Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekładnik prądowy-jaką funkcję pełni w danym schemacie elektrycznym

Mikhaił 13 Sty 2013 16:05 5166 17
  • #1 13 Sty 2013 16:05
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Witam, na poniższych zdjęciach przedstawiony został schemat elektryczny sterowania suwnicą. Przy opcji sterowania podnoszeniem oraz opuszczaniem w obwodzie znajduję się przekładnik prądowy T32 oraz nieznajome mi urządzenie U32. Kto wie, jaką funkcję pełni ten przekładnik? Niestety nie posiadam szczegółowej dokumentacji, nie znam modeli tych urządzeń.

    Przekładnik prądowy-jaką funkcję pełni w danym schemacie elektrycznym Przekładnik prądowy-jaką funkcję pełni w danym schemacie elektrycznym

  • Megger
  • #2 13 Sty 2013 16:24
    kosmos99
    Poziom 34  

    Według mnie jest to obwód pomiaru prądu pobieranego przez silnik. U32 -steruje prędkością silnika w zależności od wartości prądu. Na U32 jest wyświetlacz?

  • Megger
  • #3 13 Sty 2013 16:35
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    Jest to monitoring napięcia i prądu.

  • #4 13 Sty 2013 16:41
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Wg mnie, jest to przetwornik prądu wraz z elementem wykonawczym- "sterownikiem" U32- pomiar prądu i napięcia w obwodzie silnika podnoszenia/ opuszczania. Po przekroczeniu zadanych parametrów wyłączy stycznik K1.

  • #5 13 Sty 2013 16:43
    zbich70
    Specjalista elektryk

    Strom-überwachung znaczy kontrola prądu. Tylko prądu, nie ma tam spannung, choć przewody napięciowe są doprowadzone.

    Steuerung - steruje urządzeniem 2.2 czyli stycznikiem -K1 w glównym torze zasilającym.

    Przekładniki są dlatego, ponieważ prądy w obwodach roboczych są zbyt duże dla tego urządzenia (podobnie jak w układach pomiarowych półpośrednich)

  • #6 13 Sty 2013 16:52
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Coś jak MICOM :)

  • #7 13 Sty 2013 16:56
    zbich70
    Specjalista elektryk

    Akrzy74 napisał:
    Coś jak MICOM :)

    Coś jak tysiące urządzeń EAZ w sieciach elektroenergetycznych. :D

  • Megger
  • #8 13 Sty 2013 17:07
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Czyli to jest po to, że jak obciążymy zbyt dużym ładunkiem dźwig to zasilanie zostanie odłączone?Wtedy popłyną w silniku większe prądy?


    Jeszcze jedno pytanie mam, co to jest za element K45? Przekaźnik czasowy?

  • #9 13 Sty 2013 17:24
    zbich70
    Specjalista elektryk

    Mikhaił napisał:
    Czyli to jest po to, że jak obciążymy zbyt dużym ładunkiem dźwig to zasilanie zostanie odłączone?Wtedy popłyną w silniku większe prądy?

    Zbyt duży ładunek napewno. Ale zapewne też cała gama innych zakłóceń, które przewidział projektant tego urządzenia.

    Mikhaił napisał:
    Jeszcze jedno pytanie mam, co to jest za element K45? Przekaźnik czasowy?

    Na taki wygląda. Chyba że te 0,5sek ma inne znaczenie.

  • #10 13 Sty 2013 17:27
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Zbyt duży ładunek napewno. Ale zapewne też cała gama innych zakłóceń, które przewidział projektant tego urządzenia.

    O jakie jeszcze inne zakłócenia może chodzić?

  • #11 13 Sty 2013 17:30
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Choćby asymetria lub zanik zasilania i praca niepełnofazowa, może temperatura uzwojeń, ograniczenie liczby następujących po sobie rozruchów...
    Jeśli posiadasz schematy suwnicy, to powinien też znajdować się wykaz użytej aparatury (typ, producent) wraz z oznaczeniami. Proszę z tego skorzystać - unikniemy w ten sposób wróżenia z fusów.

    Proszę też używać tagów quote do cytowania wypowiedzi.

  • #12 13 Sty 2013 17:56
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Właśnie w tym jest problem bo nie ma takiej listy w projekcie z użytą aparaturą.


    Zadam jeszcze jedno pytanie, na schemacie jest np stycznik K21 to jest stycznik z 4 parami styków normalnie otwartych. Stycznik K23 ma dwie pary styków normalnie otwartych i dwie pary styków normalnie zamkniętych. Zakładając że stycznik K23 zostaje uszkodzony, mozna go zastapić stycznikiem jak stycznik K21 albo jak na zdjeciu używając tylko dwoch par styków normalnie otwartych, i dokładając dwie pary styków NC jak na zdjęciu? Czy te styki pomocnicze NC nie wytrzymają prądów płynących?

    Przekładnik prądowy-jaką funkcję pełni w danym schemacie elektrycznym

  • Pomocny post
    #13 13 Sty 2013 19:31
    vorlog
    Poziom 32  

    Element -U32 (LIS-xx) na schematach to element charakterystyczny dla wciągarek produkcji ABUS, jest to firmowe, autorskie opracowanie. Jest to rodzaj kontrolera pracy układu stycznikowego wciągarki z silnikiem dwubiegowym. Podstawowe zadania to zabezpieczenie czasowe przed zbyt szybkim nawrotem (zmianą kierunku) styczników -K21/-K22, co zabezpiecza przed wypalaniem styków i szybkim zużywaniem się okładzin hamulcowych oraz zabezpieczenie przed włączeniem napędu od razu na drugim (szybkim) biegu przez zasterowanie stycznika -K23, gdy operator szybko wciśnie przycisk/manipulator dwustopniowy od razu na max. I tu jest potrzebny monitoring prądu w obwodzie głównym za pomocą transformatora. Dodatkowa opcja, równie ważna- symetria prądu, zabezpieczenie przed pracą na dwóch fazach.
    EDIT: Mikhaił, ten stycznik -K32 to stycznik przełączny i taki sam lub jego odpowiednik musi być zastosowany, nie wolno Ci nic zmieniać w instalacji urządzenia dozorowanego przez UDT, a suwnica do nich wszak należy.
    Zauważ, ze jedna faza MUSI pozostać nieprzerwana, bo prostownik hamulca zasilany jest z wyprowadzeń punktów gwiazdowych uzwojeń silnika- uzwojenie aktualnie pracujące daje w punkcie gwiazdowym 0V, zaś faza na wyłączonym uzwojeniu zamyka się przez jedną z cewek i pojawia na drugim punkcie gwiazdowym, co zapewnia prostownikowi ok. 220V zasilania. Cewka hamulca jest na napięcie stałe, 98-190 V, zależnie od wykonania.

    V.

  • #14 14 Sty 2013 19:41
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Jeszcze takie jedno pytanie, jak po tabliczce znamionowej rozpoznac czy silnik jest wielobiegowy?Jak ma podane dwie predkosci obrotowe? Czy ten silnik ma dwa oddzielne uzwojenia?

    Przekładnik prądowy-jaką funkcję pełni w danym schemacie elektrycznym

  • #15 14 Sty 2013 19:52
    vorlog
    Poziom 32  

    W typie masz na końcu podaną ilość par biegunów, w tym przypadku 8/2.
    Typowy silnik dwubiegowy, dwa uzwojenia separowane, połączenia w gwiazdę.
    Niżej masz moce uzwojeń- 0,04/0,18, jeszcze niżej liczbę obrotów za przekładnią- 8,5/38,5 dalej obroty samego silnika- 600/2750.
    Itd, itd, na samym dole dane hamulca- siłę hamowania (moment), napięcie cewki, rodzaj napięcia.
    Silnik produkcji chyba ABM-Greiffenberger brandowany pod Trost U. coś tam.
    http://www.abm-drives.com/
    V.

  • #16 14 Sty 2013 19:55
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Czyli mam rozumiec ze ten silnik ma dwa oddzielne uzwojenia? Jak te uzwojenia sa podlaczone w silniku, w gwiazde?

    Cytat:
    W typie masz na końcu podaną ilość par biegunów, w tym przypadku 8/2.


    2-dwie pary biegunow
    8-?

  • #17 14 Sty 2013 20:03
    vorlog
    Poziom 32  

    Wróć- źle napisałem to nie pary tylko LICZBA biegunów :)
    Podziel przez dwa :)
    Liczba obrotów silnika (synchroniczna) to n=(60 x f)/p, gdzie:
    n- liczba obrotów
    60- stała
    f- częstotliwość napięcia zasilania
    p- liczba par biegunów
    Wynikowa liczba obrotów dla silnika asynchronicznego musi być pomniejszona o poślizg, ale w tym przypadku nie ma to znaczenia, chodzi o rząd.
    Resztę już wiesz.
    V.

  • #18 14 Sty 2013 20:13
    Akrzy74
    Admin Elektroenergetyka

    Ignorowanie zasad pisowni przez autora zmusza mnie do zamknięcia tematu. Następnym razem wyciągnę konsekwencje.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson