Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D

massud 25 Sty 2013 16:20 15342 42
  • #1 25 Sty 2013 16:20
    massud
    Poziom 8  

    Witam.
    Wkrętarka B&D 12V , aku A9252 SL1 3YD.
    W uszkodzonej ładowarce wymieniłem dzisiaj zasilacz z oryginalnego 14,5V 220mA, na zasugerowany w sklepie elektronicznym egzemplarz 15V 1,5A.
    Oczywiście mimo moich wątpliwości zapewniono mnie ,że nic złego się nie wydarzy
    Radość z podładowanego aku nie trwała długo - swąd topionego plastiku poinformował,że juz niczego nie podładuję.
    Rozebrałem stację do której wkłada sie aku do doładowania i widok poniżej.

    Wygląda na upalony rezystor.
    uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D

    Proszę o podpowiedź ,jaki zastosować ,aby bezproblemowo współżył z zasilaczem 15V 1,5A.
    Czy pozostałym elementom również grozi taki koniec ?
    Jestem laikiem w dziedzinie elektroniki ,więc proszę o wyrozumiałość.

    massud

    0 29
  • Semicon
  • #2 25 Sty 2013 16:39
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 25 Sty 2013 16:40
    Rokita1993
    Poziom 19  

    Masz rację. Rezystor jest spalony, a jest to spowodowane zbyt dużym prądem ładowania. Na rezystorze odkłada się za duża moc, co powoduje jego spalenie.

    0
  • Semicon
  • #4 25 Sty 2013 16:44
    massud
    Poziom 8  

    Pewności nie mam.
    Zakładałem ,że na przewodzie z białym paskiem z zasilacza jest + i tak też podłączyłem bieguny z nowego zasilacza.
    Rzeczywiście 0,5 V nie powinno stanowić róźnicy,ale czy 1,5A zamiast 220mA nie jest czasem przyczyną ?
    Jaki w takim razie zastosować rezystor ?
    Aku ma pojemnośc 1,2 Ah

    0
  • #5 25 Sty 2013 18:17
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 25 Sty 2013 19:12
    massud
    Poziom 8  

    Jak napisałem w pierwszym poście, jestem laikiem w kwestii elektroniki.Nie czuję się na siłach ,by samodzielnie to obliczyć.Stąd moja prośba na forum o podanie wartości dla w/w rezystora.

    0
  • #7 28 Sty 2013 16:15
    massud
    Poziom 8  

    Panowie,podejmie się ktoś z forumowiczów wyliczenia jaki powinienem zastosowac rezystor?

    0
  • #8 28 Sty 2013 17:15
    Moran
    Poziom 18  

    33- 47Ohm /2W. Ale sprawdź może ten swój akumulator, bo może jest już uszkodzony i powoduje zwiększony pobór prądu z twojego nowego zasilacza, którego parametry to umożliwiają (1.5A, a stary 0.22A)

    1
  • #9 28 Sty 2013 19:50
    massud
    Poziom 8  

    Moran ,dziękuję bardzo za odpowiedź.
    Czy mogłbyś również napisać ,w jaki sposób to wyliczyłeś?
    Bo dowiedzieć się to dużo ,ale nauczyć i zrozumieć to dużo więcej :)

    pozdrawiam,
    massud

    0
  • #10 29 Sty 2013 10:21
    Moran
    Poziom 18  

    1.Masz akumulator o pojemności 2000mAh - ładujemy prądem 1/10 pojemności, zatem prąd ładowania ok. 0.2A (200mA)- taką też miałeś pierwotną ładowarkę.
    2.Akumulator NiCd naładowany to ok.1.2V na ogniwo, rozładowany ok.0.8V (pewnie jest 10 ogniw w baterii)
    3. Masz teraz ładowarkę 15V, zakładając, że jest całkowicie rozładowany akumulator to napięcie na nim wynosi 8V
    4.15V(ładowarka)- 8V(akumulator)= 7V
    5.Żeby uzyskać prąd ładowania 200mA, z prawa Ohma R=U/I =7V/200mA= 35 ohm
    6.Najbliższe w szeregu rezystancje to 33ohm, lub 47ohm (upraszczając...)
    7.Moc wydzielana na tym rezystorze P=U*I=7V*200mA= 1.4W, dajemy trochę więcej czyli rezystor np.2W...
    8.Sprawdź przedtem ten akumulator, bo jeśłi jest uszkodzony (ma np.zwarcie) to w obwodzie popłynie znacznie większy prąd, ograniczony wydajnością zasilacza. A skoro masz zasilacz 1.5A, to możesz spalić jeszcze kilka oporników;-)

    0
  • #11 29 Sty 2013 10:39
    bajer1
    Poziom 24  

    Witam a zasilacz oryginalny czasem nie podawał napięcia zmiennego bo na zdjęciu widać diody a kolega kupił na pewno z wyjściem stałego prądu.Chyba że diody były po to aby zabezpieczyć przed zmiana + -.
    Pozdrawiam

    0
  • #12 29 Sty 2013 10:43
    Moran
    Poziom 18  

    No mam taką nadzieję...Zasilacz to tylko transformator, w "ładowarce" jest mostek Graetza i ten nieszczęsny opornik...

    0
  • #13 29 Sty 2013 15:49
    massud
    Poziom 8  

    ok ,dzięki za wytłumaczenie.

    1.Masz akumulator o pojemności 2000mAh - ładujemy prądem 1/10 pojemności, zatem prąd ładowania ok. 0.2A (200mA)- taką też miałeś pierwotną ładowarkę.

    mam jedną wątpliwość. wg specyfikacji aku mam 1,2Ah ,nie 2000mAh.
    czy to zmienia coś w wyliczeniach ?

    0
  • #14 29 Sty 2013 16:06
    Moran
    Poziom 18  

    No trochę zmienia. Jeżeli istotnie masz aku 1.2Ah, to prąd ładowania będzie ok.120mA, zatem opornik 58ohm (z szeregu 56ohm), moc 1W ....

    0
  • #15 30 Sty 2013 10:52
    massud
    Poziom 8  

    bajer1 napisał:
    zasilacz oryginalny czasem nie podawał napięcia zmiennego bo na zdjęciu widać diody a kolega kupił na pewno z wyjściem stałego prądu.Chyba że diody były po to aby zabezpieczyć przed zmiana + -.


    nie mam teraz możliwości dokładnego sprawdzenia starego zasilacza ,ale na 99% ma na wyjściu napięcie stałe.

    0
  • #16 30 Sty 2013 11:19
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 30 Sty 2013 11:27
    massud
    Poziom 8  

    Moran napisał:
    Sprawdź przedtem ten akumulator, bo jeśłi jest uszkodzony (ma np.zwarcie) to w obwodzie popłynie znacznie większy prąd, ograniczony wydajnością zasilacza. A skoro masz zasilacz 1.5A, to możesz spalić jeszcze kilka oporników


    ok.
    napisz proszę jak sprawdzić czy nie ma zwarcia w aku ?
    do dyspozycji mam "markowy" multimetr marketowy.

    pozdrawiam,
    massud

    0
  • #18 30 Sty 2013 12:56
    Moran
    Poziom 18  

    Rozebrać baterię i zmierzyć napięcie na każdym z ogniw - jak jest na którymś 0V lub dużo poniżej 1.2V to ogniwo jest uszkodzone i może powodować zwarcie.

    0
  • #19 30 Sty 2013 22:05
    adamkol45
    Poziom 17  

    Co do zasilacza - tak jak napisał Kolega Moran w poście #12, w obudowie włączanej do gniazdka jest tylko transformator, prostownik (i opornik) znajduje się w "stopce" ładowarki. Jestem pewien bo ostatnio też taką (podobną) ładowarkę rozbierałem

    0
  • #20 31 Sty 2013 20:29
    massud
    Poziom 8  

    Panowie ,dorwałem bliżniaczą łądowarkę i wypatroszyłem ją,aby sprawdzić jaki tam był oryginalnie zamontowany rezystor.

    uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D



    uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D


    i teraz juz niczego nie jestem pewien.
    rzućcie prosze okiem i napiszcze ,jaką on ma rezystancję ?
    820? 8,2 ohm ??

    i dlaczego taką ,w odniesieniu to wartosci wyliczonej w kilku postach powyzej ?

    0
  • #21 31 Sty 2013 21:21
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 31 Sty 2013 21:54
    TONI_2003
    Moderator

    dj-MatyAS napisał:
    A co pokazuje omomierz?

    Może pokazywać dopiero cuda moje oczęta widzą tam dziureczkę... :D uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D

    0
  • #23 01 Lut 2013 09:31
    Leszek Augustyniak
    Poziom 19  

    Sprawdź co jest napisane na płytce pod tym elementem, może to nie jest rezystor, w ten sam sposób oznaczane są też dławiki.
    uszkodzona ładowarka wkrętarki B&D

    Na pewno nie jest to rezystor o oporności 820 Ω, przy takiej wartości rezystora prąd ładowania wynosił by jakieś kilka mA.

    0
  • #24 01 Lut 2013 10:24
    massud
    Poziom 8  

    dj-MatyAS napisał:
    A co pokazuje omomierz? :wink:


    omomierz wskazuje ~9 ohm.
    pomierzyłem też napięcie jakie daje ładowarka (trafo) i jest to 22V prądu przemiennego.
    na wyjsciu ,za mostkiem i opornikiem jest 19,9-20V DC. Nijak ma się to to jej oznaczeń tzn 14,5V ; 220mA ;3,2VA
    Ta spalona ,(gdy jeszcze była sprawna) też podawałą ok 19,5-20 V ale uznałem to za błędne wskazania tandetnego multimetru.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Moran napisał:
    Rozebrać baterię i zmierzyć napięcie na każdym z ogniw - jak jest na którymś 0V lub dużo poniżej 1.2V to ogniwo jest uszkodzone i może powodować zwarcie.


    Moran ,trafna diagnoza.
    4 ogniwa pokazują 0V.
    czyli musze poszukac nowych ogniw.
    sprawdze czy to opłacalny interes.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Czy wobec powyższego , mogę zastosować ten posiadany trafo 15V prądu stałego?
    jeżeli tak ,to z jakim opornikiem ?

    massud

    0
  • #25 01 Lut 2013 17:15
    Moran
    Poziom 18  

    "...Trafo jest prądu stałego.." - nie ma takiego zwierzęcia w przyrodzie ;-). Zapewne myślałeś o tym swoim zasilaczu. Możesz go wykorzystać - ale wtedy usuń te diody i daj ten opornik 56 ohm/1W. Będzie dobrze;)

    ps.Obawiam się, że koszt nowych ogniw będzie znaczny...Niestety, z powodu zastosowania takiego a nie innego układu ładowania, żywotność akumulatorów w takich wkrętarkach jest bardzo krótka. Pewnym rozwiązaniem - jeżeli zgodzisz się na utratę "bezprzewodowości" jest dorobienie zasilacza (trafo +mostek) - opis jest na elektrodzie...

    0
  • #26 01 Lut 2013 17:28
    massud
    Poziom 8  

    Moran napisał:
    "...Trafo jest prądu stałego.." - nie ma takiego zwierzęcia w przyrodzie :wink:. Zapewne myślałeś o tym swoim zasilaczu. Możesz go wykorzystać - ale wtedy usuń te diody i daj ten opornik 56 ohm/1W. Będzie dobrze;)


    taki skrót myślowy. wszyscy wiedzą o co chodzi :)
    dzięki za info,
    massud

    0
  • #27 06 Lut 2013 15:36
    massud
    Poziom 8  

    Dziękuję za porady i wyliczenia. Wszystko działa ,tylko..........strasznie długo.
    Sprawny aku (tzn ,każde ogniwo w pełni naładowane trzyma ok 1,32 V ,jak z pojemnością - nie wiem) ładuje się z 12-15 godzin.
    Niby tak ma być ,że do 10-11 godz trwa ładowanie prądem 120mA.(1/10 z 1,2Ah)

    Ale proszę o wyjaśnienie dlaczego w ładowarce oryginalnie jest rezystor 8,2 ohm zamiast tych 56ohm i producent w specyfikacji podaje ładowanie aku - 3 h.
    Mają gdzieś zalecenia co do ładowania aku NiCd ?a może nie wszędzie ten wzór ma zastosowanie?
    Dodatkowo wspomniane na początku przez mnie 14,5V oryginalnego trafo , po wyprostowaniu daje te wskazywane przez multimetr ~20V.
    To by oznaczało, że teoretycznie (przynajmniej na samym początku )aku może być ładowany prądem 1,46 A. Przy trafo 220mA ?

    Zastanawiam się ,czy jednak włożyć te 8,2 ohm ,bo wkrętarka ma służyć mnie ,a nie "wzorowo" się ładować i po 1-2 godzinach pracy mieć 12 godzin wypoczynku :).

    0
  • #28 06 Lut 2013 21:03
    LECH Leonski
    Poziom 13  

    Witam co do twojej ładowarki to 8,2 oma opornik to jest stosowany gdy ładowarka ma naładować w okresie szybszym niż te 10 godzin ale wtedy cierpią akumulatory na pewno zauważyłeś ze są ciepłe a to im szkodzi więc zastosuj 56 om /2 W najlepiej drutowy i wtedy nie przeładujesz tak ma ładowarka EINHELL transformator jej daje nap. 18 V a ładowanie akumulatora 14,4 V i jest O.K. zresztą poszukaj schemat na elektrodzie to zobaczysz ja jest to rozwiązane Powodzenia .

    0
  • #29 06 Lut 2013 22:03
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 07 Lut 2013 08:44
    Moran
    Poziom 18  

    Ładują się długo bo zastosowana "inteligencja" tej ładowarki tylko na tyle pozwala. Zastosowanie rezystora 8.2 ohma skraca ten proces, ale diabli biorą po jakimś czasie akumulator - pewnie taki zamysł producenta. Dlatego też łącząc się w sugestii z djMatyAS-em : zrób sobie "smycz " jako dodatkowy sposób zasilania. Ja tak zrobiłem i tam gdzie potrzebuję coś regularnie robić korzystam z przewodu, a oprócz tego mam "dyżurny" akumulator" naładowany, do wykorzystania w miejscach gdzie "smycz" przeszkadza. Zdaję sobie sprawę, że jest to jakieś ograniczenie i trochę zaprzeczenie idei bezprzewodowej wkrętarki, niemniej jednak w praktyce kabelek nie przeszkadza aż tak bardzo -za to nie ma problemu ze "słabnącym" w czasie akumulatorem...

    ps. Jeżeli nie potrafisz zbudować samodzielnie takiego zasilacza, możesz spróbować wykorzystać w tym celu jakiś stary zasilacz od notebooka....sprawdź tylko parametry napięciowo/prądowe.

    0