Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik 1-fazowy_3-fazowy. Działanie i różnice

inzynier07 20 Sty 2013 14:44 2886 9
  • #1 20 Sty 2013 14:44
    inzynier07
    Poziom 12  

    Witam, chce dowiedzieć się różnicy w działaniu dla falowników 1-fazowchy i 3-fazowych.
    Wiem jak działają i jakie wyróżniamy. Ale nie mogę sposób działania nigdzie znaleźć.
    Książki dwie już przeszukałem i nic godnego uwagi.
    Proszę w dwóch trzech zdania to wystarczy jak na początek.

    0 9
  • #2 20 Sty 2013 17:15
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Istotna różnica polega tylko na zasilaniu, a to się wiąże automatycznie z max. obciążeniem, oraz odpowiednim skojarzeniem uzwojeń silnika.
    Innych różnic nie ma.

    Sposób działania w dwóch, trzech zdaniach - dobre,dobre. Np; sam pomiar prądu zająłby kilkanaście zdań, itd.

    0
  • #3 20 Sty 2013 17:37
    inzynier07
    Poziom 12  

    hmm a jak by tak przedstawić specyfikację dla zasilania 1-fazowego oraz 3-fazowego ?
    wiadomo ze głównie służą do sterowania obrotami silnika indykcyjnego.

    I teraz różnice:
    -zasilanie / każdy zgodnie z zasilaniem
    -gdzie jest większą obciążalność ?
    -skojarzenie uzwojenia silnika co oznacza ?
    -pomiar prądu, na co ma wpływa?

    Przepraszam ze tak pytam., ale próbuje trochę wiedzy ogarnąć która będzie mi przydatna.

    0
  • #4 20 Sty 2013 17:49
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Dobrze że sprawę stawiasz jasno tzn. przyznajesz że mało wiesz na temat silników.
    Moja rada - nie zrozumiesz jak i po co działa falownik jak nie będziesz wiedział jak działa silnik asynchroniczny. Poczytaj najpierw o samych silnikach, pojmij zasadę ich działania i dopiero wtedy weź się za falowniki.

    Bo na razie to wyglądałoby tak jakby uczyć kogoś całek, a ten ktoś jeszcze nie umie dodawać i mnożyć.

    0
  • #5 21 Sty 2013 14:09
    inzynier07
    Poziom 12  

    Wiec tak silnik asynchroniczny przy częstotliwości 50 Hz obraca się z szybkością 3000 obr/min. Prędkości znamionowa wynosi około 2800-2900 obr/min.
    Czyli zmiana częstotliwości na mniejsza powoduje mniejsze obroty a zwiększenie znów wzrost obrotów ?

    0
  • #6 21 Sty 2013 14:27
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    inzynier07 napisał:
    Wiec tak silnik asynchroniczny przy częstotliwości 50 Hz obraca się z szybkością 3000 obr/min. Prędkości znamionowa wynosi około 2800-2900 obr/min.
    Czyli zmiana częstotliwości na mniejsza powoduje mniejsze obroty a zwiększenie znów wzrost obrotów ?


    Dokładnie tak. Owszem poślizg czyli różnica rzeczywistych obrotów od synchronicznej zależy od obciążenia i sparametryzowanego nastawami algorytmu w falowniku.

    0
  • #7 21 Sty 2013 15:20
    inzynier07
    Poziom 12  

    moment rozruchowy MR silnika asynchronicznego powinien być mniejszy od momenty krytycznego Mk? W przeciwnym razie działa jako hamulec ?

    0
  • Pomocny post
    #8 21 Sty 2013 19:37
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    inzynier07 napisał:
    Witam, chce dowiedzieć się różnicy w działaniu dla falowników 1-fazowchy i 3-fazowych.
    Wiem jak działają i jakie wyróżniamy. Ale nie mogę sposób działania nigdzie znaleźć.
    Książki dwie już przeszukałem i nic godnego uwagi.
    Proszę w dwóch trzech zdania to wystarczy jak na początek.


    Różnica w zasadzie dotyczy tylko zasilania. Ale skutkiem ubocznym jest maksymalna amplituda napięcia jaką można uzyskać po stronie wyjścia do silnika.
    Dla małej mocy silników są oferowane falowniki zasilane jednofazowo. Ale generalnie trójfazowe jest podstawowym typem zasilania. Wystarczy tylko przejrzeć oferty producentów.

    Dodano po 11 [minuty]:

    inzynier07 napisał:
    moment rozruchowy MR silnika asynchronicznego powinien być mniejszy od momenty krytycznego Mk? W przeciwnym razie działa jako hamulec ?


    O to zabiega model zaimplementowany w falowniku. Obecnie wbudowywane w falowniki modele są uzupełnianie o rożne udoskonalenia że pozornie zaprzeczają klasycznej elektrotechnice.
    Radzę przejrzeć najpierw manuale kilku serii falowników i przynajmniej zaznajomić się z tym co producent oferuje użytkownikowi.

    Generalnie to sa dwa tryby pracy - silnikowy i prądnicowy. Ten drugi wtedy kiedy wał silnika kręci się szybciej niż wirujące pole magnetyczne w silniku. Ocena obciążenia jest zależna od realizacji układowej - najprostsza to ocena cos(fi). Im bliżej 1 tym silnie obciążony silnik. Ponadto modele niektórych falowników potrafią oceniać ciepło wydzielane w silniku - istotny problem przy małej częstotliwości wirowania pola magnetycznego w silniku. Marketing przy okazji przeniósł pojęcie wektorowego falownika na typowo skalarne ale mające bardziej rozbudowane modele napędu.

    0
  • #9 21 Sty 2013 22:48
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    inzynier07 napisał:
    Wiec tak silnik asynchroniczny przy częstotliwości 50 Hz obraca się z szybkością 3000 obr/min. Prędkości znamionowa wynosi około 2800-2900 obr/min.
    Czyli zmiana częstotliwości na mniejsza powoduje mniejsze obroty a zwiększenie znów wzrost obrotów ?


    Jest to prawdą ale tylko w zakresie do 50 Hz, powyżej tej f napięcie już nie rośnie - a więc moment spada.

    0
  • #10 23 Sty 2013 09:58
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    Aleksander_01 napisał:

    Jest to prawdą ale tylko w zakresie do 50 Hz, powyżej tej f napięcie już nie rośnie - a więc moment spada.


    Byłym ostrożny z generalizowaniem. W zasadzie to typowy falownik w trybie skalarnym potrafi dać na wyjściu 400Hz. Częstotliwości rzędu 80 - 150Hz nie są czymś rzadkim w maszynach z jakimi miałem kontakt.

    1