Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Inteligentne powerpacki lead-acid

24 Sty 2013 06:09 1473 6
  • Poziom 2  
    No właśnie nie wiem, czy pomysł jest nowy...

    Chodzi o stworzenie powerpacka (a właściwie akumulatorni) z regenerowanych akumulatorów kwasowych różnego pochodzenia. Wymagałoby to inteligentnego ładowania i inteligentnego rozładowywania (oraz monitoringu i ew. regeneracji "w miejscu pracy"). Koszty zakupu i wymiany akumulatorów w normalnym reżimie są zabójcze dla zwykłego użytkownika - stąd potrzeba użycia regenerowanych.

    Przeznaczenie tej konstrukcji, to przydomowe instalacje energetyczne, zasilane z różnych źródeł. Projekt jest niekomercyjny (Creative Commons CC-BY).

    Szczegółowe informacje zebrane dotychczas
    - ładowarka regeneracyjna open source http://screwdecaf.cx/dapimp.html
    - metoda regeneracji "mokrej" - dla miłośników chemii.

    Naotomiast nie znalazłęm nigdzie całościowego projektu tego typu.
    Pytania:
    1. Czy ktoś zna takie rozwiązanie, z którego mógłbym skorzystać wprost lub po adaptacji.
    2. Czy ktoś zechce mi pomóc poprzez zaprojektowanie i wsparcie w prototypowaniu takiej instalacji.

    Jak będzie konkretny projekt, to być może nawet znajdziemy jakiegoś sponsora.

    Petros
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 43  
    Zdaje mi się że przeceniasz możliwości regeneracji akumulatorów.
    Próby regeneracji nie dają ani spektakularnych rezultatów, ani długotrwałych.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 2  
    1. Koszt nabycia recyklowanego akumulatora samochodowego i regeneracji suchej (przez ładowanie), z uwzględnieniem 1/4 szansy na nieudaną regenerację, jest na poziomie 1/5 ceny nowego. W takim razie dla efektywności break-even point jest na poziomie 1/5 pojemności nowego akumulatora. Czy masz dane ilościowe, wskazujące, że w 3/4 przypadków regeneracji pojemność po regenaracji jest niższa niż 35% pojemności nominalnej?

    2. Ja nie szukam spektakularnych rozwiązań. Szukam rozwiązań dla ludzi, którzy nie mają pieniędzy na kupno nowych akumulatorów, ani na wymianę całego banku równoległego, bo jeden akumulator "wypadł". To jest bardzo praktyczny problem, a warunki brzegowe rozwiązania są całkiem inne niż dla komfortowego środowiska przemysłowo-biurowego. Mówimy o środowisku wiejskim, ekoosad, skłotów i naprawdę niskobudżetowych projektów humanitarnych.

    3. Taka sama instalacja załadowana jednakowymi, fabrycznie nowymi akumulatorami, pozwoli na utrzymanie ich w sprawności znacznie dłużej, dzięki wczesnemu wykrywaniu spadku pojemności (na wczesnym etapie sucha regeneracja działa skuteczniej). To jest rozwiązanie dla wszelkich odległych instalacji off-the-grid - szczególnie bezobsługowych.

    Jak widać, zakres użyteczności jest spory - ponawiam więc prośbę o pomoc i konstruktywne uwagi.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    1. Koszt nabycia recyklowanego akumulatora samochodowego i regeneracji suchej (przez ładowanie), z uwzględnieniem 1/4 szansy na nieudaną regenerację, jest na poziomie 1/5 ceny nowego. W takim razie dla efektywności break-even point jest na poziomie 1/5 pojemności nowego akumulatora. Czy masz dane ilościowe, wskazujące, że w 3/4 przypadków regeneracji pojemność po regenaracji jest niższa niż 35% pojemności nominalnej?

    Widzę że poważnie zabrałeś się do tematu, ja piszę na podstawie swojego doświadczenia - mi się nie udawały próby "suchej" regeneracji, nie znalazłem też informacji potwierdzających skuteczność takiej metody, a tu zakładasz 75% szans na udaną regenerację, może jestem w błędzie, ale wydaje mi się że akumulator zamęczony przez kilka lat eksploatacji w trudnych warunkach w samochodzie nie da się naprawić przez kilka cykli impulsowego/przerywanego ładowania.
  • Poziom 2  
    jarek_lnx napisał:
    Widzę że poważnie zabrałeś się do tematu, ja piszę na podstawie swojego doświadczenia - mi się nie udawały próby "suchej" regeneracji, nie znalazłem też informacji potwierdzających skuteczność takiej metody, a tu zakładasz 75% szans na udaną regenerację, może jestem w błędzie, ale wydaje mi się że akumulator zamęczony przez kilka lat eksploatacji w trudnych warunkach w samochodzie nie da się naprawić przez kilka cykli impulsowego/przerywanego ładowania.


    Testowanie jest wszystkim. Z jedej strony, jeśli chodzi o akumulatory kwasowe mam wsparcie (zdalne) naszego konsultanta d/s elektrochemii (profesjonalista na poziomie uniweryteckim). On zaopiniował podlinkowany regenerator bardzo wysoko. Z drugiej - pierwszy krok we współpracy to jest złożenie takiego właśnie regenaratora i przetestowanie go najpierw na naszej puli akumulatorów (a mam z 8 - od dużych, z przemysłowych UPSów, do skuterowych) i zebranie konkretnych danych ilościowych. Jak będą te dane, to będziemy wiedzieć, na czym stoimy.

    To co, pomożesz? :-)
  • Poziom 43  
    Cytat:
    mam wsparcie (zdalne) naszego konsultanta d/s elektrochemii (profesjonalista na poziomie uniwersyteckim). On zaopiniował podlinkowany regenerator bardzo wysoko.
    Jeśli był by rzetelnym naukowcem, pozostał by przy rzeczach na których się zna. Schemat to niebezpieczny zasilacz beztransformatorowy, mikrokontroler robi tylko za woltomierz, brak jakiejkolwiek automatyki, zabezpieczeń, niczego, a autor się przyznał że nie umie użyć przekaźnika, bo mu się zespawały styki to wstawił zworę.

    Właściwości regeneracyjne zbliżone do zwykłego najprostszego prostownika z transformatorem, który jest bezpieczny. Chyba że chodzi o zupełnie padnięte akumulatory przez które prąd zaczyna płynąć przy kilkudziesięciu V, ale nie sądzę żeby dały się zregenerować.

    Cytat:
    Z drugiej - pierwszy krok we współpracy to jest złożenie takiego właśnie regenaratora i przetestowanie go najpierw na naszej puli akumulatorów (a mam z 8 - od dużych, z przemysłowych UPSów, do skuterowych) i zebranie konkretnych danych ilościowych.

    Spróbować możesz, ale uważaj bo na akumulatorze możesz mieć napięcie sieciowe względem ziemi.

    Raczej nie pomogę w budowie systemu, choć jestem ciekaw wyników prób.
  • Poziom 2  
    jarek_lnx napisał:
    Raczej nie pomogę w budowie systemu, choć jestem ciekaw wyników prób.


    No cóż, dziękuję za elokwentną krytykę. Jeśli rzecz się potoczy dalej, nie omieszkam zawiadomić o wynikach.