Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Szukam danych transformatora.

DJMouse 21 Jan 2013 22:16 2001 8
Testo
  • #1
    DJMouse
    Level 2  
    Witam !!!

    Trafiło mi się trafo, które siedziało w UPS'ie AMCOM 600VA. Symbol tego transformatora to TF-600AVR 0509 (220V). Poszukuję informacji na temat wyprowadzeń tego trafa. Nie chodzi mi o to gdzie jest pierwotne , a gdzie wtórne, bo to wiem tylko na które przewody podać zasilanie 220V - po stronie pierwotnej są trzy przewody: czarny, żółty i biały. Problem polega na tym, że mam tylko trafo z kawałkiem obudowy, bo płytka z elektroniką poszła podobno z dymem (dosłownie) właśnie od strony zasilania więc nawet nie ma jak sprawdzić połączeń "po druku" żeby dojść do tego gdzie i jakie napięcia przychodzą. Trafo wygląda porządnie (550VA w/g etykietki) i ma słuszną wagę więc jeśli jest dobre to można je do czegoś wykorzystać dlatego proszę o pomoc w identyfikacji tego transformatora, bo szkoda by je zniszczyć podłączając metodą prób i błędów.
  • Testo
  • #2
    kortyleski
    Level 43  
    DJMouse wrote:
    Nie chodzi mi o to gdzie jest pierwotne , a gdzie wtórne, bo to wiem

    To o co ci chodzi?

    Weż omomierz, on prawdę powie
  • #3
    DJMouse
    Level 2  
    Chodzi o to, na które dwa przewody z trzech można bezpiecznie podać 220V, żeby trafo nie poszło z dymem :cry:

    Dodano po 10 [minuty]:

    A z pomiarów wyszło; czarny - żółty 2,6Ω, czarny - biały 2,6Ω, a żółty - biały 0,7Ω.
  • Testo
  • #4
    Zygmunt_mt
    Level 23  
    DJMouse wrote:
    Chodzi o to, na które dwa przewody z trzech można bezpiecznie podać 220V, żeby trafo nie poszło z dymem :cry:

    Dodano po 10 [minuty]:

    A z pomiarów wyszło; czarny - żółty 2,6Ω, czarny - biały 2,6Ω, a żółty - biały 0,7Ω.
    Jeżeli pomiędzy żółtym, a białym jest 5,2 Ω, i jest to uzwojenie z "dna" karkasu, to powinno to być, całe uzwojenie sieciowe. Dla bezpieczeństwa możesz podłączyć w szereg żarówkę 230 V. Ja podłączam przez szeregowy, złomowy rezystor, choć mniej zaawansowanym nie polecam.
  • #6
    Zygmunt_mt
    Level 23  
    DJMouse wrote:
    Poniżej zdjęcia tego trafa ...
    Ja tam widzę dwie trójki wyprowadzeń. Brązowy-czerwony-zielony i biały-żółty- czarny. Pierwsza trójka wygląda, że jest bliżej zewnętrznej części uzwojenia i przewód jest grubszy, więc pewnie wtórne. Druga zaś, bliżej rdzenia, więc chyba pierwotne. I oporności tych trójek trzeba zmierzyć. Szacuję, że pierwotne, przy tej wielkości powinno mieć kilka omów, a wtórne ułamki oma. Najważniejsze teraz, zlokalizować i pomierzyć pierwotne. Acha teraz zrozumiałem, ze twoje pomiary dotyczyły tylko pierwotnego, a myślałem, że to więcej uzwojeń. Nie było to napisane. Z tych trzech końcówek (biały,żółty, czarny)) muszą być takie dwie które mają największą oporność. I te należy potraktować jako właściwe. Pomiar tak małych oporności popularnym multimetrem, jest obarczony dużym błędem.
    P.S. Dla przykładu. Zmierzyłem UT70A(prawidłowo się zerującym) trafa toroidalne "halogenowe". 300W miało 4,3 Ω, a 200W-7,3 Ω. Oczywiście piszę o rezystancji uzwojenia pierwotnego. Podaję to nie dla jakiegokolwiek porównania, lecz do uchwycenia rzędu wielkości.
  • #7
    DJMouse
    Level 2  
    Zgadza się, są dwie trójki - 3 na pierwotnym (jakieś 2mm² ) i 3 na wtórnym (około 4mm² ) i jakieś pięć cienkich (zaznaczone na foto czerwonym kółkiem) o przekroju +/- 0,5mm², które pomijam - no chyba,że źle robię, bo to jest właśnie pierwotne ?

    Szukam danych transformatora.

    A z tej trójki czarny-żółty-biały to najwyższe oporności (po 2,6Ω) są na czarny - żółty i czarny - biały. Chwilowo do pomiarów mam tylko cyfrówkę, bo nie mogę znaleźć instrukcji od analoga (radziecki C4354-M1), którego ostatnio używałem z 20 lat temu :cry:
  • #8
    kortyleski
    Level 43  
    Myślę że te cienkie to właśnie pierwotne. daj pomiary oporności - tylko między każdym z każdym. to 16 pomiarów
  • #9
    Zygmunt_mt
    Level 23  
    DJMouse wrote:
    Zgadza się, są dwie trójki - 3 na pierwotnym (jakieś 2mm² )
    Bardzo mało prawdopodobne, by pierwotne było drutem 2mm2. Ponadto jego oporność przy zwykłym cyfrowym multimetrze byłaby wtedy, niemierzalna
    DJMouse wrote:
    nie mogę znaleźć instrukcji od analoga (radziecki C4354-M1), którego ostatnio używałem z 20 lat temu
    A po co Ci instrukcja? Ważne by była bateria do omomierza. Niektóre rosyjskie miały, niestety R10, ale bardzo prosto można przerobić na R3(R6)
    kortyleski wrote:
    Myślę że te cienkie to właśnie pierwotne. daj pomiary oporności - tylko między każdym z każdym. to 16 pomiarów
    No i najpewniej tak będzie. Jak się da, to spróbuj podejrzeć, czy wzmiankowane cienkie przewody, idą z "dna" karkasu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    DJMouse wrote:
    Nie chodzi mi o to gdzie jest pierwotne , a gdzie wtórne,
    A to też przeczytaliśmy. Zrozumiałem, że wiesz gdzie one są, a chyba jednak nie?!
    I jeszcze jedno. Pamiętaj, że zwykłe tanie multimetry z "tego dużego kraju", na najniższym zakresie omomierza przy zwarciu, wskazują ułamki oma. Trzeba to uwzględnić, przy pomiarze. Być może, ten pomiar 0,7Ω był właśnie z tym związany. Przed pomiarem zewrzyj końcówki pomiarowe i sprawdź ile wskazuje.