Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych

Marcinj2 15 Jan 2013 14:22 23166 41
  • #1
    Marcinj2
    Level 15  
    Witam
    Mam zainstalowany regulator Vaillant Calormatic 430.
    Dom grzany drugi sezon. W pierwszym, dom się suszył więc dałem temu spokój ale teraz mnie to denerwuje.
    1. Mam ustawioną temperaturę w domu 20 stopni. Kiedy na zewnątrz jest ok +5 to muszę krzywa dać na ok 0,65 . gdy temperatura spada do ok 0 to krzywa musze dać 0,75. Ale jak temperatura spadnie do -7 to juz 0,65 a jak były mrozy -20 to krzywa 0,5. Czym to idzie ? nie mogę nastawić jednej krzywej bo albo za zimno, albo za gorąco.

    2 . Czy coś daje ustawienie np temperatury od 6:00 do 8:00 na 21 stopni? czytałem na forach, by dać czas regulatorowi na przestawienie. U mnie w zadanym okresie jest 19,5 i kaloryfery zimne.

    3 Wyjeżdżaliśmy na 10 dni, ustawiłem program urlop, wpisałem daty i temperaturę 17 stopni. Wracamy a w domu jest 13 stopni. Na zewnątrz temperatury w tym czasie były w okolicach -3 : +5
  • #2
    grzesiek234
    Heating systems specialist
    W regulatorze masz chyba włączony program do osuszania domu. Tak z pamięci nie pamiętam w którym jest miejscu ale poczytaj w instrukcji i go wyłącz.
  • #3
    Marcinj2
    Level 15  
    Właśnie sprawdziłem
    Na stronie C23 jest opcja "suszenie strychu"
    Mam ustawione
    Dzień 0 temperatura 0
  • #4
    mauri_b
    Heating systems specialist
    Wygląda na to, że nie masz włączonej funkcji odbioru temp. pokojowej, więc kocioł grzeje tylko zgodnie z zadaną krzywą grzewczą. Wejdź w tryb serwisowy wpisując kod 1 0 0 0 i w okienku, gdzie będzie hasło WŁĄCZ TEMP. POK. ustaw na termostat. Przy okazji napisz, jakie miałeś dotychczas ustawienie tego parametru.
  • #5
    Marcinj2
    Level 15  
    Do tej pory miałem na BRAK, lub KOREKTA.
    Na innym forum odradzali stosowania TERMOSTAT. Ponoć wtedy regulator działa jako pokojowy a nie pogodowy. Było tez większe zużycie gazu
  • #6
    mauri_b
    Heating systems specialist
    Jeśli chcesz mieć w domu to co ustawiasz na regulatorze, no to niestety musisz ustawić termostat. W każdym innym przypadku, ustawiana tempertaura pokojowa jest tylko poboznym życzeniem, możliwym do spełnienia w idealnych warunkach (np. bez wpływu wiatru). nie wiem czy masz podłogówkę, czy grzejniki, czy system mieszany? Podejrzewam, że podłogówka na zaworze 3 drogowym termostatycznym, a wtedy ciężko to wszystko wyregulować.
  • #7
    Marcinj2
    Level 15  
    W pokojach mam kaloryfery, w łazienkach kuchni podłogówkę.
    Podłogówka jest podłączona tak, że z pieca wychodzi rurka z ciepła woda do co. Od niej odchodzi przez zwykły trójnik do pompki i dalej do (nie wiem jak się to nazywa ) listwy z zaworami. Z pompką powrót jest połączony z rurka z ciepłą wodą. Z połączeniem na powrocie jest zawór termostatyczny. Monter tłumaczył to tak. Jak woda na powrocie osiągnie wartość ustawioną na termostacie, to on zamknie powrót. Wtedy cała woda pompowana przez pompkę wraca przez połączenie na zasił.
  • #8
    rafikki
    Level 11  
    Mam podobny problem, tzn przy niskich temperaturach zewnętrznych krzywa 0,6 wystarcza, jak temperatura na zewnątrz wzrasta to 0,7 a nawet 0,8 muszę ustawić. Facet z infolinii vaillanta powiedział, że jak się da ustawić to najlepsza jest funkcja korekta, a jak nie to trzeba ustawić termostat. Mam więc ustawione 0,8 i termostat. Dodam, że mieszkam pierwszy sezon i piętro mam jeszcze nie ogrzewane, więc góra (przysłonięta zasłonką) znacząco wpływa na temperaturę na dole. Mam nadzieję, że dojde z tym do ładu w przyszłości.

