Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

scania 124l - nie przełącza na górną skrzynię

chycel1 16 Sty 2013 18:21 9186 14
  • #1 16 Sty 2013 18:21
    chycel1
    Poziom 12  

    Witam mam problem scania 124l 400 rok 99 brak górnej skrzyni, przełączam na manetce i nic prąd do przełącznika dochodzi sprawdzałem przełącznik pod pedałem sprzęgła jest okej.Dodam że scania nie ma połówek tylko górna i dolna skrzynia znalazłem też przekażnik na desce bezpieczników wielopinowy ale nie mam schematu podłączenia może ktoś wie jakie piny do czego dochodzą lub pomoże rozwiązać problem z góry bardzo dziękuję a cha do elektrozaworu nie dochodzi prąd.

    1 14
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 16 Sty 2013 18:30
    karlos85
    Poziom 15  

    Kolego Na pewno brak jest górnej skrzyni nie dolnej ?
    Ten przekaźnik o którym piszesz to zabezpieczenie skrzyni przed przełaczeniem na dolna powyżej 35 -40 km/h Zamiast niego na próbe możesz włożyć zwykły przekażnik wówczas bedziesz miał małą podpowiedzi czy szukać w zabe zpieczeniu skrzyni czy w innym obwodzie .

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 17 Sty 2013 08:04
    chycel1
    Poziom 12  

    Faktycznie została górna skrzynia. Na skrzyni biegów brak prądu na elektromagnesie oraz po wciśnięciu pedału sprzęgła na postoju pojazdu bez ruchu po przełączeniu włącznika na manetce nie ma żadnej reakcji przełączania skrzyni. Na tym przekaźniku jest ok 8 oznaczeń. Czy ktoś posiada jakiś schemat bym mógł na próbę podłączyć inny przekaźnik?

    0
  • #4 17 Sty 2013 09:34
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    chycel1 napisał:
    oraz po wciśnięciu pedału sprzęgła na postoju pojazdu bez ruchu po przełączeniu włącznika na manetce nie ma żadnej reakcji przełączania skrzyni.

    W tym przypadku daremne jest sprawdzanie czujnika sprzęgła itp, z tego względu że on aktywuje "połówki" a Ty ich w samochodzie nie posiadasz...... i z "dużą-małą" skrzynia nic nie ma wspólnego .
    Sprawdź bezpiecznik numer 5 jeśli jest ok i ma zasilanie to:
    - sprawdź połączenia z sensorem prędkości na skrzyni w tym wielopinowym przekaźniku pin 1 i 3
    - sygnał do elektrozaworu to pin 2 (plus),
    - 4 zasilanie z bezpiecznika nr 5
    - 6 pin masa przekaźnika
    - 8 pin sygnał z manetki (plus)
    zobacz czy podając plusa na pin 2 w kostce przekaźnika pojawia się napięcie na kostce elektrozaworu oraz czy gdy zmieniasz manetka położenia jest napięcie na pinie 8 oraz czy masz połączenie z masą na kostce elektrozaworu.

    1
  • #5 17 Sty 2013 16:16
    chycel1
    Poziom 12  

    Dzięki bardzo za szybką odpowiedż,już odpowiadam po przełączeniu na manetce pojawia się prąd na 8 pinie 1i3 jeszcze nie sprawdzałem a co do pinu 2 na zawór to podawałem plus i nic się nie odezwało przy skrzyni.Szef kupił nowy przekażnik i przez chwilę było dobrze parę kółek po placu i nowa awaria a mianowicie sama zaczęła przełączać z niskiej na górną.Podejrzewam wiązkę gdzieś przy ramie lub ta masa o której pisałeś zacznę chyba jutro sprawdzać bo niema wolnego kanału.

    1
  • #6 19 Lut 2013 07:55
    gregor2508
    Poziom 10  

    Witam
    Mam bardzo podobny problem też w Scanii 114l 380 "02r. tylko że przełącza góra-dół bez wysprzęglenia. Wymieniłem modulik był walnięty i miałbym pytanko co do pinów bo opis kolegi się zgadza tylko 7 i 9 (9 doszedł) nie mogę rozgryść , ewentualnie prosiłbym jakiś schemacik.
    Pozdr

    0
  • #7 20 Lut 2013 20:45
    kwantor
    Poziom 38  

    Jeżli bez wysprzęglenia, to winny jest zawór (czujnik )pozycji neutralnej.
    Zresztą sprzęgło tutaj nic nie ma do rzeczy- bo przełączenie powinno odbywać się tylko w pozycji luz.
    O ile pamietam ten przekaźnik można zwyczajnie wyjąć i skrzynia działa normalnie- jednak bez zabezpieczenia od nadmiernej prędkości podczas redukcji.

    0
  • #8 20 Lut 2013 21:13
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    gregor2508 napisał:
    Witam
    Mam bardzo podobny problem też w Scanii 114l 380 "02r. tylko że przełącza góra-dół bez wysprzęglenia.
    kwantor napisał:
    Jeżli bez wysprzęglenia, to winny jest zawór (czujnik )pozycji neutralnej.
    Troszkę się Wam pomieszało bo ze sprzęgłem to zmienia się połówki a nie mała -duża. Mała-duża aby działała muszą być spełnione warunki m.in. takie jak:
    - lewarek w pozycji neutralnej- wtedy zawór na skrzyni zasila elektrozawór zmiany położenia tłoków w powietrze

    - połączenia i komponenty elektryczne sprawne- brak sygnału z czujnika prędkości na skrzyni zablokuje możliwość zmiany mała-duża.

    A tak właściwie to tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7677963#7677963
    umieściłem już plik wraz z opisem i schematem ...ale po co szukać....

    0
  • #9 20 Lut 2013 21:30
    kwantor
    Poziom 38  

    Ja to po chińsku ująłem, ale wiem o tym- bardziej do mnie trafiało, że zmiana następuje w trakcie jazdy na biegu..
    Niestandardowy opis problemu powoduje od razu "inne" myślenie.

    brak sygnału z czujnika prędkości na skrzyni zablokuje możliwość zmiany mała-duża.
    Tak, przy włożonym przekażniku zabezpieczającym, tak jak pisałem, jeśli go wyjąć można przełączać bez względu na prędkość- (ryzykowne)
    Pozdrawiam.

    1
  • #10 20 Lut 2013 21:52
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    kwantor napisał:
    O ile pamietam ten przekaźnik można zwyczajnie wyjąć i skrzynia działa normalnie- jednak bez zabezpieczenia od nadmiernej prędkości podczas redukcji.
    kwantor napisał:
    Tak, przy włożonym przekażniku zabezpieczającym, tak jak pisałem, jeśli go wyjac można przelączać bez względu na prędkość- (ryzykowne)

    NIE.... jak go wyjmiesz w ogóle nie będzie zmieniać bo i co i jak wyśle zasilanie na elektrozawór ???....po wyjęciu modułu należy wstawić zwykły przekaźnik w miejsce tego modułu GEARBOX. Tylko wtedy będzie tak jak piszesz bez zabezpieczenia od prędkości co jest bardzo ryzykowne.

    0
  • #11 20 Lut 2013 22:07
    kwantor
    Poziom 38  

    Zatem zostawiamy to do jutra, do sprawdzenia. :wink: coraz mniej mogę polegać na pamięci.. spojrzałem na schemat i straciłem już "tą" pewność.

    0
  • #12 20 Lut 2013 22:21
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sprawdź.... a ja już Ci odpowiem....skoro wyjmiesz moduł GEARBOX i nie włożysz w jego miejsce przekaźnika, to pin 2 gniazda tego modułu, który ma podać plusa na elektrozawór mała-duża będzie "wisiał w powietrzu" to jak załączy się wtedy elektrozawór i zmieni pozycję tłoka ?????

    Jedynie zakładając przekaźnik lub bez przekaźnika robiąc mostek pomiędzy pinami 2 i 8 można sterować mała-duża bez modułu i blokady poprzez prędkość.

    1
  • #13 20 Lut 2013 22:36
    kwantor
    Poziom 38  

    Right, już dopisałem wyżej.
    Wyjęcie go, przerzuci na górną. :|

    0
  • #14 21 Lut 2013 00:45
    szaman108
    Poziom 29  

    Cześć kwantor to nie pamięć zawodzi to tylko SKS :-)

    2
  • #15 21 Lut 2013 06:54
    kwantor
    Poziom 38  

    Znam ten skrót. :D
    Dobrze to było poruszyć i wyjaśnić do końca, bo to może kogoś wyratować z opresji i pozwoli awaryjnie gdzieś odjechać z uszkodzonym impulsatorem, czy modułem gearbox.
    pozdrawiam.

    1