Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

migomat wysuwanie drutu 3-5cm

rys55 30 Jan 2013 19:51 4623 15
  • #1
    rys55
    Level 9  
    migomat wysuwanie drutu 3-5cm migomat wysuwanie drutu 3-5cm Witam jestem od nidawna włascicielem robionego migomatu okoł 200amp jeden problem bardzo denerwujący jest z wysuwającym drutem po zakonczeniu spawania 3-7 cm niewiem jaka to przyczyna proszę o rozpracowanie gdzie jest problem dołączam zdjęcie i schemat gdzie są podłączone kabelki jeden jest odpięty i niewiem gdzie ma być przylutowany a morze te kondensatory nie takie .ja jestem laikiem i nieznam się na takich urządzeniach Pozdrawiam
  • #2
    AndM
    Level 17  
    Witam,

    Przyczyną wysuwania drutu po zakończeniu spawania jest brak hamowania silnika podającego drut. Szukaj usterki w sterowniku silnika. Ze zdjęcia trudno się do patrzeć, czy elementem załączającym silnik jest tranzystor czy przekaźnik. Przy braku schematu będzie to trudno ustalić.

    Niektóre sterowniki są tak skonstruowane, że pomimo wyłączenia przycisku końca spawania automatycznie przez krótki okres czasu podtrzymują prąd spawania, który pozwoli wypalić wysuniętą końcówkę drutu.
  • #3
    rys55
    Level 9  
    Witam dzieki kolego za informacię ja niewiem gdzie ten sterownik a ten wolny przewod niema coś wspulnego zerknij jeszcze na schemat połączen
  • #4
    adamkol45
    Level 17  
    Ze zdjęcia sterowanie podajnikiem wygląda na jakiś prosty PWM. Pytanie do autora - stycznik rozłącza się od razu po puszczeniu przycisku rękojeści czy także z opóźnieniem?
  • #5
    rys55
    Level 9  
    Witam adamkoi45 stycznik rozłącza się natychmiast ,prawdopodobnie były zamieniane kondensatory widoczne przy transformatorze i niewiem czy są odpowiednie Pozdrawiam
  • #6
    rys55
    Level 9  
    Witam.Panowie problem jest nadal nierozwiązany proszę o dorade
  • #7
    adamkol45
    Level 17  
    Sprawdź czy od razu po rozłączeniu stycznika ginie napięcie zasilania silnika. Zmierz to z podłączonym i odłączonym silnikiem. Jeżeli z odłączonym silnikiem napięcie ginie od razu, a przy podłączonym silniku to wysuwanie drutu nadal będzie występować, to możesz się pokusić o zmontowanie układu z postu #5 w tym temacie:

    Link

    Wystarczy odpowiednio zmodyfikować i powinno działać. I nie będzie drogie.
  • #8
    danthe
    Level 30  
    Ponieważ na rysunku widzę że jest podłączony silnik do stycznika, proponuję sprawdzić czy styki są w porządku, oraz czy przewody nie mają np. przerwy lub nie są słabo dokręcone. To najbardziej prawdopodobna przyczyna.
  • #9
    Adik C
    Level 25  
    Zrób jak w tanich spawarkach, równolegle do zacisków silnika daj rezystor 5W 68ohM, i sprawdź jak wtedy będzie się zachowywać podawanie drutu, wartość rezystora podaje orientacyjnie bo nie wiem jakim napięciem jest u ciebie sterowany silnik.
  • #10
    gery_z1
    Level 11  
    Witam ! Jeżeli temat nadal aktualny to mogę trochę podpowiedzieć , miałem też podobny przypadek z migomatem własnej konstrukcji drut mi wysuwał zawsze kilka centymetrów i zrobiłem tak transformator cały czas pod napięciem , za nim mostek prostowniczy ,a za mostkiem tyrystor załączany przyciskiem w rączce , a jak wiadomo tyrystor po załączeniu nie rozłączy się dopiero gdy się upali drut. Dodatkowo bardzo mocno skręcam docisk rolek , co powoduje większy opór i po puszczeniu przycisku drut się mniej wysuwa. Na forum były różne opinie na temat tyrystora za mostkiem prostowniczym , ale ja cały czas na tym pracuję już prawie trzy lata i zdaje egzamin
  • Helpful post
    #11
    rafal8916
    Welding machines specialist
    Proponuję dorobić hamowanie silnika na zwykłym przekaźniku R15 lub wykorzystać do tego celu styki pomocnicze stycznika głównego. To, że drut sam się wysuwa przez chwilę po wyłączeniu silnika, jest normalne przy braku hamowania - samoindukcja.
  • #12
    Nix
    Level 21  
    Popieram przedmówcę-kol. rafal8916 ma rację. Metoda ta, to zwieranie zacisków silnika bezpośrednio przez zestyk stycznika/przekaźnika. Można też w szereg ze stykiem "hamującym" dać rezystor rzędu 0,3-2 Ohm- wtedy można precyzyjnie dobrać siłę hamującą.

    pzdr Nix
  • #13
    grzegorzbr2
    Level 14  
    Witajcie, sprawdzonym sposobem na hamowanie silnika posuwu drutu jest podłączenie równolegle do zacisków silnika żarówki samochodowej 24V 21W, sprawdzone osobiście.
  • #14
    Nix
    Level 21  
    Można ostatecznie też tak zrobić, z tym że taki "hamulec" działa także podczas normalnej pracy posuwu, ale to tak jakbyśmy cały czas jechali na hamulcu ręcznym...
    pzdr Nix
  • #15
    rafal8916
    Welding machines specialist
    grzegorzbr2 wrote:
    Witajcie, sprawdzonym sposobem na chamowanie silnika posuwu drutu jest podłączenie równolegle do zacisków silnika żarówki samochodowej 24V 21W, sprawdzone osobiście.


    To nie jest najlepsze rozwiązanie, gdyż niepotrzebnie obciążamy w ten sposób element wykonawczy w czasie pracy podajnika. Takie rozwiązanie to już ostateczność.
  • #16
    Nix
    Level 21  
    Należałoby jeszcze dodać, że w niektórych rozwiązaniach( np. Bestera) jest także hamulec mechaniczny- regulowany- jest umiejscowiony na jarzmie szpuli drutu.

    pzdr Nix