Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

Kubald 03 Lut 2013 23:35 11184 5
  • Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Konstruowanie własnych podłogowych efektów gitarowych (pedałów) jest zajęciem pochłaniającym wiele czasu, często też frustrującym i sporo kosztującym. Jeśli więc myślisz, że uda ci się oszczędzić i czas i pieniądze, budując własny cyfrowy efekt delay, autor radzi, aby najpierw zapoznać się ze stroną R.G. Keena, omawiającą opłacalność budowy efektów gitarowych. Ale jeśli jesteś – jak autor – elektronicznym zapaleńcem i lubisz skonstruować coś, co będzie wyglądało i brzmiało unikatowo, dalej, zapoznaj się z opisem budowy cyfrowego efektu delay – tylko nie mów, że cię nie ostrzegano.

    Autor informuje także, że w czasie wykonywania efektu używał wycinarki laserowej – ale w wielu przypadkach można z powodzeniem użyć bardziej „umiarkowanych”, popularniejszych narzędzi. Także w opisie bardziej położono nacisk na wykonanie samej obudowy, niż na sposób montażu układu elektronicznego – umieszczenie sporej ilości relatywnie dużych elementów w małej i zgrabnej obudowie nie jest zadaniem łatwym.

    Na poniższych nagraniach można posłuchać brzmienia efektu:
    1. Krótkie opóźnienie

    Link


    2. Długie opóźnienie bez sprzężenia zwrotnego

    Link


    3. Długie opóźnienie ze sprzężeniem zwrotnym

    Link


    Do budowy efektu potrzebna jest garść elementów, m.in. niskoszumny wzmacniacz operacyjny TL072, procesor echa PT2399, potencjometry 100, 50 i 5 kΩ, kilka rezystorów i kondensatorów, uniwersalna płytka drukowana, gałki do potencjometrów oraz odpowiednie przełączniki. Przyda się też obudowa stalowa do efektów gitarowych oraz kawałek gumy typu Santoprene i kawałek płyty korkowej.

    Poniżej można zobaczyć schemat efektu.
    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Układ jest oparty o projekt EchoBender pedal, który to bazuje znów na efekcie Rebote 2.5 Delay pedal, który z kolei jest praktycznie kopią aplikacji zamieszczonej w karcie katalogowej układu PT2399. Autor skonstruował wszystkie te trzy odmiany efektu i nie zauważył większych różnic w dźwięku, choć niektórzy twierdzą, że układ bazujący na projekcie z karty katalogowej procesora echa brzmi płytko. Następne odmiany zostały wzbogacone w potencjometr do regulacji sprzężenia zwrotnego.

    Autor z kolei dokonał następujących modyfikacji: zmienił wartości niektórych rezystorów i kondensatorów oraz usunął potencjometr do regulacji zniekształceń przy dużych wartościach opóźnienia. Jego obecność wymuszała na procesorze podpróbkowania sygnału wejściowego aby wygenerować dłuższe opóźnienie, co – zdaniem autora – nie brzmiało dobrze. Jeśli jednak jest się fanem podpróbkowanego, bardzo opóźnionego dźwięku, można szeregowo do potencjometru regulacji długości opóźnienia dołączyć drugi potencjometr o dużej oporności (1 MΩ). Należy też pamiętać, że czym dłuższe opóźnienie, tym mniej „czysty” staje się sygnał wyjściowy, ale nawet przy małych opóźnieniach a dużej głośności dźwięku można zauważyć zniekształcenia sygnału.

    W stosunku do projektu EchoBendera, zmianie uległa wartość wzmiankowanego już potencjometru, jednego z rezystorów w obwodzie procesora echa oraz jednego z rezystorów w obwodzie wzmacniacza (w EchoBenderze proponowano rezystor 12 KΩ, autor zdecydował się zastosować rezystor 10 KΩ, aby wzmocnienie układu było bliskie jedności).

    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Układ został przetestowany na płytce stykowej, a następnie zlutowany (poza, rzecz jasna, potencjometrami i gniazdami wejściowymi/wyjściowymi) na płytce uniwersalnej.

    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Pierwszym krokiem do przygotowania obudowy jest wycięcie podkładki z arkusza gumy o grubości 0,2 cala. Autor udostępnia pliki dla wycinarki laserowej. Taka podkładka ma za zadanie utrzymać na miejscu potencjometry i przełączniki i zapobiec ich obracaniu się.

    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay


    Następnie należy przygotować napisy na obudowie – w tym celu można je albo wyciąć przy użyciu wycinarki laserowej, lub przykleić wzór do obudowy i wyciąć nożem. Tak przygotowany szablon umożliwia pomalowanie napisów przy pomocy czarnej emalii i pokrycie ich dwoma warstwami ochronnej farby. Także używając przygotowanego szablonu należy powiercić otwory pod potencjometry i przełączniki. Do wykonywania otworów pod potencjometry trzeba posłużyć się wiertłem 9/32”, pod przełącznik idealne będzie wiertło 1/2". Po nawierceniu obudowę należy dokładnie opiłować z metalowych opiłków. Na bokach obudowy należy wywiercić otwory na gniazda jack (średnica 3/8”) oraz na gniazdo zasilacza i wyłącznik. Aby dokładnie określić miejsca wiercenia, należy tymczasowo zainstalować potencjometry i wyznaczyć optymalne położenie gniazd jack i pozostałych elementów. Nad wywierconymi otworami należy również umieścić napisy, zgodnie z instrukcją powyżej.

    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Do spodu obudowy należy przykleić odpowiednio docięty fragment płyty korkowej – pozwoli to na odizolowanie płytki drukowanej od metalowej obudowy i uniknięcie zwarć. Następnie w powierconych otworach, używając podkładek gumowych, należy zamocować potencjometry i przełączniki.

    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    W tym momencie należy odpowiednio połączyć wszystkie elementy, włącznie z płytką drukowaną. Pomocne mogą okazać się: schemat i poniższe fotografie. Jeśli zdecydujemy się na obudowę z przewodzącego materiału, wystarczy połączyć jedynie jedno gniazdo jack z masą – drugie otrzyma połączenie poprzez obudowę.

    Gotowe urządzenie prezentuje się następująco:
    Cyfrowy efekt podłogowy typu delay

    Na stronie źródłowej autor umieścił więcej szczegółów na temat przygotowania obudowy oraz – dla każdego kroku – pliki wejściowe dla wycinarki laserowej.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Computer Controls
  • #2
    bobo
    Poziom 29  
    Co to jest podpróbkowanie? . Reszta opisu i sam schemat to jeden wielki szajs. cały opis powinien sprowadzić się do kwestii, jak zrobić obudowę mając wycinarkę laserową do dyspozycji.
    Pozdrówka
  • Computer Controls
  • #3
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #4
    bobo
    Poziom 29  
    Re pandy: Ale, to w dalszym ciągu jest próbkowanie sygnału a nie podpróbkowanie.
    Pozdrówka
  • #5
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto