Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modernizacja ogrzewania w starej kamienicy

moll 04 Maj 2013 20:00 12441 42
  • #31 04 Maj 2013 20:00
    moll
    Poziom 11  

    A jakiego Termeta wybrać? Minimax czy Miniterm?? Czytałem że różnią sie budową wyminnika, ale tak na chłopski rozum, który będzie lepszy.

    Jest tutaj może jakiś instalator (autoryzowany chyba musi być ?) z Gliwic lub najbliższej okolicy? I gdzie kupować? Znalazłem w jednym ze sklepów za 2330 minimaxa. Co prawda na miejscu, ale jak patrzyłem to przez internet mógłbym kupić spokojnie o 100-150 zl taniej.

  • #32 04 Maj 2013 20:46
    saskia
    Poziom 37  

    Jesli lubisz czekac na dostawe i siedziec w domu caly dzien na ktory jest przewidziana dostawa, to czemu nie, ale jesli pracujesz to stracisz dniowke na czekanie. W sklepie, po zaplaceniu wychodzisz z kotlem.
    Wybor nalezy do ciebie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Tak prywatnie, to ja nie cierpie placic i czekac na dostawe, wole kupowac towar ktory jest w danej chwili dostepny w sklepie i po zaplaceniu moc go dotknac i obejzec. :-)

    Nie cierpie firm-sklepow ktore oferuja towar ktorego nie maja na skladzie i mowia ze trzeba zlozyc zamowienie. Jesli towar jest na zamowienie to musi byc duzo duzo taniej, bo marza handlowa jest wysoka, bo przewiduje nie zejscie towaru, a przy gwarancji zejscia towaru na zamowienie , to marza powinna byc minimalna, ale sklepy chca za wszelka cene zarobic jak najwiecej przy jak najmniejszym ryzyku, uzywajac klienta jako ryzykanta, a sami zgarniajac marze nalezaca sie ryzykantowi (klientowi).

  • #33 05 Cze 2013 11:43
    moll
    Poziom 11  

    Jeszcze mam pytanie apropo tego całego montażu. Jak wygląda sprawa z instalacją Czy wkład kominowy mogę zamontować sam, czy musi to robić jakaś osoba z odpowiednimi uprawnieniami? To samo z piecem i instalacją co i cwu, mogę wszystkie rurki położyć sam, podłaczyć i powiesić piec i zamówić tylko serwisanta do pierwszego uruchomienia? Wiem, że gaz musi robić osoba z odpowiednimi uprawnieniami. Czekam teraz na uprawomocnienie decyzji i wydanie dziennika budowy. To też pewnie musi prowadzić jakaś osoba kompetentna (??). Jeszcze muszę zatrudnić jakiegoś kierownika budowy :)
    Czarna magia z tym wszystkim a papierologii całe mnóstwo, żeby móc poprowadzić inaczej 2 metry rury od gazu:/

    Aż nie chcę się nawet zastanawiać ile tego by było jakbym chciał budować dom :D

  • #34 05 Cze 2013 14:55
    wnoto
    Poziom 30  

    Nie wiem czy już podjąłeś ostateczną decyzję. Ale nie widziałem dokładniejszych przeliczeń co chcesz uzyskać instalując kocioł gazowy.
    Jakie obecnie masz rachunki za ogrzewanie ? czy masz osobny licznik na kocioł ?
    W jakiej taryfie masz prąd ?

    Piece akumulacyjne można sporo taniej kupić na Allegro sprowadzane z zagranicy (używane). I nie muszą być we wszystkich pomieszczeniach.

    Moim zdaniem robisz podstawowy błąd uważając/zakladając że grzanie prądem jest drogie. Uważam że nie zawsze.
    Siądż na spokojnie z kartką z TWOIMI danymi i sobie przelicz w jakim czasie zamortyzuje się Tobie ta przeróbka ogrzewania i co na tym zyskasz.

    Nie twierdzę że rozwiązanie z gazem jest złe. Ale chciałbym abyś świadomie podjął tą decyzję. Przykładowo wymiana grzejników z żeliwnych na aluminiowe to moim zdaniem strata kasy (chyba że te pierwsze były strasznie zamulone - ale to wtedy się je czyści).