    Dziwi mnie natomiast zachowanie kotła i zużycie gazu, tzn przy podobnych warunkach zewnętrznych jednego dnia zużywa 9m3 a następnego 12m3, jest to dla mnie nie zrozumiałe, czy ma ktoś podobne doświadczenia?

    Mam jeszcze pytanie czy ktoś w ogóle wie jak działają funkcje korekta i termostat bo instrukcja mówi coś innego, znawcy na forach coś innego itd.
    Czytałem, że termostat nie uwzględnia temperatury zewnętrznej czyli krzywej grzewczej. Jeżeli tak, to na jakiej podstawie wyliczana jest temperatura wody zadana?
    Odnośnie funkcji korekta to słyszałem, ze działa jak funkcja "brak", z tym że jak się zrobi w pomieszczeniu zimniej lub cieplej (np. kominek) to nagina krzywą, żeby zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę wody. Pytanie moje brzmi w jakim zakresie następuje ta zmiana (korekta). A moje doświadczenia są takie, ze przy odpalonym kominku wyłącza grzanie, czyli zachowuje się tak jak przy "termostacie". Czy ktoś potrafi mi to wyjaśnić?
  • #9
    mauri_b
    Heating systems specialist
    Funkcja termostat uwzględnia temperaturę zewnetrzną, prowadzi temperaturę obiegu zgodnie z krzywą grzewczą i wyłącza dany obieg przy osiągnięciu zadanej temperatury i to wszystko. Na temat korekty nie chce mi sie pisać, bo to było już wałkowane do znudzenia.
  • #10
    Marcinj2
    Level 15  
    A czy ustawienie korekta lub termostat ma wpływ na temperaturę w domu podczas urlopu ?
    Nie chciał bym znów wrócić i mieć 13 stopni

    rafikki wrote:
    Dziwi mnie natomiast zachowanie kotła i zużycie gazu, tzn przy podobnych warunkach zewnętrznych jednego dnia zużywa 9m3 a następnego 12m3, jest to dla mnie nie zrozumiałe, czy ma ktoś podobne doświadczenia?


    U mnie nieraz tez jest różne zużycie gazu. Rozmawiałem ze znajomym "gazownikiem".
    Mówił, że wszystko zależy od jakości gazu. Jak im spada ciśnienie w sieci dopuszczają chyba jak dobrze pamiętam azotu. Kaloryczność gazu spada i piec pali więcej.
    Ale druga sprawa, to mimo, że są takie same nastawy, może być lekki wiatr, lub inne czynniki które mogą spowodować, że piec więcej spali.

    Ja w tamtym roku grzałem pierwszy sezon, też były cyrki z dogrzewaniem. Teraz jest lepiej i rachunki trochę mniejsze o ok 50 zł. Jeśli nie masz grzanej góry, to ciepło ci tam tez ucieka i powstają straty co może mieć wpływ na prace regulatora i zużycie gazu.
    Pierwszy rok, codziennie spisywałem licznik, czytałem fora jak ludzie ustawiają piec by spalił o 0,5 m gazu mniej itd. Ale jak byś nie ustawiał i co nie robił piec swoje musi spalić, jak chce się mieć ciepło. Regulacje i różne ustawienia dużego efektu nie dawały.
  • #11
    rafikki
    Level 11  
    1. W kwestii funkcji korekta rozumiem zasadę działania, nie mam jednak odpowiedzi na pytanie, w jakim zakresie działa korekta. Czy np. z krzywej 0,7 robi 0,9 jak jest potrzeba czy też ma ograniczenie korekty?

    2. Poza tym może ktoś mi wytłumaczy zapis, który ma związek pewnie z powyższym?

    "Efektywna zadana temperatura pokojowa. = ustawiona zadana temperatura pokojowa. + (ustaw. zadana temperatura pokojowa - zmierzona zadana temp. pokojowa). Zamiast ustawionej zadanej temperatury pokojowej do
    regulacji jest wtedy wykorzystywana efektywna zadana temperatura pokojowa."

    Rozumiem, że chodzi tu o przesunięcie równoległe krzywej grzewczej tzn. jeżeli mam zadaną temp. ustawioną 20st., a czujnik wykrył np. 16st., to wtedy przesuwa krzywą na 24st. Zgodnie z wzorem:
    Efektywna zadana temp. pokojowa = 20st. +(20st.-16st.)= 24st.
    Czy dobrze rozumuję?

    3. Jestem użytkownikiem Calormatic 470, czyli następcy 430. Instrukcje są tragiczne. W tym przypadku chodzi mi o zapis zaznaczony na niebiesko na zdjęciach.

    Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych

    W przypadku 430 funkcja "Podłączenie" daje optimum.
    W przypadku 470 "włączenie temperatury pokojowej". Czy chodzi o korektę?
    Czy Podłączenie (430) = korekta (470).

    Swoją drogą te instrukcje pisane są chyba przez humanistów, którzy nie mają nic wspólnego z inżynierią, a tym bardziej z kotłami.
  • #12
    zg3
    Level 11  
    Panowie da się to poustawiać tylko trzeba zrozumieć jak to działa. Wszyscy mieszają tylko tą krzywą i korekcją temperatury i nic z tego nie wynika.

    Nie jestem instalatorem ani nie pracuję w branży ale pół roku zgłębiałem jak to ustawić i doszedłem o co chodzi. W momencie kiedy się to zrozumie jest to bardzo proste. Spróbuję to wytłumaczyć.

    Zakładamy że na początku ustawiamy brak wpływu temperatury pomieszczenia na sterowniku.

    Problem polega na tym że wszyscy zmieniają wartość krzywej grzewczej zakładając ze temperatura ustawiona jako zadana na sterowniku ma taką być w pomieszczeniu, tyle ze to jest wyidealizowany przypadek gdy moc grzejnika jest absolutnie idealnie dobrana do pomieszczenia jego izolacji itp itd. a w praktyce zawsze są odchyłki od tego.

    Jeżeli mamy ten przykładowy rysunek z instrukcji gdzie jest oś X i Y i krzywa grzewcza to wartość tej krzywej ustala jej nachylenie, im mniejsza tym bardziej płaskie, natomiast wartość temperatury zadanej to jest umiejscowienie tej krzywej na danej wysokości na osi Y. Zwiększając wartość temperatury zadanej przesuwamy krzywą w górę, zmniejszając ją w dół. Z kombinacji tych dwóch parametrów dla każdego domu z jego instalacją otrzymujemy jakieś idealne położenie tej krzywej które dla danej temperatury w pomieszczeniu jest optymalne. Przykładowo dla jednego domu aby było 20 stopni w pomieszczeniu musi być krzywa 0,9 i temp. zadana 21 st. dla innego krzywa 0,65 i temp 19 st. Z tego powodu zmienianie samego nachylenia krzywej nie daje rezultatów. Jeden dom ma przewymiarowane grzejniki w stosunku do idealnie dobranych a drugi ma za małe. Potem otrzymujemy rezultaty takie że przy -10 st jest dobrze z krzywą 0,8 a przy plus 5 z krzywą 1,0.

    Żeby znaleźć tą krzywą najlepiej zapomnieć o tym że ustawienie temperatury zadanej jest temperaturą w pomieszczeniu tylko potraktować temperaturę zdaną jako jeden z parametrów krzywej grzewczej. Proszę zamontować dokładny termometr obok sterownika w pokoju i obserwując temperaturę na tym termometrze regulując krzywą i temp. zadaną ustalić optymalne parametry. Najpierw można sobie ustalić jaką temperaturę w pomieszczeniu chcemy mieć na tym dodatkowym termometrze.

    I teraz dla powyższego przykładu jeśli przy -10 na zewnątrz krzywa 0,8 jest ok a przy plus pięciu musi być 1,0 to należy obniżyć krzywą do 0,9 na przykład i podwyższyć temperaturę zadaną o 0,5 lub 1 stopień i wtedy przy -10 temperatura wody w grzejnikach będzie taka sama jak była przy krzywej 0,8 ale przy +5 będzie wyższa o 1 czy 2 stopnie. Tym sposobem można dojść do krzywej idealnie dobranej do danego domu i instalacji tyle tylko że temp zadana na sterowniku aby było w pomieszczeniu 20 stopni będzie na przykład 19 a dla innego domu 21,5. Tak wiec każdy dom i instalacja ma swoją optymalną krzywą ale ciężko ją znaleźć zmieniając tylko wartość krzywej grzewczej. Przykładowo u mnie gdzie nie ma jeszcze ocieplenia idealne ustawienie do tego aby było 20 stopni w domu jest 22 stopnie na sterowniku i krzywa 0,95.

    Teraz każdy sterownik ma korektę temperatury, najczęściej +/- 3 stopnie w krokach co 0,1. Jeśli dajmy na to dojdziemy że dla danego domu temperatura zadana musi być 21,5 aby w pomieszczeniu było 20 to można skorygować pomiar o 1,5 stopnia i sterownik będzie działał do tej temperatury w trybach korekty i termostatu.

    Co do tych trybów to również prosta sprawa, w trybie korekty sterownik porównuje temp odczytaną przez wbudowany czujnik i zmniejsza lub zwiększa temperaturę zasilania w zależności od różnicy według jakiegoś tam swojego algorytmu (nie wnikam jakiego, i tak pewnie jest z góry zadany), w trybie termostatu jeśli temp jest za niska w stosunku do zadanej to tak samo jak powyżej koryguję temp zasilania, jeśli natomiast jest za wysoka to wyłącza kocioł.

    Teraz jeśli mamy już najbardziej optymalną krzywą grzewczą i zadaną temp do tego aby było w pomieszczeniu dajmy na to 20 stopni, przypuśćmy że jest to na przykład krzywa 0,9 i temperatura zadana 21 stopni (sterownik skorygowany o 1 stopień, wyświetla 21 stopni gdy w pomieszczeniu jest faktycznie 20) i nadal występują jakieś tam różnice przy różnych temperaturach zewnętrznych związane z bezwładnością starej instalacji czy nietypowym budynkiem i nie wiadomo z czym jeszcze wystarczy tylko na sterowniku podnieść temperaturę zadaną o 0,5 czy 1 stopień i ustawić go w tryb termostatu. W ten sposób kocioł będzie zawsze grzał temperaturą ciut wyższa od tej optymalnej a termostat będzie wyłączał kocioł gdy będzie osiągnięta.

    Może coś to rozjaśni

    Pozdrawiam
  • #13
    rafikki
    Level 11  
    Ciekawa sprawa z tym równoległym przesuwaniem krzywej grzewczej - coś nowego - muszę popróbować bo właśnie tego mi brakowało.
    Mam jednak jeszcze pewne niejasności:

    1. Jak mogę skorygować temperaturę w sterowniku, gdzie jest taka funkcja jak podajesz w przykładzie np. o te 1,5 st. żeby prawidłowo działało w trybie "korekta".

    2. Czy jesteś pewny, że funkcja "termostat" też koryguje temperaturę zasilania jak "korekta"?

    3 Wg tego co piszesz termostat i korekta różnią się tylko tym, że termostat wyłącza kocioł gdy pomieszczenie osiągnie zadaną temperaturę. Dobrze rozumiem?
  • #14
    zg3
    Level 11  
    Bez równoległego przesuwania prawie nigdy nie da się tego poprawnie ustawić. Każdy budynek z instalacją ma swoje idealne nachylenie krzywej grzewczej, takie optymalne, ale bez przesuwania krzywej grzewczej w górę i w dół nie da się jej znaleźć a nawet jak się ma ją ustawioną akurat przy szukaniu nie będzie się wiedziało że to jest właśnie ta właściwa. Bo co z tego że przy jakiejś temperaturze zewnętrznej ustawiona temperatura zadana na sterowniku 20 stopni jest osiągana w pomieszczeniu skoro się nie wie że dla danego budynku i instalacji do osiągnięcia 20 stopni w pomieszczeniu temperatura zadana na sterowniku musi być 21.

    Vaillant nie przemyślał tego rozwiązania za dobrze i ludzie miesiącami eksperymentują i nie znajdą nigdy tej właściwej krzywej. Powinno być to rozwiązane tak że oprócz temperatury zadanej jest funkcja przesuwania krzywej w górę i w dół na przykład na zasadzie że jest punkt zero dla temp. 20 stopni w pomieszczeniu i teraz można korygować na plus lub na minus położenie krzywej względem tego punktu zero na przykład w stopniach co 0,5 czy może lepiej co 0,1.

    Wtedy ustawiało by się na przykład 20 stopni dla pomieszczenia zadaną temperaturę a krzywej szukało jej katem nachylenia (wartość krzywej) i jej przesunięciem w górę czy w dół. Jednocześnie mielibyśmy obraz tego czy grzejniki są przewymiarowane czy za małe względem tego co jako optymalne przewidział vaillant. Proszę zwrócić uwagę że starsze sterowniki miały płynną regulację zadanej temperatury, nie elektronicznie w stopniach tylko płynnie bez oznaczonych stopni, w instrukcji podane było tylko że punkt zero odpowiada mniej więcej 20 stopniom temperatury w pomieszczeniu.

    Odpowiadając:
    1. Zależy od sterownika proszę poszukać w instrukcji - korekta temperatury pomieszczenia czy jakoś tak
    2. Tak na pewno
    3. Tak na pewno.

    Natomiast proszę nie korzystać z funkcji termostatu dopóki nie określi się idealnych parametrów krzywej dla danego budynku (co nieraz zajmuje kilka miesięcy bo trzeba mieć dostępne różne temperatury zewnętrzne) bo nie będzie to chodzić idealnie. Pierwsze to trzeba znaleźć "swoje" nachylenie krzywej grzewczej.

    Mogę jeszcze tylko podpowiedzieć ze można to zrobić jeszcze inaczej. Można zostawić sterownik w kotle lub ustawić wpływ temperatury pokojowej na BRAK i pod styki 3-4 w kotle zamontować precyzyjny termostat pokojowy ze wskazaniami temp. co 0,1 st. i najlepiej minimalną histerezą (na przykład Elektrobook PT32), i on będzie wyłączał kocioł przy przekroczeniu danej ustawionej na nim temperatury na przykład 20 stopni a my sobie spokojnie możemy wtedy mieszać temperaturą zadana i nachyleniem krzywej na sterowniku od Vaillanta.

    Pozdrawiam
  • #15
    rafikki
    Level 11  
    Jakoś nie mogę znaleźć funkcji korekty.
    Byłbym wdzięczny za bardziej precyzyjne wskazanie.

    Dodano po 2 [godziny] 14 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Mam ogrzewanie mieszane. Łazienki i kuchnia - podłogówka, reszta - grzejniki. Razem 160m2p.u. Mam 2 pompy obiegowe Grundfoss 60W. Na jakim biegu powinny być ustawione? Czy ma to większe znaczenie?
  • #16
    zg3
    Level 11  
    Nie mam Colormatica 430 osobiście ale proszę zajrzeć na stronę 14 instrukcji:

    http://www.vaillant.pl/stepone2/data/downloads/43/44/00/ii_vrc430.pdf

    C 25 - korekcja wartości rzeczywistej pokojowej - dopasowanie czujnika temp. pokojowej - +/- 3 stopnie w skokach 0,5.

