Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

PROEL PA456 - Wymiana Tesla 4FP 11037.31 na Proel PA456 - instalacja 4-żyłowa

kosanostra 22 Jan 2013 18:06 5553 17
  • #1
    kosanostra
    Level 10  
    Witam,

    Wiem, że temat był poruszany kilkukrotnie, ale żaden z nich nie był mi w stanie pomóc.

    Chcę wymienić domofon Tesla 4FP 11037 na Proel PA456. Tesla jest podłączona na 4 przewody, mimo, że ze ściany wychodzi ich 6. Sprawdzałem napięcię na tych dwóch pozostałych i nie ma tam żadnego napięcia.

    Poniżej zamieszczam obecne podłączenie tesli:

    1,6 - niebieski: słuchawka(6) i otwieranie(1)
    3 - pomarańczowy: masa
    2 - biało-czerwony: mikrofon
    4 - biały: wywołanie

    PROEL PA456 - Wymiana Tesla 4FP 11037.31 na Proel PA456 - instalacja 4-żyłowa

    Próbowałem różnych rozwiązań - z forum oraz ze strony producenta. Żadne nie pomogło. Najczęściej po podniesieniu słuchawki słychać było, otwieranie drzwi, tak jakby przycisk był cały czas wciśnięty.

    Bardzo proszę o poradę, czy ktoś spotkał się z podobnym problemem ?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Łukasz
  • #2
    jann111
    Level 32  
    Spróbuj tak:
    ZL5-pomarńczowy
    ZL6-biały
    ZL4-biało-czerwony
    ZL3-niebieski
    mostek ZL5-ZL2,ZL3-ZL1 lub zwory ZW1,ZW2 nie przecięte
  • #3
    zybex
    Helpful for users
    W starym masz:

    2 - mikrofon
    3 - masa
    4 - wywołanie
    6 - słuchawka
  • #4
    kosanostra
    Level 10  
    jann111 wrote:
    Spróbuj tak:
    ZL5-pomarńczowy
    ZL6-biały
    ZL4-biało-czerwony
    ZL3-niebieski
    mostek ZL5-ZL2,ZL3-ZL1 lub zwory ZW1,ZW2 nie przecięte


    Podłączyłem tak jak napisałes i po naciśnięciu przycisku otwierania słychać piszczenie w słuchawce:/

    zybex - wiem, ze tak jest podłaczone, ale nie wiem jak podłaczyć to do Proel'a, bo podłaczenie takie jak sugeruje producent nie działa.

    Czy macie inne sugestie ?
    Moderated By Tracer2:

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

  • #5
    jann111
    Level 32  
    A komunikację głosową w "dwie strony" masz przy tym połączeniu?
    Niestety nie mam schematu tego unifonu ,ale sprawdź na płytce tego Proela czy między zaciskiem słuchawki a masą jest jakiś kondensator rzędu parunastu uF.
    Zrób te mostki co pisałem w poprzednim poście,ale zwory zw1,zw2 przetnij.
  • #6
    kosanostra
    Level 10  
    jann111 wrote:
    A komunikację głosową w "dwie strony" masz przy tym połączeniu?


    Nie działa komunikacja w żadną stronę. Działa jedynie wywołanie. Po podniesieniu słuchawki i ponownym naciśnięciu wywołania słychać wywołanie w głośniku na dole przed wejściem i w słuchawce w mieszkaniu.

    Czy wiadomo co to może być?

    Pozdrawiam,
    Łukasz
  • #7
    zybex
    Helpful for users
    No to jeszcze schemat nowego PA456. Być może to rozjaśni sprawę.

    PROEL PA456 - Wymiana Tesla 4FP 11037.31 na Proel PA456 - instalacja 4-żyłowa
  • #8
    jann111
    Level 32  
    zybex wrote:
    No to jeszcze schemat nowego PA456. Być może to rozjaśni sprawę.

    PROEL PA456 - Wymiana Tesla 4FP 11037.31 na Proel PA456 - instalacja 4-żyłowa

    Jest jeszcze kwestia czy otwieranie przez mikrofon-masa "obsłuży centralka",czy trzeba zrobić otwieranie tak jak było w Tesli.
  • #9
    zybex
    Helpful for users
    Od razu widać, że ktoś wyżej błędnie ci podał, bo na ZL5 ma być biały (wywołanie), a na ZL6 ma być pomarańczowy (masa).
  • #10
    kosanostra
    Level 10  
    zybex wrote:
    Od razu widać, że ktoś wyżej błędnie ci podał, bo na ZL5 ma być biały (wywołanie), a na ZL6 ma być pomarańczowy (masa).


    Już wcześniej tak zrobiłem, bo znalazłem to rozwiązanie w innym temacie. Jednak dalej nie działa. Precyzując - w słuchawce słychać buczenie - zamek na dole w drzwiach jest cały czas otwarty.

    Może pomiar napięcie w poszczególnych miejscach pomógłby rozwiązać tę zagadkę?
  • #11
    zybex
    Helpful for users
    W starym unifonie Tesla miałeś mostek między 6 i 1.
    6 - to zacisk linii słuchawki.
    1 - to przycisk klucza, który jest zwierany do masy (w trakcie naciskania).
    Spróbuj to odwzorować u siebie.
  • #12
    jann111
    Level 32  
    kosanostra wrote:


    Może pomiar napięcie w poszczególnych miejscach pomógłby rozwiązać tę zagadkę?

    Pewnie tak, spróbuj najpierw upewnić się z tą Twoją masą i linią mikrofonu i zmierz woltomierzem DC żyłę biało/czerwoną i pomarańczową najlepiej przy wypiętych przewodach z unifonu i zwróć uwagę na polaryzację czy ten pomarańczowy to na pewno masa .Powinieneś mieć około 8-12 V DC
  • #13
    kosanostra
    Level 10  
    jann111 wrote:
    kosanostra wrote:


    Może pomiar napięcie w poszczególnych miejscach pomógłby rozwiązać tę zagadkę?

    Pewnie tak, spróbuj najpierw upewnić się z tą Twoją masą i linią mikrofonu i zmierz woltomierzem DC żyłę biało/czerwoną i pomarańczową najlepiej przy wypiętych przewodach z unifonu i zwróć uwagę na polaryzację czy ten pomarańczowy to na pewno masa .Powinieneś mieć około 8-12 V DC


    Mierzyłem to już wcześniej i z tego co pamiętam to pomiary względem masy:

    słuchawka (niebieski) - ~12V
    mikrofon (biało czerwony) - ~5V


    Przeglądając forum znalazłem, że moim problemem może być otwieranie zamka zlokalizowane w obwodzie słuchawki. W obecnej tesli żyła słuchawki jest zmostkowana z otwieraniem.

    PROEL PA456 - Wymiana Tesla 4FP 11037.31 na Proel PA456 - instalacja 4-żyłowa
  • #14
    zybex
    Helpful for users
    Jeżeli ta Tesla działała prawidłowo, to zrób dokładnie tak samo z tym nowym unifonem. Schemat podłączenia znasz. Kondensator należy dodać do żyły słuchawkowej i drugi jego koniec dać na zacisk słuchawkowy. Należy też zwrócić uwagę na biegunowość.
    W unifonie Tesla była ta linia włączona właśnie przez kondensator. Wszelkie popularne analogowe unifony, które można kupić, nie mają takiego kondensatora i są przeważnie przygotowane do otwierania zamka po żyle mikrofonowej lub po niezależnych żyłach.
    Jeden koniec przycisku oczywiście musisz mieć zmostkowany z masą, bo tak był wewnątrz Tesli, czyli ZW2ma zostać a ZW1 należy zdjąć.

    Podsumowując, kondensator elektrolityczny np. 22µF daj minusem do zacisku ZL3 a minusem do zacisku ZL2. Do tego ZL2 przyłącz też kabelek niebieski (linia słuchawki).
    Kondensator oczywiście daj z jakimiś kabelkami, aby łatwiej było go podłączyć.
  • #15
    jann111
    Level 32  
    Quote:
    Mierzyłem to już wcześniej i z tego co pamiętam to pomiary względem masy:

    słuchawka (niebieski) - ~12V
    mikrofon (biało czerwony) - ~5V
    Quote:

    Mam wątpliwości co do identyfikacji twoich żył.Powtórze jeszcze raz masz znaleźć masę i żyłę mikrofonową i mierzyć zakresem na napięcie stałe .
  • #16
    kosanostra
    Level 10  
    zybex wrote:
    Jeżeli ta Tesla działała prawidłowo, to zrób dokładnie tak samo z tym nowym unifonem. Schemat podłączenia znasz. Kondensator należy dodać do żyły słuchawkowej i drugi jego koniec dać na zacisk słuchawkowy. Należy też zwrócić uwagę na biegunowość.
    W unifonie Tesla była ta linia włączona właśnie przez kondensator. Wszelkie popularne analogowe unifony, które można kupić, nie mają takiego kondensatora i są przeważnie przygotowane do otwierania zamka po żyle mikrofonowej lub po niezależnych żyłach.
    Jeden koniec przycisku oczywiście musisz mieć zmostkowany z masą, bo tak był wewnątrz Tesli, czyli ZW2ma zostać a ZW1 należy zdjąć.

    Podsumowując, kondensator elektrolityczny np. 22µF daj minusem do zacisku ZL3 a minusem do zacisku ZL2. Do tego ZL2 przyłącz też kabelek niebieski (linia słuchawki).
    Kondensator oczywiście daj z jakimiś kabelkami, aby łatwiej było go podłączyć.


    Podłączyłem tak jak napisałeś - przez kondensator w tesli (bez wylutowywania go, po prostu do odpowiednich zacisków). Wszystko działa, tylko w słuchawce bardzo cicho słychać to co ktoś mówi na dole. Na dole odbiór jest bardzo dobry, natomiast w słuchawce bardzo cicho, dużo ciszej niż tesli. Czy może mieć znaczenie to, że kondensator nadal był wlutowany w stary układ? Czy może jego wartość jest nieodpowiednia ?
  • Helpful post
    #17
    zybex
    Helpful for users
    Nie wiem jaki kondensator dałeś. Miał być elektrolityczny. Ma znaczący wpływ na głośność w słuchawce.
    W Tesli był to kondensator C1. Nie mogłeś przez niego puścić sygnału, bo nie ma takiej możliwości. Nie myl go z C2, który nie był od tego (a ten jest dostępny na zaciskach 3 i 1).
    C1, o którego chodzi, był podłączony plusem do zacisku 6 a minusem do przełącznika obwodów (tzw. widełek).
  • #18
    kosanostra
    Level 10  
    zybex wrote:
    Nie wiem jaki kondensator dałeś. Miał być elektrolityczny. Ma znaczący wpływ na głośność w słuchawce.
    W Tesli był to kondensator C1. Nie mogłeś przez niego puścić sygnału, bo nie ma takiej możliwości. Nie myl go z C2, który nie był od tego (a ten jest dostępny na zaciskach 3 i 1).
    C1, o którego chodzi, był podłączony plusem do zacisku 6 a minusem do przełącznika obwodów (tzw. widełek).


    Faktycznie masz rację, puściłem sygnał przez C2, bo nie widziałem tego C1. Podpiąłem teraz oba kabelki do nóżek tego C1 w Tesli (20uF) i wszystko pięknie działa - głośność jak należy :)

    Swoją drogą czy instalacje z otwieraniem zamka w linii słuchawkowej są taką rzadkością, że producenci nie raczą o tym wspomnieć w instrukcji domofonu?

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję Tobie i jann111 za pomoc!