Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych

Marcinj2 15 Feb 2013 15:28 23442 41
  • #31
    marcinuk
    Level 10  
    Ten moduł WHV 35 kosztuje 1200zł to dość droga część a czy można zastąpić to zwykłym sprzęgłem i osobnymi pomami wody. Ten moduł chyba stosuje się gdy dołączamy solar, tak coś wyczytałem ale nie wiem czy mam racje. Czy tem moduł zawiera w sobie pompy wody czy trzeba dodatkowo montować? No i nie wiem czy z mojej obecnej instalacji da się przerobić na taką jak powinna być bo jak dopiąć tę rozdzielnię co mam na górze?
  • #32
    gersik
    Level 33  
    Właśnie o tym pisałem trojaki w ścianach bez porządnego bajzlu się nie obejdzie. Znajdź konkretnego instalatora i niech to obejrzy i powie ci jak to widzi. Następnie opisz jak on to chce zrobić i będziemy się wszyscy zastanawiać. W tej chwili nie możesz sensownie sterować tą instalacją. Jedź na tym co masz a po sezonie do roboty.
  • #33
    marcinuk
    Level 10  
    Ok dzięki za pomoc póki co. Po sezonie zaproszę jakiegoś łebskiego instalatora niech zobaczy co się da z tego zrobić, a tego co mi to robił też zaproszę aby mu objasnił co porobił, żeby jakoś z tego wybrnąć bez wielkiej demolki i po min. kosztach. Jak już będą jakieś decyzje to się odezwę.
  • #35
    marcinuk
    Level 10  
    Witam,
    Obiecałem, ze po przerobieniu instalacji dam znać jaki jest efekt. Otóż udało się wszystko zrobić bez kucia w ścianach. Cały osprzęt GIACOMINI został wyrzucony, oddzielony obieg grzejnikowy od podłogówki, dołożone sprzęgło i pompa do obiegu grzejnikowego, moduł VR61 i VR81 i teraz wszystko działa jak należy. Szkoda tylko poniesionych dodatkowych kosztów przeróbki instalacji ... ok 3200zł. Ale tak to jest jak ktoś robi coś o czym nie ma pojęcia - myślę tu o moich pierwszych instalatorach. Teraz tylko znajdę krzywą grzewczą dla domku i będzie ok...choć jak czytam to nie jest prosta sprawa. Dzięki za wszelką pomoc.
  • #37
    wujekprokocim
    Level 11  
    zg3 wrote:
    Panowie da się to poustawiać tylko trzeba zrozumieć jak to działa. Wszyscy mieszają tylko tą krzywą i korekcją temperatury i nic z tego nie wynika.

    Nie jestem instalatorem ani nie pracuję w branży ale pół roku zgłębiałem jak to ustawić i doszedłem o co chodzi. W momencie kiedy się to zrozumie jest to bardzo proste. Spróbuję to wytłumaczyć.

    Zakładamy że na początku ustawiamy brak wpływu temperatury pomieszczenia na sterowniku.

    Problem polega na tym że wszyscy zmieniają wartość krzywej grzewczej zakładając ze temperatura ustawiona jako zadana na sterowniku ma taką być w pomieszczeniu, tyle ze to jest wyidealizowany przypadek gdy moc grzejnika jest absolutnie idealnie dobrana do pomieszczenia jego izolacji itp itd. a w praktyce zawsze są odchyłki od tego.

    Jeżeli mamy ten przykładowy rysunek z instrukcji gdzie jest oś X i Y i krzywa grzewcza to wartość tej krzywej ustala jej nachylenie, im mniejsza tym bardziej płaskie, natomiast wartość temperatury zadanej to jest umiejscowienie tej krzywej na danej wysokości na osi Y. Zwiększając wartość temperatury zadanej przesuwamy krzywą w górę, zmniejszając ją w dół. Z kombinacji tych dwóch parametrów dla każdego domu z jego instalacją otrzymujemy jakieś idealne położenie tej krzywej które dla danej temperatury w pomieszczeniu jest optymalne. Przykładowo dla jednego domu aby było 20 stopni w pomieszczeniu musi być krzywa 0,9 i temp. zadana 21 st. dla innego krzywa 0,65 i temp 19 st. Z tego powodu zmienianie samego nachylenia krzywej nie daje rezultatów. Jeden dom ma przewymiarowane grzejniki w stosunku do idealnie dobranych a drugi ma za małe. Potem otrzymujemy rezultaty takie że przy -10 st jest dobrze z krzywą 0,8 a przy plus 5 z krzywą 1,0.

    Żeby znaleźć tą krzywą najlepiej zapomnieć o tym że ustawienie temperatury zadanej jest temperaturą w pomieszczeniu tylko potraktować temperaturę zdaną jako jeden z parametrów krzywej grzewczej. Proszę zamontować dokładny termometr obok sterownika w pokoju i obserwując temperaturę na tym termometrze regulując krzywą i temp. zadaną ustalić optymalne parametry. Najpierw można sobie ustalić jaką temperaturę w pomieszczeniu chcemy mieć na tym dodatkowym termometrze.

    I teraz dla powyższego przykładu jeśli przy -10 na zewnątrz krzywa 0,8 jest ok a przy plus pięciu musi być 1,0 to należy obniżyć krzywą do 0,9 na przykład i podwyższyć temperaturę zadaną o 0,5 lub 1 stopień i wtedy przy -10 temperatura wody w grzejnikach będzie taka sama jak była przy krzywej 0,8 ale przy +5 będzie wyższa o 1 czy 2 stopnie. Tym sposobem można dojść do krzywej idealnie dobranej do danego domu i instalacji tyle tylko że temp zadana na sterowniku aby było w pomieszczeniu 20 stopni będzie na przykład 19 a dla innego domu 21,5. Tak wiec każdy dom i instalacja ma swoją optymalną krzywą ale ciężko ją znaleźć zmieniając tylko wartość krzywej grzewczej. Przykładowo u mnie gdzie nie ma jeszcze ocieplenia idealne ustawienie do tego aby było 20 stopni w domu jest 22 stopnie na sterowniku i krzywa 0,95.

    Teraz każdy sterownik ma korektę temperatury, najczęściej +/- 3 stopnie w krokach co 0,1. Jeśli dajmy na to dojdziemy że dla danego domu temperatura zadana musi być 21,5 aby w pomieszczeniu było 20 to można skorygować pomiar o 1,5 stopnia i sterownik będzie działał do tej temperatury w trybach korekty i termostatu.

    Co do tych trybów to również prosta sprawa, w trybie korekty sterownik porównuje temp odczytaną przez wbudowany czujnik i zmniejsza lub zwiększa temperaturę zasilania w zależności od różnicy według jakiegoś tam swojego algorytmu (nie wnikam jakiego, i tak pewnie jest z góry zadany), w trybie termostatu jeśli temp jest za niska w stosunku do zadanej to tak samo jak powyżej koryguję temp zasilania, jeśli natomiast jest za wysoka to wyłącza kocioł.

    Teraz jeśli mamy już najbardziej optymalną krzywą grzewczą i zadaną temp do tego aby było w pomieszczeniu dajmy na to 20 stopni, przypuśćmy że jest to na przykład krzywa 0,9 i temperatura zadana 21 stopni (sterownik skorygowany o 1 stopień, wyświetla 21 stopni gdy w pomieszczeniu jest faktycznie 20) i nadal występują jakieś tam różnice przy różnych temperaturach zewnętrznych związane z bezwładnością starej instalacji czy nietypowym budynkiem i nie wiadomo z czym jeszcze wystarczy tylko na sterowniku podnieść temperaturę zadaną o 0,5 czy 1 stopień i ustawić go w tryb termostatu. W ten sposób kocioł będzie zawsze grzał temperaturą ciut wyższa od tej optymalnej a termostat będzie wyłączał kocioł gdy będzie osiągnięta.

    Może coś to rozjaśni



    Bardzo ciekawy temat, powiedz mi kolego bo ja mam problem iż sterownik pokazuje 20.5 stopnia , zadaną mam 20.5 stopnia i kocioł grzeje dalej nie wyłącza się , na drugim termometrze mam prawie 22 stopnie i faktycznie jest chyba tak bo jest za ciepło . Czy wystarczy to zniwelować samą korektą temp. pokojowej. Krzywą mam 0,75 - termostat , i niewiem czy zmniejszyć temp. Zadaną i olać czujnik na wyświetlaczu . Czy coś innego proponujesz. I tak z ciekawości ile zużywasz gazu przy tych optymalnych twoich ustawieniach , u mnie przy temp. 0 stopni to jest na poziomie 6,5 m3 z kuchenką i 3 razy mi grzeje wode na dobę. i zastanawiam się czy to mało czy dużo.

    Pozdrawiam
  • #38
    gersik
    Level 33  
    Jest tylko jedna mała nieścisłość w twoim opisie a mianowicie taka, że po przesunięciu KG względem osi Y tem. wody grzewczej też się podniesie i przy pochyleniu np. 0,9 będzie wyższa niż przy 0,8 i -10 na dworze (wtedy pom. będą przegrzane). Aby przy tej tem. kocioł nie przegrzewał nam pomieszczeń potrzebne jest obniżenie KG do np;0,7. Czyli od powiedzmy podstawy ;tem. zadana-20, KG-0,8 podnosimy tem. zadaną a obniżamy KG; tem. zadana 21-KG 0,7 a nie 0,9 jak to podałeś.
  • #39
    uri
    Level 15  
    zg3 wrote:
    Vaillant nie przemyślał tego rozwiązania za dobrze i ludzie miesiącami eksperymentują i nie znajdą nigdy tej właściwej krzywej. Powinno być to rozwiązane tak że oprócz temperatury zadanej jest funkcja przesuwania krzywej w górę i w dół na przykład na zasadzie że jest punkt zero dla temp. 20 stopni w pomieszczeniu i teraz można korygować na plus lub na minus położenie krzywej względem tego punktu zero na przykład w stopniach co 0,5 czy może lepiej co 0,1.


    Przemyślał lub nie to tylko oni wiedzą o tym , zasadniczo nic nie szkodzi na przeszkodzie żeby podnieść temperaturę zadana a potem ją skorygować do rzeczywistej . W imergas z tego co czytałem jest taka możliwość ale mniejsza o to ,zauważyłem że zmieniając krzywą grzewczą o 0,5 skoki na zasilaniu są około 3*c a zmieniając temperaturę zadana o 1*c skok na zasilaniu jest jakieś 2*c analogicznie 0,5*c to 1*c na zasilaniu .
    Czyli najlepiej upolować KG jak najbardziej się da a potem ją doprecyzować temperaturą zadaną i jak się uda to zrobić korektę tej temperatury na właściwą ( sprawdziłem korekta temperatury nie zmienia temperatury zasilania ) .
  • #40
    czyzoo
    Level 10  
    Witam, nie chcę otwierać nowego postu a tu jest już dużo informacji. Dzisiaj podłączyłem CM 470, działa z piecem eco tec pro i ustawiłem krzywą 0,4 i temperatura zadana dzienna 20st. Temperaturę pokojową jak miałem na "termostat" to mi dogrzał do 17st i dalej nie dogrzewał. Zmieniłem na "korekta" i zaczął podnosić temperaturę. Jutro biorę termometr i będę sprawdzał. Mam takie pytanie: w instrukcji jest napisane żeby sprawdzić innym termometrem i skorygować wartość o np. +/- 1 stopień. Jutro to zrobię żeby pokazywał prawdę zarówno na wewnętrznym jak i na zewnętrznym. Tylko nie rozumiem dlaczego by Vaillant robił sprzęt który nie pokazuje prawdziwej temperatury???
  • #41
    Marcinj2
    Level 15  
    Chodzi chyba raczej o błędy pomiarowe które mogą się pojawić, np dodatkowa rezystancja na złączach itp.
    Mam sterownik 430 od trzech lat i :
    1. Jeśli temperatura zewnętrzna jest w okolicy 0 , krzywą muszę podnieść do 0,85
    2. Im temperatura zewnętrzna bardziej spada to muszę też krzywą obniżać.
    3. Rozmawiałem z ludźmi od kotłów i mówią, że na jakimś szkoleniu poruszali ten temat. Z tego co mówiono, krzywe dobrane są do jakiegoś wzorca domu. Każdy dom jest inny i wstrzelić się w dobrą krzywa jest strasznie ciężko. Dlatego np. Buderus wypuścił teraz sterownik, gdzie można samemu "łamać" krzywą i ustawiać jej wartość do odpowiedniej temperatury.
    4. Miałem też jakiś czas na korekta - owszem dogrzewał wtedy super, rachunek zwiększył się jednak o ok 50 zł - 80 zł
  • #42
    gersik
    Level 33  
    Marcin. Od tego jest przesuniecie KG a nie zmienianie jej. Jeśli wiesz jaka jest maksymalna temp wody grzewczej przy dodatniej, zerowej i minusowej temperaturze zewnętrznej to nie ma żadnego problemu z ustawieniem KG. Tylko wówczas na sterowniku musi być załączona opcja "BRAK". Wówczas podnosisz temp zadaną w pomieszczeniu ( przesuwasz KG) i jednocześnie obniżasz lub podnosisz KG na np. nr. 0,7. Wtedy KG robi się bardziej płaska i w cieplejsze dni dogrzeje ci pomieszczenia a w zimniejsze nie przegrzeje. Nie zrobisz tego za pierwszym razem, do tego potrzeba jest co najmniej całej zimy. Każdą zmianę zapisywać bo po miesiącu wyleci z pamięci. Im więcej będziesz miał zapisanych temp zewnętrznych i maksymalnych temp wody grzewczej w tym czasie tym lepiej dobierzesz KG.