Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LPG wskaźnik ilości gazu. Wskazania ilości gazu i benzyny.

Zajec2000 03 Maj 2005 20:03 46879 59
  • #31
    Zajec2000
    Poziom 11  
    mimi1972 napisał:
    Jeśli o mnie chodzi to problem wydaje się całkowicie nieskompliowany.
    Z przeczytanych zgrubsza postów wynika że jest problem z zamianą 0-90Ω na 0-2500Ω (piszę w ten sposób bo nie czytałem dokładnie). Wg mnie zamianę można wykonać na zwykłym operacyjnym i przepinać przekaźnikiem sygnały.



    no w koncu ktos na temat mogl bys wstawic jakis szkic to z przekaznikem to kapuje ale to z operacyjnym nie bo jestem zwyklym elektryckiem i nie mam pojeca o elektronice ktos kiedys powiedzal ze tranzystorem mozna ale jak??
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    mimi1972
    Poziom 12  
    Oczywiście że hallotron będzie dokłedniejszy, tylko jest zabawa z długością ramienia dźwigni.
  • #33
    Lukkrak
    Poziom 15  
    Witam.... Ostatnio założyłem sobie instalacje gazowa... I denerwuje mnie brak wskaźnika ilosci gazu, skombinowal bym tez sobie cos takiego. Nie ogladalem dokladnie tego czujnika, ale wydaje mi sie ze jest to zwykly kontaktron ( jesli nie mam racji to prosze poprawcie mnie) bo na wskazówce sa 2 metalowe chyba magnesiki. Mysle ze dzial to tak ze jesli spada poziom gazu to magnesik zbliza sie do kontaktronu i zwiera sygnal z centralki do masy, bylo by to w miare logiczne poniewaz piszecie ze odkrecajac ten czujnik mozna regolowac kiedy kontrolka rezerwy zaczyna swiecic... Chcialbym w miejsce czujnika wstawic hallatron, z niego sygnal przeslac do procka gdzie byl by obrobiony i dalej na jakies dioby bądz wskaźnik paliwa... Napiszcie co o tym myslicie, Pozdrowienia...
  • #34
    mimi1972
    Poziom 12  
    W najprostszym wykonaniu to jest kontaktron, tak jak np. u mnie. Zapala tylko diodę rezerwy. Szkoda tylko że zapala się wtedy gdy mam jeszcze 2/5 gazu w zbiorniku. Nie ma możliwości przesunięcia (jak to miało miejsce w starszych typach). Pomysł z hallotronem i procem jest ciekawy, już nad tym myślałem, tylko jak na razie koszt jest zbyt wysoki (chcę się zamknąć w 10-15 zł. więc proc za 7 zł. odpada)
  • #35
    __Maciek__
    Poziom 20  
    A ja mam trochę inny pomysł ..
    Mianowicie .. na zasadzie pomiaru pojemności .. tj 2 płytki jedna na tarczy , druga przyklejona do wskazówki coś na rodzaj trymera z tym że pojemność zależeć będzie od ilości gazu w butli ...
    Muszę jeszcze wykombinić jakie ustrojstwo do tego dołożyć i jak to skalibrować żeby oporność wynosiła 150 - 20 Ω ( taki zakres jest u mnie w Scorpio, a wydaje mi się że co auto to inne oporności będą na pomiarze paliwa .. także ad. tych 2500 Ω to nie zawsze musi być tak ;P)
    Reszta to raczej nie jest problemem ;D
  • Relpol przekaźniki
  • #39
    cogito-44
    Poziom 10  
    Witam.
    Wprawdzie poruszony temat nie jest mi bliski i nie znam się na cudach techniki uważam, że wystarczy prosty wskaźnik ilości gazu.
    Właśnie mam taki zamontowany w swoim samochodzie. W centralce, gdzie przełączam gaz/benzyna są 4 diody. Przy pełnym zbiorniku świecą się wszystkie, a w miarę ubywania gazu gasną po kolei. Dodam, że każda z nich miga, gdy kończy się ćwiartka zbiornika. Gdy ostatnia zaczyna migać zasuwam do stacji paliw.
    Uważam taki wskaźnik za wystarczający w połączeniu z dziennym licznikiem kilometrów. Są to w miarę dokładne informacje.

    Pozdrawiam.
  • #40
    marbed
    Poziom 15  
    Wszystko to ładne, ale tematem wątku było, aby wskaźnik poziomu benzyny pokazywał ile jest gazu. Też myśle o czyms takim, ale im więcej szukam na ten temat, tym bardziej wydaje mi się to nierealne. Chociaż:
    http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=88769339
    Zastanawiam się jakim cudem to urządzonko jest uniwersalne, przecież wskaźniki benzyny w różnych autach pracują w różnym zakresie.
  • #41
    dr_Henio
    Poziom 16  
    sory ze odkopuje ale sprawa ucichlo czy to znaczy ze ktos znalazl rozwiazanie? jesli tak to prosze o info i koszty, zmiescimy sie w 50zl ?
  • #42
    carinus
    Poziom 16  
    Moze wykorzystac ten układ z allegro i troche wzmocnic sygnał dla wysterowania wzkaznika indukcyjnego.Nie jestem zbyt mocny w technologiach elementow dyskretnych ale zamiast diod wysterowac tranzystory z odpowiednimi oporami i moze zagra.
  • #43
    po.goofy
    Poziom 10  
    pomyślałem otym samym ale czy ktos juz tegoprubował czy ktoś zana parametry wyjścia tych uniwersalnych wyświetlaczy?
  • #44
    DSE
    Poziom 11  
    Witam, widzę że temat od dawna się ciągnie, a ja na forach lpg pisałem i zero odzewu (zainteresowania). A teraz trochę informacji dla zainteresowanych. Produkuję takie czujniki ale jest pewien problem. Różne sprosoby i wartości czytania wskazania benzyny w różnych autach. Co zrobiłem. Czujnik rezerwy z butli gazowej steruje procesorem który po załączeniu gazu załącza przekażnik odcinający przewód rezerwy benzyny. Efekt jest taki że na gazie już się podłączyliśmy do oryginalnego wskażnika na desce. I tu zaczynają się schody. Różne typy i sterowania z dopasowaniem i przeliczeniem. Obecnie rozwiązałem problem stosując procesor i wbijając numer softu ( typ samochodu) i procek ładuje odpowiedni soft z epromu. Kończę obecnie tabelę marek samochodów i gotowe takie urządzenie będzie na targach gazowych w Warszawie 8 marca 2008r. Nadmieniam że jestem producentem elektroniki do gazu i mam duże pojęcie o problemie, który nie jest błachy. Można się bawić dla 1 pojazdu i 1 marki ale do produkcji to jeszcze daleko. Obecnie przerabiam soft tak aby można było automatycznie uczyć Procesor wskazania na desce ale to już tajemnica firmy :). Jeżeli chcecie dokładnie to piszcie , lub obserwujcie dse.pl. Pozdrawiam
  • #45
    grabass
    Poziom 11  
    u mnie przy butli jest wskażnik który chyba wykożystuje pole magnetyczne bo wskazówka ma 2 małe magnesy i opiera się na szpilce tak jak wskazówka w kompasie, wiec se pomyślałem że może uda się przełożyć wskazania tej że wskazówki na wskaznik paliwa za pomocą czujnika hallotronowego zamontowanego w pobliżu wskazówki przy butli dać wzmacniacz i podpiąć się pod wskażnik benzyny narazie są to teoretyczne przemyślenia jak już przejdę do praktyki to się odezwe

    Dodano po 23 [minuty]:

    mampytanie do DSE jeżeli byś chciał zdradzić jak jest sterowany wskażnik paliwa w audi 80 B4 i jakie są to wartości prądu byłbym bardzo wdzięczny
  • #47
    grabass
    Poziom 11  
    właśnie o tym pisałem powyżej o takiej samej zasadzie działania z tym że podłączając się pod orginalny wskaznik paliwa wygląda to lepiej niż taki badziewny wyświetlacz
  • #48
    ArturLublin
    Poziom 2  
    więc tak wskaznik poziomu benzyny dziala na zasadzie zmiennej rezystencji róznej dla różnych aut, wskaznik lpg sprzedawany na allegro na zasadzie kolejno zapalających sie led wiec niewidze problemu aby to zamienic w rosnący sygnał prądowy z regulacją analogową poziomu minimum i maximum byc moze potrzebne bendą 2 tranzystorki ale nie koniecznie tak czy siak sprawa wyglądała by w taki sposub ze po zatankowaniu lpg na max trzeba by jednym rezystorkiem nastawnym ustawic max na wskazniku benzyny i identycznie postąpic przy wyjezdzeniu lpg drugim ustawic minimum tak czy siak z kalibracją poradziłby sobie kazdy wskazówka nie bedzie smigala płynnie tylko bedzie miała skoki mniej wiecej po 2 mm bo ledow jest mało. Osobiscie mam powazniejszy problem bo nieposiadam zadnego wskaźnika na butli tylko taki od rezerwy a do tego to sie nieda nic pokombinowac jak na razie
  • #49
    piotr899
    Poziom 10  
    Witam wszystkich mam pewien pomysł na wskazanie ilości gazu w butli jak nie macie takiego ;p zacznę od początku mam w swojej astrze założony gaz z firmy autronic al700 i on nie ma wskazania ilości gazu tylko ma taki czujnik przy butki i pokazuje samą rezerwęi to strasznie niedokładne ;/ i dostałem od kolegi grugi komputer do gazu z wskaźnikiem i czujnikiem przy butli a jest on z firmy Landi Rezo cos takiego :

    LPG wskaźnik ilości gazu. Wskazania ilości gazu i benzyny.
    LPG wskaźnik ilości gazu. Wskazania ilości gazu i benzyny.
    LPG wskaźnik ilości gazu. Wskazania ilości gazu i benzyny.
    i chce podłączyć ten drugi komputer tylko do wskaźnika gazu a reszte nie potrzebnych kabli odciąć i tu się pojawia problem ;/ ale już wmiare wszystko podłączyłem a mianowicie z wtyczki od komputera odchodzą 4 kable do wskaźnika i są to piny 10, 11, 22 , 21 i to pozostawiam bez zmian i 2 kable do + jeden czerwony a drugi czarno czerwony jeden ma być cały czas podłączony do akumulatora a drugi ma być do stacyjki że po przekręceniu kluczka dopiero wtedy wysyłany jest prąd i to są piny 19, 20 i czarny z pinem 8 to jest masa, to jest do zasilania jeszcze zostaje biały czyli pin 3 a ten kabel ma iść do czujnika do butki a drugi kabel od tego czujnika ma iść na masę, i wszystko chodzi wskazuje ilość gazu w butli 4 diodami i 5 to jest rezerwa i nawet dokładne Smile lecz jeszcze mam taki problem a mianowicie czy ten komputer nie bedzie obciążała akumulatora bo to już bedzie drugi od gazu i cz ten kabel co mam być cały czas podłączony do akumulatora to nie rozładuje mi akumulatora ??? i nie muszę jeszcze jakiegoś kabelka czasem podłączyć ??? może ktos już coś takiego robił i wie i i jak to niech napisze z góry dziękuje bo może i komuś to pomoże bo może i inni cos takiego założą do swojego auta ;p
  • #50
    dr_Henio
    Poziom 16  
    Ja mam zrobiony działający taki wskaznik LCD zrobiony na hallotronie i proc ATMEGA

    LPG wskaźnik ilości gazu. Wskazania ilości gazu i benzyny.

    Pokazuje ilość gazu w litrach z dokladnościa do 0.8L (granica błędu +- 1,5L została włączona w stan rezerwy) i przewidywany zasięg w km na pozostałym gazie. Temp i inne wskazania nie związane z LPG
  • #51
    mikhaell
    Poziom 9  
    dr_Henio napisał:
    Ja mam zrobiony działający taki wskaznik LCD zrobiony na hallotronie i proc ATMEGA

    Pokazuje ilość gazu w litrach z dokladnościa do 0.8L (granica błędu +- 1,5L została włączona w stan rezerwy) i przewidywany zasięg w km na pozostałym gazie. Temp i inne wskazania nie związane z LPG


    Sam robiłeś czy to gotowy produkt? Pochwal się bardziej tym gadżetem... hmm? :D
  • #52
    fordofil
    Poziom 10  
    największy problem ze wskaźnikami lpg jest taki że potencjometry zawsze będą oszukiwały, bo butla ma przekrój koła i ma inną charakterystyke niż prostoliniowy potencjometr.
  • #53
    slavczuk
    Poziom 10  
    Też jestem zainteresowany tym wskaźnikiem na procku atmega co ma dr_Henio. Poprosimy więcej konkretów na ten temat. Ja osobiście chciałem do tego dodać jeszcze inne wskazania jak AFR i EGT i pewnie coś jeszcze, ale to już nie na temat.
  • #54
    dr_Henio
    Poziom 16  
    A więc tak, wskaźnik na butli został wymieniony na hallotron, teraz są już takie wskaźniki. Halotron połączony z ATMega , wskazania hallotronu skalibrowane do butli (odczyt na pełnej, pustej i co 5L Przy tankowaniu) Prze konwertowane dane tak aby wartości z hallotronu podawane były jako litry gazu. Tyle. Dla osób znających się na programowaniu atmegi to wystarczy, a którzy się nie znają muszą i tak zlecić wykonanie komuś kto w tym siedzi.

    Pozdrawiam
  • #55
    marian paszek
    Poziom 18  
    mozna inaczej . ponizej opis doboru rezystorow do przerobienia wskaznika WPG4 dostepnego na rynku w cenie ok 37-40 pln + przesylka . na poczatek ustalamy jakie parametry ma nasz czujnik pb na pustym i pelnym zbiorniku aby wyznaczyc przedzial dzialania wskaznika i w-g tych ustalen dobieramy odpowiedni potenjometr .

    Podaje kolejność postepowania i ustalania wartości rez jakie będą potrzebne do
    dokonania przerobki wskaźnika wpg 4 dzialajacego w zakresie 0 ohmm-pelna butla -50 kohm –pusta butla . .
    Wskaźnik montujemy na butli (butla musi być pusta tzn sam już na lpg nie chce jechac . ). Ustawiamy go tak aby najmniejsza zmiana położenia spowodowala maly ruch wskazowki .
    Jedziemy na stacje lpg i zalewamy do butli ilość jaka zamierzamy przeznaczyc jako rezerwa .. mierzymy oporność wskaźnika i uzupełniamy butle do 1/2 ilości jaka zwykle tankujemy do pelna . . mierzymy oporność . dalsze postepowanie jest indywidualne . wiecej pomiarow na stacji nie jest potrzebne . .
    Do dalszej pracy potrzebujemy potencjometr oraz kabel dwużyłowy .
    Kabel lutujemy do potencjometru a jego koniec laczymy z kablem idącym do czujika Pb w baku (czujnik odłączyć . ) drugi kabelek do masy ..
    Potencjometr ustawiamy początkowo na wartość odpowiadajaca wskazaniu pelnego zbiornika pb . Włączyć zaplon i obserwowac wskazanie zeg. Wskazowka powinna się ustabilizowac na pelnym wskazaniu paliwa . jezeloi trzeba to zmienic ustawienie pot tak aby wskazanie było dokładne . . wyłączyć zaplon i rozpiac polaczenie z czujnikiem . zmierzyc i zanotowac wartość oporności .
    Analogicznie postepujemy z pozostałymi znacznikami na skali zegara z tym ze pomiary musza być wykonane kilkakrotnie tak aby uzyskac powtarzalność wynikow . .
    Ponieważ zegar jest b leniwy należy po kazdorazowej zmianie ustawienia potencjometru odczekac ok. 1-1,5 min aby wskazanie było ustabilizowane .dotyczy to szczególnie wskazan od 1/2; w dol . (dotyczy opla astry )
    Szczegolna uwage poswiecic układowi rez .chodzi o dokładne ustalenie wartości przy jakiej rez się zapala . UWAGA układ rez ma wbudowane opóźnienie . wskazowka może być już ustabilizowana a rez zapali się np po 1 min . tu trzeba troche dłużej poczekac.
    Dla pola rez mierzymy pocztek (moment zapalenia oraz koniec czyli dolna granice pola a nawet polozenie spoczynkowe . (wskazowka oparta o ogranicznik ).

    Możemy przystąpić do przerobki wskaźnika wpg 4 . wskaźnik wymontowac z butli zaznaczając dokladnie jego ustawienie aby potem uniknąć dod kalibracji .
    Zaczynamy od wykonania rys na którym będzie szeregowo polaczonych 11 ponumerowanych opornikow . . jako opornik nr 1 dajemy 100 ohm a pozostale 4,7 kohm .
    W ten sposob mamy rozrysowany oryginalny wskaźnik . bawimy się troche matematyka aby sumując wartości odszukac wartość jaka zmierzyliśmy na stacji lpg jak w butli była 1/2 pojemności . oznaczamy rez . robimy analogiczny rys z tym ze jako opornik nr 1 wpisujemy wartość jaka zmierzyliśmy potencjometrm dla pelnego wskazania . oznaczamy również opornik i wartość zmierzona dla 1/2 poj.oraz poczatek rezerwy . Dalej można już postępować matematycznie .

    Oczywiście przy projektowaniu rozkładu można przyjąć inny rozklad tylko pamiętać należy ze pola przypisane dla pelnego ,1/2 sa nie do ruszenia . pole początku rez można jeżeli chcemy obniżyć poziom il lpg przewidziany dla rez można przesunąć o 1 pole w dol .
    Ponieważ w wyniku naszych pomiarow otrzymaliśmy niepelna ilosc pozycji to wartości pośrednie w zależności do il liczby wolnych pol pomiedzy dwoma sąsiednimi znacznikami otrzymujemy metoda matematyczna . niestety mogą wystąpić pewne klopoty w otrzymaniu opornikow smd o wyliczonych wartościach i trzeba troche pokombinowac starając się nie ruszac wartości zmierzonych na znacznikach naniesionych na wskazniku pb .
    Rozbiorka wskaźnika .
    Linia podzialu przebiega pod dolna krawędzią kwadratu osłaniającego zlacze przyłączeniowe . należy to robic b ostrożnie . po zdjęciu czesci gornej oznaczamy polozenie plytki względem dolnej obudowy .
    Delikatnie zdejmujemy wskazowke .
    Płytkę podważyć i wyjac nie wyjmując mech obrotowego . w jego osi znajduje się malutka kuleczka i jesl wypadnie będą klopoty z kontaktem po ponownym zlozeniu . mogą również wystąpić duze problemy z włożeniem jej z uwagi na pole magnetyczne
    Wszystkie oporniki usunąć zachowując tylko opornik nr 1 (100 ohm ) może się przydac jako opornik 11 .

    rez na plytce nie sa montowane w kolejnosci .

    Oporniki lutujemy bardzo starannie aby nie odstawaly zbyt wysoko .(w osi pionowej jest b malo m-sca i naped będzie się blokowal o ich powierzchnie . )
    Po sprawdzaniu poprawności dzialania całego zakresu montujemy wskaźnik w odwrotnej kolejności do demontażu z zachowaniem wcześniejszych oznakowan . .calosc tymczasowo sklejamy tasma samoprzylepna .

    Tak wykonany wskaźnik podlaczony do układu pomiarowego przez przekaźnik dziala poprawnie .
    W zakresie od 1/2 zbiornika w dol daje się zauważyć niewielkie zmiany wskazan podczas jazdy na zakretach i wzniesieniach ale sa to zmiany które nie przekraczaja ruchu pływaka w gore o 1 pole . . w dol jest niezauważalne . inaczej mówiąc nastepuje chwilowy wzrost i powrot do poprzedniego położenia .
    Jak na razie ustalając punkt zapalenia rez na polu10 a nie 9 po zapaleniu lampki przejeżdżam 30-35 km (dalej nie ryzykuje bo przy 1 probie do butli weszlo 31,7l) . zwyczajowo wchodzilo 32,4-32,6 l . wyszlo ze w butli byly prawie opary .
    Celowo nie podaje wartości calej drabinki oporowej ponieważ jest to sprawa ind . na 4 zest zeg nad którymi pracowałem (3z z obrokiem )i jeden bez w trzech przypadkach wartości się zgadzaly a w jednym przyp zeg z obrotkiem pomimo ze wartość napiecia wyjściowego ze stabilizatora była identyczna wartości były inne . dlatego tak wazne jest ustalenie wskazanych p-ktow na skali zeg . im dokładniej tym lepiej będzie odzwierciedlal stan lpg w butli
    jezeli czujnik bedzie pracowal poprawnie mozna go skleic w 3 p-ktach np cyjanopanem .nie za ostro bo gdyby zaszla koniecznosc ponownego otwarcia bedzie masakra .
    w-g danych prod. wskaznik wpg4 dla pelnego napelnienia = 0 ohm a dla pustej butli 50 kohm
    w rzeczywistosci we wspomnianym wskazniku znajduje sie 11 rez . 1 =100ohm a pozostale 4,7 kohm . w efekcie daje to przedzial od 100 ohm -47,1 kohm .
    w moim przyp po zmianie rez zakres dzialania 40 -250 ohm pokrywa cala skale wskaznika .
  • #56
    01krzysiek
    Poziom 10  
    Moim zdaniem najprostsze rozwiązania są najlepsze. Pierwsze to demontaż ze starej butli czujnika i przewinięcie go drutem oporowym tak aby jego opór był równy temu w zbiorniku benzyny. Drugi nie wiem na ile możliwy to zmiana oporu wskaźnika gazu poprzez dołączenie rezystorów (szeregowo i równolegle) tak by otrzymać taką samą rezystancję.
  • #57
    marian paszek
    Poziom 18  
    a jak sobie wyobrazasz nawiniecie tego drutem oporowym i jeszcze zbudowanie ślizgacza napędzanego małymi magnesami czujnika butli podczas gdy zwykle sa montowane tzw wskaźniki rezerwy . tam nie ma czego ani na czym nawijac . . to ewidentna bzdura .natomiast zmiana oporu wskaźnika o ile jest oporowy jest zawsze możliwa .warunek tego nie da się zrobić za pomocą lutownicy transformatoroej . z reguly te wskaźniki oporowe sa na technnologi smd i albo odkleisz sciezke albo zrobisz totalne zwarcia . to już wymaga odpowiedniej praktyki w lutowaniu el smd oraz min stacji lutowniczej . lepiej kupic gotowca nawet o innych parametrach i dostosować rezystancje do danego wskaźnika na desce . . .
  • #58
    01krzysiek
    Poziom 10  
    Wydaje mi się że piszesz o nowych rozwiązaniach z nowszych modeli, kiedyś naprawiałem taki czujnik gdyż przetarł się drut oporowy. Zgadzam się co do nowszych wersji ale w starych były to proste konstrukcje.
  • #59
    marian paszek
    Poziom 18  
    to daj jakiś przykład ilustrowany zdjęciami . moja butla ma 10 lat i w tym roku już musze albo ja legalizować albo wymieniac na nowsza z papierami . jedyne oporowe jakie widziałem to były albo na zwykłych opornikach albo na smd . jak wyobrazasz sobie naped takiej opornicy drutowej . magnesy na pływaku ci nie poradzą a jak wprowadzisz opornice do butli ibedziesz napedzal z samego pływaka to zobaczysz sw. pietra .jak możliwe by było wprowadzenie jakiegokolwiek napięcia do wnętra butli to było by to już dawno opanowane i nie było by problemu z kalibracja wskazan . może masz jakiś patent na to rozwiązanie to czekamy . . !
  • #60
    01krzysiek
    Poziom 10  
    Sory, robiłem to kilka lat temu w 125p i nie mam żadnych materiałów (nie było wtedy aparatów cyfrowych i komórek)