Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania r420 2008r - Brak "dolnej skrzyni"

19 Sty 2013 20:26 9048 10
  • Poziom 38  
    Witam.
    Jest to problem nowy dla mnie (nowy typ skrzyni) i chciałem kilka wskazówek jak trafnie poruszać się w wykryciu tej usterki. :wink:
    Osobiście sprowadziłem to auto i po kilkudziesięciu minutach jazdy, nie można było zmienić na dolny zakres- trudno ruszyłem z górnego.. Zadne kombinacje i manipulacje nie przyniosły rezultatu, zeru dźwięku, pykania itp.
    Po przejechaniu kilku metrów na sprzęgle- dało się włożyć.
    No i tak coraz częściej- wtedy gdy trzeba, brak dolnej.
    Rano wszystko ok.
    Po którymś razie już została na dobre na górnym zakresie, w poniedziałek poszukiwania, ale właśnie, brak czasu na doktoraty- podam win: 9137323 może ktoś będzie miał ochotę pomóc?
  • Poziom 38  
    Nie ma żadnych błędów, przynajmniej na desce.
    Który to przekaźnik?
    Gdyby mi ktoś nakreślił w skrócie drogę od lewarka do siłownika, wiele by dało..
    Wiem, że czujnik prędkości dla tacho, też ma w tym udział.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeżeli tachograf (TCO) nie będzie miał zasilania lub nie będzie działał,nie będzie zmiany na dolną skrzynię. Scania r420 2008r - Brak "dolnej skrzyni"

    Sygnał z czujnika jest podawany do TCO potem do COO, COO interpretuje sygnał z TCO oraz lewarka i B45 (czujnik pozycji neutralnej).
    Powyżej ok 30 km/h jest już blokada na załączenie dolnej skrzyni.
  • Poziom 38  
    Tak, bo B16 to włącznik świateł cof, znalazłem własciwy schemat, ale ten Rysunek od Ciebie w połączeniu z nim daje mi sporo jasności.
    I tak trzeba będzie pewno rozebrać blok zaworowy, żeby to zrozumieć- te 2 cewki.
    No i wyłapać, czy mechanika, czy elektryka (wszystko wchodzi w COO)- przełącznik zakresu- wysiliłem się i jest sprawny. Tachograf nie zgłaszał problemów, chociaż dziwnie nie wyrzuca sumy przejechanych kilometrów i trzeba sobie to robić na piechotę, więc może jednak TCO?
    Dzięki na razie.
    Pozdrawiam.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Ja prawde mowiąc nie bardzo rozumiem w czym tkwi Twoj problem?? Kiedy ginie dolna skrzynia?? Co sprawdziles albo ktora cześć układu jest niejasna??
  • Poziom 38  
    saron22 napisał:
    Ja prawde mowiąc nie bardzo rozumiem w czym tkwi Twoj problem?? Kiedy ginie dolna skrzynia?? Co sprawdziles albo ktora cześć układu jest niejasna??

    Tym bardziej ja Ciebie..
    :|
    Pisałem kiedy ginie (ginęła) i co sprawdzilem, bo teraz już nie wchodzi wogóle.
    A gdybym wiedział gdzie ten problem i co nim jest- najzwyczajniej, nie pytał bym. :D
    Która część jest niejasna? Wystarczy spojrzeć na układ elektryczny, aby się zorientować, że nic nie jest jasne wliczając w to CAN, TCO,COO i brak błędów.
    W poniedziałek wezmę się za to bliżej, a w czym problem? to wystarczy przeczytać jeszcze raz.
    Prosiłem o przybliżenie filozofi działania zmiany zakresu, a nie o nierozumienie. :idea:
    Nawiasem mówiąc, już wiele dostałem od kolegi wyżej.
  • Poziom 30  
    Siema czyż by mechanika padła?
  • Poziom 38  
    szaman108 napisał:
    Siema czyż by mechanika padła?

    Wjechałem tylko na kanał i nic więcej nie sprawdzałem, nawet, czy dochodzi napięcie do cewki- to będzie teraz łatwo ustalić, bo awaria jest już ciągła.
    Stawiam trochę na elektrykę, bo zero jakich kolwiek odgłosów przy zmianie przełącznika.
    Niemcy lubią sprzedać coś okazyjnie z powodu nawet najdrobniejszego feleru- zobaczymy, czy się potwierdzi i tym razem.
    Chciałem się przygotować :wink:
    :arrow: serwisantscani1 Szkoda, że nie zmieściłeś opisów komponentów.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Witam sprawdz pw
  • Poziom 38  
    Dziękuję, Teraz zostało tylko powiadomić, co było przyczyną.
    Innowacja jest w tych skrzyniach taka, że do każdego przesunięcia jest wykorzystany odrębny elektrozawór- w 4 serii brak napięcia powodował samoczynne przełączenie- robiła to sprężyna na tłoczku zaworu rozdzielającego.
    Pozdrawiam.

    Edit 21 01 2013

    Wydaje się być opanowane, nie było łatwo, bo rano skrzynia wróciła do sprawności.. Szukanie doprowadziło do słabo kontaktującego czujnika neutralnej pozycji lewarka (B45).