Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pralka Indesit WIL105 - Nieprawidłowe wirowanie

dzasto 21 Jan 2013 16:42 7773 13
phoenixcontact
  • #1
    dzasto
    Level 2  
    Witam!
    Moja pralka nieprawidłowo wykonuje proces wirowania, zarówno przy ustawieniu całego cyklu prania czyli np. program 11, tylko płukania czy też samego wirowania. Przy ustawieniu samego wirowania, po włączeniu programu pralka od razu uruchamia się z dużymi obrotami (bez wolnych obrotów umożliwiających równomierne rozłożenie zawartości bębna, co powoduje że bęben zbyt mocno się kołysze obijając się obudowę - w tym momencie zatrzymałem, żeby nie uszkodzić obudowy). Wyczyszczone zostały filtry, pompka itd itd., ale nadal to samo. Jeszcze ciekawostka jak przy uruchamianiu odłączę pompkę (odłączenie wtyczki od zasilania pompki) to startuje prawidłowo, tj. kilka wolnych obrotów (rozłożenie prania) i rozpoczyna pracę na wyższych obrotach. Oczywiście do błędu związanego z brakiem pompki. Jeśli po uruchomieniu dołączę z powrotem pompkę (nie pojawi się błąd) to do końca cyklu idzie dobrze (pompa oczywiście wypompowuje normalnie wodę). Dla sprawdzenia zamiast pompki podłączałem żarówkę 25W (tyle co pompka) i efekt był taki sam, tzn. jak żarówka była podłączona od początku, to pralka "wariuje" a jak dołączę żarówkę po wystartowaniu wirowania (przed błędem pompki) to cyklu idzie dobrze.
    Czy w takim przypadku wina jest pompki, programatora (wymieniać cały czy tylko jakiś element)? Programator ma symbol EDT0117.7
  • phoenixcontact
  • #2
    Gobro
    Level 31  
    Do sprawdzenia tacho zainstalowane na osi silnika z drugiej strony jak koło pasowe. Odkręcił się wirnik (tacho) , jeżeli nie to sprawdzić czy podczas kręcenia wirnikiem tacho wytwarza napięcie.
  • #3
    dzasto
    Level 2  
    Sprawdziłem i chyba z tacho jest ok. nie wiem jaki ma dawać prąd.
    Przy rozpoczęciu wirowania daje napięcie ok. 3V przy przygotowaniu do wirowania (czyli takie wolne obracanie - rozkładanie prania w bębnie) i ok. 10-11V przy szybkich obrotach. Niestety żeby uruchomiło się z rozkładaniem prania musiałem przy starcie odłączyć pompkę. Jeśli nie odłączam pompki to od razu startuje na na dużych obrotach (i oczywiście wtedy tacho daje od razu większy prąd).
    Wydaje mi się, że to nie będzie wina tacho, bo prąd z niego mógłby sterować jeśli kręci się wirnik, a przecież przy starcie jeszcze wirnik się nie kręci, więc i tacho nie daje napięcia). Tak jak pisałem jeśli przy samym starcie odłącze pompkę i nawet 1 sekundę po starcie ją podłączę z powrotem, to już dalej działa dobrze. Więc wydaje mi się, że już coś przed startem żle działa. Być może to ważne, bo taka mała pionowa płytka wlutowana w tą dużą (sterującą), była trochę czarna jakby okopcona.
    Pralka Indesit WIL105 - Nieprawidłowe wirowanie
  • #4
    DRAKO-pako
    Level 2  
    Witam, mam podobny lecz trochę inny kłopot z pralką. Cały proces prania i wirowania przebiega normalnie, tylko pod sam koniec wirowania pralka po osiągnięciu maksymalnych obrotów zatrzymuje się całkowicie do zera i rusza znowu na maksymalne obroty i tak trzy razy za każdym jej zatrzymaniem jest coraz gorzej bo ubrania w pralce podczas zatrzymania opadają na dół a ona zaczyna wirować przez jakieś 15 sekund znowu na maksa i tak 3 razy potem jak pralka to przeżyje to porusza bębnem raz w lewo raz w prawo i kończy cykl odblokowaniem zamka, bez żadnych błędów. Nie jest to wina silnika ani prądniczki została podmieniona z innej działającej pralki. W module był wymieniany triak i tak pralka zaczęła się zachowywać po jego wymianie.
  • phoenixcontact
  • #5
    władziowek
    Level 21  
    Triak do wymiany.
  • #6
    DRAKO-pako
    Level 2  
    Dziekuję za podpowiedź, ale tak też zrobiłem i zero poprawy tacho sprawdzone i sprawne. Jest to na pewno wina jakiegoś elementu w elektronice która zatrzymuje do zera obroty w chwili gdy powinny się utrzymywać w okolicach 100obr/min po czym rozpędzić z powrotem bęben do wirowania nie pozwalając aby ubrania opadły po wcześniejszym rozłożeniu wsadu, bo z tym pralka w początkowej fazie radzi sobie doskonale
  • #7
    Piotr2608

    Level 41  
    W 8 na 10 takich przypadków, pomaga przeprogramowanie modułu - warunek:
    - wszystkie elementy w pralce są sprawne (tacho, silnik, pompa odpływowa,odpływ ...)
    Mając moduł można odczytać przy okazji kody błędów.
  • #8
    DRAKO-pako
    Level 2  
    Wszystkie elementy sprawna 100% pewny jestem bo założyłem inny panel z elektroniką i pralka działa teraz bezbłędnie, ale pozostałem z niesprawnym modułem którego mógłbym użyć do innego sprzętu. Na pewno jest to wina modułu teraz to wiem i jestem pewny, pytanie pozostaje tylko czy kwestia programowa czy jakiś element który podtrzymuje obroty. Nie mam drugiego identycznego modułu dla "badań porównawczych" i ciężko a wręcz dla mnie nie możliwe usunięcie tej usterki. Dziękuje za zaangażowanie i podpowiedź.
    Często korzystam z Pańskiej strony i wiem że takie programowania są u Was do zrobienia, może się odezwę na pewno się nie poddam dopóki nie wykorzystam wszystkich sugestii i pomocy z Waszej strony

    Dodano po 12 [minuty]:

    Jeszcze jedno spostrzeżenie. Pralka która miała problemy z tym wirowaniem ma trzy pokrętła na przednim panelu jedno do sterowania obrotami z chwilą gdy pralka zaniżała obroty i powinna przyhamować do około 100 a zjeżdżała do zera kręciłem pokrętłem od obrotów i nie wyzerowała tylko je znacznie obniżyła aby znów wejść na najwyższe obroty, myślałem że potencjometr jest wadliwy ale po jego podmianie nic nie pomogło, a jak odpiąłem całkowicie ten panel w trakcie wirowania pralka zachowywała się tak samo czyli źle, więc na pewno nie panel sterujący jest przyczyną złego wirowania.
  • #9
    dzasto
    Level 2  
    Trudno mi jest coś doradzić. W moim przypadku, tzn. gdy pralka "świrowała" problemem okazało się gniazdko eletryczne. Pralka w serwisie działa dobrze a po przywiezieniu do domu to samo. Może to troche dziwne, ale wymiana gniazdka na nowe rozwiązało problem (tamto wcale nie było jakieś zabytkowe i wcześniej normalnie pralka na tym chodziła). Testowałem najpierw podłączając przez przełużacz do innego gdniazdka (nawet na innej fazie) i pralka zaczęła działać normalnie, więc szukałem gdzie jest problem i doszedłem do tego felernego gniazdka. Chyba dawało jakieś minimalne wahania napięcia albo przebicie i sterowanie wariowało. Pewnie nie pomogłem, ale cytując jednego gościa "kiedy pytają mnie..., odpowiadam".
  • #10
    DRAKO-pako
    Level 2  
    Tak zgadzam się, jest to powszechne zjawisko "świrowania" pralek, ale w tym przypadku cały proces prania bez znaczenia jaki program i czas działa be zarzutu do praktycznie ostatniej minuty jak ma zwolnic obroty do minimum i znowu się rozpedzić to ona tak jak pisałem wczesniej zatrzymuje się do zera ciuchy opadają a ta się zbiera do rozpedu i tak trzy razy. Za tym trzecim to w pralce już spawy puszczają :-).
    Dzieki za odpowiedz

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wydaje się mi jednak że moduł będzie do przeprogramowania, ale nie wiem czy będe się w to bawił. Można za 50zł przy szczęściu kupić używany moduł albo całą pralkę. Nie jeden tak już skończył przynajmniej potem jest dawcą elektroniki.
  • #11
    czesciAGD.pl

    Level 12  
    Cześć
    Może się przyda :

    W razie awarii pralki, podczas wykonywania autotestu pralka
    ponownie przywoła uprzednio sygnalizowany błąd, który zostanie wyświetlony na
    wyświetlaczu nowego klucza sprzętowego.
    Rodzaj błędu może zostać zasygnalizowany w różny sposób:
    - w modelach AVD błąd może zostać wyświetlony bezpośrednio na wyświetlaczu
    urządzenia.
    - w modelach AVL błąd jest sygnalizowany przez diody.

    Odczyt błędów sygnalizowanych przez diody
    W razie awarii urządzenia:
    1. Drzwiczki są zablokowane
    2. Kontrolka blokady drzwiczek miga z dużą częstotliwością (z prędkością > 1 Hz)
    3. Diody na panelu migają, sygnalizując błąd zgodnie z tabelą (rys. 01).
    Poniżej na rys. 02 (Przykład Błędu F03) wskazano, w jaki sposób
    diody migają w razie awarii urządzenia oznaczonego kodem Błąd F03


    Lista błędów, usterek oraz ostrzeżeń:

    F01: Triak silnika - spięcie
    - Sprawdzić ewentualną nieszczelność - woda może dostawać się
    do łącznika J9 powodując spięcie styków
    - Sprawdzić skrzynię zaciskową silnika (ewentualny problem wynikający z
    agresywnego działania pozostałości środków chemicznych na styki, co
    może powodować spięcie)
    - Wymienić płytę

    F02: Blokada silnika, obrotościomierza - Spięcie/Otwarta
    - Sprawdzić, czy silnik nie jest zablokowany
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J9 na płycie
    - Sprawdzić uzwojenie obrotościomierza i upewnić się, czy na łączniku
    przewodów J9 między pin 1 a 2 odczytuje się wartość rezystancji
    w zakresie od 115 ohm do 170 ohm. W razie spięcia, otwartego obwodu,
    sprawdzić okablowanie między pin 1 a 2 na łączniku J9 - dot. obrotościomierza. W przypadku
    silnika trójfazowego, sprawdzić, czy między pin 6 a 7 w łączniku J9 jest stała ciągła
    rezystancja.
    - Wymienić silnik
    - Wymienić kartę

    F03: Wykryto Otwarty obwód lub spięcie NTC, bądź sklejony przekaźnik elementu grzejnego prania
    (sygnalizowanie obecności napełnienia)
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J8 na płycie
    - Sprawdzić NTC upewniając się, czy na łączniku przewodów J8 w pin 11 i 12 wartość
    rezystancji na temperaturę otoczenia 20°C wynosi ok. 20Kohm.
    - Jeśli wyniki pomiaru będą nieprawidłowe, sprawdzić ciągłość przewodów między J8/NTC
    Sprawdzić ten sam parametr bezpośrednio na NCT
    - Wymienić NTC
    - Wymienić płytę

    F04: Obecność równoczesna wskaźnika pustego i przepływu (presostat sklejony na pustym).
    Jeśli styk presostatu jest sklejony na wskazaniu pusty, pralka pobiera wodę
    do osiągnięcia poziomu przepływu. Pompa spustowa zostanie automatycznie uruchomiona przez
    styk na presostacie przepływu.
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J3 na płycie
    - Sprawdzić stan presostatu upewniając się, czy na łączniku przewodów J3 między pin 2 i
    4 jest ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy pustym bębnie), między pin
    2 i 3 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy wodzie w bębnie), oraz między
    pin 2 i 1 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie, jeśli woda jest w bębnie
    na poziomie wyższym niż standardowy, tj. powyżej połowy drzwiczek).
    - Sprawdzić przewody między łącznikiem J3 a presostatem
    - Wymienić presostat
    - Wymienić kartę.

    F05: Wykryto blokadę pompy bez osiągnięcia stanu pustego przez presostat
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J9 na płycie, aby upewnić się, że
    między pin 8 a 9 jest napięcie 220V
    - Sprawdzić pompę: czy dociera zasilanie
    - Sprawdzić filtr pompy + odpływ w ścianie
    - Wymienić pompę
    - Wymienić płytę

    F06: Nie w AVD i AVL

    F07: Wykryto brak absorpcji elementu grzewczego prania (błąd jest sygnalizowany, gdy
    presostat jest w stanie pustym)
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J3 na płycie
    - Sprawdzić na łączniku J3, pin 5 i 6, ciągłość elementu grzejnego
    prania. Element grzejny o mocy 1800W 230V posiada rezystancję 25 ohm.
    - Sprawdzić podłączenie presostatu z łącznikiem J3, pin 2 i 3: nie powinno tam być
    ciągłości rezystancji (ciągłość wymagana standardowo przy stanie pełnym).
    - Sprawdzić podłączenie presostatu z łącznikiem J3, pin 2 i 4: nie powinno tam być
    rezystancji.
    - Wymienić element grzewczy
    - Wymienić presostat
    - Wymienić płytę

    F08: Przekaźnik elementu grzewczego prania sklejony (sygnalizacja w stanie pustym) lub
    sklejony presostat w stanie pełnym (równocześnie stan pusty i pełny)
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J3 na płycie
    - Sprawdzić stan presostatu upewniając się, czy na łączniku przewodów J3 między pin 2 i
    4 jest ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy pustym bębnie), między pin
    2 i 3 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy wodzie w bębnie), oraz między
    pin 2 i 1 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie, jeśli woda jest w bębnie
    na poziomie wyższym niż standardowy, tj. powyżej połowy drzwiczek).
    - Sprawdzić przewody między łącznikiem J3 a presostatem
    - Sprawdzić podłączenie elementu grzejnego z łącznikiem J3, pin 5 i 6.
    - Wymienić presostat
    - Wymienić płytę

    F09: Wykryto błąd ustawień urządzenia (błąd eeprom)
    - W przypadku płyty produkcyjnej ze spawanym eeprom: wymienić płytę i
    eeprom
    - W przypadku płyty i eeprom zamiennych, sprawdzić prawidłowość
    położenia eeprom w obsadzie płyty

    F10: Brak sygnału stanu pełnego i pustego
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J3 na płycie
    - Sprawdzić stan presostatu upewniając się, czy na łączniku przewodów J3 między pin 2 i
    4 jest ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy pustym bębnie), między pin
    2 i 3 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie przy wodzie w bębnie), oraz między
    pin 2 i 1 ciągłość rezystancji (powinna być jedynie, jeśli woda jest w bębnie
    na poziomie wyższym niż standardowy, tj. powyżej połowy drzwiczek).
    - Sprawdzić przewody między łącznikiem J3 a presostatem
    - Wymienić presostat
    - Wymienić płytę

    F11: Wykryty brak odpowiedzi zwrotnej pompy (pompa spustowa odłączona lub przerwane
    uzwojenie)
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J9 na płycie
    - Sprawdzić na łączniku J15, pin 1 i 2 (w przypadku pralki z blokadą drzwiczek
    Easy Door) lub na łączniku J9, pin 8 i 9 (w przypadku tradycyjnej blokady drzwiczek)
    ciągłość pompy, sprawdzając jednocześnie, czy wartość oporu czynnego wynosi
    170 ohm.
    - Sprawdzić przewody między łącznikiem J15 (lub J9) a pompą
    - Wymienić pompę
    - Wymienić płytę

    F12: Brak komunikacji między płytą wyświetlacza / diodami a płytą główną
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J11 na płycie
    - Sprawdzić ciągłość między łącznikiem J11 a łącznikiem 5-drożnym poprzez płytę wyświetlacza
    - Wymienić płytę główną
    - Wymienić płytę wyświetlacza/diod

    F13: Sonda NTC suszenia otwarta / Przewody NTC układu suszenia rozłączone
    - Sprawdzić wydajność styków łącznika J10 na płycie
    Sprawdzić NTC na łączniku J10, pin 7 i 8, aby upewnić się, czy wartość rezystancji sondy w temperaturze otoczenia 20°C wynosi ok. 20Kohm
    Sprawdzić ciągłość przewodów od łączników J10 do NTC
    Wymienić NTC
    Wymienić kartę

    F14: Element grzejny suszenia - otwarty obwód lub niepodłączony
    Sprawdzić wydajność styków łącznika J2 na płycie
    Sprawdzić na przewodach łącznika J2, pin 1 i 2, czy zapewniają ciągłość elementu grzejnego suszenia oraz czy wartość rezystancji dla elementu 1300W 230V wynosi ok. 40Kohm
    Ponownie podłączyć przewody między łącznikiem J10 a elementem grzejnym suszenia
    Wymienić grzałkę
    Wymienić kartę

    F15: Element grzejny suszenia jest ciągle aktywny (styk przekaźnika suszenia jest sklejony lub triak suszenia uległ spięciu)
    Sprawdzić wydajność styków łącznika J2 na płycie
    - Sprawdzić przewody między łącznikiem J2 a elementem grzejnym suszenia
    Sprawdzić przewody między łącznikiem J3 a presostatem
    Wymienić kartę

    F16: Blokada bębna (tylko ładowane od góry)

    F17: Blokada drzwiczek - odłączenie zasilania/otwarty obwód (model z Easy Door)
    - Sprawdzić przewodach łącznika J4, na płycie, między pin 3 i 4, czy
    jest zasilanie sieciowe 230V, (brak w urządzeniu w trybie czuwania),
    a pomiędzy pin 3 i 5, czy jest zasilanie na wyjściu
    blokady drzwiczek 230 V
    - Sprawdzić na łączniku J4 na płycie, między pin 1 a 2, czy jest ciągłość
    rezystancji mikrowyłącznika drzwiczek (przy zamkniętych drzwiczkach on otwartych off)
    Sprawdzić ciągłość przewodów od łącznika J4 do blokady drzwiczek
    - Sprawdzić zaczep drzwiczek
    - Wymienić blokadę drzwiczek
    - Wymienić płytę

    F17: Blokada drzwiczek - odłączenie zasilania/otwarty obwód (tradycyjna blokada drzwiczek, nie Easy Door)
    - Sprawdzić przewodach łącznika J4, na płycie, między pin 2 i 3, czy
    jest zasilanie sieciowe 230V, (brak w urządzeniu w trybie czuwania),
    a pomiędzy pin 3 i 1, czy jest zasilanie na wyjściu
    blokady drzwiczek 230 V
    - Sprawdzić zaczep drzwiczek
    - Wymienić blokadę drzwiczek
    - Wymienić kartę

    F18 --> Błąd komunikacji mikroprocesora / DSP (Digital Signal Processor)
    -Wymienić kartę
  • #12
    Piotr2608

    Level 41  
    czesciAGD.pl wrote:
    Cześć
    Może się przyda :


    Te kody błędów nie są od tej pralki. W nos możecie sobie je wsadzić.
    To są kody błędów od pralek z modułami EVOII a nie Arcadia.
  • #13
    czesciAGD.pl

    Level 12  
    Piotr2608 wrote:
    czesciAGD.pl wrote:
    Cześć
    Może się przyda :


    Te kody błędów nie są od tej pralki. W nos możecie sobie je wsadzić.
    To są kody błędów od pralek z modułami EVOII a nie Arcadia.


    Spoko i tak jestem wdzieczny że tylko w nos mam sobie to wsadzić :P Pralka Indesit WIL105 - Nieprawidłowe wirowanie

    Wrzuciłem co mam w serwisówce do takiego modelu
    Pozdrawiam
  • #14
    Piotr2608

    Level 41  
    czesciAGD.pl wrote:
    Spoko i tak jestem wdzieczny że tylko w nos mam sobie to wsadzić

    Bez obrazy :) ale te kody są naprawdę mało przydatne w tym wypadku.
    Moduł to Arcadia co widać na zdjęciu powyżej #3
    a tu:
    DRAKO-pako wrote:
    i kończy cykl odblokowaniem zamka, bez żadnych błędów.