    Podłogówki nie mam wiec nie mam doświadczenia, który bieg pompy się używa zależy pewnie od wielkości/przepustowości instalacji
  • #17
    rafikki
    Level 11  
    Ja mam Calormatica 470 i niestety nie mogę znaleźć korekcji temperatury. Czyżby nie było, a może pod inną nazwą?
  • #19
    jarkkal
    Level 1  
    do ZG3

    witaj, zainteresował mnie Twój post ponieważ mam taki sam problem. Dlatego rozważam taki przypadek:
    1. -10; krzywa 0,5 temp zadana 21, temp w pomieszczeniu: 21C; efekt OK;
    2. +5; krzywa 0,5 temp zadana 21, temp w pomieszczeniu: 20C; efekt: zbyt zimno;

    zastanawia mnie, czy jeżeli podniosę temp zadaną np o 2 stopnie jak pisałeć, czy w przypadku powrotu temp -10 nie wzrośnie temp w pomieszczeniu z 21 na np 22,5?
  • #20
    zg3
    Level 11  
    Podnieś temp zadaną do 21,5 lub 22 a krzywą obniż do 0,45 lub 0,4, być może jedno więcej drugie mniej ale w tym kierunku, spróbuj od 0,4 i 22 i zobacz co się dzieje.

    Pozdrawiam
  • #21
    marcinuk
    Level 10  
    Witam,
    Postanowiłem dołączyć się do tego tematu, a właściwie prosić o poradę, gdyż mam problem z wejściem do funkcji ,,włączenie temp. pokojowej" w ustawieniach serwisowych calormatica 430 (okienko C8). Gdy otworzę to okno nie mogę przesunąć wskaźnika zmiany nastawień na tę funkcję. Obecnie mam ustawione - BRAK. Chciałem zmienić na PODŁĄCZENIE ale kręcąc prawym pokrętłem wskaźnik nie przeskakuje - ciągle jest przy funkcji TRYB LETNI PRZESUNIĘCIE (OFFSET). Nie wiem czy w takim położeniu wogóle kocioł reaguje na nastwienia temp. pokojowej czy grzeje tylko na krzywą grzewczą - choć wydaje mi się, że jednak reaguje bo mam ustawione 3 okna grzewcze z róznymi wartościami temperatur i w tym czasie grzejniki grzeją z różną mocą. Z tego co wyczytałem w instrukcji instalatora, że aby móc załączyć funkcję PODŁĄCZENIE regulator musi być zamontowany na ścianie w pomieszczeniu lub musi być zdalne sterowanie. U mnie Calormatic jest wbudowany w piec a nie na ścianie, czy to może być przyczyną braku możliwości przejścia w PODŁĄCZENIE? Dodam, że temp. w pokojach mierzą mi dwa regulatory radiowe Euroster 2510TX (po jednym na każdej kondygnacji) i to one po osiągnięciu temp. w pomieszczeniu np. 22st. odcinają mi pompę w kotle i przestaje grzać, gdy temp spadnie do 21 st. załaczają pompę i kocioł grzeje. Czy ktoś mi powie z jakich ustawień korzysta mój piec i czy mogę załączyć funkcję PODŁĄCZENIE gdy Calormatic jest wbudowany w kocioł? Serwisant powiedział mi, że mam uszkodzony Calormatic ale myslę, że to nie jest to bo wszystkie inne funkcje działają bez zarzutu. Jeżeli faktycznie nie będę mógł tej funkcji aktywować to czy korzystająć tylko z grzania na krzywej grzewczej jest możliwe ustawienie takiej wartości KG, dla której będzie komfort cieplny zarówno przy niskich jak i wyższych temp. zewnętrznych, czy wraz ze zmianą temp. zewnętrznej będę musiał korygować krzywą grzewczą?
    Pozdrawiam,
  • #22
    gersik
    Level 33  
    Jeżeli cm. 430 jest zamontowany w kotle to nie ma możliwości monitorowania tem. wew. bo niby jak. Działa według K.G. z uwzględnieniem okien czasowych. Co do K. G. to jest źle wyszukana i dlatego musisz ją zmieniać. Musisz prawidłowo dobrać krzywą grzewczą zmieniając jej nachylenie i przesunięcie.
    Masz znaleźć krzywą grzewczą dla różnych temperatur zewnętrznych(ujemnej, zerowej i dodatniej) a następnie dopasować K.G. dla swojego domu poprzez poprowadzenie krzywej tak aby przechodziła przez najwyższe wartości znalezionych krzywych (wiem że zg3 się ze mną nie zgadza ale moim zdaniem tak najlepiej dopasujesz K.G. do swojego domu).
  • #23
    marcinuk
    Level 10  
    Ok...to przynajmniej wiem z czego korzysta mój cm. Niestety jestem laikiem w tych sprawach więc pozwolę sobie zapytać czy zmieniając KG powinienem też zmieniać wartości HK1 czy to nie jest istotne w takim układzie grzania i powinna być nastawiona jedna wartość HK1 bez ustawiania okien grzania? I drugie pytanie czy jeżeli wyjmę cm z pieca i zamontuję go na ścianie to będę miał większą możliwość dobrania temp. idealnej dla mojego domu i czy osiągnę dzięki temu jakieś oszczędności na zużyciu gazu czy po prostu zostawić tak jak jest i dobrać tę odpowiednią KG? I jak zachować możliwość oddzielnego sterowania warością temp. na drugiej kondygnacji skoro cm zamontuję w salonie na dole, czy tam mogę nadal wtedy korzystać z Eurostera na zasadzie odcięcia pompy, nie będzie się to wzajemnie zakłócało? I ostanie pytanie ile w przybliżeniu powinienem ustawić KG i HK1 na starcie regulacji jeżeli zdecyduję się pozostawić cm w kotle (szczerze mówiąc wolałbym go tam zostawić niż wieszać w salonie, no chyba że dzięki temu oszczędzę na rachunkach)?
    Pozdr,
  • #24
    gersik
    Level 33  
    Przy szukaniu K.G. na cm ustaw "ręczny", temperaturę zadaną komfortową jaką byś chciał utrzymywać, i "brak". Musisz wyłączyć "eurostery" aby nie zakłócały i termostaty na grzejnikach ustawić na max. Wtedy ustawiasz K.G. np; 0,8(nie wiem jaką w tej chwili masz może być ona) i zostawiasz ogrzewanie włączone. Jeśli przegrzewa to zmniejszasz pochylenie K.G. (0,7)i znowu czekasz. Korektę rób raz dziennie chyba że jest za ciepło lub za zimno. Jeżeli znajdziesz krzywą do tych warunków które są na zewnątrz i temperatura w środku zgadza się z temperaturą zadaną na cm to wtedy włączasz okna czasowe i regulatory, oraz ustawiasz termostaty na grzejnikach w pomieszczeniach w których nie ma regulatorów. W tych pomieszczeniach najlepiej ściągnąć głowice. Zapisujesz sobie wartość temperatury wody zasilającej grzejniki i czekasz na ochłodzenie lub ocieplenie. Wtedy to zaczynasz zabawę od początku. Jak będziesz miał co najmniej wybrane trzy krzywe i znał ich maksymalne temperatury to wtedy wyrysujesz swoją K.G. i dopasujesz ja poprzez nastawy na cm . Może być np przesunięcie na 22°c , a pochylenie 0,5. Wiem że jest to sposób dość długo trwały ale bardzo skuteczny.
    Myślę że w twoim przypadku nie ma sensu przenosić cm do salonu bo chcesz sterować osobno górą i dołem.
  • #25
    marcinuk
    Level 10  
    OK... mniej więcej wiem o co chodzi, tylko mam pytanie czy to co mi napisałeś odnosi się do tego układu co mam aktualnie tzn. z wbudowanym cm w kocioł? grzanie podłogówki też mam ustawić na ciągłe z pominięciem sterowaniea przez Euroster (bo tam mam opcje ,,auto - manual" i jak jest na ,,auto" to jest załączana tylko na impuls z eurostera)? Rozumiem, że jak przełączyłem na ,,Ręczny" to mimo, że sa ustawione okna czasowe i temp. obniżona nie działa i nie trzeba tych wartości wykasowywać do szukania krzywej grzewczej?
  • #26
    gersik
    Level 33  
    Tak tylko jak masz temperaturę wody dla podłogówki sterowaną przez cm to musisz szukać osobno K.g. dla obiegu z grzejnikami i osobno dla obiegu z podłogówka (HK1, HK2). Nie pisałeś że masz podłogówkę. Mam tylko nadzieję że masz sprzęgło i mieszacz podłogówki z siłownikiem, oraz moduł mieszacza Vr 61.
  • #27
    marcinuk
    Level 10  
    Niestety raczej nie mam sprzęgła (patrząc na obrazkach jak wygląda nie widzę czegoś takiego u siebie) , wszystko jest zrobione na jednym obiegu. Mam tylko jedną nastawę temp HK1, natomiast siłowniki do podłogówki są , tylko u mnie całe sterowanie podłogówką jest na module Giacomini - GiacoKlima PM100, zamontowanym przy rozdzielaczu podłogówki (podłogówka podzielona na 4 części) i ten moduł załącza i wyłącza mi podłogówkę. Wiem, że to dziwny zlepek ale muszę z nim zyć teraz jak już go mam. Jakąś rekonfigurację kotłowni zrobię dopiero przy większym remoncie , o ile to będzie możliwe a mam nadzieje, że tak.
    Ale, zebyś miał jasność sytuacji wysyłam zdjęcia jak to wygląda. Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych Vaillant - Calormatic 430 dziwne zachowanie krzywych
  • #29
    marcinuk
    Level 10  
    Dodałem fotki jak to u mnie wygląda. Jest możliwość zrobienia z tej instalacji osobnego obiegu dla podłogówki osobnego do grzejników, jakie mogą to być koszty i czy warto bo może nie skoro teraz w takim układzie jak mam spala mi średnio 10 - 11 m3 gazu na dobę? Zdjęcie pierwsze od lewej piec, nr 2 i 3 to rozdzielnie na dole a ostatnie to rozdzielnia na górze. Z tego co sprawdziłem to sprzęgło ok 350zł, VR61 ok 500zł, moduł VR 81 ok 250zł, pompa wody ok 350zł, co jeszcze musiałbym założyć aby to funkcjonowało na dwóch nieżaleznych obiegach, bo jak miałbym przerabiać to juz tak jak należy, żeby nie wracać do tematu.
  • #30
    gersik
    Level 33  
    w orginale powinno być tak
    http://www.gazserwis.com/uploads/000019/0466.JPG
    tylko nie wiem ile by cie to kosztowało. Pytaj u serwisanta.
    U ciebie najtaniej było by zamontować sprzęgło i dodatkową pompę na grzejniki tylko nie za bardzo widzę jak rozdzielić te dwa obiegi bo chyba masz po drodze do grzejników (gdzieś w ścianach) trojaki na podłogówkę. Pompa od grzejników tak jak napisałem była by sterowana programatorem który masz. Wtedy na cm ustawiasz tem. jaką ci potrzeba. Pompa kotłowa będzie tłoczyć wodę do sprzęgła a z tamtąd pompa grzejnikowa na grzejniki a podłogowa,którą masz w szafce na podłogę. Tem wody grzewczej na podłogę regulował byś tak jak do tej pory(ręcznie)