Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

robotek019 22 Sie 2015 12:28 44775 215
  • #91
    treoplor
    Poziom 8  
    Witam jestem na etapie rysunku i dopasowywania zaworów, wstępnie znalazłem gdzieś całkiem twarde sprężyny które maja być zamocowane na nitach a te z kolei maja być zaworami. Niestety dla skanera ale rozebrałem go i w nim znalazłem stalowe prowadnice które będą nagwintowane i usytuowane na d zaworami, jedyny problem jak na razie sprawia mi:
    z czego zrobić klawiaturę
    jak zastosować rozrząd mam dużo stalowych zębatek
    z czego zrobić pierścienie. Dodam ze na ta chwile na tłoku jest gumowy oring ale przypuszczam ze stopi się jeśli to odpali ;-) kompresja jest całkiem spora zatykając palcem wciąga go do sierotka...
    Kolejny problem to smarowanie. Wstępnie przymierzałem pokrywkę od gaźnika honda gx 160 pasuje idealnie... trochę silikonu i będzie działać.
    ostatni problem i w sumie najważniejszy to gaźnik... rebus na który nie mam żadnej koncepcji..
    pomóżcie.. :-)
  • #93
    antwito
    Poziom 12  
    Dobra robota!
    Porobisz jakieś foty (również od wewnątrz)?
  • #94
    Artur....
    Poziom 1  
    Sam powoli buduję mały silniczek i mam prawie wszystko. Prawie bo nie mam cylindra ma ktoś pomysł z czego go pozyskać ? rura kwasoodporna da radę ??
  • #95
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Pytanie: czy jej wnętrze jest wystarczająco gładkie i równe?
  • #96
    antwito
    Poziom 12  
    Dzisiaj udało mi się odpalić mój silnik z cylinderka hamulcowego od Golfa. Zrobiłem na szybko króciutki film. Jeszcze muszę wprowadzić w nim parę modyfikacji i się bardziej pochwalę :)

    https://youtu.be/zxSrlFUFUl4
  • #97
    antwito
    Poziom 12  
    Zwiększyłem stopień kompresji i od razu przybyło mu obrotów :) Można zobaczyć na nowym filmie https://youtu.be/q-kgM1GbMj8
    Nie wiem za bardzo co tutaj opisywać. Wygląda dosyć prosto, ale ilość godzin spędzonych nie tylko na robocie, a samym myśleniu i rozwiązywaniu kolejnych problemów można spokojnie liczyć w dziesiątkach, musicie mi uwierzyć na słowo ;) Jest to dwusów - zamiast zamkniętej skrzyni korbowej użyłem pompki ręcznej ładującej mieszankę paliwowo-powietrzną. Niestety ma kilkukrotnie większą objętość od cylindra "roboczego", przez co silnik reaguje z lekkim opóźnieniem - po odpięciu wężyka z paliwem, działa jeszcze przez 2-3 sekundy bez jakiegokolwiek zmniejszenia obrotów :D Nie miałem nigdy żadnych planów, wszystko robiłem z wizualizacji stworzonej w mojej głowie. Można powiedzieć, że zrobiłem sobie fajny prezent na 18 urodziny - tej radości, kiedy wydał swój pierwszy "ryk" nie da się opisać słowami.
    Wstawiam zdjęcia:
    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty
  • #98
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Właśnie w tym projekcie totalny brak estetyki jest urzekający. :D Nazwał bym to Silnik Spalinowy Robinsona Kruzoe. Podoba mi się,naprawde, teraz tylko stare czółno łatane papą dachową i na podbój Atlantyku. Pozdrawiam.
  • #99
    AudioMonster
    Poziom 4  
    Witam również zainteresował mnie temat silników spalinowych i proszę o pomoc mam cylinder, tłok, wał, praktycznie wszystko z agregatu od lodówki, lecz wywierciłem chyba źle otwór dolotowy :/, czy mogę zaspawać ten otwór i wywiercić nowy ?, czy głowica może być zrobiona z płaskownika ? Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

    PS.Czy może to być diesel?, jak podłączyć cewkę zapłonową od auta,tak aby dawała cały czas iskrę ?.
    PS. Na yt widziałem, że ktoś do zbiornika z paliwem podłącza kompresor https://www.youtube.com/watch?v=XQSMsWeP4oY :?:
  • #100
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Czy może to być diesel? jak podłączyć cewkę zapłonową od auta,tak aby dawała cały czas iskrę ?

    Silnik Diesla (inaczej wysokoprężny) zwykle jest skonstruowany tak, że temperatura wytworzona przez sprężanie wystarcza do zapłonu paliwa, więc świeca jest zbędna; do silników niskoprężnych z wtryskiem paliwa stosuje się świecę żarową; do wtrysku paliwa jest potrzebne ciśnienie większe (i to sporo) od ciśnienia w cylindrze.
  • #101
    Modelarz KP
    Poziom 10  
    A co myślicie o zrobieniu silnika czterocylindrowego z połączenia czterech silników z kos spalinowych? Czy ma to szansę dobrze działać? Wały korbowe byłyby obrócone względem siebie o 90°, przez co w każdej fazie obrotu któryś z tłoków wykonywałby ruch roboczy, bo to dwusuwy. Każdy cylinder miałby oczywiście swój własny gaźnik (były nawet kiedyś produkowane samochody z czterema gaźnikami - gorzej z regulacją tego, ale dało się zrobić) z filtrem powietrza i tłumik, a przepustnice wszystkich gaźników sprzęgnięte jakimś cięgnem. Do tego jakieś cięższe koło zamachowe.
    Chodzi o to, że potrzebuję silnik możliwie wąski, niski i mocny (długi może być) do napędu kilkudziesięcio-woltowej prądnicy w modelu spalinowej lokomotywy kolejki ogrodowej - coś na wzór tej SM42: https://www.youtube.com/watch?v=se4lN2ofHC8
    Dodatki typu rozrusznik elektryczny, chłodzenie wodne, czy podgrzewacz ułatwiający start silnika to nie problem. Kwestia tego, czy łączna moc czterech takich małych, połączonych ze sobą silniczków będzie rzeczywiście ok. cztery razy większa niż pojedynczego i czy np. sztywne ich połączenie (nawet idealnie współosiowe) nie spowoduje jakichś dodatkowych szkodliwych dla nich drgań?
  • #102
    antwito
    Poziom 12  
    Największym problemem będzie połączenie tych wałów w idealnej osiowości i sztywności. Do tego połączenie musi być bardzo wytrzymałe (tak jakby wał był jedną całością z jednego kawałka metalu). Jak to rozwiążesz, to dalej powinno być z górki ;) Nie wiem jeszcze, co by było, gdyby silniki te połączyć razem łańcuchem - być może to jest jakieś rozwiązanie.
  • #103
    antwito
    Poziom 12  
    Ewentualnie można by spróbować sprzęgłem helikalnym. Nie wiem tylko na ile są wytrzymałe.
  • #104
    Modelarz KP
    Poziom 10  
    Jeśli chodzi o samo połączenie wałów, to myślałem o zamówieniu u tokarza stalowej tulei nasadzanej na dwa sąsiadujące wały i połączeniu wpustowym. Do tego wzajemne skręcenie ze sobą korpusów silników, aby całość była sztywna, ew. dorobienie dla nich jakiejś niedużej ramy stalowej.
    Przede wszystkim chodzi mi o to czy łączna moc czterech takich połączonych ze sobą silników będzie rzeczywiście ok. cztery razy większa, niż pojedynczego silnika, czy np. dochodzą jakieś aspekty pracy silnika dwusuwowego, przez które ta łączna moc będzie mniejsza lub jeszcze większa i może wystarczą np. trzy silniki o mocy 4KM każdy, aby uzyskać w sumie 16KM?
  • #105
    antwito
    Poziom 12  
    Myślę, że moc powinna się zsumować. Raczej wątpię, aby wypadkowa moc była większa niż suma mocy każdego z osobna. Już prędzej mniejsza, ale jedyne, co przychodzi mi na myśl to straty na połączeniu wałów silnika (np. gdybyśmy zastosowali łańcuch). Przy połączeniu o którym piszesz, raczej o dodatkowych stratach nie ma mowy (no bo też gdzie mogłyby się tam pojawić). Ewentualnie, gdybyś postanowił zastosować wspólny gaźnik (jednak pisałeś, że tego nie zrobisz) lub połączył wydech do jednej rury.
  • #106
    Modelarz KP
    Poziom 10  
    Ok., dzięki za pomoc. Teraz z ważniejszych spraw zostały mi jeszcze do zaprojektowania nowe uzwojenia dla prądnicy głównej (planuję użyć odpowiednio przezwojonego silnika z odkurzacza 2kW), prądnicy pomocniczej, wzbudnicy i silników trakcyjnych (to już prawdopodobnie też odpowiednio przezwojone cztery silniki z mikserów kuchennych 400W - akurat takie, bo są to silniki szeregowe, które mają duży moment rozruchowy, a to przydaje się w lokomotywie ;) ). Ale to już nie w tym temacie... ;)
  • #107
    Hann
    Poziom 11  
    Kolego antwito mam pytanie z czego wykonałeś zawór zwrotny do sprężarki mieszanki paliwowo-powietrznej? Mógłbyś wrzucić schemat silnika, chodzi mi o odległości dziur w cylindrach, średnice skok tłoka itd.
  • #108
    antwito
    Poziom 12  
    Z zaworem zwrotnym jest ciekawa sprawa, bo próbowałem wielu metod i żadna nie chciała działać. Stosowałem nawet wentyl od dętki rowerowej, ale działał z opóźnieniem i benzyna się na nim skraplała, przez co nawet całkowicie przestawał się otwierać. Postanowiłem więc wykorzystać gotowe rozwiązanie, zastosowane w widocznej na zdjęciach pompce do balonów. Zawór zwrotny jest tam zamocowany w tłoku. Z tyłu tej pompki wywierciłem dziurę do której podpiąłem wężyk z gaźnika, oraz uszczelniłem tłoczysko (rurka do napojów idealnie pasowała). Jeśli chodzi o zawór między sprężarką a tłokiem silnika, to nie był potrzebny bo zastępuje go oczywiście tłok.

    Jeśli chodzi o schemat, to żadnego nie robiłem - wszystko wyobraziłem sobie głowie :) Dziury w cylindrze zastosowałem już gotowe. Na poprzedniej stronie wrzucałem zdjęcie mojego cylinderka. Jeśli będe miał czas, to może uda mi się w tym tygodniu porobić zdjęcia tłoka, bo ostatnio spadła znacznie kompresja i muszę go wyciągnąć - będę musiał wymienić uszczelkę ;) Jeśli chodzi o skok tłoka to będzie ok 2cm. Ale daj mi wszystkie wymiary jakie chcesz znać, to przy rozbieraniu wszystko pomierzę.

    Ogólnie ten silnik to niezła prowizorka, ale budowałem go nie wiedząc czy w ogóle będzie działał to też zbytnio się nie starałem. Temat mnie nieźle wciągnął, marzy mi się teraz jakaś malutka tokareczka na której dałoby radę m.in. taki tłok i cylinder wytoczyć. Robiłbym pewnie takie cudeńka jak na stronie http://www.modelenginenews.org/ :D Szkoda, że tokarki są takie drogie.
  • #109
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Wentyl rowerowy wymaga sporego ciśnienia do otwarcia przepływu, więc trudno się dziwić, że nie chce dobrze działać. Analogią tego ciśnienia jest napięcie przewodzenia diody (a jej prąd wsteczny analogią przepływu przez nieszczelność zamkniętego zaworu). Występowanie tych zjawisk (ciśnienie dla otwarcia przepływu, albo napięcie przewodzenia, oraz nieszczelność, albo prąd wsteczny) wynika z praw fizyki i nie da się całkowicie wyeliminować (np. zmniejszanie napięcia przewodzenia zwiększa prąd wsteczny), ale można optymalizować parametry zaworu do konkretnego zastosowania, tylko trzeba określić wymagania poprzez podanie fizycznych parametrów zaworu. Oprócz oczywistych (co przepływa i jak szybko) istotna może tu być szybkość zamykania, dopuszczalne ciśnienie wsteczne...
  • #110
    antwito
    Poziom 12  
    Zdobyłem ostatnio agregat od lodówki. Czy ma ktoś pomysł jak ściągnąć z osi wirnik od silnika? Bicie młotkiem nie pomaga. Wirnik chcę ściągnąć, aby móc na oś założyć zębatkę, ponieważ robię czterosuwa. Niestety z drugiej strony wał nie wystaje, więc tylko tam mogę ją założyć :/
  • #111
    ecc803
    Poziom 13  
    Da się ściągnąć wirnik ściągaczem do łożysk.
  • #112
    antwito
    Poziom 12  
    A da się go potem założyć? Byłoby super, bo już zacząłem kombinować i się głowić jak tam umieścić przekładnię.

    EDIT:
    Oparłem wirnik o imadło i uderzałem w oś. Nawet nie drgnęło, więc wątpię aby jakikolwiek ściągacz do łożysk sobie z tym poradził, skoro nawet młotek nie daje rady. W wolnym czasie jeszcze będę próbował ogrzać wirnik nad kuchenką gazową.
  • #113
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Może jak uderzasz, to się klinuje, a jak pociągniesz, to puści? Ogrzanie może pomóc, jeśli jednocześnie ochłodzisz oś.
  • #114
    antwito
    Poziom 12  
    Niestety nie udało się ściągnąć wirnika z osi. On chyba nie siedzi tam na wcisk, tylko w jakiś inny sposób. Poniżej zdjęcia agregatu

    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty
  • #115
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Niestety z tych zdjęć trudno się zorientować. Chyba masz rację, że wirnik nie jest zamocowany na wcisk - gdyby tak było, oś mogłaby wysunąć się podczas pracy silnika.
  • #116
    antwito
    Poziom 12  
    Chyba użyję brzeszczotu i pomyślę nad innym kołem zamachowym. I tak ten wirnik pewnie ma za małą bezwładność do czterosuwa.
  • #117
    antwito
    Poziom 12  
    Rozciąłem kątówką. Niestety trochę przycięło oś, ale jakoś to zatkam, bo w dalekich planach jest zrobienie miski olejowej. Smarowanie by się przydało, bo długo silnik nie pochodzi. W środku osi widać dziurkę w ściance. Zapewne na olej. Wygląda na to, że tam też są tuleje
    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty
  • #118
    Hann
    Poziom 11  
    Panowie jestem na etapie budowy 4t i zastanawiam się czy rurka aluminiowa możne posłużyć za cylinder czy nie będzie się za szybko zużywać. Aha i kolego kawaled jaka wysokość miał twój cylinder i tłok?
  • #119
    urbios
    Poziom 12  
    Witam, mi udało się zbudować takie cacko. Co prawda wcześniej budowałem silniki parowe ale spalinowy okazał się trudniejszy. Jakby ktoś coś chciał wiedzieć to pytać .
    Dodam , że tłok zrobiony jest z wałka liniowego i nie potrzebuje uszczelniaczy oraz tak zwanej owiewki kierunkowej. Cylinder z rury honowanej, rozstaw otworów uzyskałem po analizie w draftsighcie, znając zasadę działania silnika dwusuwowego.

    Projekt jest bardzo wstępny nie ma nawet regulacji powietrza, jest tylko otworek w rurce doprowadzającej opary


    Link
  • #120
    antwito
    Poziom 12  
    Kawał dobrej roboty! :)
    Mam sporo pytań.
    Jaka jest pojemność skokowa?
    Można coś więcej o tłoku i cylindrze? Spalinówki są bardzo "wrażliwe" na wszelkie nieszczelności w porównaniu do maszyn parowych, więc bardzo mnie to ciekawi. Honowanie w domu czy w jakiejś firmie? Generalnie chciałbym wiedzieć wszystko o tłoku i cylindrze bo zawsze mam z nim zagwozdkę :)
    Myślisz zrobić tradycyjny gaźnik z przepustnicą?

    Powodzenia w dalszym usprawnianiu ;)