Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

punto 1,1 spi 95' - szarpie i strzela na gazie tylko po przejechaniu kilku km.

robert199 31 Jan 2013 19:56 11025 50
Tespol
  • #1
    robert199
    Level 21  
    Mam problem z gazem w takim punto, jest to gaz zwykły regulowany śrubą, kiedyś był 2giej generacji, ale ktos go uproscił.
    Powiedzmy, ze rano odpalam auto i jade jakies 5km na gazie to wszystko jest ok.
    Później zaczynają sie dziac dziwne rzeczy: strzela, dławi sie, szarpie. Jak przełącze na benzyne to chwile sie zadławi zaświeci sie "marchewa" i zaczyna jechać dobrze, po chwili marchewa gaśnie i wszystko jest w porządku.
    Świece, przewody wymienione.
    sonda lambda działa, ale przy pierwszej generacji gazu to i tak bez znaczenia.
    czasem uda sie tak, ze jak trzymam gaz do podłogi na gazie to jedzie bez problemu, do czasu kiedy nie puszcze gazu.
    jeszcze jedna dziwna rzecz.
    Niewiem jak zakręcić butlę z gazem. jedyne pokretło jakie jest to takie z zawleczką małe średnica może 10mm i bez różnicy czy zakręcone czy odkręcone to na gazie pracuje.
    Jak doda sie gazu na postoju to sprawia takie wrazenie jakby miał odcięcie, ale przy około 3,5 tys obr.
    oczywiscie regulacja śruba nic nie zmienia.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    kortyleski
    Level 42  
    Parownik obejrz czy nie jest bardzo zimny czy wręcz zaszroniony po Twoich 5 km
  • #3
    robert199
    Level 21  
    Parownik jest ciepły, też to sprawdzałem.
  • #4
    kortyleski
    Level 42  
    robert199 wrote:
    Jak przełącze na benzyne to chwile sie zadławi zaświeci sie "marchewa"


    Więc poczytaj go co sterownik chce ci tą marchewą powiedzieć. I najpierw doprowadź benzynę do całkowitego porządku a później bierz się za gaz
  • #5
    sandamiano
    Level 29  
    kortyleski wrote:
    robert199 wrote:
    Jak przełącze na benzyne to chwile sie zadławi zaświeci sie "marchewa"


    Więc poczytaj go co sterownik chce ci tą marchewą powiedzieć. I najpierw doprowadź benzynę do całkowitego porządku a później bierz się za gaz

    Normalny objaw na jednopunkcie . Sterownik zgłasza odłączenie wtryskiwacza a następnie kontrolka wtrysku jest na siłę wygaszana. W drugą stronę tak samo uruchomienie wtrysku powoduje że sterownik bada obwody czujników i jeśli sygnały są w porządku - sam wygasza kontrolkę wtrysku.Po podpięciu pod diagnoskop na LPG wskaże usterkę wtryskiwacza(zwarcie do masy lub przerwa) - błąd aktywny i zapisany a przy pracy na benzynie błąd pozostanie tylko zapisany.
    Wskazana regulacja instalacji gazowej ale taka porządna- z wymianą filtru gazu, powietrza .
  • #6
    robert199
    Level 21  
    filtra powietrza nowy. Do filtra gazu sie nie dobierałem, bo niewiem jak zakrecic butle w bagazniku.
    Zauważyłem, ze odłączenie czujnika temp. silnika rozwiązuje problem ze strzelaniem na gazie.
    Oczywiscie wtedy na benzynie nie pracuje najlepiej i świeci marchewa.
    nie chciałbym tego problemu rozwiązywac przez rozłącznie czujnika na gazie,
    Co może byc przyczyną, że jak sterownik widzi wieksza temp to zle działa na gazie?
  • #7
    robert199
    Level 21  
    dzis pękł wąż od płunu chłodzącego do reduktora.
    Zauważyłem, ze w zbiorniczku sa ślady tłustej substancji.
    Płynu niby nie wywala, ale podejrzenie uszczelki głowicy jest.
    Teraz pytanie.
    czy uszkodzona uszczelka głowicy może powodowac takie objawy jak w tym przypadku?

