Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Vario 814 Teamstar - Zawieszenie pneumatyczne przechyla

kozak-mp3 20 Jan 2013 09:05 7887 14
Texa Poland
  • #1
    kozak-mp3
    Level 12  
    Witam.

    Zeszłej zimy pojawił się problem z zawieszeniem pneumatycznym, a mianowicie przechylało go na jedną z stron, potem samo się naprawiało, tak kilka razy i problem sam znikł. Tej zimy jednak pojawił się ponownie. Problem pojawia się co kilka dni. Samochód przechylił się na prawą stronę, świeciła się tylko kontrolka poziomowania. Teraz mamy dostęp do kompa więc wpięliśmy się, żadnych błędów tylko dziwne wartości z sensorów. Lewy sensor pokazywał wartość 30 mimo że poducha była nabita na full, a prawy 50 mimo że prawa była pusta. Zasterowałem zaworami ręcznie i wartości z sensorów mówiły same za siebie: Prawy ~20 do 100 , lewy 0 - 30. Diagnoza wydała się oczywista, padł sensor. Wymiana, kalibracja i wszystko wróciło do normy. Prawy i lewy sensor pokazywały wartości od ok. 20 do 100.

    Ale na długo to nie pomogło, samochód po 2 tygodniach wrócił tym razem przechylony na lewą stronę. Sytuacja jak poprzednio, tyle ze tym razem prawy sensor pokazywał 0 - 30 na sterowaniu ręcznym. Znów wymiana sensora kalibracja i znów wszytsko dobrze.

    Za 3 dni samochód wrócił znów przechylony na prawo. Zaświecona kontrolka enr, wartości z sensorów prawidłowe, dwa błędy w pamięci: "pneumatics mechanical RR" i "pneumatics mechanical RL". Wymieniliśmy główny zawór na nowy.

    Tydzień spokoju i znów to samo. Wymieniliśmy wiązkę na nową, do zaworu i sensorów. Tydzień spokoju i znów stoi krzywo z błędami pneumatics mechanical.

    Pomocy bo już nie wiemy czego się chwytać. Problem pojawia się tylko zimą, kiedy temperatura waha się w okolicy 0 stopni. Komputer sterujący Wabco. MA może ktoś cały schemat elektryki poduszek?

    Rozważamy też wywalenie całej elektryki i zastosowanie sensorów mechanicznych...
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #2
    ennis
    Level 2  
    mam z tym systemem na okrągło problem, sa dwa rozwiązania, albo wywalić te elektryczne po sensory i zamontować mechaniczne. lub zepnij dwie poduchy z jednego zaworu bedziesz mial zawsze tyle samo cisnienia i te sama wysoksc. mam 5 tych 814 dwa jeżdżą na mechanicznych zaworach trzy na elektryce w tym 2 na zepnietych poduchach,jest to bardzo proste w wykonaniu i bardzo tanie.
  • Texa Poland
  • #4
    ennis
    Level 2  
    tez bym taki chcial, szukalem ale nic nie znalazlem, a z czym masz problem bo siedze w tych kablach na okraglo czasami rece opadaja

    Dodano po 1 [godziny] 49 [minuty]:

    KOZAKMP3 wczesniej nie doczytalem ze masz problemy zima a kiedy ostatnio wymieniales osuszacz powietrza taka puszka jak filtr olejowy kiedy sie zapelni to klapa bo masz wode w ukladzie,to dziala jak osuszacz w ukladzie klimatyzacji na tej samej zasadziewoda potem przymarza i wszystko wariuje
  • #5
    mawerix123
    Level 39  
    ennis wrote:
    a z czym masz problem bo siedze w tych kablach na okraglo czasami rece opadaja


    Generalnie to mam problem z tymi busami naciagnietymi z Anglii.

    Kolega nabył takie przeróbki i co jakiś czas coś się psuje i wszystko "po omacku" trzeba robić... a to kierunkowskazy nie działają, to znowu słaba masa na sterowniku silnika, to znowu auto gaśnie po włączeniu świateł, to brak napięcia na postojówce itp. można by wymieniać bez końca.

    Schematy były by pomocne w tym mętliku. Szukam od dłuższego czasu ale totalnie nic niema.
  • #6
    ennis
    Level 2  
    he he skad ja to znam :) a najlepsze jest to ze co rocznik to w kazdym inaczej. powodzenia w kabelkach i jak bys cos kiedys znalazl to daj znac
  • #7
    kozak-mp3
    Level 12  
    Założyliśmy w końcu mechaniczne sensory i święty spokój. Szkoda już było czasu na zabawę z elektryką skoro nie przynosiła żadnych efektów. Osuszacze filtry itp wymieniamy regularnie, pracuje w firmie która ma ok 30 takich vario i własny warsztat.

