Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter Piaggio X9 200 - Alternator/prądnica przy zbyt dużym poborze prądu

macio11 01 Feb 2013 12:25 2718 4
  • #1
    macio11
    Level 10  
    Szybkie pytanie: Czy alternator/prądnice może uszkodzić zbyt duży pobór prądu?

    Geneza pytania: w skuterze Piaggio X9 200 urządzenie generujące energię elektryczną (prąd zmienny - 3 fazy) wygląda tak: Link Numer: 7. Z tego co szukałem w internacie wydaje mi się, że to urządzenie można nazwać alternatorem jednak nie jestem pewien.

    Jesienią podłączyłem grzane manetki o mocy 60W. Pojeździłem około 1,5 miesiąca i pojawił się problem ze zbyt niskim napięciem na akumulatorze (zarówno przy włączonych jak i wyłączonych odbiornikach energii) i w konsekwencji jego niedoładowaniem. Sprawdzałem regulator napięcie i uzwojenie statora tak jak kazał producent w serwisówce. Regulator jest sprawny, oporność uzwojenia stojana ma jednak około 2,3Ω zamiast deklarowanego przez producenta 0,9Ω.

    Chciałem wymienić stator według poleceń serwisówki, kosztuje on 200 zł i zastanawiam się czy nie uszkodzi się znowu po krótkim czasie przez moje dodatkowe grzane manetki i nie lepiej je odłączyć. Stąd pytanie laika: Czy alternator/prądnice może uszkodzić zbyt duży pobór prądu?
  • #3
    macio11
    Level 10  
    Dziękuję. W ramach poszerzenia wiedzy, jak wygląda mechanizm uszkodzenia? Stator wygląda tak: Link samo uzwojenie, brak elementów elektronicznych, których zniszczenie przez zbyt duży prąd jestem sobie w stanie wyobrazić. Na zewnątrz obraca się magnes. Jedyne co przychodzi mi na myśl to, że przez uzwojenie przepływa tak duże natężenie, że powoduje nadmierne rozgrzanie drutu i w efekcie jego nieodwracalne zwiększenie oporności. O to chodzi?
  • #4
    msepl
    Level 25  
    Tak o to chodzi kolego. To tak jakbyś przegrzał silnik np, w wiertarce wskutek zbytniego jej obciążenia.
  • #5
    crobe
    Level 17  
    Witam odgrzeje temat ponieważ mam problem z tym samym modelem ale u mnie objawy są inne, bez włączonych świateł mam 16v a z włączonymi światłami 12.8 - 13v na 5000 obr.
    Podejrzewam regulator...
    Co do przeciążenia prądnic w motocklach/ skuterach jest to raczej nie możliwe. Tam są regulatory napięcia stratne, które po prostu zwierają + do masy i powodują tak duże sztuczne obciążenie że napięcie spada do wymaganego poziomu.