Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic Smart Home
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

SylwekK 20 Sty 2013 15:06 27135 34
  • Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

    Jako że zajmuję się wideofilmowaniem i poczyniłem ostatnio zmiany w sprzęcie nagrywającym, sytuacja zmusiła mnie do zrobienia sobie malutkiej i lekkiej lampki LED, która ma służyć jako awaryjny doświetlacz do aparatu (Panasonic GH2). Osobiście nie lubię filmować z takimi lampkami, ale jak wiadomo - są sytuacje, gdzie po prostu trzeba mieć czym zaświecić. Dostępne na rynku lampki swoimi gabarytami i wagą dosłownie przygniatają - nieco groteskowe jest zakładanie na kamerę (aparat) coś, co jest od niej większe :-). Prezentowana tu przeze mnie lampka wad tych nie posiada - całość waży tylko 48g ma wymiary 60x30x30 [mm] + stopka 35mm (wysokość).

    Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up) Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

    Założenie było takie, aby zasilać to ze wspólnego aku, który zasila też GH2 (coupler własnej roboty z przerobionego akumulatora-zamiennika). Pobór prądu miał być niewielki do 200mA, co przy tym układzie (przetwornica około 18,5V) i sześciu ciepłych diodach odpowiada około 4W. Jak dla mnie jest to absolutnie wystarczająco, bo całej sali nie mam zamiaru doświetlać, a tylko pierwszy (najbliższy i niezbędny) plan. Sprawność zaprojektowanej przeze mnie przetwornicy step-up wyniosła jakieś 81% (co uważam za całkiem przyzwoity wynik). Zasilać ją można od 4,5V do 10V. W sumie przetwornica ma spory zapas mocy (były plany na nieco większą lampkę) i można było podłączyć, np. 12 lub więcej diod, ale jak wspomniałem - mnie zależało na doświetleniu pierwszego planu i niskim poborze prądu.

    Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up) Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up) Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)





    Płytki wykonane termotransferem, a przetwornicę zaprojektowałem na celebrowanym już przeze mnie ATTINY13 w standardowej konfiguracji step-up (kluczowanie częstotliwością około 19kHz). Program napisany w BASCOM zajmuje po kompilacji 55% pamięci.
    Do regulacji mocy mam jeden przycisk. Przy poprzedniej lampce (też własnej roboty) miałem potencjometr i tylko mnie drażnił - korzystałem praktycznie z dwóch skrajnych pozycji i trzeba było kręcić przez całą skalę. Po włączeniu domyślnie jest mniejsza moc - około 1W (pobór prądu około 50mA) - guzikiem przełącza się na 4W (około 200mA) lub znowu na 1W. Chodziło mi o to, aby nie było gwałtownego skoku napięcia, jeśli aku byłby już słabszy, a trzeba by awaryjnie doświetlić. Przełączanie się między trybami jest płynne (płynne narastanie prądu, aby zmniejszyć skoki napięć), również samo włączenie lampki ma miękki start. Wypełnienie kadru 16/9 mam całkowite, a w praktyce sprawdziła się w 100% - życzenia w wejściu do kościoła - ciemnica jak cholera i... obrazek aż miło. :-)

    Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up) Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

    Diody użyte w projekcie to poczwórne diody, tzn. w jednej strukturze cztery superjasne elementy o barwie ciepłej. Ich sumaryczny prąd to 80mA (ja ich popędzam około 60-65mA). Zastosowany dławik jest 2A, mógłby być mniejszy (nawet 0,5A), ale akurat taki miałem pod ręką. W zasadzie to on determinuje wielkość płytki, która mogłaby być dwa razy mniejsza niż jest obecnie (około 25x30mm). Żadne elementy przetwornicy się nie grzeją, nawet przy dłuższej pracy. Cewka, tranzystor - wszystko zimne dzięki czemu nie musiałem stosować żadnych radiatorów, a obudowę zrobiłem z prostokątnej zakrętki jakiegoś dezodorantu, którą nieco przyciąłem.

    Tak wygląda przykładowy obraz z odległości 3m i 1m przy ISO3200 F3,5 S1/50 (migawka jak przy standardowym filmowaniu).

    Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up) Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

    Dla zainteresowanych - w załączniku schemat w Eagle i wsad. Źródła w Bascom i wzoru płytek nie udostępnię.
    Acha, fusy... - w świeżym procku tylko wyłączone dzielenie zegara przez 8, czyli ma być 9,6MHz.
    Do ogólnego wglądu wrzucam schemat na obrazku.

    Lampka LED do kamery na Attiny13 (przetwornica step-up)

    Załączniki:

    Fajne!
  • Deimic Smart Home
  • #2 20 Sty 2013 18:03
    pawel-jwe
    Poziom 30  

    Jak dla mnie super ;)
    Tylko jedno pytanko, czy zamiast ATTINY13, nie lepiej było wykorzystać jakiś dedykowany scalak do przetwornic step-up? Sprawność była by pewnie jeszcze lepsza.

  • Deimic Smart Home
  • #3 20 Sty 2013 18:18
    SylwekK
    Poziom 29  

    Tak, można było ale i tak nie było by ani taniej ani dużo sprawniej (może góra 5-8% lepsza - w dużej mierze zależna od jakości dławika). Dodatkowy uC do regulacji mocy i tak potrzebny. Mam funkcjonalność, jaką chciałem, małe wymiary, a przy tym koszty przetwornicy wyszły dosłownie groszowe :-)

    Attiny13 - 2,5zł
    dławik - 1,5zł
    RFD3055 - 1,5zł
    drobnica i płytka - 1zł
    ---------------------------
    razem 6,5zł (+- 50gr)

    Nawet ciężko znaleźć przetwornicę scaloną, która kosztuje mniej niż 6zł a do niej jeszcze potrzeba kilka elementów.

  • #5 20 Sty 2013 18:42
    komatssu
    Poziom 28  

    Możesz wrzucić jakąś próbkę nagrania wideo z np. ciemnego kościoła albo sali weselnej? Widziałem ostatnio kilka wesel sfilmowanych aparatami i obraz nie był tak miły dla oka jak ze starych kamer VX2000.

  • #6 20 Sty 2013 19:02
    Jogesh
    Poziom 28  

    Czy dało by się przerobić przetwornicę na wyższe napięcie i moc do zasilania 20W LEDa z 12V? Czy mógłbym prosić o schemat w PDF?

  • #7 20 Sty 2013 20:02
    dj_volt
    Poziom 22  

    pawel-jwe napisał:
    Jak dla mnie super ;)
    Tylko jedno pytanko, czy zamiast ATTINY13, nie lepiej było wykorzystać jakiś dedykowany scalak do przetwornic step-up? Sprawność była by pewnie jeszcze lepsza.

    Pewnie Autor nie miał pod ręką specjalizowanego scalaka dlatego wykorzystał uP.
    Projekt fajny - przyznam, że sam myślałem nad takim awaryjnym oświetlaczem. Dodałbym mały akumulator z telefonu oraz przetwornicę do jego ładowania np. poprzez mini/micro USB.

    Śmieszy mnie jedynie nomenklatura. To, że aparat fotograficzny to po angielsku "camera" nie znaczy, że w języku polskim urządzenie służące do fotografii nazywamy tak jak urządzenie służące do rejestracji obrazu dynamicznego ("kręcenia" filmów). Nie ważne, że każdy współczesny aparat posiada funkcję kamery!

  • #8 20 Sty 2013 20:59
    markovip
    Poziom 34  

    Profesjonalne lampy tego typu są drogie, bo cena w przypadku takich lamp odzwierciedla jakość światła oddawana przez LED, czyli jego CRI.
    Ilość jak i jakość światła na zdjęciach Kolegi autora dają wiele do życzenia.

  • #9 21 Sty 2013 06:29
    kasprzak
    Poziom 10  

    Osobiście cieszę się, że pojawiają się elektroniczne konstrukcje do foto/video. Również myślę nad czymś podobnym, choć przyznam, że myślałem nad większą ilością diod. Jedno pytanie, jak z balansem bieli. Sprawdzałeś różnego rodzaju diody (chłodniejsza barwa, cieplejsza) ?

  • #10 21 Sty 2013 09:54
    SylwekK
    Poziom 29  

    Kuniarz napisał:
    Świetny projekcik Kolegi o najlepszym nazwisku ever ;-)
    Jaki jest mniej więcej algorytm pracy programu ? (jeśli to nie tajemnica aż taka...). Widzę, że mierzony jest prąd płynący na LED, ale co z kluczowaniem mosfeta ?


    Aż taka tajemnica to nie jest :-) Algorytm jest tak banalny, że prościej się chyba nie da. Wykorzystuję ADC do pomiaru prądu na rezystorze i w zależności od jego wartości program zwiększa lub zmniejsza wypełnienie PWM, którym to kluczuję mosfeta. W sumie tylko trzy(!) linijki kodu w pętli głównej odpowiada za stabilizację :-) reszta to przycisk, płynne narastanie/opadanie prądu, miękki start...

    komatssu napisał:
    Możesz wrzucić jakąś próbkę nagrania wideo z np. ciemnego kościoła albo sali weselnej? Widziałem ostatnio kilka wesel sfilmowanych aparatami i obraz nie był tak miły dla oka jak ze starych kamer VX2000.


    Swojego materiału nie bardzo mogę wrzucić, bo obowiązuje mnie klauzula zaufania - klienci mają pewność, że ode mnie nie wyjdzie bez ich zgody i wiedzy najmniejszy fragment nagrania. W każdym razie nie wiem co oglądałeś, ale materiał z GH2 powala jakością i z VX nawet nie ma co porównywać. O jego popularności i możliwościach można poczytać np. TUTAJ

    kociątko napisał:
    Czy dało by się przerobić przetwornicę na wyższe napięcie i moc do zasilania 20W LEDa z 12V? Czy mógłbym prosić o schemat w PDF?


    Oczywiście, że by się dało. Nawet początkowo myślałem o większej liczbie led'ów, ale mi przeszło ze względu na założenia projektu (niski pobór prądu). Na napięcie 12V jest mnóstwo gotowych aplikacji i tego projektu przerabiał nie będę.
    Schemat do wglądu już umieściłem w pierwszym poście.

    dj_volt napisał:
    Dodałbym mały akumulator z telefonu oraz przetwornicę do jego ładowania np. poprzez mini/micro USB.


    Pomysł warty zastanowienia! :-)

    dj_volt dalej napisał:
    Śmieszy mnie jedynie nomenklatura. To, że aparat fotograficzny to po angielsku "camera" nie znaczy, że w języku polskim urządzenie służące do fotografii nazywamy tak jak urządzenie służące do rejestracji obrazu dynamicznego ("kręcenia" filmów). Nie ważne, że każdy współczesny aparat posiada funkcję kamery!


    Rozumiem, że jesteś przeciwnikiem filmowania aparatem, ja jednak wybrałem go świadomie po sporej lekturze i wielu przemyśleniach. Fakt, że ergonomia pracy jest inna niż praca z typową kamerą jednak aparat daje mi w dobrej cenie(!) ekstra bonus w postaci świetnej jakości obrazu (podobny da kamera w cenie co najmniej 15k zł), wymienną optykę i małą wagę urządzenia. Ten ostatni szczegół jest o tyle istotny, że planuję (w zasadzie to już zacząłem) teraz zrobić urządzenie do powtarzania zaprogramowanych ruchów niewielkiego ramienia w nieskończoność. W dużym uproszczeniu będzie to coś na wzór robota i mała waga rekordera pozwoli mi nieco zminimalizować konstrukcję.
    Jako ciekawostkę podam jeszcze, że w trakcie aktualizacji oprogramowania GH2 na ekranie pojawia się komunikat aby nie wciskać żadnych przycisków NA KAMERZE :-) Producent chyba świadomie wcisnął kamerę w puszkę aparatu. Sam fakt, że posiada on wskaźnik wysterowania mikrofonu oraz 4 poziomy jego czułości (ile aparatów posiada takie istotne bajery ??), oraz wyprowadzone większość istotnych funkcji na przyciski już skłania do głębszego zastanowienia się nad tym sprzętem. Długo by pisać, jednak nie o tym jest ten wątek, proponuję zajrzeć do linka, który podałem przy drugim cytacie.

    markovip napisał:
    Profesjonalne lampy tego typu są drogie, bo cena w przypadku takich lamp odzwierciedla jakość światła oddawana przez LED, czyli jego CRI.
    Ilość jak i jakość światła na zdjęciach Kolegi autora dają wiele do życzenia.

    kasprzak napisał:
    ...Jedno pytanie, jak z balansem bieli. Sprawdzałeś różnego rodzaju diody (chłodniejsza barwa, cieplejsza) ?


    Odpowiem wspólnie na te pytania.
    Początkowo miało być w tej lampie około 24 diod (zostało 6) i światła miałbym naprawdę dużo, a koszt wcale by mi drastycznie nie podskoczył, bo moja przetwornica spokojnie tyle pociągnie. Jednak to były rozważania kiedy jeszcze nagrywałem kamerą.
    Jakość tego światła jest absolutnie wystarczająca. Użyłem LED 3000K, mam jeszcze w zapasie 4500K oraz 6000K. Doświadczenie pokazało, że przy 6000K są największe problemy (mimo znacznie większej jasności) - wtedy są właśnie trupie główki (twarze przyjmują nieprzyjemny kolor i dość ciężko to zbalansować).
    Wiadomo, że widmo LED jest ograniczone, a to 6000K to już tragedia. Początkowo miałem w planach wymieszać te barwy i wtedy teoretycznie było by najlepiej jednak zrezygnowałem ze względu na to, że 3000K jest dość ciepłą barwą najbardziej zbliżoną do halogena i mimo, że też brakuję sporo widma przy tych diodach najłatwiej dopasować się do zastanych warunków oświetleniowych.
    Nie piszę to jako elektronik tylko jako kamerzysta ze sporym stażem pracy w najprzeróżniejszych warunkach oświetleniowych. Swoje urządzenia wykonuję posiłkując się zdobywanym latami doświadczeniem i wybieram tylko opcje z którymi się spotkałem, i z których faktycznie korzystam na bieżąco. W nowych i rzadkich sytuacjach improwizuję :)

  • #11 21 Sty 2013 09:56
    gervee
    Specjalista Automatyk

    Tak jak pisali poprzednicy ... kolor chyba idzie w maliny przy takim oświetleniu. Druga sprawa to rozmiary ... większe to lepiej, mniejsze to gorzej. Ładne światło rozproszone otrzymasz z większej powierzchni świecącej (softbox stawiam jako przykład). Światło punktowe (lub podobne do niego) spowoduje powstawanie nieciekawych cieni. Popatrz co masz pod liśćmi kwiatka - czarne. To, że kwiatek "świeci" nie znaczy, że jest dobrze.

    Ps. co to za diody, nie myślałeś o mocniejszych diodach i większym rozproszeniu światła?

  • #12 21 Sty 2013 10:03
    kasprzak
    Poziom 10  

    Osobiście również myślałem nad pewnego rodzaju odbłyśnikiem z rozpraszaczem oraz skierowaniem dodatkowego rzędu diod np. 4300K na sufit, aby uzyskać światło odbite. Tylko nijak się to ma do tej konstrukcji, która nie jest prądożerna, korzysta ze wspólnego zasilania i jest tania.

  • #13 21 Sty 2013 10:08
    SylwekK
    Poziom 29  

    gervee napisał:
    Tak jak pisali poprzednicy ... kolor chyba idzie w maliny przy takim oświetleniu. Druga sprawa to rozmiary ... większe to lepiej, mniejsze to gorzej. Ładne światło rozproszone otrzymasz z większej powierzchni świecącej (softbox stawiam jako przykład). Światło punktowe (lub podobne do niego) spowoduje powstawanie nieciekawych cieni. Popatrz co masz pod liśćmi kwiatka - czarne. To, że kwiatek "świeci" nie znaczy, że jest dobrze.

    Ps. co to za diody, nie myślałeś o mocniejszych diodach i większym rozproszeniu światła?


    Nie, nie, kolor jest spoko. Wiem, że rozmiar ma znaczenie, ale powtarzam to jeszcze raz - używam tego typu lampek sporadycznie (nie lubię tego typu światła punktowego) - na całym weselu może z 10-15 minut, z tego po montażu zostanie mi 5 minut. Lampka ma tylko awaryjnie doświetlać obraz i robi to wystarczająco dobrze. Robię teraz jeszcze przesłonkę ze zmatowionej plexi, która właśnie ma rozmyć ostre kontury - przed ostatnią imprezą już nie zdążyłem :).
    Chyba nikt mi nie powie, że na 15 minut korzystania (albo i nie) z lampki raz w tygodniu (albo i rzadziej) mam wydać kilka setek zł :D

    Ps. Nie chciałem mocniejszych, miały być względnie mocnych kilka. Symbolu nie pamiętam, bo dawno kupiłem, ale jest zaszyte 4-y diody 20mA w jednej strukturze co daje 80mA na całą diodę.

  • #14 21 Sty 2013 10:34
    GOLECKI
    Poziom 15  

    Czy dołączenie do pakietu kilku diod IR wniesie coś do funkcjonalności urządzenia? I czy można zasilać napięciem w przedziale 12-14V czy lepiej zastosować stabilizator obniżający napięcie?

  • #15 21 Sty 2013 10:48
    SylwekK
    Poziom 29  

    Ta przetwornica jest dostosowana wyłącznie do zasilania 6 led po 60mA w szeregu i taki prąd jest stabilizowany na wyjściu. Sama przetwornica dobija do 30V, ale nie sprawdzałem podłączenia większej ilości diod.
    Przy wyższym zasilaniu niż 10V zaczynają pojawiać się niestabilności w działaniu układu. Mnie interesowało przede wszystkim napięcie zasilające 7,4V i na tym działa idealnie.

  • #16 21 Sty 2013 11:00
    GOLECKI
    Poziom 15  

    SylwekK napisał:
    Ta przetwornica jest dostosowana wyłącznie do zasilania 6 led po 60mA w szeregu i taki prąd jest stabilizowany na wyjściu. Sama przetwornica dobija do 30V, ale nie sprawdzałem podłączenia większej ilości diod.



    Nie chodzi mi o wydajność prądową (bo zawsze można zrobić drugą przetwornice) a o sam fakt zastosowania IR, czy poprostu jest jakiś sens doświetlania podczerwienią. Rozważałeś możliwość sterowania pilotem? Masz jeszcze kilka wolnych nóżek. Po zamontowaniu w ramieniu robota może się przydać.

  • #17 21 Sty 2013 14:12
    markovip
    Poziom 34  

    SylwekK napisał:
    Nie piszę to jako elektronik tylko jako kamerzysta ze sporym stażem pracy w najprzeróżniejszych warunkach oświetleniowych.

    Jeżeli to pardwa, to nie pisałby Kolega o terminologii "trupich twarz", tylko o słabym współczynnik oddawania barw - CRI(Ra).
    Temperatura bieli 3000K halogenu wcale nie jest najlepsza, po prostu ma CRI = 100Ra, dlatego się ją stosuje.
    Profesjonalne oświetlenie studyjne ma 4200-5200K i jest emitowane przez lampy wyładowcze z CRI>90Ra.

    LEDy o CRI>90 i 95 są już dostępne od dłuższego czasu, jednak tylko w temp. 2700K do 3500K. Niestety dla 6000K to nadal marne 75-80Ra.

  • #18 21 Sty 2013 14:20
    Bogusław64
    Poziom 11  

    Wygląda dobrze. Proponuje do kompletu zrobić jeszcze doświetlenie niezależne od 230V - akumulatorowe . Akumulator 12 v 7 Ah lub samochodowy.Diody liczone po 20 mA. Jest to minimalny pobór prądu.Połączyć po prostu szeregowo 5 LED i opornik ograniczający prąd do 20 mA na 12 V.

  • #19 21 Sty 2013 16:14
    SylwekK
    Poziom 29  

    GOLECKI napisał:
    Nie chodzi mi o wydajność prądową (bo zawsze można zrobić drugą przetwornice) a o sam fakt zastosowania IR, czy poprostu jest jakiś sens doświetlania podczerwienią. Rozważałeś możliwość sterowania pilotem? Masz jeszcze kilka wolnych nóżek. Po zamontowaniu w ramieniu robota może się przydać.


    Moim zdaniem IR to zbędny bajer, który nigdy nie był mi potrzebny dlatego nawet nie rozważałem takiej opcji, podobnie jak i sterowanie pilotem. Ja tą lampkę mam dość blisko siebie (na aparacie :) ) więc pilot niepotrzebny natomiast automatyczne ramię będzie pracować raczej przy specyficznych produkcjach gdzie nie będzie potrzebne oświetlenie ze strony obiektywu.

    markovip napisał:
    ...Jeżeli to pardwa, to nie pisałby Kolega o terminologii "trupich twarz", tylko o słabym współczynnik oddawania barw - CRI(Ra).
    Temperatura bieli 3000K halogenu wcale nie jest najlepsza, po prostu ma CRI = 100Ra, dlatego się ją stosuje...


    Nie znam się na fachowej terminologii (CRI, Ra, itp.) po prostu stosuję terminologię "klienta" oraz własne oczy i mi to z powodzeniem wystarczy. Przecież halogen 3000K to najpopularniejsze światło zastane wewnątrz obiektów, w których pracuję - chociaż coraz częściej wymieniane są na żarówki energooszczędne (te to dopiero są paskudne!) dlatego moja lampka ma takie, a nie inne ledy, aby jak najlepiej wkleić się w kolorystykę. Zdecydowanie łatwiej wprowadzić ewentualne poprawki w postprodukcji niż np. przyświecając sobie ledami 6000K gdzie w około 3000k - to dopiero jest hardcore do poprawki :!:
    Pozdrawiam

  • #20 22 Sty 2013 11:38
    skaktus
    Poziom 37  

    Witam.

    Nie lepiej było użyć np. 2 diod mocy o wysokim współczynniku CRI ? Te które użyłeś raczej się nie sprawdzą do filmowania co widać już na fotkach - kolory są przekłamane i zbytnio ocieplone. Diod wcale nie trzeba było by napędzać na max parametrach a w razie W dały by duzo więcej światła "dobrej jakości".

  • #21 22 Sty 2013 11:55
    SylwekK
    Poziom 29  

    skaktus napisał:
    Nie lepiej było użyć np. 2 diod mocy o wysokim współczynniku CRI ?


    Absolutnie! Mam już lampkę na jednej diodzie cree 6500K (w tym przypadku druga nie zrobiła by większej różnicy) + opcjonalnie filtr pomarańczowy i światło jest bardzo ostre. Bez złagodzenia matową przesłoną obraz z bliska (do 2-3m) pozostawia wiele do życzenia.

    skaktus napisał:
    ...Te które użyłeś raczej się nie sprawdzą do filmowania co widać już na fotkach - kolory są przekłamane i zbytnio ocieplone.


    Sprawdzą, sprawdzą :) zapewniam Cię, że są wystarczające i może aktualne fotki nie są zbalansowane idealnie (po prostu wcześniejsze testy robiłem w pokoju z domieszką światła dziennego i nie przestawiłem go już później na "tylko LED") to w praktyce obraz wyszedł bardzo dobrze.

    Powtarzam jeszcze raz. Osobiście nie lubię jakichkolwiek lampek przy obiektywie i jest to tylko awaryjny doświetlacz. Zawsze zapewniam sobie odpowiednie stacjonarne oświetlenie. Poza tym obecnie GH2 ze stałką 20/F1,7 pozwala mi nagrywać filmy w świetnej jakości, bez szumów (co istotne) dosłownie w półmroku(!) jeśli jest taka potrzeba.

  • #22 22 Sty 2013 13:43
    skaktus
    Poziom 37  

    SylwekK napisał:
    Absolutnie! Mam już lampkę na jednej diodzie cree 6500K (w tym przypadku druga nie zrobiła by większej różnicy) + opcjonalnie filtr pomarańczowy i światło jest bardzo ostre. Bez złagodzenia matową przesłoną obraz z bliska (do 2-3m) pozostawia wiele do życzenia.


    Dlaczego nie ? Podaj jakieś konkretne powody przeciw.Cree w ofercie ma kilkadziesiąt modeli w najróżniejszych barwach. Wystarczy dobra dioda o barwie ciepłej / neutralnej o wysokim współczynniku CRI oraz soczewka rozpraszająca i masz równomiernie rozłozone światło na oświetlanym elemencie.

    Mam takie diody jak ty tj. Flux 4 chip w zamienniku żarówki w domu i niestety, nie dadaje się ona do innych zastosowan jak świecenie w przedpokoju tylko po to zby się "nie zabić". Z tych diod w twoim wypadku uzyskasz góra 70 - 80 lumenów. To niewiele...CRI może 50 - 60 max. Max prąd na strukturę to 20 mA, realne to 4 - 6 mA.

  • #23 22 Sty 2013 15:03
    SylwekK
    Poziom 29  

    skaktus napisał:
    Dlaczego nie ? Podaj jakieś konkretne powody przeciw.Cree w ofercie ma kilkadziesiąt modeli w najróżniejszych barwach. Wystarczy dobra dioda o barwie ciepłej / neutralnej o wysokim współczynniku CRI oraz soczewka rozpraszająca i masz równomiernie rozłozone światło na oświetlanym elemencie.

    Z prostego powodu NIE... Jeśli wezmę jedną czy dwie mocne diody będę je musiał bardziej rozproszyć (co zabiera sporo światła) przez co będę też musiał jej dać większego kopa, a jak wspomniałem limit na światełko dałem 200mA.

    skaktus napisał:
    Mam takie diody jak ty tj. Flux 4 chip w zamienniku żarówki w domu i niestety, nie dadaje się ona do innych zastosowan jak świecenie w przedpokoju tylko po to zby się "nie zabić". Z tych diod w twoim wypadku uzyskasz góra 70 - 80 lumenów. To niewiele...CRI może 50 - 60 max. Max prąd na strukturę to 20 mA, realne to 4 - 6 mA.


    Nie twierdz, że moje diody są wprost idealne, ale do moich celów wystarczą.
    Nie bardzo natomiast rozumiem te 20mA na strukturę. Przecież w strukturze jest 4 diody i każda ma prąd 20mA przez co prąd jednej struktury to 80mA (ja im daje około 60mA). Mnie naprawdę nie potrzeba więcej :)
    W każdym razie sądząc po odzewie nie wykluczam, że rozejrzę się troszkę po nowej elektronice i może znajdę co będzie warte pracy aby zastąpić obecne ledy (uwzględniając moje początkowe założenia) i jeśli faktycznie miało by być lepiej to zaktualizuję temat :)

  • #24 23 Sty 2013 08:22
    GOLECKI
    Poziom 15  

    Jeśli chcesz eksperymentować z ledami to polecam diody doświetlenia aparatu w telefonie nokia n73. Są to diody z soczewką fresnela. Niestety na portalu aukcyjnym można je kupić tylko z modułem anteny. Parametry nie są niestety znane ale choćby ze względu na fresnela chyba warto spróbować.

  • #25 23 Sty 2013 11:07
    SylwekK
    Poziom 29  

    Mmmmm, miałem kiedyś tą nokię :). Pamiętam jak poszedłem do zakładu foto, żeby mi zdjęcia wywołali. Kiedy powiedziałem, że to telefonem to był śmiech i że szkoda kasy, żebym sobie dał spokój. Jak poszedłem po odbiór to gość ze szczęką na blacie,żebym mu pokazał co za telefon robi takie zdjęcia, że on nie uwierzy póki nie zobaczy :D No, ale to było ładnych parę lat temu...
    Wracając do tematu, faktycznie warto się chyba doświetlaczami z telefonu zainteresować i przetestować.

  • #26 23 Sty 2013 11:47
    skaktus
    Poziom 37  

    Biorąc pod uwagę wydajność diod które użyłeś do diody mocy, użyte diody i tak przegrywają pod tym względem, nawet przy prądzie 200mA.

    Tak czy siak - udanego używania.

  • #27 23 Sty 2013 15:25
    markovip
    Poziom 34  

    GOLECKI napisał:
    Jeśli chcesz eksperymentować z ledami to polecam diody doświetlenia aparatu w telefonie nokia n73

    Takie LED są zaprojektowane do krótkiego czasu operowania, do tego dają się wysterować wyższym prądem niż znamionowy, przez krótką chwilę (flash).
    Niestety rozmiar struktury i samego LED są zbyt małe żeby miały powodzenie w takim projekcie, LED szybko by się zużył.

    Pozdrawiam

  • #28 23 Sty 2013 19:12
    GOLECKI
    Poziom 15  

    markovip napisał:
    Takie LED są zaprojektowane do krótkiego czasu operowania, do tego dają się wysterować wyższym prądem niż znamionowy, przez krótką chwilę (flash).


    Z tym możesz mieć rację choć nie do końca... W niektórych telefonach taki "LedFlash" pełni rolę również latarki.

    markovip napisał:
    Niestety rozmiar struktury i samego LED są zbyt małe żeby miały powodzenie w takim projekcie, LED szybko by się zużył.


    W nokii n73 taki led ma wielkość fluxa zastowanego w tym projekcie (ok 5x5mm) jedynym problemem z mojego punktu widzenia może okazać się odprowadzenie ciepła (o ile będzie występować).

  • #29 26 Sty 2013 14:36
    vanaxis
    Poziom 15  

    Zasilanie mikrokontrolera stabilizatorem parametrycznym (dioda zenera i rezystor) trochę gryzie się z ideą pracy zasilania impulsowego.
    Projekt za to bardzo przydatny, tani i prosty.

  • #30 27 Sty 2013 18:53
    missieek
    Poziom 11  

    Witam, bardzo fajna konstrukcja, ale mam pytanie odnośnie zasilania diod.

    Czy w trakcie filmowania nie widać "smużenia" diod?