Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Komputer gazowy do golfa z gaźnikiem

Paulox 11 Feb 2005 01:43 2699 8
  • #1
    Paulox
    Level 12  
    Witam
    Mam golfa 2 z gaźnikiem pierburg 2ee (sterowany elektronicznie). Fabrycznie jest zamontowana sonda lambda i katalizator.
    Obecnie mam założony gaz 1-generacji, ale w związku z obecnością katalizatora i sondy lambda myślę że powinna być 2-generacja.

    Jaki komputer gazowy z silniczkiem krokowym polecilibyście mi do tego auta?

    Myślałem nad:
    - stag 2L (niezbyt dobre opinie o nim czytałem),
    - lecho mini lambda (to chyab jest to samo co stag 2L)
    - AL-604 (prawdopodobnie to samo co wyżej czyli nie podłącza się do PC-ta)
    - Bingo M (nie wiem czy się da pogodzić z gaźnikiem bo tam jest automatyczne przełączanie na gaz tak jak to zwykle na wtrysku)

    Czy da się coś ambitnego zainstalować w tym samochodzie czy tylko takie proste sterowniki jak stag 2L.

    Co osiągnę montując ten sterownik czy zmieni się dynamika, zuzycie gazu, zuzycie katalizatora, itp...???? Czy też wydam pieniądze niepotrzebnie?
  • #2
    Slawek J
    Level 30  
    Pasuje Al-700 ale kazdy mowi co innego co do sprawnosci i zywotnosci tego uzadzenia. Nie wiem czy ma sens wkladanie berdzo drogiego bo to nie jest wtrysk gdzie ci komp steruje dawka paliwa. W tym wypadku sonda reguluje ci doplywem powietrza do gaznika przez przepustnice.
  • #3
    Paulox
    Level 12  
    Slawek J wrote:
    Pasuje Al-700 ale kazdy mowi co innego co do sprawnosci i zywotnosci tego uzadzenia. Nie wiem czy ma sens wkladanie berdzo drogiego bo to nie jest wtrysk gdzie ci komp steruje dawka paliwa. W tym wypadku sonda reguluje ci doplywem powietrza do gaznika przez przepustnice.


    To podczas pracy na gazie co powinienem zrobić z sądą, żeby komp nie próbował zmieniać ilości powietrza (bo wiadomo ze wtedy zmniejsza lub zwiększa dopływ nie tylko powietrza ale i gazu bo mikser umieszczony jest nad gaźnikiem). Czy dać emulację fala 1V czy inny sygnał? Może jakiś stały sygnał?

    W tej chwili mam normalnie połączoną sondę do kompa samochodu i nie mam kompa gazu.

    Al-700 kosztuje około 300 zł podczas gdy Stag2L 200zł więc różnica 100 zł już nie gra roli.

    Jak wówczas w Al-700 pogodzić automatyczne przełączanie na gaz (po spełnieniu okreslonej temperatury i obrotów) z przyciskiem gaźnikowym, w którym my sami decydujemy w jakim momencie przełączyć i trzeba jeszcze odczekać aż sie wypali benzyna z gaźnika.
  • #4
    Slawek J
    Level 30  
    Nie wiem ale wiekszosc zakladow gdzie sie pytalem o gaz to odradzali mi zakladanie komputera do gazu bo to nic nie da.Komp podobno sprawdza sie przy wtrysku a przy gazniku nie bardzo nawet takim jak twoj .Ja sie uparlem i bede mial jakis polski.Jak zaloze to przetestuje moj z kompem z drugim takim samym golfem bez kompa i zobaczymy czy warto bylo.Dopiero w srode jade zakladac gaz to ci napisze jakie byly wyniki tego testu.
    Prawdopodobnie przy sprawnej i dobrze wyregulowanej instalacji auto nawet bez kompa musi chodzic bez problemu.
  • #5
    blablakx
    Level 11  
    do autka z gaźnikiem w zupełności powinna wystarczać odpowiednio wyregulowana instalacja I generacji

    ja mam Bingo-M (ale astra na monowtrysku), natomiast co do AL-700 to jeden z gazowników powiedział mi cyt. "za darmo bym tego nie założył",a drugi że kiedyś je zakładał ale już nie zakłada bo za dużo się ich musiał na swój koszt nazdejmować
  • #6
    gracus7
    Level 26  
    założ komputer dobry i sprawdzony VOILA PLUS firmy elpigaz do tego w komplecie jest silnik krokowy i to on wtedy steruje dawką gazu na podstawie sondy! kiedyś założyłem z kolegą ten komputer do gaznika w polonezie! założylismy też sondę i powiem ci ze chodziło to całkiem nieźle! spalanie gazu w poldku spadło do 9 litrów a i dynamika sie poprawiła!
    a jeszcze jedno? od kiedy sonda lambda steruje dawką powietrza?
  • #7
    Paulox
    Level 12  
    gracus7 wrote:
    założ komputer dobry i sprawdzony VOILA PLUS firmy elpigaz do tego w komplecie jest silnik krokowy i to on wtedy steruje dawką gazu na podstawie sondy! kiedyś założyłem z kolegą ten komputer do gaznika w polonezie! założylismy też sondę i powiem ci ze chodziło to całkiem nieźle! spalanie gazu w poldku spadło do 9 litrów a i dynamika się poprawiła!
    a jeszcze jedno? od kiedy sonda lambda steruje dawką powietrza?


    Tak - steruje dawką powietrza. To sie dzieje mniej wiecej tak:

    1. Sonda odczytuje zawartość tlenu w spalinach
    2. Jeśli jest dużo tlenu w spalinach (mieszanka uboga) to gaźnik przymyka przepustnicę wstępną powodując zmianę proporcji między powietrzem a benzyną (domyka dopływ dodatkowego powietrza). Jeśli zawartość tleny w spalinach jest mniejsza (mieszanka bogata) to gaźnik otwiera przepustnicę wstępną podając więcej powietrza. Nie wiem jak jhest w polonezie ale w golfie z gaźnikiem Pierburg 2ee tak jest jak napisalem.


    PS. Gdzie można kupić ten sterownik Voila Plus i jaka cena jest mniej więcej? Jak montowaliście to z jaką centralką?
  • #8
    gracus7
    Level 26  
    może nie znam tego gaźnika!
    trudno mi powiedziec gdzie możesz kupić ten komputer, poszukaj u siebie w okolicy monterów zakładających ELPIGAZ napewno tam dostaniesz! ja miałem go z hurtowni w swom mieście jak pomagałem koledze przy montażach.
    do tego komputera możesz zostawić starą centralkę bo i tak musisz miec pozycje wypalania paliwa

    poszukaj tu
    http://www.elpigaz.com.pl/ext/?src=/2/list.htm&action=select&node=7

    w programie komputera wyłączyliśmy funkcję TPSu
  • #9
    Paulox
    Level 12  
    Założyłem w końcu komputerek LPG Voila (bez plusa czyli AEB 180) Nówka za 240 zł z przesyłką ze sklepu shopgaz.pl. Z montażem i regulacją i uruchomieniem żadnych problemów. Po montażu i regulacji ładnie chodzi, spala mniej niż na I generacji ale jest jedno ale...

    Mam zamontowany wskaźnik 10-diodowy sondy lambda i widzę, że ładnie mieszanka oscyluje mniej więcej od 0,1 do 0,7 V. Ale jak zdjemę nogę z gazu czyli hamowanie silnikiem lambda skacze na 0,7 V. Myślałem że powinna być wtedy uboga mieszanka a tym czasem podczas hamowania silnikiem jest 0,7 V. Czy tak ma być? Pytam tylko osób które wiedzą na 100% jakie powinno być napięcie na lambdzie podczas hamowania silnikiem.

    Z jednej strony myślę że może i dobrze ze zbytnio nie zubaża bo po gwałtownym depnięciu po takim mocnym zubożeniu mogłby być strzał.

    Ale czy stałe 0,7 V to nie za dużo jak na hamowanie silnikiem? Z tego co sie orientuje 0,7 powinno być jak deptam podczas przyspieszania.

    Potencjometr przepustnicy mam liniowy 0-5 V i taki też ustawiłem w Voili.