Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wielofunkcyjna platforma jezdna ze sterowaniem RC, czyli kosiarka, odśnieżarka

ideamax 24 Sty 2013 18:51 62550 69
  • #61
    a.bakus
    Poziom 15  
    rx777 napisał:
    ... trochę pospieszyłem się z zamieszczaniem platformy na DIY Konstrukcje bo sprzęt jeszcze nie jest ukończony...

    Uważam, że dobrze, że zamieściłeś projekt bo pewien etap masz ukończony i działający. Sam podkreślasz, że to platforma rozwojowa i wielofunkcyjna. Kto wie co z tego wyrośnie :-) Na pewno wiele osób na forum podsunie ci kolejne pomysły i rozwiązania.

    Oby więcej osób dzieliło się na elektrodzie projektami w takiej fazie rozwoju.

    rx777 napisał:
    Podejrzewam że ładowane prądem 30A niewielkich akumulatorów żelowych (7Ah każdy) może (delikatnie mówiąc) negatywnie wpłynąć na ich żywotność.

    Podejrzewam, że te 30A to maksymalny prąd generowany a ile pociągną akumulatory to inna sprawa.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #62
    ideamax
    Poziom 11  
    Cytat:
    Uważam, że dobrze, że zamieściłeś projekt bo pewien etap masz ukończony i działający. Sam podkreślasz, że to platforma rozwojowa i wielofunkcyjna. Kto wie co z tego wyrośnie Na pewno wiele osób na forum podsunie ci kolejne pomysły i rozwiązania.

    Oby więcej osób dzieliło się na elektrodzie projektami w takiej fazie rozwoju.


    Dzięki a.bakus za dobre słowo :-)

    A co do ładowania to tak jak pisałem wcześniej będę się zastanawiałem co dalej jak złożę do kupy i zrobię testy (czyli pomiary)
  • #63
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
    Z pługiem będzie taki bajer:

    Wielofunkcyjna platforma jezdna ze sterowaniem RC, czyli kosiarka, odśnieżarka
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #64
    jacekrado
    Poziom 13  
    To właśnie jest ROBOPLOW. Czynię przymiarki do budowy takiego cudeńka.
  • #66
    bieniek56
    Poziom 1  
    Witam
    Moim zdaniem koncepcja Max 1 jest ciekawsza. Skrętne koła nie niszczą podłoża(patrz żółty pojazd) jak i ogumienia. A może łamana rama wzorem ładowarek. Na pewno jedna z osi powinna być wahliwa. Zwiększy to walory trakcyjne-przyczepność. Ogniwo fotowoltaiczne jak i wiatrak mogły by stanowić elementy karoserii i jednocześnie doładowywać akumulatory. Nasuwa się pytanie, czy zakup traktorka za 5-7 tys. zł czy samodzielna konstrukcja pojazdu wielozadaniowego. Na pewno satysfakcja z własnoręcznej produkcji jest nie do wycenienia. No ale ekonomia bywa czasem brutalna. Jestem z czasów tranzystora germanowego i krzemowego, gdzie książka Nowoczesne zabawki Wojciechowskiego wyznaczała nasze możliwości co do zdalnego sterowania. Niemniej kojarzę obecnie w lesnictwie jak i budowlance rozwiazania przenoszące duże obciązenia prądowe, ale może znowu ekonomia rządzi.
    Chętnie spotkałbym się z twórcą max2 jeśli to możliwe.
    Pozdrawiam
  • #67
    adamGazda
    Poziom 15  
    Gratulacje za cierpliwość i widoczne efekty. Sam marzę o takim uniwersalnym "robociku" do prac letnich i zimowych. Odniosę się do eksploatacji akumulatorów.

    Załóżmy, że w samochodzie akumulator 12 V 60 Ah podczas rozruchu daje prąd ok. 166 A (rozrusznik o mocy 1,5 kW) W sieci znalazłem wózek elektr. o mocy 1,18 kW, przy którym była fraza podana przez autora "INVACARE typ SSG0220". Jeśli to takie same silniki to moc platformy mogła by wynieść teoretycznie 2,36 kW. Przyjmę do obliczeń 2 kW, to oznacza prąd 222 A przy spadku napięcia na jeden akumulator 7,2 Ah do 9V. Z tego wynika, że akumulatorki są bardziej przeciążane niż dużo większy samochodowy akumulator podczas rozruchu silnika i najprawdopodobniej nawet nie dadzą tych 222 A (z powodu swojej oporności wewnętrznej), a to oznacza, że rzeczywista moc platformy jest znacznie mniejsza. Ciekawe jak długo akumulatory wytrzymają tak ekstremalną eksploatację. Oczywiście pobierany prąd nie zawsze ma wartości maksymalne, ale np. spychanie mokrego śniegu to już nie przelewki.

    Kolejna sprawa to ładowanie. Rzeczywiście 30 A to za dużo na akumulatorki o pojemności 7,2 Ah i może obniżyć ich żywotność. 1 A - to norma na dłuższe ładowanie, 5A - na szybsze, 10 A - to już by mi było żal akumulatorków a tu jest 30 A. Kolega ficu napisał
    Cytat:
    Myślałem żeby silniki podpiąć na stałe do alternatora, a przez diody koło 50A do silnika, żeby prąd się nie cofał do akumulatorów.

    To rozwiązanie jest bardzo proste i niestety złe, ponieważ źródłem jest alternator. Skoro prąd ma się nie cofać do akumulatora to OK, a co z alternatorem w momencie wyłączenia silników elektrycznych? Nie powinno się eksploatować alternatora bez obciążenia. Mogą się uszkodzić diody w alternatorze lub regulator napięcia - można o tym poczytać na elektrodzie. Można zrobić jak kolega ficu proponuje tylko trzeba odwrócić kierunek diod. Puścić ładowanie przez jedną do kilku diod na akumulator, aby ograniczyć napięcie docierające do akumulatora. To może być jako rozwiązanie tymczasowe, dlatego że ma minusy - mocno rozładowane akumulatory i tak pewnie będą pobierały za duży prąd, a po drugie w zależności od liczby diod (strata na złączach) nie cała moc alternatora będzie wykorzystana do napędu silników. Po trzecie akumulatory nie będą w międzyczasie ładowane do napięcia znamionowego, ale to byłoby potrzebne dopiero wówczas, kiedy alternator zabezpieczałby całe zapotrzebowanie platformy na prąd.

    Trudno jest zrobić własnej konstrukcji regulator prądu do alternatora w tym konkretnym rozwiązaniu, bo trzeba wykorzystać w pełni moc alternatora do napędu silników i jednocześnie nie ładować ekstremalnie małych akumulatorków. Poza tym prąd z obu źródeł nie powinien mieć wyraźnych przeszkód w drodze do silników elektrycznych jak np wspomniane wyżej diody, czy inne np. rezystory. Rozwiązanie to sterowany zewnętrznie regulator alternatora z regulowanym poziomem napięcia wzbudzenia alternatora co pozwoli sterować jego wydajnością stosownie do zapotrzebowania (np. jazda - postój). Dobrze byłoby zrobić ustawianą wydajność ładowania na postoju, bo gdyby kiedyś przyszła ochota na większy akumulator...

    Pytanie do autora. Ile czasu można jeździć platformą w obecnej konfiguracji (bez narzędzi) zanim rozładują się akumulatory? Tak szacunkowo, bo na filmiku widać, że teren wieloraki i różnie to może wyjść z czasem jazdy.
  • #68
    ideamax
    Poziom 11  
    Faktem jest że MAX1 jest ciekawszy ale jak pisałem na wstępie nie powstał z uwagi na koszty. Max2 to uproszczona wersja, mógłbym ją jeszcze bardziej uprościć stosując kosisko pomiędzy kołami tak jak to jest chociażby zrealizowane w SPIDER i stosując klasyczny silnik od kosiarki, chciałem jednak zbudować coś bardziej uniwersalnego.
    Co do wahliwej osi to myślałem nad takim rozwiązaniem aby 4 koła miały zawsze styczność z gruntem niezależnie od ukształtowania terenu, stwierdziłem jednak ze skoro mam 4x4 to minimum 3 koła będą miały kontakt z podłożem i to powinno wystarczyć więc nie komplikowałem projektu dodatkowym elementem ruchomym.
    Przegubową ramę do skrętu też brałem pod uwagę ale nie dała by takiej mobilności jak rozwiązania z Max1 czy Max2 (czyli obrót wokół własnej) a zależało mi na zwrotności, można zobaczyć na filmie jak pojazd przemyka ósemka między palmami, przy innym rozwiązaniu nie osiągnął bym takiego efektu.

    Co do spotkania to oczywiście zapraszam bieniek56 pod Kraków ale na wiosnę :) aktualnie pojazd jest rozebrany i modyfikowany więc za bardzo nie ma co oglądać, przed marcem raczej go nie złożę (brak wolnego czasu).

    Co do poborów mocy, silników i czasu pracy.
    Zastosowany model akumulatorów podyktowany był jedynie kwestią finansową.
    Gdybym miął większy budżet zastosował bym coś w np takiego
    Masy mi brakuje zwłaszcza w tylnej cześć, na elektronikę tez miejsce by się znalazło.
    Oczywiście pojazd z zastosowaniem modułu 2 jest hybrydowy więc zapasu prądu nie potrzebuje ale zastosowane akumulatory oczywiście właściwe nie są.

    Co do poboru prądu przez silniki to został zmierzony i w porywach przy maksymalnym obciążeniu wynosi około 60A z wszystkich 4 silników, przy standardowej jeździe wynosi około 25A
    Moje silniki mają wg danych fabrycznym nominalnie 0,18kW razem 0,72kW więc nie niem skąd te 2,36 kW.

    Trzeba tutaj dodać ze pojazd podczas pracy (np koszenia) będzie poruszał się z prędkością nie większą niż 5km/h (maksymalna wynosi około 10km/h) więc silniki nie pracują z pełnym obciążeniem im mocą (z taką prędkością pojazd porusza się na filmie).

    Przy takim obciążeniu te niewielkie akumulatory połączone w szereg umożliwiają jazdę przez około 15 minut.
  • #69
    adamGazda
    Poziom 15  
    Cytat:
    Moje silniki mają wg danych fabrycznym nominalnie 0,18kW razem 0,72kW więc nie niem skąd te 2,36 kW.

    O to mi właśnie chodziło żebyś sam podał jakie masz parametry silników, bo w necie - przypuszczam, że ktoś błędnie podał - pod takim nr silników znalazło się 1,18 kW na dwa silniki czyli na cztery wyszło 2,36 kW. Dzięki za podanie rzeczywistej mocy twoich silników i czasu jazdy też :D. Czyli masz 4 silniki o łącznej mocy 0,72 kW a to i tak jest duże obciążenie dla takich małych akumulatorów jak masz obecnie i przez to niestety krócej pożyją. Nie rozładowuj ich do samego końca platformą bo najsłabsze ogniwo w szeregu (każda pojedyncza cela) podczas dużego obciążenia może ulegać rozładowaniu poniżej dopuszczalnego progu a nawet i chwilowej zmianie polaryzacji na przeciwną. To kolosalnie skraca czas życia akumulatorów.

    Cytat:
    Silnik spalinowy to klon Hondy GX200 (czyli teoretyczne wg chińczyków 6,5kM)a praktycznie pewnie 2/3 tej mocy.

    Mam też obawy co do tego, czy alternator nie będzie zbytnio obciążał silnika spalinowego. W najgorszym przypadku będzie to moc około 0,98 KM - jest to około 1/4 mocy silnika (tej praktycznej jak podałeś)- to dużo, mogą być znaczne wahania obrotów silnika spalinowego podczas manewrów platformą. Nawet 60 konny silnik samochodowy potrafił sporo zwalniać na wolnych obrotach przy obciążeniu wentylatorem chłodnicy + światła + dmuchawa (razem około 0,5 kW). Twoja spalinówka przecież ma 10 x mniejszą moc a alternator ma wydajność 0,85 kW i będzie się stawiał jeszcze bardziej bo przecież 100% sprawności też nie ma jako przetwornik energii.
  • #70
    bubek123
    Poziom 7  
    Wznów projekt na "polakpotrafi.pl" lub "wspieram.to". Teraz tego typu akcje są popularniejsze i na pewno więcej osób wesprze ten projekt bo na prawdę jest fajny.