Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fazowy regulator mocy na triaku - co jest nie tak?

15 Sty 2013 17:07 17568 12
  • Poziom 9  
    Witam.
    [tło historyczne]
    Przyznaję się na początku - w elektronice jestem zielony, ale mam chęć w końcu opanować podstawy. Niestety istniejące na forum tematy nie dają mi odpowiedzi na moje pytanie.

    A chciałbym zacząć od rzeczy mi potrzebnej - regulatora mocy do halogenu i do grzałki 2 kW. Po tym, co czytałem, w zupełności wystarczy mi najprostszy układ na triaku (schemat na dole).

    Przed chwilą zmontowałem już trzeci taki układ... i znów nie działa:(, z takimi samymi objawami.
    Wydaje mi się, że wszystko dobrze dobrałem i zmontowałem.
    Użyte podzespoły (zgodnie ze schematem):
    - rezystor 2.2 kOhm
    - diak DB3
    - triak BTA16-600B
    - kondensator 100nF 400V.

    [problem właściwy]
    A problem wygląda tak:
    w układ wpięte jest obciążenie w postaci halogenu 400W. Układ działa niemalże zero-jedynkowo, tzn. przy kręceniu potencjometrem do pewnego momentu nie dzieje się nic, a potem halogen załącza się z pełną mocą. Zakres regulacji jest bardzo mały (prawie żaden) i tragicznie nieprecyzyjny - to nawet nie jest pół stopnia obrotu w lewo/prawo między 0 a 100%. Z tego co wiem, regulacja powinna być płynna w zakresie od 0 do 99% nawet dla małych obciążeń (tj. żarówka 40W) w całym zakresie obrotu potencjometru.

    Żeby nie było nieścisłości - diak, rezystor i kondensator potraktowałem jako elementy bez polaryzacji. Triak wlutowałem zgodnie ze specyfikacją http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/BTA16.pdf , czyli nóżka G - bramka - połączona z diakiem, A1 A2 w linii obciążenia. W potencjometrze pierwsza i druga nóżka połączone.

    Przy tak prostym układzie (i za trzecim podejściem :) ) niemal oczywiste jest, że gdzieś walnąłem byka. Biegłych w temacie uniżenie proszę o weryfikację.

    Schemat ideowy i łopatologiczne (trafiające do mnie;) ) odwzorowanie wykonanych przeze mnie połączeń.
    Fazowy regulator mocy na triaku - co jest nie tak?
  • IGE-XAO
  • Poziom 18  
    Witam,

    Nie napisałeś nic o potencjometrze. Na pewno ma prawidłową rezystancję?

    Pozdrawiam Pablo201_5
  • Poziom 9  
    Na potencjometrze widnieją takie oto znaki:
    TELPOD
    470 kA

    a dał mi go sprzedawca w sklepie patrząc na załączony w poprzednim moim poście schemat;).
    To chyba taki sam jak w artykule z "Elektroniki" http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2210.pdf, nie?
    I nóżki są zmostkowane jak w tym artykule.
  • Poziom 43  
    mrvirus napisał:
    Witam.
    [tło historyczne]
    Przyznaję się na początku - w elektronice jestem zielony, ale mam chęć w końcu opanować podstawy. Niestety istniejące na forum tematy nie dają mi odpowiedzi na moje pytanie.

    A chciałbym zacząć od rzeczy mi potrzebnej - regulatora mocy do halogenu i do grzałki 2 kW. Po tym, co czytałem, w zupełności wystarczy mi najprostszy układ na triaku (schemat na dole).

    Przed chwilą zmontowałem już trzeci taki układ... i znów nie działa:(, z takimi samymi objawami.
    Wydaje mi się, że wszystko dobrze dobrałem i zmontowałem.
    Użyte podzespoły (zgodnie ze schematem):
    - rezystor 2.2 kOhm
    - diak DB3
    - triak BTA16-600B
    - kondensator 100nF 400V.

    [problem właściwy]
    A problem wygląda tak:
    w układ wpięte jest obciążenie w postaci halogenu 400W. Układ działa niemalże zero-jedynkowo, tzn. przy kręceniu potencjometrem do pewnego momentu nie dzieje się nic, a potem halogen załącza się z pełną mocą. Zakres regulacji jest bardzo mały (prawie żaden) i tragicznie nieprecyzyjny - to nawet nie jest pół stopnia obrotu w lewo/prawo między 0 a 100%. Z tego co wiem, regulacja powinna być płynna w zakresie od 0 do 99% nawet dla małych obciążeń (tj. żarówka 40W) w całym zakresie obrotu potencjometru.

    Żeby nie było nieścisłości - diak, rezystor i kondensator potraktowałem jako elementy bez polaryzacji. Triak wlutowałem zgodnie ze specyfikacją http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/BTA16.pdf czyli nóżka G - bramka - połączona z diakiem, A1 A2 w linii obciążenia. W potencjometrze pierwsza i druga nóżka połączone.

    Przy tak prostym układzie (i za trzecim podejściem :) ) niemal oczywiste jest, że gdzieś walnąłem byka. Biegłych w temacie uniżenie proszę o weryfikację.

    Schemat ideowy i łopatologiczne (trafiające do mnie;) ) odwzorowanie wykonanych przeze mnie połączeń.
    Fazowy regulator mocy na triaku - co jest nie tak?
    Zobacz TAM jak należy ten niedopracowany schemat regulatora fazowego z AVT poprawić.
    Aby nie trza było tam patrzeć na schemat zamieściłem go również tu:
    Fazowy regulator mocy na triaku - co jest nie tak?
  • IGE-XAO
  • Poziom 9  
    Z całym szacunkiem (szczerze) - dobrze, można poprawiać, ale układ ze schematu w moim pierwszym poście powinien działać. Widziałem w internecie działające, kolegom z innego forum wychodziły działające, więc zachodzę w głowę, dlaczego mój nie działa?

    Co może sprawiać, że nie działa? Chciałbym to zrozumieć.
    Zainteresuję się innym schematem, ale (bez urazy; metaforycznie) nie kupię forda tylko dlatego, że nie wiem, jak prowadzić fiata.

    Chodzi też o to, że mam obawę przed konstrukcją bardziej skomplikowaną, jeśli w prostszej robię niezrozumiałe dla mnie błędy. No chyba, że największym błędem jest wybranie najprostszego układu.
    Niemalże identyczny układ jest oferowany w sklepach:
    http://elecena.pl/product/2153373/mod1000-modul-regulatora-mocy-1000w-regulator-na-triaku
    http://www.cyfronika.com.pl/regulatoryoswietlenia.htm
    Chyba nikt nie sprzedaje totalnie złego urządzenia, które nie działa?
    Grzałka czy żarówka to chyba niezbyt wymagające urządzenie, jeśli chodzi o jakość prądu?

    Quarz, podzielam przesłanie z Twojej sygnaturki, ale tu zachodzi trudność ze skopiowaniem czyjegoś pomysłu, a co dopiero mówić o poprawianiu.
  • Poziom 16  
    Witam. Gdybyś znał zasadę działania układu, nie było by problemów. Potencjometr czyli ten opornik regulowany ma przerwę. Mimo że nowy, jednak niesprawny.P.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    mrvirus napisał:
    Z całym szacunkiem (szczerze) - dobrze, można poprawiać, ale układ ze schematu w moim pierwszym poście powinien działać.


    Powinien, ale działać nie będzie bo na schemacie masz błąd, ten sam na ideowym co na montażowym.

    mrvirus napisał:
    Widziałem w internecie działające, kolegom z innego forum wychodziły działające, więc zachodzę w głowę, dlaczego mój nie działa?


    To jest zagadka z gatunku "znajdź szczegół którym różnią się dwa obrazki"...

    mrvirus napisał:
    Niemalże identyczny układ


    Słusznie dodałeś "niemalże" ;)

    Materiał do przemyślenia (jak mawiał Stirlitz): "Czy anody triaka są ze sobą zamienne?"
  • Poziom 9  
    Cytat:
    Gdybyś znał zasadę działania układu, nie było by problemów.

    Pełna zgoda. Dlatego tu jestem.

    Co do potencjometru... Trzeci z rzędu? Mam pecha.

    Kurczę, nie lutuję tego palnikiem.
    Zasadę działania układu znam. Nie mam natomiast doświadczenia i nie ukrywam, że brak mi podstaw teoretycznych z elektroniki. Dlatego szwankuje u mnie zdolność wykrywania błędów - bo nie wiem, co się dzieje, gdy któryś element wysiada. W źródłach zwykle opisywane jest poprawne działanie, a nie "troubleshooting".
    Każdy ma swój poziom, który sprawia mu problemy. Niektórzy zajmują się płytami głównymi do pecetów, a ja badziewnym regulatorkiem.

    Hmmm.... Jeśli na schemacie ideowym był błąd... Znaczy co, zamienić nóżki triaka A1 i A2?
  • Poziom 38  
    Zwróć uwagę na elektrody triaka : na twoim schemacie są odwrotnie połączone !!! Dlatego ci nie działa.
    Widzę że sam znalazłeś błąd ... :D
  • Poziom 43  
    mrvirus napisał:
    Z całym szacunkiem (szczerze) - dobrze, można poprawiać, ale układ ze schematu w moim pierwszym poście powinien działać. Widziałem w internecie działające, kolegom z innego forum wychodziły działające, więc zachodzę w głowę, dlaczego mój nie działa?
    Taka to prawda, że będzie działać poprawnie jak to, iż jutro będzie koniec świata ... :!: ... koniec, kropka.

    mrvirus napisał:
    Co może sprawiać, że nie działa? Chciałbym to zrozumieć.
    Zainteresuję się innym schematem, ale (bez urazy; metaforycznie) nie kupię forda tylko dlatego, że nie wiem, jak prowadzić fiata.

    Chodzi też o to, że mam obawę przed konstrukcją bardziej skomplikowaną, jeśli w prostszej robię niezrozumiałe dla mnie błędy. No chyba, że największym błędem jest wybranie najprostszego układu.
    Niemalże identyczny układ jest oferowany w sklepach:
    http://elecena.pl/product/2153373/mod1000-modul-regulatora-mocy-1000w-regulator-na-triaku
    http://www.cyfronika.com.pl/regulatoryoswietlenia.htm
    Chyba nikt nie sprzedaje totalnie złego urządzenia, które nie działa?
    Grzałka czy żarówka to chyba niezbyt wymagające urządzenie, jeśli chodzi o jakość prądu?

    Quarz, podzielam przesłanie z Twojej sygnaturki, ale tu zachodzi trudność ze skopiowaniem czyjegoś pomysłu, a co dopiero mówić o poprawianiu.
    Ten prosty regulator - z jednym kondensatorem, czyli jedną stałą czasową - jest do przysłowiowej "bani", potrafi 'przeciągać regulację i 'nie słuchać' nastawy potencjometru.
    Jak to Tobie wystarczy, to Twój wybór, a dlaczego to Tobie nie działa, to na odległość nie wiem ... :idea:
  • Poziom 9  
    @jdubowski
    No i działa! :D
    Mój pierwszy najprostszy układ działa ,tak jak tego oczekiwałem.
    Odpowiedź na zadane pytanie:
    Cytat:
    "Czy anody triaka są ze sobą zamienne?"

    Brzmi:
    NIE
    Potencjometr okazał się dobry.
    Regulowanie mocy od 0 do 100% płynne i precyzyjne w obu kierunkach.

    Dla potomnych zamieszczam poprawiony schemat.

    Fazowy regulator mocy na triaku - co jest nie tak?

    Teraz mogę dalej analizować układ pod kątem tego, co robi z prądem w sieci i na wyjściu;).
    Dziękuję za pomoc
  • Poziom 1  
    Witam, mam problem, zrobiłem regulator z tematu :

    Link

    Podłączyłem wszystko według poprawionego schematu z końca tematu użyłem takich samych podzespołów i podłączyłem wszystko dobrze jednak mam pewien problem, nie wiem z jakiego powodu po podłączeniu do sieci pali mi się rezystor, ma ktoś jakiś pomysł co może być przyczyną ?

    Dodam że już założyłem wcześniej jeden temat ale został on usunięty, nie znalazłem odpowiedzi w wyszukiwarce i dlatego ten temat.
  • Poziom 38  
    Triak może być uszkodzony, kondensator zwarty lub moc rezystora jest za mała.