    Dodano po 2 [minuty]:

    jeszcze dosc mocno dymi na biało nie wazne czy zimny czy ciepły
    w zbiorniczku nie czuć spalin
  • #8
    robert199
    Level 21  
    Problem z uszczelka rozwiazany, juz sie nie grzeje i przestał intensywnie dymic na biało.
    z czujnikiem temp. to był zły trop, bo jednak on nic nie zmienia, poprostu był to zbieg okolicznosci.
    Niestety teraz na benzynie tez potrafi szapnąć, a na gazie wtedy niema jazdy. obroty na benzynie czasem falują.
    oczywiscie wszysto tylko wtedy kiedy silnik jest ciepły, jak zimny niema zadnego problemu
  • Tespol
  • #10
    robert199
    Level 21  
    cewek nie wymieniłem, ale przewody i swiece tak. niestety na jakes tanie nawet nie pamietam marki.
    Teraz sam wnioskuje ze to jednak układ zapłonowy.
    tylko najbardziej mnie dziwi to ze peoblemy pojawiaja sie dopiero jak sie rozgrzeje
  • #12
    robert199
    Level 21  
    świece i przewody dzis załżyłem inny komplet z jeżdżacego prawodłowo samochodu.
    Niestety to nie pomogło. ta sama sytuacja.
    Zauważyłem cos nowego.
    po odpięciu czujnika podciśnienia jak wiadomo na benzynie nie będzie jechał prawidłowo, ale na gazie wtedy bez zarzutu. sprawdziłem na dystansie około 30km także można uznac to za pewne, bo po podpieciu czujnika dalej pojawiał sie problem.
    Czujnik podmieniałem z innego auta i ta sama sytuacja.
    Komputerem sprawdzałem czy działa i działa bez zarzutu na postoju. Niestety nie moge sprawdzic podczas jazdy, bo kabla brakuje, jak wiadomo to złącze diagnostyczne znajduje sie pod maską.
    Teraz jaka jest tego faktyczna przyczyna?
    Co sie dzieje nie tak po rozgrzaniu silnika z podciśnieniem na gazie?
  • #13
    robert199
    Level 21  
    problem rozwiązany.
    Rozrząd był przestawiony o 1 ząbek.
    Sam moge do siebie miec pretensje ze od tego nie zaczołem.
  • #14
    robert199
    Level 21  
    dalej mam problem z tym gazem.
    Jak jest gorący to ptrafi kilka razy strzelic. na benzynie jest dobrze.
    Przebicia niema, świee i przewody sprawdzone w innym aucie.
    Dalej to juz niemam pomysłu.
    Parownik do regeneracji?
    regulacje to już nie przynosza efektu.
    Niestety dalej niewiem czy strzela z powodu braku zapłonu, zbyt ubogiej czy zbyt bogatej mieszanki. i najciekawsze. Dlaczego jak jest zimny to pali bez problemu nawet na gazie.
    W czym tu pzreszkadza wysoka temp??
  • #15
    kortyleski
    Level 42  
    Nadal grzebałbym w zapłonie. Skoro na benzynie dobrze a na gazie szaleje to przy Twojej instalacji tylko zapłon, choć coś tam gdzieś pisałeś o czujniku podciśnienia i reakcjach n a niego, a przecież parownik działa podciśnieniowo. Sprawdź czy nie masz nieszczelnego dolotu, to generowałoby ubogą mieszankę i strzały.
  • #16
    krzysio111
    Level 10  
    ta śruba z nacięciem w butli oznacza że lewy gwint (odwrotne działanie), to że odcięcie przy 3,5tysiąca obr/min to źle ustawiony rozrząd a może i czujnik położenia wału korbowego. Prawidłowe ustawienie to: na kole zamachowym są znaki nacięcie należy ustawić na 0 stopni a wałek rozrządu kropkę na kole pasowym na nacięcie na głowicy bodajże poziomo od strony grodzi. Poza tym mieszanka nie jest uboga tylko gazu jest zbyt wiele w kolektorze dolotowym. Cały kolektor jest wypełniony gazem i najprawdopodobniej są słabe kable zapłonowe dochodzi do przebicia izolacji a w związku z tym do wybuchu, co może prowadzić do rozerwania odmy.
  • #17
    robert199
    Level 21  
    Rozrząd teraz jest napewno dobrze. punkt 0 ustawiony na kole zamachowym od skrzyni a na wałku do znaku na obudowie.
    Kolekror dolotowy powinien byc szczelny, a jesli by nie był to dlaczego akurat po rozgrzaniu by sie rozszczelniał, Sprawdzałem pryskajac plakiem nigdzie nie zmieniał obrotów.
    Teraz to tak na 100% nie jestem pewie czy na benzynie tez jest ok.
    Jak przełącze na benzyne w sytuacji jak strzela na gazie to na benzynie tez wtedy chwile postrzela i pozniej jedzie juz dobrze. ma wtedy tez problemy z utrzymaniem predkosci tzn jak pedał gazu jest w połowie i staram sie tylko utzrymac predkosc powiedzmy 90km/h to wtedy zaczyna lekko szarpac jak wcisne gaz do konca to wtedy płynnie przyspiesza.
    Trudno to okreslic, ale gazu chyba tez jakos za duzo spala. Trudno powiedziec ile, ale znacznie wiecej niz inne auta na gazie.

    Jeszcze jedno. Czy rura miedzy filtrem powietrza, a kolektorem wydechowym ma jakies znaczenie?
    Bo w tej chwili jej nema
  • #18
    sandamiano
    Level 29  
    Tak spytam - zawory dobrze wyregulowane? Nie za ciasno? Na logikę - po rozgrzaniu (kilka km) któryś zawór ze ssących może się nie domykać i zapłon idzie w dolot.
  • #19
    robert199
    Level 21  
    niby to logiczne tylko zworów nie regulowałem. tez mi to przyszło do głowy, i sprawdzałem szczelinomierzem to na wszystkich było około 0,3-0,35 także chyba w porządku.
    Niestety regulacja w tym silniku odbywa sie poprzez wymiane płytek.
  • #20
    sandamiano
    Level 29  
    Masz silnik 1.1 . Pewnie podobny do tego w SC i w fabrycznej instrukcji SC którą posiadam napisali że luz zaworów na zimnym silniku wynosi
    ssący 0.35-0.45 mm
    wydechowy 0.45-0.55 mm
    tak że potwierdź to i zweryfikuj z mechanikami a może to będzie to.
    Ponadto temperatura spalania gazu jest wyższa niż benzyny co by powodowało chyba jeszcze większe zacieśnianie luzów zaworowych.
  • #21
    kortyleski
    Level 42  
    krzysio111 wrote:
    ta śruba z nacięciem w butli oznacza że lewy gwint (odwrotne działanie), to że odcięcie przy 3,5tysiąca obr/min to źle ustawiony rozrząd a może i czujnik położenia wału korbowego. Prawidłowe ustawienie to: na kole zamachowym są znaki nacięcie należy ustawić na 0 stopni a wałek rozrządu kropkę na kole pasowym na nacięcie na głowicy bodajże poziomo od strony grodzi. Poza tym mieszanka nie jest uboga tylko gazu jest zbyt wiele w kolektorze dolotowym. Cały kolektor jest wypełniony gazem i najprawdopodobniej są słabe kable zapłonowe dochodzi do przebicia izolacji a w związku z tym do wybuchu, co może prowadzić do rozerwania odmy.



    Ty wiesz co piszesz? Czy tak tylko stukasz... Bo tego steku bzdur nie można nazwać poradą!
  • #22
    krzysio111
    Level 10  
    proponuję sprawdzić przewód podciśnienia map sensora lub sprawdzić czujnik map sensor, oraz czujnik położenia przepustnicy. A co do kolektora to nie o to chodzi mi że nieszczelny tylko że jest wypełniony palną mieszanką gazów zasilających silnik a przecież cykl pracy tego silnika 1-3-4-2 iskra pojawia się na 1 i 4 oraz 2 i 3 cylindrze jedna jest pożądana a druga stratna na wydechu. Być może należy zmniejszyć ilość gazu z parownika. Parownik najprawdopodobniej jest dobry bo jeżeli zapali na zimnym silniku to membrany są w dość dobrym stanie nie zrobiły się plastykowe sztywne. Możliwe jest że na rozgrzanym silniku dochodzi do nagrzania cewki zapłonowej i przebicie uzwojeń w związku z tym może dochodzić do zaniku iskry lub przeskoku iskry w nieodpowiednim momencie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Szanowny Panie "kortyleski" być może masz Pan rację co do tego stęku ale skąd on dochodzi? Ta pogadanka odnosi się do konkretnego tematu.
  • #23
    robert199
    Level 21  
    jeszcze jedno.
    Dopiero rozmawiałem z poprzednim włascicielem i on wymienił silnik, ale przed wymianą miał ten sam problem. czyli małe prawdopodobienstwo aby luzby były złe na starym i na nowym tak samo.
    czujnik podcisnenia wymieniony z innego auta działajacego. takze odpada.
    Co myslicie o uszkodzeniu sterownika. Co jalis czas pojawia sie błąd cewki.

    Dodano po 1 [minuty]:

    sterownik ma usuniete immo, tzn nie zaprogramowane na czystym sterowniku
    potencjometr przepustnicy działa prawidłowo wąż od map sensora jest wymieniony na nowy o długosci 70cm tak jak podaje instrukcja.
    przewody do cewek nie są ekranowane, może tam jest problem.
  • #24
    krzysio111
    Level 10  
    Warto sprawdzić kable do cewek zapłonowych. Jeżeli jest dostęp do oscyloskopu to można sprawdzić przebiegi napięciowe do cewek, albo zrobić cewki na przewodach zapłonowych a oscyloskop zrobić z kompa z karty muzycznej. Ewentualnie wymienić cewki na inne sprawne sprawdzone i zobaczyć jak będzie się zachowywać auto.
  • #25
    sandamiano
    Level 29  
    robert199 wrote:

    Co myslicie o uszkodzeniu sterownika. Co jalis czas pojawia sie błąd cewki.

    Dlaczego zatem na benzynie pracuje .Ale można podpiąć pod komputer i zobaczyć jakie ma (być może) błędy
    robert199 wrote:

    sterownik ma usuniete immo, tzn nie zaprogramowane na czystym sterowniku
    potencjometr przepustnicy działa prawidłowo wąż od map sensora jest wymieniony na nowy o długosci 70cm tak jak podaje instrukcja.
    przewody do cewek nie są ekranowane, może tam jest problem.

    Przewody do cewek są bez ekranu . Jedyny ekran to w czujniku położenia wału i na sondzie lambda(chociaż tutaj niekoniecznie musi być)
    Jednak usterka możliwa w układzie zapłonowym - przy pracy na gazie wymagana jest wyższa sprawność układu
  • #26
    krzysio111
    Level 10  
    Jeżeli na benzynie pracuje prawidłowo to warto sprawdzić kabel (-) od cewki zapłonowej ten który idzie do centralki LPG, ewentualnie wymienić centralkę LPG.
  • #27
    tzok
    Moderator of Cars
    Po odłączeniu MAP sterownik chodzi w trybie awaryjnym i zmienia się KWZ. Inna sprawa to I generacja nie nadaje się po prostu do tego silnika. Albo na zimnym silniku mieszanka będzie zbyt bogata albo na ciepłym zbyt uboga, nie mówiąc już o wolnych obrotach i pełnym obciążeniu.
  • #28
    robert199
    Level 21  
    Może i masz racje, ze I gen nie nadaje sie do tego silnika, ale miałem punto 1,2 spi z taka instalacja i nie było problemu. tutaj teraz jest 2gen i nic to nie zmenia.
    Kąt wyprzedzenia zaplonu jak zauważyłem zmienia sie pod wpływem wychylenia przepustnicy, aktualych obr i podcisnienia w kolektorze. Z odłączonym map sensorem sterownik przyjmuje sobie jakies wartosci podcisnienia. zaleznie od wychylenia przepustnicy.
    Więc co sie dzieje innego z podcisnieniem po rozgrzaniu silnika?
    Luzy zaworowe dla pewnosci jeszcze raz sprawdziłem. na zimnym i ciepłym i jest ok.
    oczywiscie na ciepłym sa mniejsze, ale jeszcze są.
    Domyslam sie, ze jesli byłyby 4 cewki i iskra tylko w poblizu gmp to strzałów by nie było.
  • #29
    robert199
    Level 21  
    Czy przy odlaczeniu zaworu z filtrem weglowym auto powinno zgasnac? U mnie tak jest i nie wiem czy tak powinno być. przy odłączonym nawet nie mogę odpalić. Podczas jazdy jak zaczyna strzelać pojawia się błąd cewek zapłonowych. Zaślepiony przewód od filtra z węglem aktywnym, nic to nie dało. Nadal nie rozumiem co się dzieje, a nie chce się poddać
  • #30
    sandamiano
    Level 29  
    Odłączyłeś zawór elektrycznie czy zdjąłeś wężyk z zaworu? Jeśli wężyk to wprowadziłeś fałszywe powietrze pod przepustnicą na jałowym biegu . Teoretycznie nie powinno zgasnąć . Mogło się chwilę przydławić ale po chwili powinno wejść na wyższe obroty - około 2000 na min.Jeśli tylko wtyczkę elektryczną zdjąłeś to nie powinno być reakcji - najwyżej kontrolka wtrysku ale żadnych różnic w pracy silnika.

    Instalacja LPG jest podpięta pod jedną z cewek zapłonowych. Może sterownik LPG coś szwankuje w tym czasie?