Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koder stereo - jak zbudować

Dj Gacek 22 Gru 2009 04:21 126899 448
  • #421 22 Gru 2009 04:21
    mpx-fm
    Poziom 19  

    Niejako przy okazji - przydatny programik do miedzy innymi analizy i strojenia filtrów w koderze stereo itp. (szczególnie osobom bez oscyloskopu)
    na zwykłej karcie dźwiękowej 48KHz też się potrafi przydać , ale zalecana 192KHz

  • Filament
  • #422 22 Gru 2009 10:08
    mkpl
    Poziom 37  

    Skoro mamy już tyle schematów to proponuje zaprojektować wspólnie taki prosty tani skuteczny ALL in One ;)
    Proponuje generator na kwarcu 38kHz potem dzielnik przez 2 dla 19kHz oraz powielanie PLL (widziałem gdzieś ten prosty układ na elektrodzie) do 57kHz dla RDS. Filtry FDP z poprzedniego schematu kolegi mpx-fm dalej coś na kluczach (prościej taniej choć wydaje mi się, że analogowo lepiej)
    Można się też pokusić o zabudowanie tego limitera/kompresora z pira.cz. Składałem go i chodzi naprawde przyzwoicie.

  • Filament
  • #423 22 Gru 2009 12:39
    mpx-fm
    Poziom 19  

    ja proponuje coś zdeczka odmiennego



    ATxmega128A1 popędzana zew. generatorem 29,184MHz (lub kwarc 3,648MHz z powieleniem x8 przez wewnętrzny mnożnik zegara ATxmega)
    wewnętrzne dwa przetworniki D/A ATxmega128A1 wytwarzały by SINUSA
    ,a dodatkowo do generowania sinusa 57KHz jeden z portów 8 bitowych + drabinka R/2R ,lub zamiast drabinki - DAC0800, DAC0802 (= koszt 5zł)


    opcjonalna odwrotność
    19 i 57KHz z ATxmega128A1,a 38KHz na wyjsciu różnicowym przetwornika
    DAC0800 lub DAC0802
    sinusy z pełnych 8 bitów, wszystkie trzy wzajemnie zsynchronizowane!

    reszta to typowy analogowy mieszacz podwójnie zrównoważony - jeden jako modulator w koderze stereo
    drugi w (zintegrowanym) koderze RDS


    po uporaniu się z wyprodukowaniem kodu który umożliwiał by generowanie tychże 3 sinusów , które opisałem powyżej
    kontynuować prace nad implementacja sterownika syntezy i wyświetlacza HD44780 do nadajnika ( wszystko w jednym procku)

    miejsca w pamięci flash w procesorze wystarczy (tylko jedna tablica do 3 sinusów) , portów aż nadmiar
    Przy uruchomieniu sterownik ładował by dane do rejestrów syntezera PLL nadajnika + wysłanie danych do LCD z ustawioną częstotliwością

    następnie przeskakiwał by do swojego podstawowego zadania - t.j. generowania sinusów ( aby nie tracić czasu na mało istotne bzdety)
    no chyba , że zostało by mu jeszcze nadto mocy obliczeniowej , by zająć się generowaniem sygnału RDS (a nie tylko samego zsynchronizowanego z pilotem sinusa 57KHz)

    takie coś mi się aktualnie marzy i jest to na tym procesorze wykonalne!


    jeśli kogoś przeraża lutowanie aż 100 pinów serii A1
    ,to teoretycznie najtańsza i jednocześnie możliwie najprostsza z opcji będzie taka
    z użyciem ATXMega64A3 (wyposażona jest w przeciwieństwie do większych braci , w jeden dwuwejsciowy 12 bitowy D/A )
    tak wygląda wytworzony przez wewnętrzny D/A ATXmegi SINUS
    (nieprzepuszczany jeszcze przez żaden filtr) Koder stereo - jak zbudować
    w tym przypadku - w połączeniu z istniejącym już kodem ,do którego odnośniki zapodaje poniżej.
    Xmega Sine Wave / Waveform Generator
    pcb do Xmega 128A3 i przykładowy kod Sine Wave Generatora na samym dole strony



    , w tej (jednej z wielu możliwych) wersji - SINUS 38KHz wytwarzany byłby w wewnętrznym D/A -być może jako 12 bitowy ,lub mniej- jeśli nie pozwoli na pełne 12 bit wydajność ATxmegi
    a na dwóch dodatkowych portach 8 bitowych było by do wyboru , albo montaż rownoległego przetwornika DAC8002 , DAC800, albo drabinka rezystorów R/2R - porostu co kto woli

    ATXMega64A3= około15zł z Vat
    ATXMEGA128A3-AU poniżej 22zł z Vat
    ATxmega128A1 poniżej 24zł z Vat
    (ceny odnoszą się zakupu pojedynczych sztuk)



    Koder stereo - jak zbudować[i]

  • #424 24 Gru 2009 09:43
    mpx-fm
    Poziom 19  

    Dziś dla podtrzymania tematu dodam schemat Limitera z nadajnika TX150
    opiera się o kilka wzmacniaczy operacyjnych i nienowy już LM13600 ( bliźniaczy LM13700 też sie raczej nada)

    UWAGA- zainteresowanych chęcią jego montażu uprzedzam o trzech omyłkach (lub co bardziej prawdopodobne-drobnej dywersji ze strony producenta,skierowanej przeciwko powielającym ich konstrukcje) w oryginalnym fragmencie dokumentacji odnoszącym się do limitera
    tzn. dwóch w spisie elementów :cry:
    R53- ma być 24k
    C47 -ma być 4n7
    C48- ma być 6n8
    I NA ORYGINALNYM SCHEMACIE - dwukrotnie powielony IC9B ,wraz z również powielonymi nr wyprowadzeń

    IC5 - poprawiłem zamienione nr. wyprowadzeń
    na poniższym obrazie i w załączniku schemat już po poprawkach z 27.12.2009r.
    Koder stereo - jak zbudować


    LED1 , LED2 - diody świecące zielone (wewnątrz przeciwsobne) , na 2,2V,przydało by się dobierane w parę
    Koder stereo - jak zbudować
    TL071 nie zapomnieć o ich zasilaniu (pin4-15V/pin7+15V)
    reszta jest raczej OK
    ( zamiast LM13600 można , a nawet należy zastosować bez jakichkolwiek zmian LM13700 - co zalecam jeśli ktoś ma wybór )



    na koniec moja sugestia dla projektującego pcb do tego Limitera
    jako IC3A,IC3B,IC9A,IC9B - jedna sztuka TL074
    jako IC2A,IC2B,IC8A,IC8B - druga sztuka TL074
    jako IC6A,IC6B,IC7A,IC7B - trzecia sztuka TL074
    IC1 i IC4 = normalnie 2 sztuki TL071 , z możliwością jego pominięcia (i przepiciem preemfazy na lub za IC2A i IC3A
    przynajmniej ja bym tak to wykonał, bo w amatorskich warunkach rzadko korzystamy z różnicowego źródła audio.

    A co do wejść różnicowych - zapytam korzystając z okazji : czy zna ktoś jakiś namiar na transformatorki separujące - takie zbliżone do montowanych w Routerach i kartach sieciowych LAN
    ale by były w przystępnej cenie i skonstruowane specjalnie na częstotliwości AUDIO

  • #425 24 Gru 2009 17:25
    crash132
    Poziom 9  

    stereo koder z nadajnika TX150
    schemat http://servv89pn0aj.sn.sourcedns.com/~gbpprorg/lpfm/tx150_300-36.pdf
    Wykaz podzespołów http://servv89pn0aj.sn.sourcedns.com/~gbpprorg/lpfm/tx150_300-38-41.txt
    Dane limitera z postu wyżej
    Audio input levels -10dB - +18dB for limiting
    Audio input connectors XLR balanced (RF shielded)
    Input cmrr > 60dB
    Tone <.1% at limiting 1 KHz (clarity mode)
    Program material Program dependent
    Frequency response 20 Hz to 20 kHz +/- 0.5dB (pre-emphasis off)
    Limiter control range Limiter control range >24dB (pre-emphasis off)
    Input impedance 10 kOhm
    Process modes Clarity and loud
    Clipping On or off

  • #426 25 Gru 2009 23:43
    mpx-fm
    Poziom 19  

    mkpl napisał:

    Można się też pokusić o zabudowanie tego limitera/kompresora z pira.cz. Składałem go i chodzi naprawde przyzwoicie.

    Koder stereo - jak zbudować
    rezystor R9 = 1,5 MOhma w sprzężeniu zwrotnym U1A, a to oznacza ogromne wzmocnienie i
    wygląda mi to na oko na szumofon
    zapewne stad ta namiastka filtru FDP na U1B

    tu tez by wygodniej było zastosować takie diody jak zastosowano w Limiterze TX150

  • #427 26 Gru 2009 00:10
    mkpl
    Poziom 37  

    Racja Ja zastosowałem TL072 i szczerze mówiąc szumy generowane przez limiter i tak są znacznie mniejsze od szumów karty dźwiękowej i zasilacza.
    Jeśli uważasz że R9 jest za duży można go zmniejszyć jednocześnie zmniejszając R6 aby zachować wzmocnienie

    Dodano po 4 [minuty]:

    Można też zmniejszyć wzmocnienie i na wejście dać wzmacniacz tak aby wyrównać wzmocnienie w układzie

  • #428 26 Gru 2009 01:06
    mpx-fm
    Poziom 19  

    może by też coś pomogło zmniejszenie oporności R9 =pomniejszeniu wzmocnienia , połączone z jednoczesną zamiana tych dwóch diod Limitera z pira.cz na Kingbrigh Super Bright Red (1.85V) L-57SRSRD (albo jej podobne).
    I podstawowa rzecz - dodał bym do tego na wejściu zasilania stabilizator np. LM317 i ustawił mu dokładanie 2 razy wyższe napięcie wyjściowe ,niż to wypływające z U2 - 78L05

    w sumie to oba limitery - ten z pira.cz , jak i tymbardziej ten z nadajnika TX150 działają podobnie do możliwego do zbudowania w oparciu o NE572 (SA572)
    NE572
    NE572 -AVT2282
    NE572 Audio Limiter
    ale że niema rzeczy doskonałych dopowiem że separacja pomiędzy kanałami niestety tylko 60dB , no chyba że użyjemy po 1 szt na kanał ( z tym ze nie proponuje marnowania połowy układu , lecz rozdzielenie pasma audio na dwie części - tzn.basy osobno- na jednej połówce , średnie i wysokie tony na drugiej polowce NE572 )
    no i w ogóle układ stosunkowo trudny do zdobycia
    Koder stereo - jak zbudować

  • #430 26 Gru 2009 13:49
    mkpl
    Poziom 37  

    Schemat ok ;) dokładnie to co mówił kolega mpx-fm. Układ z tego co widze jest pojedynczy (jeden scalak na jeden kanał) więc problem z separacją kanałów jest rozwiązany

  • #431 26 Gru 2009 18:21
    crash132
    Poziom 9  

    mkpl napisał:
    Schemat ok ;) dokładnie to co mówił kolega mpx-fm. Układ z tego co widze jest pojedynczy (jeden scalak na jeden kanał) więc problem z separacją kanałów jest rozwiązany

    Na schemacie jest jeden scalak na jeden kanał ale już na pcb dla dwóch kanałów widnieje tak samo jeden scalak.
    Można ten układ wykonać pojedynczo kanał lewy osobno i prawy,wtedy będzie po jednym scalaku na kanał :)

  • #432 27 Gru 2009 06:01
    mpx-fm
    Poziom 19  

    ten Limiter z pira.cz jednokanałowy od dwukanałowego się niczym innym nie rożni , niż niezamontowaniem w jednym z kanałów R7 ,C5 , C13 i R21 (potencjometr Relase Time)
    i spięciem kolektorów tranzystora pnp Q1 - aby nie było efektu tzw pływającej bazy w sygnale Stereo
    poprostu przesterowanie w jednym z kanałów obniża poziom audio na obu wyjsciach audio Limitera

  • #435 02 Mar 2010 22:32
    otwi
    Poziom 9  

    Zabieram się za projektowanie kodera i mam kilka pytań do osób które mają większe doświadczenie w tej materii.Mianowicie koncepcja będzie się opierała na over samplingu x12 z użyciem kluczy 74HC4053 bo podobno te są najlepsze, choć po przeanalizowaniu ich dokumentacji trochę się zmieszałem, bo podawany tam parametr przenikania napięcia sterującego do kanału klucza wynosi ok 260mV dla zasilania +/- 4,5V, natomiast w każdym z układów serii 40xx parametr ten przy zasilaniu 15V podają ok 50-60mV, i to u wszystkich producentów.Dlatego chciałbym poznać opinię osób które takie kodery robiły i które zwracały uwagę na ten problem.Wiadomo że najlepiej będzie trzeba doprowadzić sygnał do kluczy z możliwie największą amplitudą. Kolejna sprawa to kwestia prowadzenia mas i ekranowania.Zastanawiałem się nad tym problemem dość długo, gdyż zamierzam wsadzić procesor Atmega8, a wiadomo że jest to doskonałe źródło wszelakiego rodzaju szpilek i szumów w układzie na szynach zasilających, dlatego w planie są osobne stabilizatory do części analogowej i cyfrowej.Dodatkowo procesor będzie zasilany w nietypowy sposób- szyna zasilająca procesora będzie na +9V a masa na +4,5V przez diodę Zenera do masy ze względu na sposób sterowania 74HC4053.Myślałem nad dławikami 100uH tuż przy procesorze od strony plusa jak i minusa.Ostatnią dręczącą mnie sprawą jest kwestia ekranowania i mas.Oczywiście osobno masa cyfrowa, ale czy ekran najlepiej polutować dookoła płytki razem z masa analogową, czy masa tylko na płytce, a ekran połączony tylko w jednym miejscu tuż przy miejscu doprowadzenia zasilania.Wiadomo że na ekran kodera będzie działało pole w.cz. wewnątrz obudowy i najlepiej żeby jak najmniejszy wpływ miało na układ.Całość chcę zrobić dość małą i zgrabną w SMD (ok 90x50mm), zasilaną z pojedynczego napięcia 12V.

  • #436 14 Maj 2010 17:48
    Pawel_max
    Poziom 10  

    Może odświeżę temat. Zabrałem się do budowy kodera z poprzedniej strony (DAVID III),robię tylko blok wejściowy,filtry i koder,mógł bym mnie ktoś oświecić jak zasilane są cmos-y w części cyfrowej kodera? Można zauważyć że część wejść układów połączona jest z napięciem -9v więc co podać na Vdd i Vss cmos-a? Wiadomo że maksymalne dopuszczalne napięcie dla tego typu układów to 15V a zasilanie jest symetryczne +9v i -9v.Podejrzewam że Vss to -9v a Vdd to masa.

    Koder stereo - jak zbudować

  • #437 14 Maj 2010 18:56
    czarutek
    Poziom 34  

    Na moje oko są zasilane symetrycznie +/-9V.

  • #438 15 Maj 2010 18:43
    mkpl
    Poziom 37  

    Kolega Czarutek ma na 100% racje w kilku miejscach doszukałem sie zasilania symetrycznego +/-9V i takim na pewno zasilany jest układ

  • #440 24 Lis 2010 13:42
    mkpl
    Poziom 37  

    Koder ciekawy nie powiem :) jak i z tymi Jfetami ciekawy pomysł ale raczej nie do zrobienia amatorsko.

    Ostatnio miałem okazję się przekonać że przeciętny słuchacz nie jest w stanie odróżnić dobrej aplikacji BA1404 z koderem kolegi czarutka (bdb koder)

    O ile na oscyloskopie widać te różnice itp to po przejściu przez modulator stopnie mocy głowice p.cz odbiornika dyskryminator to już sam kwadratowy pilot 19khz wygląda prawie jak sinus co dopiero mówić o reszcie. Baza stereo z BA nie powala a i tak jest większa niż jest w stanie wyrobić niejeden dekoder stereo to samo z wysokimi tonami. Tunery średnio mają max 15khz (te lepsze).

    Jedyne w czym jest różnica to w szumie. Szum sporo zależy od wykonania płytki zasilania i elementów a przy nadawaniu i tak znika. Przeciętny słuchacz to odbierze jako słabą jakość jego odbiornika.

  • #442 25 Lis 2010 23:41
    mkpl
    Poziom 37  

    Stawiał bym na 2SK170 (takie lepsze do zastosowań audio)

  • #443 07 Gru 2010 04:19
    mpx-fm
    Poziom 19  

    zaktualizowałem fotki stereo kodera-modulatora NU002CM

    jak widać tranzystory v301....v304 i v311....v314 w obudowach do montażu powierzchniowego

  • #444 07 Gru 2010 09:52
    mkpl
    Poziom 37  

    Te fety to BSR56

    Usunąłem zdania łamiące p.10.2 i p15 regulaminu.
    Przypominam, że Forum to nie jest czat ani blog.
    /prezeswal/.

  • #445 07 Gru 2010 14:44
    Ptolek
    Poziom 36  

    mkpl napisał:
    Baza stereo z BA nie powala a i tak jest większa niż jest w stanie wyrobić niejeden dekoder stereo to samo z wysokimi tonami.

    Nie miałem do czynienia z koderem na BA, ale miałem do czynienia z kilkoma dekoderami stereo i koderem na MC1496. Pasmo faktycznie, można powiedzieć, że nigdy nie przekracza 15kHz, ale separacja kanałów w średniej klasy tunerze to 40dB, w bardzo dobrych dochodzi do 55dB. Z kodera na MC1496 udało mi się wycisnąć 45dB separacji (1kHz, 40dB dla 10kHz). Czyli po odpięciu jednego kanału przed koderem, w odbiorniku praktycznie znika. Ale są dużo lepsze kodery, i dekodery, po przystawieniu ucha do głośnika dopiero jest szansa usłyszeć, że coś przechodzi (oczywiście wszystko pod warunkiem, że mamy silny sygnał radiowy, w miarę szerokie filtry w torze p.cz. odbiornika i liniowy, dobrze zestrojony demodulator).
    Inna sprawa, że dla dobrego odbioru stereofonicznego moim zdaniem wystarczy 20-30dB, więcej i tak nikt nie usłyszy.
    Co do szumów, myślę, że chodzi o składowe powyżej 53kHz, które nie powinny się znaleźć w sygnale wyjściowym kodera stereo, niepotrzebnie zwiększają moc dostarczoną do modulatora, i powodują pogorszenie stosunku S/N.

  • #446 07 Gru 2010 15:01
    mpx-fm
    Poziom 19  

    mkpl napisał:
    Te fety to BSR56


    gratuluje doskonałego wzroku i spostrzegawczości
    taki rozmazany ten schemat Link


    koder po zmianie części cyfrowej na procesorową dość prosty , więc twoja podpowiedź się na pewno przyda na długie zimowe wieczory

    gdyby miał ktoś kłopot ze zdobyciem HI201HS, to łatwo dostępny jest ADG201HS
    pasuje prawdopodobnie i DG271

    albo wypróbować (po zmianie pinów, i odwróceniu fazy wejść sterujących) np. 74H4066 (co do 74HCT4066 pewności nie-mam) biorąc poprawkę na to, że 1 logiczna załącza klucz w 4066
    , a w HI201HS i ADG201HS odmiennie -1 wyłącza

    łatwiejszy do zdobycia niż HI201HS jest MAX312 , lub ewentualnie MAX4551
    się być może też nada

    ----------------------------------------------------------------------
    limiter silonex Link-pdf

    ---------------------------------------------------------------------
    poniżej jeszcze jeden ELENOS ELC40 40W EXCITER (stereo)»

  • #447 08 Gru 2010 23:52
    mkpl
    Poziom 37  

    mpx-fm masz już jakiś pomysł na tą część cyfrową? Szczerze mówiąc limiter i preemfaza to nic specjalnego a filtr 19 kHz to podwójne T czyli zwykła pułapka na 19 kHz. Dosyć proste rozwiązanie jak na wysokiej jakości koder może tu tkwi szkopuł ? idziemy w kierunku Audio-Voodo a nawet fabryczne konstrukcje nie mają takich wymagań :D

    Jeśli chodzi o klucze analogowe ich jedynym zadaniem jest zwieranie na masę bramek Fetów (robią za elektroniczne przekaźniki). Tak że można śmiało ładować 4066 po odwróceniu logiki. Natomiast tranzystory zastosował bym jak w oryginale bo to one są właściwymi kluczami i ich jakość ma wpływ na całość ale może być problem ze zdobyciem

    Któryś z kolegów pytał ostatnio jak przestroić fabryczny transmiter (nadajnik radiowy TVK) z starego pasma na nowe. Tam tez do dosyć prosto na cyfrówce było rozwiązane tylko schematu brak (filtry pasmowe na cewkach) .

  • #448 17 Gru 2010 16:25
    kriss51
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja zrobiłem parę koderów z praktycznej elektroniki na kluczach 4066. Sygnały kwadratowe w przeciwfazie 38KHz z liczników chyba 73192 lub 3 z tym że sygnał pilota puszczałem przez podwójny pifiltr dodatkowo mogłem sobie regulować fazę i sinus jest ładny. Zadnych przesłuchów. Teraz szukam czegoś na procku zamiast 74192 tak aby dawał mi 38KHz w przeciwfazach i 19KHz oczywiście kwadraty. Zapomniałem dodać ża za kluczami daję też filtry typu pi. Na oscyloskopie sygnał idealny. Acha jeszcze jedno. W tym koderze jest układ premfazy na elementach 430pF oraz oporniku 120kohm bezwzględnie trzeba usunąć kondensator 430pF pozbawiając w tym miejscu układu premfazy. Premfazę stosuję na samym wejściu całego kodera na wzmacniaczach operacyjnych. Te zmiany robią z tego prawie idealną maszynę. Pozdrawiam

  • #449 31 Gru 2010 20:50
    mpx-fm
    Poziom 19  

    Stereo Koder - modulator Kathrein TND17
    Koder stereo - jak zbudować
    Koder stereo - jak zbudować
    Koder stereo - jak zbudować
    zamieszczam kolejny schemat , prosząc jednakże o pomoc w identyfikacji zaznaczonego w żółtym okienku scalaka
    uprzedzam ze jakość kopi schematu (delikatnie rzecz ujmując) pozostawia wiele do życzenia
    całość w poniższym załączniku pdf
    układ scalony którego oznaczenia nie mogę się dopatrzeć na str.5 pdf