Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak dobrać falownik do kilku silników?

utpz 26 Jan 2013 11:56 4701 26
Automation24
  • #1
    utpz
    Level 10  
    Witam, posiadam kilka urządzeń napędzanych silnikiem trójfazowym (moc od 0,45KW do 2,0KW). Niestety posiadam instalację jednofazową.
    Czy mogę zastosować do ich napędu falownik i jak dobrać jego moc?
    Urządzenia będą pracować pojedynczo, tzn. zawsze będzie podłączony do falownika tylko jeden silnik. Czy da się to wykonać przy użyciu jednego falownika? Dziękuję za pomoc
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    karel47
    Level 19  
    Witam.

    Są falowniki zasilane napięciem jednofazowym 230V, choćby falownik iC5.

    Są też falownika mające możliwość zadeklarowania parametrów dla dwóch silników (parametry drugiego silnika).
    Popatrz dla przykładu do DTR falownika iC5 parametr H81 - H90.

    Rozwiązaniem też może być stosowanie za falownikiem dodatkowych zabezpieczeń termiczny (np. wyłączników silnikowych), dobranych oddzielnie dla każdego silnika.
  • #3
    utpz
    Level 10  
    Właśnie rozważam zakup falownika LS 2,2 KW serii IC5, więc mam pytanie- czy silnik 0,45KW będzie z nim prawidłowo współpracował? (oczywiście po poprawnym ustawieniu parametrów silnika)? Czy może być taka nadwyżka mocy falownika ?
  • #4
    karel47
    Level 19  
    W DTR-ce podane są parametry "prąd znamionowy" 1-go i 2-go silnika, do wyboru z zakresu 1,0 do 50 A.
    No i właśnie ... nie wydaje się aby ten zakres dotyczył falownika dowolnej mocy? Jest to raczej zakres dla wszystkich falowników z serii iC5 i nawet iG5.
    Zatem jaki jest zakres parametru "prąd znamionowy silnika" w falowniku 2,2kW nie wiem. Nie mam też możliwości sprawdzenia tego teraz.

    Może ktoś tu na forum będzie posiadał jeszcze taką wiedzę ?

    Dodano po 30 [minuty]:

    Z ciekawości sprawdziłem na posiadanym przeze mnie falowniku 0,75kW jaka jest możliwość ustawienia tych parametrów i tak;
    H30 - 0,2 / 0,4 / 0,75 kW
    H33 - 1.0 do 12 A
    H90 - 0,1 do 20 A
  • #5
    utpz
    Level 10  
    Falownik SV022iC5-1F
    Sprzedawca podaje mi zakres parametru H30 - od 0,2 do 2,2, H33 - 1,0 do 12,0
    Jednak na forum spotkałem się z opiniami, że moc silnika nie powinna być mniejsza niż 50% mocy nominalnej falownika. Zaczekam z zakupem, może ktoś na forum mi doradzi.
  • Automation24
  • Helpful post
    #6
    12robert12
    Level 28  
    Kupuj, będzie działać na 100%.
  • Helpful post
    #7
    falowniki.com
    Power inverters specialist
    Witam !
    Po raz wtóry przypominam że najważniejszym parametrem przy podstawowym doborze falownika do silnika jest prąd !
    W przypadku zmiany silnika na mniejszy, należy zmienić nastawy zabezpieczające.
    W dobrych falownikach prąd silnika możemy zmieniać z rozdzielczością 0,1A.
    Prąd zabezpieczenia silnika podajemy zgodnie z prądem silnika znajdującym się na jego tabliczce.
    Pozdrawiam i zapraszam do Akademii Falowników.
  • #8
    utpz
    Level 10  
    Dziękuję za wsparcie, zamawiam falownik. Jako, że będzie to mój debiut w podłączeniu i uruchomieniu falownika (jestem z z wykształcenia chemikiem, z profesji transportowcem), pewno będę szukał wsparcia w rozwiązaniu napotkanych problemów.
  • #9
    bonanza
    Power inverters specialist
    Nie było chyba jeszcze wspomniane, że do falownika 1-fazowego silnik należy przełączyć w trójkąt, podczas, gdy dla pracy bezpośredniej musi być spięty w gwiazdę! Zmieni to prądy w stosunku do tych przy sieci 3x400V - razy 1,73.
  • #10
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    bonanza wrote:
    Nie było chyba jeszcze wspomniane, że do falownika 1-fazowego silnik należy przełączyć w trójkąt

    Po prostu trzeba sprawdzić czy sie da przełaczyć silnik.
    Ale troszkę mnie dziwi że do tak małej mocy kolega chce kupowac inverter.
    Można napisać jakie to urządzenia? Ja miałem ten sam problem. 1f.
  • #11
    bonanza
    Power inverters specialist
    Skoro są produkowane inwertery nawet 0,22kW, to widać są przydatne...
  • #12
    utpz
    Level 10  
    Dzięki za cenne uwagi. Co ustawień silnika w trójkąt, to po zgłębieniu się w temat falowników na elektrodzie sprawdziłem silniki. Mają po 6 wyjść, myślę że nie będzie problemu.
    Silniki zasilają podstawowe urządzenia takie jak uniwersalna obrabiarka do drewna, kompresor, betoniarka itp. Zakup falownika traktuję jako alternatywę do rozbudowy przyłącza do trójfazowego (nie zamierzam instalować urządzeń o mocy powyżej 2kW), a jednocześnie myślę, że falownik poprawi funkcjonalność niektórych urządzeń, np. obrabiarki, gdzie przydają się i wysokie obroty (frezowanie) i o wiele niższe (piła tarczowa).
    pozdrawiam
  • #14
    kosmos99
    Level 38  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Bo 2,2 kW 1f to In- 26A .

    Skąd kolega wziął tę wartość?
  • Helpful post
    #16
    kosmos99
    Level 38  
    Ale to jest prąd falownika, taka wartość nie będzie potrzebna do obsługi silnika 2,2kW.
    Zabezpieczenie 16A wystarczy.
  • #17
    utpz
    Level 10  
    Zabezpieczenie przedlicznikowe to wyłącznik nadprądowy typu "S", charakterystyka - "C", 25A, za licznikiem 20A, nie powinno być problemów
  • #18
    utpz
    Level 10  
    Falownik kupiony, czas na podłączenie. I tu zaczynają się schody. Po inwentaryzacji silników, okazało się że praca z falownikiem może być przyjemna, pomimo zasilania kilku urządzeń.
    Dwa silniki 0,55 kW i dwa 1,5 kW mają identyczne parametry (oczywiście w parach). Pozostaje tylko 2,2kW (obrabiarka) gdzie wymagana będzie zmiana parametrów.
    Dlatego zamierzam zastosować dwa połączone równolegle trójfazowe gniazda 16A i 32A, jako I i II silnik. Presostat kompresora będzie podawał sygnał Fx.
    Ale do rzeczy:
    -- drv = 2, wtedy Fx uruchamia falownik, a Rx: czy zmiana kierunku obrotów następuje przy stanach: sygnał, brak sygnału ?

    -- wejście, któreś z zakresu I20 - I24 = 12 -wybór drugiego silnika, czy wtedy na innym wejściu musi byś ustawiona wartość 22 - napęd główny, czy też napęd główny jest napędem domyślnym, jakie jest działanie wejścia z parametrem "napęd główny"?

    -- drv = 1 lub 2, czy wtedy będzie aktywny parametr - Frq = 2 ?

    -- czy zastosować termiki ? (silniki nie będą pracowały bez dozoru), czy wystarczającym zabezpieczeniem jest prawidłowe ustawienie prądów i przekroczeń falownika ?

    To takie pierwsze wątpliwości, ale przecież jest "ELEKTRODA"
  • Helpful post
    #19
    kosmos99
    Level 38  
    utpz wrote:
    czy zmiana kierunku obrotów następuje przy stanach: sygnał, brak sygnału ?

    Nie, kierunek obrotów zależy wejścia P1 lub P2, na którym jest sygnał.

    utpz wrote:
    czy zastosować termiki ? (silniki nie będą pracowały bez dozoru), czy wystarczającym zabezpieczeniem jest prawidłowe ustawienie prądów i przekroczeń falownika ?


    Zazwyczaj się stosuje.
  • #20
    utpz
    Level 10  
    Chodzi mi konkretnie o te zapisy w manualu:

    Sterowanie poprzez zaciski
    "drv = 1 - FX- do przodu, RX - do tyłu"

    czyli: FX=1, RX=0 - do przodu
    FX=0, RX= 1 - do tyłu
    i
    "drv = 2 - FX - praca falownika, RX - wybór pracy przód/tył "

    czyli: FX= 1, RX= 0 -- do przodu
    FX= 1, RX = 1 -- do tyłu

    czy dobrze interpretuję ?

    Te wejścia to muszą być P1 i P2, czy też każde inne skonfigurowane w sekcjach
    I20 do I24 jako "0" i "1" ?

    "1"- użyłem aby określić stan zwarcia z CM
    "0"- stan rozwarcia z CM
  • Helpful post
    #21
    bonanza
    Power inverters specialist
    Tak. są dwie wersje: przód i tył oraz start i kierunek. Domyślnie P1 i P2, ale można zmienić, nie może być taka sama funkcja przypisana do dwóch wejść.
  • #22
    utpz
    Level 10  
    Dziękuję, postaram się skonfigurować falownik pod parametry silników i sklecić jakiś schemacik mojej twórczości do zatwierdzenia przez znających temat
  • #23
    utpz
    Level 10  
    Witam, idzie weekend więc próba uruchomienia. Wejścia ustawiłem następująco:

    P1- FX -- I20 = 0
    P2 - RX -- I21 = 1
    P3 - napęd główny -- I22 = 22
    P4 - drugi silnik -- I23 = 12
    P5 - BX -- I24 = 2

    Dane silników z tabliczki, reszta na ustawieniach fabrycznych. Proszę fachowców o wyrozumiałość przy oglądaniu mojego schematu (a raczej obrazka), gdyż moja znajomość tych zagadnień wynika tylko z ogólnego wykształcenia technicznego.
    Czy połączenie falownika z gniazdami musi być kablem ekranowanym ?

    https://obrazki.elektroda.pl/1220497800_1359729250.jpg

    P.S. Zawsze będzie podłączony tylko jeden silnik.
  • Helpful post
    #24
    bonanza
    Power inverters specialist
    Jeżeli wprowadza się dwa garnitury parametrów, w tym osobno prądy znamionowe silników, to sądzę, że termiki są zbyteczne.
  • #25
    utpz
    Level 10  
    Dziękuję, tak też sądziłem, ale sugerowałem się wypowiedziami kolegów z forum. Dobrze skonfigurowany falownik jest przecież najlepszym zabezpieczeniem. Rezygnuję z termików, pozdrawiam.
  • Helpful post
    #26
    bonanza
    Power inverters specialist
    Dwa termiki to wtedy, gdy równocześnie pracują dwa silniki, zwłaszcza różnej mocy. Jeśli falownik 15kW napędza jednocześnie z młocarnią 15kW podajnik materiału 0,75kW, to ten mały silnik musi mieś termik, bo gdy się zablokuje, to falownik nawet nie poczuje wzrostu prądu. ;) Główny silnik 15kW nie musi mieć termika.
  • #27
    utpz
    Level 10  
    Nie obyło się bez problemów, lektura forum robi swoje. Falownik nie chciał ruszyć na H93 = 1, dioda FWD wskazywała pracę a na wyjściu cisza. Dopiero ustawienie autotuningu H41 = 1 zadziałało, że urządzenia hulają tak jak to sobie zakładałem, dziękuję wszystkim za pomoc, zamykam temat.