki, o to mi właśnie chodziło :)
  • #11
    W_1_T_o
    Level 9  
    kurde jednak miesiąc minął i problem jednak jest;/, bo napisałem tu że interesuje mnie tylko to aby zliczało mi komórki sprzed 31.01.2012, ale chodzi mi o to żeby, w lutym zliczało mi te przychody i wydatki za luty, w marcu żeby zliczało za marzec, a kurde on wariuje przy komendzie

    =SUMA.JEŻELI(B:B;">2013-03-01";C:C)+SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-04-01";D:D)


    B-to mam daty
    C-przychody
    D-wydatki

    i teraz 2 marca mam w wydatkach 50 zł a on mi przy tej funkcji pokazuje że mam ponad minus 2 tys. , jak to zrobić aby było dobrze ?
  • Helpful post
    #12
    Maciej Gonet
    VBA, Excel specialist
    Witam,
    Jezeli ma Pan dane z kilku miesięcy i chce Pan sumować przedziałami, to posługując się funkcją SUMA.JEŻELI musi Pan zawsze uwzględniać różnice sum, na przykład jak chce Pan liczyć luty, to trzeba wziąć wszystko co było przed 1.03. i odjąć od tego to, co było przed 1.02. itd., na przykład:
    =SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-03-01";C:C)-SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-02-01";C:C)+SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-03-01";D:D)-SUMA.JEŻELI(B:B;"<2013-02-01";D:D)
    Ta formuła będzie działać, ale przy kopiowaniu co miesiąc trzeba ręcznie korygować daty. Jeśli sumuje Pan tylko po miesiącach kalendarzowych i tabelka obejmuje tylko jeden rok można zaproponować wygodniejszą, moim zdaniem, formułę tablicową:
    =SUMA(JEŻELI(MIESIĄC($B$4:$B$100)=MIESIĄC(B10);$C$4:$D$100;0))
    Formułę zatwierdza się przez Ctrl+Shift+Enter.
    $B$4:$B$100 to przykładowy zakres obejmujący daty (nie może być cała kolumna B, bo jest tam komórka nagłówkowa niezawierająca daty, która spowoduje błąd),
    B10 to adres bieżącej komórki z danego miesiąca (wzorzec miesiąca, dla którego chcemy mieć sumę), $C$4:$D$100 to zakres danych do sumowania.
    Ta formuła może być kopiowana z miesiąca na miesiąc bez żadnych zmian. W wierszu odpowiadającym dacie danego miesiąca będzie liczyć sumy dla danego miesiąca. Jeśli trzeba rozdzielić sumę wpływów z kol. C i wydatków z kol. D można oczywiście rozbić to na dwie sumy.
    Aby wszystko było jasne wstawiłem te wzory do Pana przykładowego pliku i załączam.
  • #13
    W_1_T_o
    Level 9  
    Dzięki, wybrałem pewien sposób Twój i dziala :)
  • #14
    macgut
    Level 2  
    Witam.
    Wszystko działa jak trzeba, jednak pojawił się mały problem. Otóż kiedy komórka z datą jest pusta excel odczytuje ją jako styczeń, co zaburza faktyczną sumę ze stycznia. Jest na to jakaś rada? Z góry dziękuję.
  • #15
    Maciej Gonet
    VBA, Excel specialist
    Dzień dobry,
    W Pana przykładzie nie było takiego przypadku, więc go nie rozpatrywałem.
    Jeśli w danych jest pusta data, to taka pozycja jest pomijana przy sumowaniu i to wydaje się być logiczne - bez daty pozycja jest nieważna, natomiast jeśli brak daty (miesiąca) w komórce wzorcowej do sumowania tego miesiąca, to istotnie funkcja MIESIĄC zwraca wtedy 1 - nie wiem dlaczego tak jest, powinna zwracać błąd. Ale to wydaje się dość egzotyczne - chce Pan liczyć sumę określonego miesiąca, a w komórce wzorcowej podaje Pan wzorzec pusty. Jakiego wyniku Pan oczekuje? - jak komputer ma się domyślić o jaki miesiąc chodzi - proszę podać propozycję lub przykład sensownego rozwiązania, a formułę zawsze można poprawić, tylko nie wiem w jakim kierunku ma to pójść.

    Dodano po 3 [godziny] 25 [minuty]:

    Dzień dobry,
    Przepraszam za lekkie zamieszanie, ale w pierwszej chwili nie zrozumiałem problemu. Po ponownym sprawdzeniu teraz już chyba rozumiem i przesyłam plik z poprawioną formułą. Formuła sprawdza czy komórka z datą jest pusta, czy wchodzą w grę jeszcze jakieś inne okoliczności, np. że zawiera coś innego niż datę?
  • #16
    macgut
    Level 2  
    Dokładnie o to chodziło. Bardzo dziękuję za pomoc.