  • #35 05 Cze 2013 17:41
    moll
    Poziom 11  

    Przeszedłem (przechodzę) na gaz, gdyż rachunki za prąd były stosunkowo duże. Nie mam porównania, ale w moim przypadku było to ok 3000 zł za ten ciepły sezon - nie było konkretnej zimy. Poprzedni myślę że dobiłem do 4000 - chociaż nie prowadziłem dokładniejszych pomiarów. Temperatury jakie miałem kształtowały się w granicach 19 max 20 stopni, a w łazience i przedpokoju to było 1-2 stopnie mniej. Grzałem dwutaryfowo, chociaż przy nocnej taryfie podkręcałem trochę ogrzewanie (podnosiłem temp w godzinach 5-6, 13-15 i wieczorem 17-20). Jakbym mieszkał sam to temperatury mi odpowiadały jednak żonie (zmarźluch) i dziecku 9-miesięcznym nie było za komfortowo. Grzejniki początkowo w pokojach i kuchni były stare (myślę, że spokojnie 20-30 letnie) i nie dało się ich już wyczyścić i tego mułu - prawie nie było w nich przepływu, dlatego zmieniłem je na aluminium. Kocioł miał też swoje lata i był sporo zakamieniony, ale nawet jakbym chciał kupić nowy to pewnie wyniosłoby mnie to koło 2000 (gazowy kupie za 200 złoty więcej).
    CWU też nie jest komfortowe przy grzaniu bojlerem, chociaż miałem ustawione grzanie podczas nocnej taryfy na co miesięcznie zużywam ok 100 zł (mam podlicznik i zegar załączający o określonej porze grzanie). A wodę z bojlera używamy głownie tylko do kąpieli w wannie. Do mucia naczyń i innego mniejszego zużycia grzejemy wodę na gazie.
    Zastanawiałem się nad akumulacyjnymi i gdyby nie to, że się udało z kominiarzami załątwić sprawę to pewnie bym na nie przeszedł. Ale w tym wypadku największym problemem byłoby ich umiejscowienie. Jedynie w kuchni nie byłoby problemu z miejscem.

    Także decyzja została już podjęta, jestem już prawie ze wszystkimi papierami i zgodami więc tego nie zmienię - będzie gaz. Tylko pozostaje dokonać niewielkich modyfikacji w mojej instalacji i zamontować kocioł.

  • #36 06 Cze 2013 10:44
    wnoto
    Poziom 30  

    Bardziej przydałaby się informacja ile kWh zyżywasz na ogrzewanie.
    Od średniej 3500 zł odejmę 1000 zł na oświetlenie (83 zł /miesiecznie)
    Można też odjąć ogrzewanie CWU 100 zł x 12 miesiecy przyjmę też 1000 zł.


    1500 zł (sezon) / 0,58 zł (kWh) = 2586 kWh na sezon

    Na gazie zapłacisz 2586 x 0,24 zł/kWh(taryfa W-2 ,sprawność 91% - rozumiem że kupujesz atmosferyka za 2 tys zł) = 620 zł.

    Zapłacisz o ok. 880 zł rocznie mniej za ogrzewanie. To tylko wyliczenia orientacyjne. Nie wiadomo ile prądu zyżywasz w drogiej a ile w taniej taryfie(to podstawa).
    Do wyliczeń przyjąłem ceny (wrocław)

    1 kWh z gazu (w2, 91 sprawność) - 0,24 zł/kWh
    Tania taryfa (Wrocław) 0,30 zł/kWh
    Droga taryfa 0,71 zł/KWh

    G11 (bez taryf) 0,58 zł/kWh.

  • #37 06 Cze 2013 19:55
    moll
    Poziom 11  

    Te 3000 to może przesadziłem, bliżej 2600 jak policzyłem dokładniej to było tylko na ogrzewanie. Bojler i prąd do urządzeń elektrycznych w ttym nie liczę. Jeśli chodzi o zużycie w taryfie dziennej/nocnej to wychodzi gdzieś 60/40. Jeśli chodzi o cenę kwh to na ostatniej fakturze miałem odpowiednio ok 0,6zl i 0,3zl plus opłaty stałe ok 15zł na miesiąc. A ceny za kwh w ciągu roku wzrosły o ok 0,1zł.

    Wiem że to można wyliczać, obliczać i przeliczać na rożne sposoby, ale ja już to zostawiam. Było minęło i od tego sezonu będe grzał gazem.

    Jak wygląda sprawa z kominem w kotłach dwufunkcyjnych z zamkniętą komorą? Wychodząc z pieca mogę tylko kolankiem i na dach, czy musi być na wyjściu trójnik, poniżej rewizja i odskraplacz. W różnych sklepach różnie mi o tym mówili, chociaż do mnie przemawia wariant tylko z kolanem (rewizja i odskraplacz jest tylko do kondensatów). I z jakiej firmy wkład kupować? Jeden z instalatorów wspominał że musi być oryginalny - takiej firmy jakiej jest kocioł (Termet). Znalazłem stosunkowo tanie firmy MK i Schiedel, dobre to czy szukaćczegoś innego?

  • #38 06 Cze 2013 21:10
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    moll napisał:
    Jak wygląda sprawa z kominem w kotłach dwufunkcyjnych z zamkniętą komorą? Wychodząc z pieca mogę tylko kolankiem i na dach, czy musi być na wyjściu trójnik, poniżej rewizja i odskraplacz. W różnych sklepach różnie mi o tym mówili, chociaż do mnie przemawia wariant tylko z kolanem

    Wystarczą kolana, a konieczność montażu odskraplacza zależy od długości komina. Najpoważniejszym ograniczeniem przy zamkniętej komorze jest długość komina. Dodatkowo, na każde kolano wlicza się do długości jako 1-1,5m rury. Wszystko to, koniecznie przed zakupem, musisz sprawdzić w instrukcji montażu wybranego kotła. Zmierzyć komin i przeliczyć, czy wybrany kocioł podoła.

    moll napisał:
    (rewizja i odskraplacz jest tylko do kondensatów). I z jakiej firmy wkład kupować? Jeden z instalatorów wspominał że musi być oryginalny - takiej firmy jakiej jest kocioł (Termet). Znalazłem stosunkowo tanie firmy MK i Schiedel, dobre to czy szukać czegoś innego?

    Wprost przeciwnie, kondensaty w odwadniają się przez kocioł. Dodatkowe odwodnienie jest nawet niepożądane i trochę groźne, gdyż może powodować niekontrolowany wypływ spalin do pomieszczenia. Rewizja jest szczególnym elementem, musi być dobra i szczelna bo komin pracuje w nadciśnieniu.

    To czy wkład, albo przynajmniej początkowy odcinek musi być oryginalny znajdziesz w instrukcji producenta. Ja zawsze pierwszy kawałek daję oryginalny i unikam w ten sposób problemów z podłączeniem.

  • #39 07 Cze 2013 07:18
    moll
    Poziom 11  

    Jeśli chodzi o długość komina to w moim przypadku będzie to około 11 metrów (plus minus 1metr jak dokładnie zmierze). Termet w przypadku systemu rozdzidelnego 2x80 wymaga max 25 metrów . Z pieca będą wychodzić oryginalne adaptery powietrzny i spalinowy a później już kolana i rura. W moim przypadku muszę zastosować przewód gietki (tzw flex ) gdyż po drodze kanał ma zalamania w mieszkaniu nademna a nie mogę rozkuc u sąsiadów pół ściany. Zakończe 250 sztywna i końcówka kominowa.

  • #40 07 Cze 2013 08:33
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    To upewnij się u producenta, czy możesz tak zrobić. PISEMNIE! Fleksy mają większe opory. Na dodatek kominy pracujące w nadciśnieniu powinno się robić z lepszego flexa. Więc wybierz jakiś, opisz dokładnie w pytaniu czy możesz go użyć. Jak się zbuntuje i nie będzie pracował będziesz miał winnego :) Jeśli nie będzie mógł pracować pozostanie tylko kosztowne rozwiercanie komina. Ale bez wchodzenia do sąsiada. Przelicz też czy kocioł zk + flex + podłączenia nie będą droższe od kondensata z jedną rurą włożoną w istniejący komin, z pobieraniem powietrza z komina. Czasem gdy uskok nie jest duży udaje się przecisnąć rurę z PP. Pamiętaj, że to jest 80 a komin minimum 14*14, więc może jest jakiś prześwit. Sprawdź sam, czy widać niebo w kominie. Bierz lusterko i patrz :) Przy okazji sprawdzisz jaki jest stan ścianek.

