Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamowanie silnika dc 36V po zaniku napięcia- przekaznik?

16 Sty 2013 22:03 3432 22
  • #1 16 Sty 2013 22:03
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 16 Sty 2013 22:09
    vodiczka
    Poziom 43  

    Przekaźnik z dwoma parami styków NO i NZ Pytanie czy zwarcie uzwojeń silnika wystarczy czy potrzebne hamowanie przeciwprądem?

    0
  • #3 16 Sty 2013 22:13
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #4 16 Sty 2013 22:24
    vodiczka
    Poziom 43  

    Na 36 V pewnie nie kupisz, 12V lub 24V plus opornik w szereg z cewką. Wymagana odpowiednia obciążalność styków, 10A wystarczy? Kliknij w google i mnostwo przekaźników znajdziesz.

    0
  • Pomocny post
    #5 16 Sty 2013 22:36
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jak ten silnik jest zasilany? Jak pracuje? Jednokierunkowo?

    0
  • #6 16 Sty 2013 22:41
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 16 Sty 2013 22:45
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeszcze raz zapytam - jak pracuje ten silnik? Jak jest zasilany? Czy pracuje tylko w jedną stronę, czy wykonuje pracę dwukierunkową? Jeśli tak, to jak jest ona realizowana?
    W przypadku pracy jednokierunkowej wystarczy jeden przekaźnik ze stykiem przełącznym. W przypadku pracy dwukierunkowej mostek H na przekaźnikach załatwia sprawę.

    0
  • #8 16 Sty 2013 22:58
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 16 Sty 2013 23:00
    vodiczka
    Poziom 43  

    ghostlpa napisał:
    Nie bardzo rozumiem co to znaczy szeregowo z cewką. Zasilanie silnika czy może układ po zwarciu styków.

    Zasilanie cewki. Kupujesz przekaźnik z cewką na 12V DC lub 24V DC a ponieważ zasilacz napięciem 36V DC musisz ograniczyć prąd płynący przez cewkę.
    Link który podałeś nie jest dla mnie jasny, gdyż pokazuje przekaźnik z cewką 24V AC a zdjęcie plus zapis 10A 36V DC oznacza jak sądzę, że styki tego przekaźnika przeznaczone do obciążenia prądem do 16A przy napięciu do 230 V AC można obciążyć prądem do 10A przy napięciu do 36V DC.

    0
  • #10 16 Sty 2013 23:17
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 16 Sty 2013 23:23
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Prosta sprawa - skoro silnik wykonuje pracę w jednym kierunku, więc nie ma zmian polaryzacji na jego zaciskach. Czyli ma masę podaną na stałe. Więc pozostaje ci założenie przekaźnika zwierającego drugi zacisk do masy. Może to zrealizować bardzo prosto za pomocą jednego przekaźnika ze stykiem przełącznym. Styk COM (przełączny) podłączasz do silnika, do NO podłączasz zasilania, a NC łączysz z masą. Cewkę wyzwalasz pojawieniem się napięcia zasilania. PO jego podaniu cewka załącza zasilanie na silnik, po jego zaniku COM łączy się z NC, czyli silnik ma zwarte do masy oba zaciski. Pozostaje ci jedynie dobranie przekaźnika o odpowiednich parametrach - napięcie zasilania cewki i prąd styków.

    0
  • #13 21 Sty 2013 19:30
    105-N
    Poziom 13  

    Podobne zastosowanie jak ty potrzebujesz używane jest w migomatach tam bardzo istotne jest hamowanie silnika. Hamowanie odbywa się stykiem przekaźnika bądź tranzystorem z tym że w szereg wpinany jest rezystror hamujący.

    0
  • #14 03 Kwi 2013 22:52
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 03 Kwi 2013 22:56
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Rezystor wpinasz tak, by zwierać przez niego silnik podczas hamowania. Czyli między wyjście NC (NZ) przekaźnika a masę. Możesz też użyć większego przekaźnika lub połączyć równolegle kilka styków.
    Zamiast rezystora możesz dać np żarówkę 24V/21W

    0
  • #16 04 Kwi 2013 12:55
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 04 Kwi 2013 15:08
    12robert12
    Poziom 28  

    Przy takich częstych udarach prądowych każdy styk mechaniczny się wypali bardzo szybko.

    Spróbuj zastosować stycznik np. 20A i wszystkie jego styki połącz równolegle.



    Najlepszym rozwiązaniem które Ja osobiście bym zastosował to:
    1) przekaźnik ssr stałoprądowy
    2) szeregowo z przekaźnikiem dałbym dobrany doświadczalnie rezystor hamujący (lub żarówkę samochodową)

    0
  • #18 04 Kwi 2013 16:01
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Spróbuj w obwód hamujący wstawić większy przekaźnik i rezystor, najlepiej wspomnianą żarówkę (możesz podstawiać żarówki różnej mocy i obserwować zachowanie układu). Powinno działać.

    0
  • #19 04 Kwi 2013 19:50
    1884706
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 04 Kwi 2013 21:34
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ghostlpa napisał:
    znalazł się w okolicy pseudospecjalista kwestionujący wiedzę zgromadzoną na tym forum

    Więc niech zaproponuje jakieś konkretne rozwiązanie.
    Oczywiście są inne możliwości, na przykład przerobienie całego napędu, ale twoje pytanie nie tego tyczyło.

    0
  • #21 04 Kwi 2013 22:46
    vorlog
    Poziom 33  

    Widziałem kiedyś podobny napęd, robił za układ posuwu detalu cyklicznie co pewien okres o kilkanaście centymetrów- silnik był na 24VDC, miał na osi z tyłu tarczę, na oko średnica 150 mm.
    Tarcza była hamowana szczękami rozwieranymi elektromagnesem, podłączonym do zacisków silnika.
    Jak napięcie szło na silnik, to jednocześnie elektromagnes odpychał szczęki, coś a'la odwzorowanie hamulca tarczowego w kole samochodu. Może tędy droga?
    V.

    0
  • #22 05 Kwi 2013 09:00
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Mam taką sugestię - styki stycznika połączyć szeregowo - nie bęcie ciągnął łuku (zbyt małe napięcie łuku), szeregowo rezystor ok 1 om, myślę, że będzie śmigać.

    0
  • #23 06 Kwi 2013 10:59
    1884706
    Użytkownik usunął konto