Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Progresywne lusterko boczne pozbawione zniekształceń i martwych punktów

exti 28 Sty 2013 21:44 12840 14
  • Progresywne lusterko boczne pozbawione zniekształceń i martwych punktówObecnie w amerykańskich samochodach stosuje się dwa rodzaje lusterek bocznych, inne po stronie pasażera, a inne bliżej kierowcy. Te drugie są płaskie, tak więc oglądany w nich obraz zachowuje kształt i rozmiary. Po stronie kierowcy są natomiast wypukłe lusterka sferyczne, poszerzające pole widzenia, lecz pozornie zmniejszające i oddalające oglądane w nich obiekty. Dlatego też umieszcza się na nich napis: "Obiekty w lusterku są bliżej, niż się wydaje." Inaczej jest w samochodach produkowanych w krajach UE. Tutaj obydwa lusterka są asferyczne. Ich część znajdująca się bliżej drzwi ma kształt zbliżony do wycinka sfery, a reszta jest coraz bardziej płaska w kierunku zewnętrznej krawędzi. Ta druga część także zniekształca obraz, podobnie jak amerykańskie lusterka od strony kierowcy.

    Aby temu zaradzić, niektórzy producenci samochodów umieszczają dodatkowe, szerokokątne lusterko w górnym rogu głównego, lecz dla wielu kierowców jest to rozpraszające.

    Naukowcy z koreańskiego Uniwersytetu Hanbat i Uniwersytetu Stanu Oregon w Portland, zaproponowali prostszą konstrukcję lusterka bocznego, zapewniającą szerokie pole widzenia bez martwych punktów, a jednocześnie dającą niezniekształcony obraz. Publikacja na ten temat pojawiła się w ostatnim wydaniu magazynu Optics Letters.

    Opisane tam lusterka boczne działają podobnie do szkieł progresywnych (wieloogniskowych) w okularach korekcyjnych. Składają się one z trzech stref rozmieszczonych poziomo. Ich funkcje są inne dla każdego z lusterek bocznych. W tym od strony pasażera pierwsza strefa od strony drzwi zapewnia widoczność najbliższych obiektów, a ostatnia - najdalszych. W lusterku od strony kierowcy jest dokładnie na odwrót.

    Źródło:
    http://www.eurekalert.org/pub_releases/2013-01/osoa-pof012813.php

  • #2 29 Sty 2013 15:32
    69696
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 29 Sty 2013 16:20
    turfa8
    Poziom 18  

    Moim zdaniem to Twój ojciec ma źle dobrane szkła skoro go bolała głowa bo ja już miałem 4 pary szkieł każde inne i nie bolała mnie głowa przy zmianie co innego jak dla zabawy założy się czyjeś. Co do tematu to moim zdaniem tylko gadżet umożliwiający producentom zarobienie dodatkowych $$$ na pragnących nowości ludzi.

  • #4 29 Sty 2013 17:30
    69696
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 29 Sty 2013 20:25
    turfa8
    Poziom 18  

    Ja nigdy nie zauważyłem aby w lusterku występowała martwa strefa no chyba że w jakimś salonie luster. Ale w przypadku aut takie zjawisko nie zachodzi chyba że źle to interpretuje

  • #6 29 Sty 2013 20:59
    swiercm
    Moderator na urlopie...

    turfa8 napisał:
    Ja nigdy nie zauważyłem aby w lusterku występowała martwa strefa no chyba że w jakimś salonie luster. Ale w przypadku aut takie zjawisko nie zachodzi chyba że źle to interpretuje


    No źle to interpretujesz, albo nie wiesz co piszesz, albo piszesz żeby pisać, albo nie jeździłeś nigdy samochodem lub jeździłeś bardzo mało.

    Jest i to w takim stopniu że nie jeden, drugiemu zajechał drogę bo go nie widział. Mnie też się zdarzyło parę razy, że nie widziałem gościa, który za mną zap... za mną zmieniając pasy. Na szczęście zawsze zanim coś zrobię (zmienię pas po upewnieniu się) jeszcze ta chwile zaczekam obserwując co się dzieje wokół.

  • #7 29 Sty 2013 21:08
    turfa8
    Poziom 18  

    dużo zależy od ustawienia lusterka a tu się chyba ze mną zgodzisz bo zauważyłem u niektórych osób ustawienie lusterek bardziej na dolną część karoserii jakby lusterka służyły tylko do parkowania i cofania.

  • #8 29 Sty 2013 21:12
    swiercm
    Moderator na urlopie...

    Jakbyś nie ustawił lusterka - zawsze martwy punkt jest.

    No niektórzy to w ogóle z lusterek nie korzystają :D:D:D albo korzystają w sposób do tego nie przeznaczony, ale fakt, mają na dół ustawione niektórzy.

  • #9 29 Sty 2013 21:18
    turfa8
    Poziom 18  

    Ja kiedyś czytałem poradniczek jak ustawiać lusterka więc martwy punkt można zniwelować niemal do minimum bo gdy obiekt wjeżdża w martwą strefę staje się dla nas widoczny kątem oka

  • #10 29 Sty 2013 21:24
    swiercm
    Moderator na urlopie...

    Tak, tylko weź pod uwagę fakt, iż niektórzy muszą jeździc w okularach.

    Ale fakt - tak właśnie robię, tylko że ten kant oka po 1000 przejechanych kilometrów non-stop w pogodę paskudną robi swoje. A sami wiecie, że liczą się ułamki sekund, w pewnych momentach.

  • #11 29 Sty 2013 21:44
    69696
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 30 Sty 2013 00:43
    exti
    Poziom 32  

    Jeśli chodzi o tę martwą strefę - w źródle jest filmik, choć marnej jakości i z "syndromem pionowego wideo", ale pokazuje jak to działa - wyprzedzający nas samochód cały czas jest w polu widzenia.

  • #13 30 Sty 2013 14:31
    kult5
    Poziom 21  

    Oj przydadzą się. Zawsze jakiś procent mniej kolizji/wypadków. Ja od pewnego czasu nie ufam juz tak lusterkom, czasami zwlekam z manewrem czy coś jednak obok mnie sie nie pojawi. Raz juz sobie ciśnienie podniosłem i mam nadzieje że to się nie powtórzy.

  • #14 05 Lut 2013 14:50
    Marcinell
    Poziom 2  

    Super rozwiązanie! Nareszcie :)

  • #15 13 Lut 2013 10:08
    BanTir
    Poziom 15  

    i w tym momencie wszelkie systemy z zapalaniem się lampki jak ktoś jest w martwym punkcie stają się zbędne(np Blis od Volvo) ciekawe co wygra:)