  • #41 07 Cze 2013 09:37
    wnoto
    Poziom 30  

    moll napisał:
    Wiem że to można wyliczać, obliczać i przeliczać na rożne sposoby, ale ja już to zostawiam. Było minęło i od tego sezonu będe grzał gazem.


    OK. Jak juz będziesz po ... wrzuć proszę tutaj informacje odnośnie działającego rozwiazania i kosztów inwestycji i eksploatacji. Przyda się innym.
    Powodzenia !

  • #42 25 Lip 2013 22:32
    moll
    Poziom 11  

    Mam już prawie gotowy i chodzący układ - niewielkie problemy z uruchomieniem kotła, ale myślę, że go przejdę jak znajdę odpowiedniego instalatora :)

    Kupiłem kocioł Termet Miniterm dwufunkcyjny z zamkniętą komorą spalania. Kosztował mnie z przesyłką kurierską (drugi koniec Polski) niecałe 2000 zł. Dokupiłem do niego listwę przyłączeniową z zaworkami i filtrami. Myślę, że to dobra rzecz - dojeżdżamy z rurami do tej listwy i pożniej do niej przykręcamy kocioł. System jest rozdzielny, z czego dopływ powietrza to ok 3 metry rury sztywnej. Spaliny w głównej mierze idą na flexie, oprócz trójnika, kolanek, ok 1m rury sztywnej i rewizji. Cały ten układ kosztował mnie ok 1200 zł. Instalację w większość zostawiłem taka jak miałem na miedzi (co), a cwu na zgrzewanym plastiku robiłem od nowa. Wszelkie prace robiłem samemu, więc robocizna mnie nic nie kosztowała.
    Bardzo długo trwały wszystkie procedury związane z pozwoleniami i wszelkimi papierami. Jak zacząłem 8 kwietnia z opinią wstępną u kominiarzy, tak pozwolenie na budowę otrzymałem 4 lipca. Prawie 4 miesiące biegania po różnych instytucjach, co też kosztowało ok 1200zł. Jak rozmawiałem z pewną Panią w UM, to mi powiedziała, że te sprawy, które w tym przypadku należy załatwić (wszelkie pozwolenia i papierologia dotyczyły w głownej mierze gazu), wyglądają tak samo jak podczas budowy domu - przyłącze gazowe. Nie ma się co dziwić, czemu budowa domu zajmuje tyle czasu i zżera tyle nerwów :)

    Jak już wszystko będzie hulało, to zdam relacje z eksploatacji.

    Pozdrawiam

  • #43 26 Lip 2013 08:00
    lopq
    Poziom 9  

    bartekfigura napisał:
    Skoro miałeś ogrzewanie elektryczne to podejrzewam, że instalację masz odpowiednio przygotowaną więc nie uciekał bym tak daleko od prądu. piece działają na zasilaniu 3 fazowym ale myślę, że takie już masz w tym mieszkaniu. i na cały sezon koszt samego ogrzewania wynosi około 1200 zł.
    Aha a instalacja takich ogrzewaczy akumulacyjnych to koszt około 2500 zł za każdy pokój do tego dochodzi koszt przerobienia instalacji (przyłącza już bym nie ruszał bo pewnie są 3 fazy). W łazience świetnie sprawdza się mata grzewcza i grzejnik drabinkowy oczywiście elektryczny.

    To prawda. Mam podobną konfigurację, czyli piece w pokojach i mata plus drabinka w łazience. Matę też zasilam z drugiej taryfy, bo beton akumuluje podobnie jak piec. Drabinka chodzi cały czas. Z tym był największy problem, żeby kupić na gotowo z płynem. Poszukaj tu http://www.drono.pl/drabinkowe/

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo