Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koder stereo - jak zbudować

Dj Gacek 16 Lut 2005 23:01 136988 473
  • #31
    czarutek
    Poziom 34  
    Programowo to nie sztuka, zróbmy resampling sprzętowo...
    I prawdopodobnie właśnie na tym się za jakiś czas skończy "Koder stereo!" :)
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #32
    montertb
    Poziom 22  
    Montertb, no toś pokazał Jak nam powiesz gdzie kupić te scalaki, czyli NJM2035 + znowu kwarc 38KHz i XR2208CP, to będe Ci bardzo wdzięczny.

    Staram się jak mogę :D
    Żyjemy w dobie globalizacji i zakupów poprzez internet. Wspomniane przez Ciebie układy sa do zdobycia w tydzień. Inna kwestia to koszt.
    Kwarc załatwi nam narodowy program zakupu prowadzony przez kolegę czartulka ;-)

    A widzieliscie coś takiego?
    http://www.heinecke.nl/
  • #33
    -other-
    Poziom 11  
    A tak wlasciwie to przeciez w Nowym Elektroniku, nadajnik ukf 4W ma koder stereo, a do tego jaka moc. Nie ma bardzo wielu elementow a plytke zyskujesz za darmo wysylajac zamowienie do NE. Pozdrawiam.
  • #34
    montertb
    Poziom 22  
    A tak wlasciwie to przeciez w Nowym Elektroniku, nadajnik ukf 4W ma koder stereo, a do tego jaka moc. Nie ma bardzo wielu elementow a plytke zyskujesz za darmo wysylajac zamowienie do NE. Pozdrawiam.

    Płytkę za darmo? chyba coś Ci się pomyliło.

    A w PE (albo NE - myli mi się :) ) byl kiedyś projekt niezłego kodera z modulatorem. Plik PDF ze skanem krąży po forum Elektrody.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #36
    Dj Gacek
    Poziom 15  
    heh program super! Montertb jak to bedzie działało to ekstra! Na jakich kartach wam to działała??
    Acha ktoś tam coś pisał o kicie NE! Zostawcie sobie takie wynalaski dla siebie! A jak masz zamiar na tym "nadawać" (buhehehehe) to lepiej zadzwoń odrazu do URiTP bedą mieli poprostu mniej pracy!!! JESZCZE RAZ POWIEM KIT TO KIT!!!!
  • #37
    montertb
    Poziom 22  
    Ten program jak dla mnie jest rewolucyjny !! i pokrzyzował mi wszystkie plany.... :(

    Opis jest na stronie http://www.heinecke.nl/, tam wyraźnie napisali, ze koder wspołpracuje tylko z kartami mogącymi przetwarzać z próbkowaniem 192kHz, ponieważ maksymalne, górne pasmo kodera to 53kHz, więc mieści się w granicy pasma przetowrnika C/A, A/C karty pracującej w standardzie 24bity/192kHz(192kHz/2= pasmo do 96kHz= czyli dla nietoperzy :) )

    Najtańsze karty z przetwornikami 24bity/192kHz to:
    Terratec Aureon Space
    Creative Audigy (chyba mają model 24/192)
    Audiotrak PRODIGY 7.1 lub 192
    Waveterminal 192X lub wersja L
    M-Audio Audiphile 192
    Chyba tez którez z kart EMU (oddział PRo firmy Creative)

    I co o tym myslicie? Odpadaja kwarce, filtry, prototypy, strojenie itp. itd. ?

    Dodano po 21 [minuty]:

    A tutaj jest wszystko :)
    http://forum.heinecke.nl/viewtopic.php?t=22
  • #40
    Dj Gacek
    Poziom 15  
    heh Poszukałem i karte z 192khz można dostać za 300zł! Kurcze jak tak dalej bedzie to nadajnik zamontuje w kompie! Ale ja tam sie tak bardzo nie ciesze bo napewno bedzie jakieś ale! Niech ktoś to przetestuje!
  • #42
    Andrzej L.
    Poziom 28  
    I po co tak kombinować? Robienie sinusa z przebiegu schodkowego to neizbyt dobry pomysł.
    Po co tak komplikować cały układ?
    Zresztą prawda jest taka, że dobrze wykonany koder nawet bez kwarca się obejdzie i w zależności od pory roku zima-lato pilot 19000 Hz nie odpłynie więcej niż 50 Hz pod warunkiem użycia stabilnego generatora i kondensatorów styrofleksowych.
    Żadne najbardziej rozbudowane kodery nie pomogą jeżeli brak jest przesuwnika fazy pilota aby móc idealnie zgrać fazy sinusoidy 19 kHz z przebiegiem prostokątnym 38 kHz sterującym klucze.
    Gdy fazy rozjechane można zapomnieć o małym poziomie przesłuchów.
  • #44
    majonezz
    Poziom 18  
    Andrzej L. napisał:
    I po co tak kombinować? Robienie sinusa z przebiegu schodkowego to neizbyt dobry pomysł.
    Po co tak komplikować cały układ?
    Zresztą prawda jest taka, że dobrze wykonany koder nawet bez kwarca się obejdzie i w zależności od pory roku zima-lato pilot 19000 Hz nie odpłynie więcej niż 50 Hz pod warunkiem użycia stabilnego generatora i kondensatorów styrofleksowych.
    Żadne najbardziej rozbudowane kodery nie pomogą jeżeli brak jest przesuwnika fazy pilota aby móc idealnie zgrać fazy sinusoidy 19 kHz z przebiegiem prostokątnym 38 kHz sterującym klucze.
    Gdy fazy rozjechane można zapomnieć o małym poziomie przesłuchów.

    50Hz to dużo. Mój koder nie ma prawa odpłynąć 5Hz, a norma mówi o 3Hz. Poza tym sporo radyjek ma juz w układnie dekodera stereo rezonator, który sprawia, że pętla nie synchronizuje się ze śmieciami. Dlatego tak ważna jest stabilnośc pilota.
    Według mnie większą zabawą jest filtrowanie prostokąta do sinusa, niż prosty filtr do schodków.
    Kodery ze "schodkami" to nie jest nowość, to już raczej podstawa.
  • #45
    Dj Gacek
    Poziom 15  
    Dobra nie ma schematów- trudno! Prosze tylko o linki do stron gdzie moge poczytac troszke teori o koderach! Pozdrawiam...
  • #47
    bobeer
    Poziom 28  
    wydaje mi sie ze jezeli na wejsciu kodera znajda sie przebiegi z przedzialu powyzej 15khz, to te smieci przeniosa sie na wyjscie skutecznie pogarszajac jakosc sygnalu mpx. Zreszta taki przebieg raczej nie bedzie sie nadawal do niczego. Sytuacje ratuje jedynie fakt, ze muzyka "normalna" zawiera dosc malo skladowych powyzej 18kHz, a te wydaja sie najbardziej "szkodliwe"
    filtr zaporowy dla pilota mozna zastosowac razem z dolnprzepustowym dla poprawienia jakosci sygnalu mpx
    te 19khz wydaje sie byc najbardziej newralgiczne gdyz zaklocajac sygnal pilota skutecznie destabilizuje stereo dekoder
  • #48
    majonezz
    Poziom 18  
    Ja stosuje te filtry-pułapki ze starych tunerów diory (takie czarne bryłki). Są to filtry LC i świetnie nadają sie do kodera. W diorach spełniały funkcję wycinacza resztek pilota 19kHz, były dawane oczywiście na obydwa kanały. Po odpowiednim rozjechaniu dają pożądany efekt. Najlepiej się to stroi na analizatorze m.cz. i generatorze szumów. Wszystko na jednej karcie muzycznej - np programem Soundforge.
  • #49
    czarutek
    Poziom 34  
    I co, drugi na podnośną 38kHz? Tylko to trudniej zestroić zwykłą kartą dźwiękową, bo chyba tyle nie przenosi... :(
  • #50
    czarutek
    Poziom 34  
    majonezz napisał:
    ... AVR'ach. Chcę zrobić resampling sygnału i generowanie pilota przbiegiem schodkowym. Całość będzie np. na AT90S8515 i kwarcu od RDS'u, żeby było łatwo. ...

    Zakosili wreszcie? ;)
    Bo ja bym chętnie przy tm podłubał.
  • #51
    psooya
    Poziom 38  
    Witam . A masz wpalnach RDS bo niepotrzeba aż tylu portów lepiej na 2051 jest tańszy a ja własnie przymierzam sie do przepisania softu z kartki na kompa tyle ze potrzeba mi dobrego kompilatora i programator wraz ze schematem i softem do niego. Jak masz coś dobrego to program moge po testach ci podesłąć bo musze jedynie czasy dobrać doświadczalnie a tak powaznie to minimun wystarcza ci jeden port 8 Bitowy do kodera ale ja robie na 2 portach z kazdebo wykożystuje po 6 Bitów. Pozdro
  • #52
    czarutek
    Poziom 34  
    Nie wiem jak Majonezz, ale ja kombinuję tak, żeby schodkować obie sinusoidy z rozdzielczością 8 bitów i zastosować MC1496.
    Na razie się przymierzam. Korci mnie, żeby zastosować 2 przetworniki DAC08 i 2 EPROMy, bo nie byłoby szumów z całej garści rezystorów, ale do taktowania znów potrzebny byłby kwarc o krotności 38kHz (na oko 38x256=9.728MHz). Gdyby to okroić do 7 bitów, wtedy wystarczyłby słynny 4.864MHz, ale też jest drogi (od Angoli 2GBP+poczta+17%VAT). Pozostaje więc zrobić 9.728MHz na kontrolerze, ale znowu - skoro kontroler, to jeden port ośmiobitowy, garść rezystorów i już mamy oba sinusy (od 0 do '1').
    Zdecyduję się chyba na 2 ośmiobitowe porty, 2 DAC08 i MC1496. Zasilanie symetryczne.
    Wszelkie sugestie mile widziane...

    P.S. Albo w ogóle jakoś tak:
  • #53
    psooya
    Poziom 38  
    Wiatm . ja powiem tyle ze poco sie męczyć w dobieranie aż po 8 razystorów bo tyle ich wystarczy na pot 8 bitowi jak mozna spokojnie zrobić to na 4 bitach i wystarcza 4 rezystory a i nic nie bedzie szumić jak dobrze sie pomyśli i zrobi tak żeby niebyło takiej możliwości zatrzaskiwania kluczy że żaden klucz na ułamki mikrosekund nie jest podłaczony do źródła ygnału m.cz . myam nadzieje ze niezamotałem zabardzo.
  • #54
    czarutek
    Poziom 34  
    Zgoda, ale dekodery nadal wolą sygnał modulowany sinusem 38kHz, bo taki nadal obowiązuje standard, a nie załączany znienacka, jak zrobią dwa klucze, jak byś ich nie sterował (chyba że co najmniej 4051 albo wręcz 4067).
    Przy DAC08 rezystorów po stronie m.cz. nie potrzeba zauważ w ogóle, a na 7 i 8 bitach to te sinusy będą już dużo za dobre... :)
    Czyżby wreszcie zalążki jakiejś współpracy...?
    Do 10MHz wydaje mi się już z dużym zapasem wystarczające, a do zrealizowania na tanich układach.
    Weź też pod uwagę, że obie sinusoidy byłyby nareszcie symetryczne względem 0 i idealnie ze sobą sfazowane.
  • #55
    Andrzej L.
    Poziom 28  
    czarutek napisał:
    Jest tani, działa naprawdę nieźle, ale wprost spod PC-ta będzie szumiał. I to niezależnie od mono/stereo. Po prostu potęguję szum karty

    Tak właśnie działają proste kodery bez porządnych filtrów dolnoprzepustowych 15 kHz na werjściu kodera. Potem preemfaza przy wyższych częstotliwościach (>16 kHz) ma tak potężne wzocnienie i stąd te szumy. Dzięki filtrom wszystko co powyżej jest ładnie ścinane i nic nie szumi.
    Zastosowanie kaskady 2x FDP-01 na kanał (filtry te stosowane w układzie dolby w diorowskiej szufladzie) lub 2x FDP-02 na kanał (stosowane wna wyjściu dekoderów w tunerach diory) daje wyśmienity efekt.
    FDP-01 ma większe tlumienie dla 19 kHz niż FDP-02
    Po zestrojeniu na max tłumienie 19 kHz sprawuje sie to wyśmienicie.
    Pojedynczy blok FDP-01 jest niewystarczający i przy puszczaniu jakiegoś Jarre Equinox wysiadalo stereo, bo tam są ostre wysokie :)
  • #56
    czarutek
    Poziom 34  
    To są filtry pasywne?

    P.S. Jak już skończysz, to postaw dużą kropkę... :P
  • #57
    Andrzej L.
    Poziom 28  
    czarutek napisał:
    Jest tani, działa naprawdę nieźle, ale wprost spod PC-ta będzie szumiał. I to niezależnie od mono/stereo. Po prostu potęguję szum karty

    Tak właśnie działają proste kodery bez porządnych filtrów dolnoprzepustowych 15 kHz na werjściu kodera. Potem preemfaza przy wyższych częstotliwościach (>16 kHz) ma tak potężne wzocnienie i stąd te szumy. Dzięki filtrom wszystko co powyżej jest ładnie ścinane i nic nie szumi.
    Zastosowanie kaskady 2x FDP-01 na kanał (filtry te stosowane w układzie dolby w diorowskiej szufladzie) lub 2x FDP-02 na kanał (stosowane wna wyjściu dekoderów w tunerach diory) daje wyśmienity efekt.
    FDP-01 ma większe tlumienie dla 19 kHz niż FDP-02
    Po zestrojeniu na max tłumienie 19 kHz sprawuje sie to wyśmienicie.
    Pojedynczy blok FDP-01 jest niewystarczający i przy puszczaniu jakiegoś Jarre Equinox wysiadalo stereo, bo tam są ostre wysokie :)

    Dodano po 13 [minuty]:

    majonezz napisał:
    50Hz to dużo.

    To jest najgorszy z przypadków.
    W danej porze roku nie odpłynie więcej niż te kilka Hz (zakładając użycie w układzie generatora RC 76 kHz kondensatora styrofleksowego i jak najmniejszą regulację na podkówce, max +/- 100 Hz)
    Podając 50 Hz miałem na myśli duże wahania temperatur i wilgotności a te jak wiadomo w mieszakniu się trochę zmieniają w zależności od pory roku.

    majonezz napisał:
    Poza tym sporo radyjek ma juz w układnie dekodera stereo rezonator, który sprawia, że pętla nie synchronizuje się ze śmieciami.

    Rezonator jest nie po to.
    Rezonator ceramiczny stosuje się po to aby wyeliminować czasochłonny proces strojenie dekodera w procesie produkcji.

    majonezz napisał:
    Według mnie większą zabawą jest filtrowanie prostokąta do sinusa, niż prosty filtr do schodków.

    Eeee tam.
    Podajesz prostokąt na dwa równoległe obwody rezonasowe LC sprzężone pojemnościowo i na wyjściu masz piękny sinus 19 kHz.

    majonezz napisał:
    Kodery ze "schodkami" to nie jest nowość, to już raczej podstawa.

    Dla mnie niepotrzebne skomplikowanie.
    Twierdzisz, że schodkowo generowany przebieg stosują w koderach w profesjonalnych nadajnikach???
    Dla mnie wątpliwa sprawa.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Dj Gacek napisał:
    Dobra nie ma schematów- trudno! Prosze tylko o linki do stron gdzie moge poczytac troszke teori o koderach! Pozdrawiam...

    Tomasz Bogdan "Urządzenia radiowe" podręcznik dla technikum wydanie z czarną okładką a na niej cyfrowa skala częstotliwości.
    Jest tam nawet schemat kodera na kluczach.
    Sam koder działa tak sobie ale ma kilka fajnych rzeczy, które warto wykorzystać w swojej konstrukcji kodera.
    Nie mylić tej książki z jej porzednim wydaniem dla szkół zasadniczych z kolorową okładką z walkmanem-radiem, bo w tej nie ma tego schematu.
    Zasada tworzenia zespolonego sygnału stereofonicznego MPX jest też ładnie opisana w książce Tadeusz Masewicz Radiotechnika dla praktyków (czy jakoś tak) to jedno z ostatnich wydań (bodajże coś koło 88 roku) - taka gruba kniga :) wczesniejsze wydania nie mają tych informacji.
  • #58
    czarutek
    Poziom 34  
    Andrzej L. napisał:
    Twierdzisz, że schodkowo generowany przebieg stosują w koderach w profesjonalnych nadajnikach???
    Dla mnie wątpliwa sprawa.

    Pewnie z trójkąta.
    P.S. A jeszcze lepiej z piły 'pod włos'... ;)
  • #59
    Andrzej L.
    Poziom 28  
    czarutek napisał:
    Zgoda, ale dekodery nadal wolą sygnał modulowany sinusem 38kHz, bo taki nadal obowiązuje standard, a nie załączany znienacka, jak zrobią dwa klucze, jak byś ich nie sterował (chyba że co najmniej 4051 albo wręcz 4067).

    Coś mieszasz obywatelu :)
    Chyba nigdy nie oglądałeś jak wygląda sygnał m.cz. w odbiorniku do demodulatorze (przed dekoderem stereo).
    Na pewno nie będziesz widział czy sygnał MPX został utworzony na koderze matrycowym z wytłumioną podnośną 38 kHz czy na koderze z przełączaniem czasowym na kluczach A/C - oba sygnały w efekcie są identyczne i oba modulatory dają taki sam efekt.
    Przy czym modulator kluczowany jest nowszym rowiązaniem, prostszym w uruchomieniu i bardziej odpornym na duże sygnały.
    Zobacz sobie jak wyglądał koder ZARAT-u stosowany w dawnych nadajnikach UKF, modulator zrównoważony 38 kHz był zamknięty w termostacie aby zmiany jego temperatury nie powodowały rozjechania się faz 19 i 38 kHz.
  • #60
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto