Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowarka akumulatora ctek 5.0--7.0--10

zibi967 02 Feb 2013 12:47 12345 6
  • #1
    zibi967
    Level 1  
    Witam
    Proszę o pomoc w wyborze i zakupie prostownika , jako ze jestem ciemny w tym temacie proszę Was o pomoc .
    posiadam aku 12v Bosch S5--85Ah, 800A, L-, myślałem nad CTEK jaki model wybrać aby był odpowiedni .

    Nr handlowy: MXS 5.0
    Producent: CTEK
    Napięcie zasilania: 230 V
    Napięcie wyjściowe: 14.4V, 14.7V, 15.8V Recond - Tryb odsiarczania akumulatorów
    Prąd wyjściowy: 5 A
    Min. napięcie akumulatora 2 V (Ładuje nawet mocno rozładowane akumulatory)
    Obsługiwane pojemności: 1.2 - 110 Ah
    Konserwacja akumulatorów: 1.2 - 160 Ah
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Nr handlowy: MXS 7.0
    Producent: CTEK
    Napięcie zasilania: 230 V
    Napięcie wyjściowe: 14.4V, 14.7V, 15.8V Recond - Tryb odsiarczania akumulatorów. 13.6V/Supply (Tryb zasilacza)
    Prąd wyjściowy: 7 A
    Min. napięcie akumulatora 2 V (Ładuje nawet mocno rozładowane akumulatory)
    Obsługiwane pojemności: 14 - 150 Ah
    Konserwacja akumulatorów: 20 - 225 Ah
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Nr handlowy: MXS10
    Producent: CTEK
    Napięcie zasilania: 230 V
    Napięcie wyjściowe: 14.4V, 14.7V, RECOND 15.8V - tryb odsiarczania , SUPPLY 13.6V - Tryb zasilacza
    Prąd wyjściowy: 10 A
    Obsługiwane pojemności: 20 - 200 Ah
    Konserwacja akumulatorów: 20 - 300 Ah

    Za wszystkie informacje i wypowiedzi dziękuję .
  • Helpful post
    #2
    goldi74
    Level 43  
    Każdy z nich będzie dobry. Jednak ten ostatni ze względu na największy maksymalny prąd ładowania naładuje najszybciej akumulator.
  • #3
    wandaltm
    Level 2  
    posiadam CTEK MXS 5.0 i ładuje aku od 55Ah do 76Ah ( diesel ) i uważam, że nie ma potrzeby brać CTEK 10 ze względu :
    - duża różnica w cenie zakupu, 249 zł a 540 zł to spora różnica
    - jak masz 10A w opsiywanym CTEK'u to wcale nie jest dobre aby ładował dużym prądem aku ( a do 80% jego pojemności właśnie takie będzie ładowanie ),
    - ładowarka i tak sama dobierze prąd ładowania, nie wiem czy zauważysz dużą różnicę w czasie ładowania !?
    Przy 85Ah kupiłbym ewentualnie CTEK 7.0, a uważam że 5.0 też Ci wystarczy

    Dodano po 7 [minuty]:

    od razu podepnę moje zapytanie w tych ładowarkach

    Sposób podłączania ładowarki do aku bez ściągania klem w samochodzie wg instrukcji :
    Rysunek w instrukcji klasyczny: aku + do czerwonej klemy, aku - do czarnej klemy.
    Lecz opis pod mówi inaczej:
    "1 czerwony zacisk do dodatniego bieguna aku,
    "2 czarny zacisk do KAROSERII"
    ?? I jak prawidłowo ?? "

    No właśnie, i jak prawidłowo podpiąć tą ładowarkę do aku bez zdejmowania klem ???

    Mam trzy jeżdżące auta ( Golf III, Toyota Corolla '04, Insignia 2010 ) i planuje aby do każdego z akumulatorów na stałe podpiąć np.
    1 ) CTEK Comfort Indicator Eyelet M6 - wskaźnik naładowania ( link http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/ctek-...cator-eyelet-m6-wskaznik-naladowania-p-4.html ) ale nie wiem czy przypadkiem to "oczko" szybciej nie będzie rozładowywać aku ?
    lub
    2) podpiąć na stałe zwykłą złączkę Comfort Connect M6 ( http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/ctek-zlaczka-comfort-connect-m6-p-8.html ) - posiadam i jedno i drugie jako gratis przy zakupie

    Wtedy ładowanie mam ułatwione, podchodzę z ładowarką CTEK MXS 5.0 wpinam ją w złączkę i ładuję.

    Obawiam się tylko, czy w jakiś sposób nie zaszkodzę elektronice/elektryce w autach ( szczególnie nowszych! ) ? jeżdżąc na stałe z tymi złączkami i ładując aku bez odpinania klem ??? - tu proszę o poradę.

    Proszę mnie poprawić jak się mylę, czy ten plan ma jakieś minusy ?
  • #4
    ultrasonograf
    Level 2  
    wandaltm wrote:
    Obawiam się tylko, czy w jakiś sposób nie zaszkodzę elektronice/elektryce w autach ( szczególnie nowszych! ) ? jeżdżąc na stałe z tymi złączkami i ładując aku bez odpinania klem ??? - tu proszę o poradę.

    Proszę mnie poprawić jak się mylę, czy ten plan ma jakieś minusy ?

    Nie ma żadnych minusów, trzeba tylko uważać przy ewentualnym użyciu trybu RECOND, który daje do 15.8V (co i tak jest w tolerancji wg większości producentów).

    Na podstawie FAQ ze strony producenta:

    Does the battery have to be disconnected from the vehicle when it is being charged with a CTEK charger?
    No, CTEK chargers cannot damage sensitive electronics. So, you don't have to disconnect the battery from the vehicle! However, you should take extra care when using Recond because the voltage is 15.8V. Most manufacturers consider everything to be fine as long is voltage is below 16V and CTEK is under that limit by a good margin, even during Recond. Note that the service life of some components is shortened by high voltage. A rule of thumb says that a light bulb's service life is halved by increasing voltage by 5%, but this is normally not any great danger. If you have any sensitive electronics for which the manufacturer warns against high voltage: disconnect them!

    Jeśli chodzi o "Eyelet Indicator": gdzieś było napisane, że konsumuje nie więcej niż 1mA, więc raczej aku szybciej sam się rozładuje, niż poprzez tę wtyczunię. Dla bezpieczeństwa wyposażyli ją jeszcze w bezpiecznik 15A.
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    Miejsce podłączenia to tylko kwestia bezpieczeństwa (ryzyko iskrzenia w bezpośredniej bliskości akumulatora). Jeśli będziesz podłączał i odłączał wyłączoną ładowarkę, możesz podłączać ją bezpośrednio do klem. Zapewni to dokładniejszy pomiar napięcia i zminimalizuje straty. Warto natomiast zadbać, by samochód nie pobierał prądu w trakcie ładowania, tj. należy się upewnić, że w aucie nic się nie świeci, a cała elektronika jest uśpiona. Najlepiej odłączyć krańcówkę maski (jeśli jest alarm) i zamknąć centralny zamek.
  • #6
    k4mil84
    Level 1  
    Witam,
    Dzisiaj 21/07/2016 zrobiłem TEST ładowarki CTEK MXS 5,0 na moim akumulatorze.
    Akumulator od 4 lat jest normalnie eksploatowany w samochodzie, auto użytkowanie codziennie na dojazdy do pracy.

    Dane i parametry akumulatora.
    Akumulator rozruchowy, ołowiowo kwasowy, z dostępem do cell
    MOLL M3 PLUS K2 71AH 590A (norma EN przy -18sC) (Parametry z naklejki)
    Data produkcji akumulatora 7 tydzień 12 rok.

    Napięcie spoczynkowe na akumulatorze przed ładowaniem 12,45V
    Gęstość elektrolitu 1,25g/cm3 na każdej z 6 cell (nie doładowany)
    Prąd rozruchowy: zmierzony 561A przy temp. +20sC
    Test pod obciążeniem 200A 10,32V
    Barwa elektrolitu: przezroczysty, bez widocznych śladów opadu masy czynnej.
    Test przeprowadzony w temp. ok +20sC

    Ładowanie nr 1
    Podłączyłem CTEK-a pod akumulator i ustawiłem tryb samochodowy.
    CTEK przeszedł wszystkie tryby i pokazał ze akumulator jest naładowany.

    Pomiar po ładowaniu.
    Napięcie spoczynkowe po naładowaniu akumulatora 12,85V
    Gęstość elektrolitu po naładowaniu 1,25g/cm3 (nie doładowany)
    Prąd rozruchowy 575A przy temp. +20sC

    Wniosek: CETEK nie naładował akumulatora. Jest prawidłowe napięcie ale elektrolit nie ma prawidłowej gęstości. Nadal akumulator nie jest naładowany. (Gęstość elektrolitu dla akumulatora naładowanego wynosi 1,28g/cm3, akumulator nie doładowany 1,25g/cm3 i dla akumulatora rozładowanego 1,20g/cm3 i mniej )

    Ładowanie nr 2
    Ładowanie w trybie samochodowym plus funkcja recond.
    Napięcie spoczynkowe po naładowaniu 13,02V
    Gęstość elektrolitu po naładowaniu 1,25g/cm3 (nie doładowany)
    Prąd rozruchowy zmierzony 603A przy temp. +20sC

    Cytat z instrukcji CTEK MXS 5.0
    „Program Recond 15,8V/1,5A stosować do przywrócenia energii rozładowanym akumulatorom mokrym i Ca/Ca. Regenerację akumulatora należy przeprowadzić raz w roku, oraz po całkowitym rozładowaniu aby zmaksymalizować jego żywotność i pojemność”

    Do przeprowadzonego testu wykorzystałem urządzenia:
    Lewanda A-600, MIDTRONICS MDX-335P, Multimetr cyfrowy oraz zwykły aerometr.

    Moje osobiste zdanie na temat CTEK MXS 5.0.
    Produkt przereklamowany, nie warty swojej ceny. Marketing zrobił swoje. Po dwóch nieudanych próbach naładowania akumulatora, podłączyłem akumulator pod zwykły prostownik transformatorowy 15Amperowy z amperomierzem i z potencjometrem. Po ok 4 godzinach ładowania gęstość elektrolitu wyniosła 1,28g/cm3 i napięcie spoczynkowe po 12 godzinach po ostatnim ładowaniu wynosiło 12,89V.
  • #7
    jamszoł
    Level 16  
    No i prawidłowo
    Żadna ładowarka nie doładuje akumulatora
    Ładowarka odtworzy tylko parametry elektryczne akumulatora
    Aby były odtworzone parametry chemiczne , podczas ładowania końcowego musimy zapodać minimum 16V do akumulatora ( najlepiej 16,2 V )
    Od kilku lat akumulatory ołowiowe z płynnym elektrolitem mają dodatek wapnia
    Oznaczenie takiego akumulatora CA-CA i niestety tu wymagane jest te 16,2 V - inaczej nigdy nie odtworzymy tych 1,28 w elektrolicie
    Do tego potrzebujemy prostownik a nie ładowarkę - choć by był to CTEK 10A czy większy

    Moderated By CameR:

    Reg. 3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych.