Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową

23 Sty 2013 00:32 5082 21
  • Poziom 8  
    Witam!!
    Zwracam się z uprzejmą prośbą o pomoc w opracowaniu wzmacniacza hybrydowego opartego o końcówki mocy( już mam działające 2x holton 400W) i o przedwzmacniacze lampowe. Planuję budowę oprzeć o schematy Fender bassman oraz messa boogie bass 400.
    Poniżej zamieszczam schematy przedwzmacniaczy. Proszę o opinię czy dobrze wykroiłem moduły przedwzmacniaczy tak aby można było je bezpośrednio podpiąć pod wejście końcówek. Z tego co się orientuję to na wejściu powinno być 750mV
    Cała trudność w budowie będzie polegać na tym aby schematy odpowiednio dostosować pod lampy 6N1P.
    Bardzo proszę osoby doświadczone i zamiłowane techniką lampową o pomoc w budowie :)

    Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową

    Moderowany przez Futrzaczek:

    Oznaczenia lamp radzieckich należy zapisywać w transkrypcji - poprawiłem.

  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Admin Grupy Retro
    Brakuje Ci wtórnika katodowego na wyjściu, by dopasować impedancje. Na wyjściu masz kilkaset kiloomów, a Twój Holton na wejściu ma impedancję rzędu kilkudziesięciu kiloomów, jak nie mniej. Trzeba wstawić coś, co je do siebie dopasuje - najprościej, wtórnik katodowy na jednej triodzie.

    luqass napisał:
    Cała trudność w budowie będzie polegać na tym aby schematy odpowiednio dostosować pod lampy 6N1P.

    Połączenie tych przedwzmacniaczy z tranzystorową końcówką "zeżre" gros oryginalnego brzmienia, zamiana lamp na inne spowoduje dalsze odstępstwo od oryginału. Ma to jakiś sens?
  • Poziom 8  
    Hej dzięki za odpowiedz.
    Mam w sumie 3 pytanka.
    1 Czy wtórnik może być jeden dla 3 przedwzmacniaczy? kanały będą przełączane za pomocą przekaźników.
    2. Czy przekaźnik zamontowany w torze i to w przedwzmacniaczu nie spowoduje na wyjściu bardzo głośnych trzasków?
    3. Istnieją jakieś moduły imitujące dźwięk wzmacniacza lampowego? Do końca nie wiem jak to określić ale podejrzewam że zainteresowani będą wiedzieć o co chodzi :)

    Czy ma sens?? Do końca nie wiem. Uwielbiam lampy za prostotę w budowie i za to że mają coś magicznego w sobie:) A że nie mam kasy na pełną lampę a potrzebuję mocy... to muszę obrać kompromis. Jestem świadom tego że będzie odbiegać i to sporo od oryginału, bo sam przedwzmacniacz czy bufor lampowy nie nadają tego pięknego charakteru wzmacniacza lampowego.. ale to inny temat szerzej omawiany na innych wątkach :)

    Powiem szczerze że mam wybierać pomiędzy przedwzmacniaczem lampowym a tranzystorowym... Więc skoro nie ma różnicy w dźwięku to chodziarz uzyskam efekt wizualny i mentalnie odczuje satysfakcję że gdzieś w torze jest lampka :):) trochę sztuka dla sztuki hehehe
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Zobacz tu:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2420393.html

    to jest prawdziwa hybryda pod gitarę basową. Zawiera tzw wzmacniacz we wzmacniaczu. I tylko tego rodzaju hybrydy warto robić moim zdaniem. Zawsze możesz odezwać się do tego gościa co to zrobił. Może ci pomoże.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 8  
    Bardzo dziękuję "painlust" za cenny link!
    Przychylam się do Twojej opinii i już wiem że na 100% ten projekt pójdzie w tym kierunku.
    Ten projekt jest idealny pod moje potrzeby. Zastanawiałem się kiedyś nad taka konstrukcją ale przez moją niewiedze nie znalazłem rozwiązania jak wysterować końcówkę mocy tranzystorową za pomocą końcówki mocy lampowej a tu proszę :)
    Nie wiem czy słusznie nie zastosowano w projekcie transformatora głośnikowego, w sumie przy tak niewielkiej mocy trafo nie będzie drogie a ma wpływ na brzmienie.
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Pod basa takie trafo głośnikowe musiało by być większe niż pod gitarę. To nie może być byle standardowe TG5 czy TG2,5. Gość co zrobił ten wzmacniacz wie co robi.
  • Warunkowo odblokowany
    Początkowo projekt Igora miał wygladać nieco inaczej - końcówka na EL84 i transformator głośnikowy obciążony rezystorem (Igor prezentował przymiarki na innym forum) z którego miał być pobierany sygnał sterujący tranzystorową końcówką, ale ostatecznie powstała wersja jak w linku. Jak napisał Painlust, Igor wie co robi i jak słychać z próbek miał rację.

    Od siebie dodam, że warto zapoznać się też ze schematami hybrydowych wzmacniaczy firmy Ampeg, np. SVT3PRO i SVT4PRO. Szczególnie ten pierwszy to moim zdaniem rewelacja, jeśli chodzi o brzmienie.
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
  • Warunkowo odblokowany
    Z tym będzie problem, bo forum o którym wspomniałem (gitara.pl) od roku nie istnieje, a treść przepadła. Co prawda użytkownicy założyli nowe (forum-gitara.pl), ale tam jest z tego projektu pokazane praktycznie to samo, co na Elektrodzie, niemniej proszę bardzo:
    http://forum-gitara.pl/topic/4478-basshammer-650-final/
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Dziwię się tylko użyciu ECL86, która jest nieprodukowana. Myślę, że można by było zastosować ECL82, a raczej nadal produkowaną rosyjską 6F3P.
  • Poziom 8  
    Myślałem nad zastosowaniem 6N1P jako wtórnik i lampy przedwzmacniacza są tanie i ogólnie dostępne A w działaniu podobne do ECC82 natomiast w stopniu końcowym mogła by być ECL82
  • Warunkowo odblokowany
    Ciekawe w czym podobna, skoro ma dwa razy większe wzmocnienie napięciowe i prawie o połowę większe nachylenie.
  • Specjalista - wzmacniacze gitarowe
    Ja bym na twoim miejscu jednak poszukał choćby 6N2P-EV jeśli oczywiście chcesz zbudować z tym samym preampem co Igor.
  • Poziom 8  
    Chęć budowy w oparciu o lampy 6N1P wynika tylko z tego iż swego czasu kupiłem 12 szt. takich lampek i mam je na stanie. A stało się to za sprawą aucji gdzie sprzedawca zapewniał że jest to odpowiednik ECC82.
    Jednak jeśli nie da się ich użyć no to będę i tak inwestował w lampy ECC83 lub ECC81. Do gitary basowej osobiście preferuje ECC81 ze względu na nieco inną barwę dźwięku. Obecnie posiadam tylko 2 szt.
  • Poziom 11  
    Użycie lamp ECC81 w preampie ma sens , o ile chcemy uzyskać
    mniej "koloryzowane" brzmienie z większym headroomem.
    Ale użycie ECC83 też tego nie przekreśla , jeśli świadomie "zaprogramujemy"
    wzmocnienie lamp ( charakterystyka pasma ECC83 jest silnie uzależniona od
    stopnia wzmocnienia ) na dosć niskim poziomie ( np niezbocznikowane
    rezystory katodowe ).
    Pewną zaletą ECC83 jest ich większa kompresja ( kolano charakterystyki
    jest łagodniejsze niż w ECC81 ) , co w przypadku basu może
    zastąpić klasyczny kompresor.
    Również przester z ECC83 IMO jest ciekawszy , ale do basu nie każdy go potrzebuje/lubi.

    Sprawa końcówki mocy wymaga większego zastanowienia.
    Po pierwsze , jestem zwolennikiem relatywnie niewielkiego sprzężenia
    zwrotnego , więc klasyczne układy tranzystorowe ( np Holton )
    odrzucam z założenia.
    Silne sprzężenie gra dobrze , dopóki ograniczamy się wartości sygnałów
    w zakresie liniowego przenoszenia tranzystorów mocy .
    Powyżej silne sprzężenie IMO robi więcej szkody niż pożytku.

    Uważam , że wzmacniacz instrumentalny przede wszystkim ma generować
    "fajne brzmienie" ( cokolwiek to znaczy ) i jego "technologiczne"
    parametry są mniej ważne ( nierównomierność pasma , zniekształcenia nieliniowe itp ). To nie Hi-Fi.

    Do swojego pieca zaprojektowałem końcówkę o bardzo niewielkim sprzężeniu
    i na tranzystorach Mosfet z uwagi na pewną "kompatybilność światów"
    lamp i mosfetów ( sterowanie napięciem a nie prądem ).
    Upraszcza to fizyczną realizację.

    IMO lepiej by było użyć tranzystorów bipolarnych ( brzmią zdecydowanie twardziej )
    ale układ byłby bardziej rozbudowany ( konieczne driwery pośredniczące
    pomiędzy lampą mocy (2-5W) a tranzystorami bipolarnymi ).
    Układ "mojej" Końcówki jest prosty do bólu i startuje beż żadnych problemów.
  • Poziom 8  
    No i dochodzimy do momentu, gdzie każdy niedoświadczony elektronik pasjonat zaczyna żałować swoich wcześniejszych wyborów... Szkoda, że wcześniej nie założyłem tego wątku.
    No, ale błędy trzeba naprawiać.
    Ponieważ wsadziłem już kupę kasy w końcówki Holltona + zasilanie+ trafo + układy chłodzena, poniekąd skazałem się na nie.
    Teraz pytanie co można z tym zrobić?
  • Warunkowo odblokowany
    Sprzedaj albo zrób sobie na nich jakieś audio.
  • Poziom 8  
    Ok końcówki się sprzedały :) zatem można zacząć nowy rozdział :)
    Aby nie zaśmiecać wątku chciałbym prosić o umieszczanie cennych porad i schematów, ewentualną krytykę proszę kierować na PW :)

    Zatem przechodząc do rzeczy chcę zbudować wzmacniacz Pana Igora
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2420393.html
    Jednak z powodu na ciężko dostępne lampy końcowe chciałbym je zamienić na nieco bardziej dostępne.
    i tak inwerter oparł bym o ECC 82 (tania,dostępna i stosowana w audio) jednak co do lampy końcowej nie mam faworyta. Najlepsza była by lampa która pracuje na stosunkowo niskim napięciu z przedziału do 200-250V no i oczywiście tania i łatwo dostępna.
    Oczywiście resztę wzmacniacza chciałbym zostawić bez zmian gdyż jest przemyślana i pęknie działa.
    Pozdrawiam i proszę o pomoc :)
  • Poziom 11  
    Użyj bardzo popularnej EL84.
  • Warunkowo odblokowany
    luqass napisał:
    Zatem przechodząc do rzeczy chcę zbudować wzmacniacz Pana Igora
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2420393.html
    Jednak z powodu na ciężko dostępne lampy końcowe chciałbym je zamienić na nieco bardziej dostępne.
    i tak inwerter oparł bym o ECC 82


    Po co inwerter, skoro go we wzmiankowanym wzmacniaczu nie ma (bo i nie ma sensu żeby był)?
  • Poziom 8  
    Chodziło mi o zmianę lampy z ECL86T na ECC82
    A co do lampy EL 84 to trafiony pomysł :)
    Poszperam trochę i postaram się przygotować niebawem schemat i podesłać do analalizy:)

    Od razu piszę że będę mieć nieziemski problem ze złożeniem i poprawnym uruchomieniem końcówki tranzystorowej. Nigdy nie składałem sam ani nie uruchamiałem końcówki mocy (ZAWSZE KUPOWAŁEM GOTOWCE) Jakoś technologia tranzystorowa do mnie nie przemawia :P
    Dlatego też proszę o wyrozumiałość i dużą dawkę cierpliwości :]
  • Poziom 8  
    Witam!
    Przestudiowałem nieco schematy i doszedłem do wniosków następujących.
    O ile lampę el84 dało by się zastosować bez przeróbek może zwiększył bym rezystor katodowy z 300 do 470 Ohm to z ecc82 już nie jest tak prosto
    O ile zasilanie anodowe zgadzało by się to niestety znacząco różnią się Vg i Ia
    dla ecc82 Vg= -8,5V a Ia 10.5mA
    a dla ecl 86 Vg= -1.9v a Ia 1.2mA
    Wydaje mi się że wiem które elementy wymienić aby dostosować parametry ale nie chciałbym się ewentualnie narazić na krytykę, tak więc proszę o podpowiedzi :)
    Poniżej schemat na którym na czerwono zaznaczyłem zmiany. Proszę o opinię i ewentualne korekty :)
    Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową

    Dodano po 2 [godziny] 39 [minuty]:

    Opracowałem jeszcze schematy zasilania.
    Zastanawiam się tylko nad 3 sprawami.
    1. Czy w zasilaniu anodowym wystarczą 2 kondensatory 470uF czy trzeba zastosować 3 sztuki?
    2. czy zasilając żarzenie lamp napięciem zmiennym nie uzyskam większych przydźwięków sieciowych? Zawsze mogę wyprostować wy filtrować i ustabilizować natomiast część ludzi twierdzi że nie jest to wymagane jeśli skręci się przewody żarzenia.
    3. zastanawiam się nad budową 2 końcówek mocy dla 2 kolumn. Gram z ludzmi którzy mają Marshalla JCM 800 i Mesę dual rerytifer a do tego kolumny 4x12" Są to wzmacniacze raczej estradowe zatem i ja muszę dorównywać mocą. Choć autor projektu zapewnia niesamowite kopnięcie to czy jednak wystarczy mi mocy w starciu z tymi potworami?
    Poprzednio miałem Peavey bass tour 450 bardzo kiepsko dawał sobie radę...

    Wzmacniacz hybrydowy pod gitarę basową