    Odnośnie poduch to mieliśmy ostatnio taki problem że dobijało na maxa i nie spadał, świeciła kontrolka poziomowania, żadnych błędów. Okazało się że na głównym elektrozaworze tym nad tylną osią popuścił się filtr i do pierwszego zaworka, który odpowiada właśnie za upuszczanie powietrza dostała się woda i zamarzło. Porządne płukanie rozwiązało problem bez potrzeby wykręcania go, może komuś się to przyda.

    mawerix123 o schematy ciężko, a jak już coś znajdziesz to tak rozrysowane że i tak ciężko się połapać. Mi pomogło to że w "skarbach" poprzedniego elektryka znalazłem kompletną wiązkę z vario i mogłem prześledzić gdzie co idzie. Możesz poszukać programu WIS i ta coś znajdziesz ale tylko fabryczne instalacje, takie jak wyposażenie dodatkowe w teamstarze to trzeba samemu rozkminiać i niestety, co rocznik to inaczej...
  • #8
    mawerix123
    Level 39  
    kozak-mp3 wrote:
    Możesz poszukać programu WIS


    Mam kolego ten program ale tak jak piszesz niewiele można z nich wydobyć....

    kozak-mp3 wrote:
    takie jak wyposażenie dodatkowe w teamstarze to trzeba samemu rozkminiać i niestety, co rocznik to inaczej...


    No niestety a kabelkologi do nich po dokładali kilometry i co bus to inaczej. No nic pozostaje szukać dalej w necie informacji na bieżąco.
  • #9
    damiankop
    Level 22  
    Witam kolegów

    A moglibyście mi tak mniej więcej wyjaśnić zasadę działania tego poziomowania w temstarach bo walkczę właśnie z moim. Po kilku dniach postoju nie podnosi się. Bezpieczniki sprawne i ręczne starowanie zaworami poziomującymi nie przynosi żadnych skutków :/
  • #10
    szwagier81
    Level 15  
    czy ktoś może wyregulować mi zawieszenie w takim pojeździ jak w temacie vario 814?

    chodzi o obniżenie tylu
  • #11
    michal warzecha
    Level 1  
    Witam też mam takie same problemy z poziomowaniem zawieszenia w teamstarach jakie rozwiązanie jest lepsze zrobić sterowanie z jednego sensora na dwie strony czy założyć mechaniczne sensory jeśli mechaniczne to jaki typ zastosować podajcie jakiś numer zaworu albo od jakiego auta.
  • #12
    damiankop
    Level 22  
    Zrobię małe wykopki ale może komuś się przyda.

    Można podpiąć z jednego sensora ale tej jeden tez może kiedyś zacząć wariować co miało miejsce u mnie.

    Założyłem 2 mechaniczne zawory do regulacji wysokości (można na jednym to zrealizować). Zawory takie jak w setrze 215hd wiec w każdym sklepie z częściami do ciężarówek będą wiedzieć.

    Trzeba jeszcze zaopatrzyć się w redukcję Teksasu z 6 na 8 i trójnik na tekalan 8.

    Z tego co pamiętam trzeba było też tuningować dźwignię zaworu od Vario żeby pasowała do nowego zaworu oraz dało się ustawić pożądaną wysokość.




    Za wszelkie błędy przepraszam ale pisze z telefonu.


    PS. Ostatnio odkryłem nową masakrę w tym aucie czyli wymianę tuleji na drążku redakcyjnym.
  • #13
    kozak-mp3
    Level 12  
    Tam gdzie pracuję/pracowałem doszliśmy do perfekcji w przerabianiu zawieszenia na mechaniczne sensory :) Od 2 lat mamy święty spokój z zawieszeniem. Przeróbkę na mecchaniczne sensory można zrobić w jeden dzień jeśli a się przygotowane podzespoły, a później jak się coś zepsuje to od razu wiadomo przynajmniej co.
  • #14
    damiankop
    Level 22  
    A zakładacie 2 zawory czy jeden?
  • #15
    kozak-mp3
    Level 12  
    @damiankop zakładamy 2 z tyłu i jeden z przodu. Nigdy nie wiadomo po której stronie się umyśli ludziom siadać.