Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana silnika rolety zewnetrznej

sq8ijk 04 Feb 2013 21:06 30561 32
  • #1
    sq8ijk
    Level 10  
    Witam serdecznie,

    Niedawno popsul sie silnik rolety zewnetrznej - zamontowanej w puszce, ktora jest widoczna i dostep do niej jest calkiem swobodny.

    Mam zamiar zakupic polskiej firmy Mobilus i wymienic juz ten istniejacy.

    Poniewaz wiekszosc rzeczy w domku staram sie naprawic sam (o ile wiedza na to pozwala) stad pytanie.

    Czy wymiana jest skomplikowana? Jakies wskazowki?

    Jesli Panstwo stwierdza ze lepiej wezwac fachowca - tak postapie, jednak fajnie by bylo pomajsterkowac (kilka lat temu sam zamontowalem sterowanie bezprzewodowe do w/w rolet).
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    balonika3
    Level 36  
    Wymiana jest w miarę prosta. Otwierasz rewizję, rozwiercasz nita na wałku i wsuwasz końcówkę do wałka. Wtedy całość można wywlec ze skrzynki. Rozwijasz to na stole i odkręcasz śruby mocujące silnik w wałku i wysuwasz go. Dalej wiadomo. Czasem nie ma tego nita, tylko wałek wraz z końcówką jest inaczej mocowany do skrzynki, ale to zobaczysz po otwarciu rewizji. Po wymianie silnika trzeba ustawić krańcówki.
  • #3
    sq8ijk
    Level 10  
    Dziękuję za instrukcję, jeśli można prosić o wyjaśnienie (być może zrozumiał bym po otwarciu rewizji, ale zanim to zrobie wolę zapytać):

    "rozwiercasz nita na wałku i wsuwasz końcówkę do wałka"

    - co to jest wałek i końcówka? Czy wałek jest wraz z pancerzem ? O jaką końcówkę chodzi?

    "Wtedy całość można wywlec ze skrzynki. Rozwijasz to na stole i odkręcasz śruby mocujące silnik"

    - rozumiem, że mam wyciągnąć całą żaluzję ze skrzynki i ją rozwinąć?


    I chyba ostatnie pytanie
    - czy przed włożeniem nowego silnika należy go podłączyć do prądu i maksymalnie "rozwinąć" aby po włożeniu do wałka był w pozycji rozwiniętej, czy to nie ma znaczenia i później dokonuje się regulacji silnika.
  • #4
    balonika3
    Level 36  
    sq8ijk wrote:
    - co to jest wałek i końcówka?
    Blaszana rura o przekroju ośmiokąta zakończona plastikowym (zazwyczaj) czopem.
    sq8ijk wrote:
    Czy wałek jest wraz z pancerzem
    Pancerz wisi na wieszakach widocznych po rozwinięciu - odhaczenie banalnie proste.
    sq8ijk wrote:
    rozumiem, że mam wyciągnąć całą żaluzję ze skrzynki i ją rozwinąć?
    Tak.
    sq8ijk wrote:
    - czy przed włożeniem nowego silnika należy go podłączyć do prądu i maksymalnie "rozwinąć" aby po włożeniu do wałka był w pozycji rozwiniętej, czy to nie ma znaczenia i później dokonuje się regulacji silnika.
    Silnik trzeba "odwinąć" po to, żeby później nawinąć pancerz. Ilość możliwych obrotów określają krańcówki (plastikowe śrubki na imbus).
  • #5
    sq8ijk
    Level 10  
    Dziękuję, w sobotę zaczynam zabawe, dam znać jak poszło, może ze zdjęciami dla przyszłych majsterkowiczów :)
  • #6
    sq8ijk
    Level 10  
    Witam,

    Sukces! :) Dziękuję za poradę.

    Bez zdjęć (było całkiem zimno, więc chciałem zakończyć wymianę jak najszybciej), ale opisze w kilku punktach kroki wymiany silnika:

    1. Odkręciłem osłonę (u mnie były 4 śrubki zaślepione po 2 z każdej strony osłony rolety)
    2. Zdjąłem osłonę
    3. Całkowicie opuściłem roletę (przyda się 2ga osoba, gdyż w moim przypadku zamknąłem drogę powrotu do mieszkania i wyłączyłem korki zasilające roletę.
    4. Patrząc na wałek (czyli tą blaszaną rurę o przekroju ośmiokąta - w kolorze aluminium) z lewej strony była śrubka - w niektórych modelach jest nit, którą trzeba było odkręciłem aby wsunąć zakończony plastik do niej. Po odkręceniu śrubki plastik można było wsunąć do wałka i dzięki temu całość gładko zeszła z mocowania.
    5. Przy zdejmowaniu wałka przesuwałem go w lewą stronę (odwrotną do tej, z której jest silnik), tak aby zaczepy (wieszaki) wysunęły się z rolety i zostały na wałku. W tym samym momencie silnik wysunął się z wałka i wałek został bez silnika (musiałem tak zrobić, gdyż kabel do silnika był niezwykle krótki).
    6. Odłączyłem silnik
    7. Podłączyłem nowy silnik (w moim wypadku trzeba było zamienić mocowanie nowego silnika, gdyż stary nie pasował - przydała się wiertarka. Mocowanie nowego silnika zostało przykręcone do osłony rolety.
    8. Po podłączeniu silnika wsunąłem po kolei każdy z wieszaków na roletę jednocześnie wsuwając silnik w wałek
    9. Zaczepiłem silnik o nowo zamontowane mocowanie a z drugiej strony wysunąłem uprzednio schowany plastik, tak aby wszedł w swoje mocowanie (trzpień w obudowie rolety).
    10. Włączyłem korki i przystąpiłem do regulacji zgodnie z instrukcją rolety.
    11. Przystąpiłem do konsumpcji piwa, patrząc na jadącą do góry roletę :-)

    p.s. Nowy silnik miał 3 kabelki (N, L1 oraz L2), stary miał dodatkowo PE, więc po prostu go nie podłączałem (podobno te nowe silniki nie wymagają PE).
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przewód_elektryczny

    p.s2. Na youtube jest filmik po angielsku gdzie te kroki są też całkiem nieźle przedstawione:
    http://www.youtube.com/watch?v=_NIK2xk5JfY
  • #8
    kaliszfornijczyk
    Level 9  
    Mnie również popsuł się silnik rolety zewnętrznej.
    Mam roletę zabudowaną i dostęp do skrzynki roletowej znajduje się od strony mieszkania.
    Czy wymiana silnika w takiej skrzynce będzie się czymś różniła ?
    Jakie są powody "psucia się" takich silników ?
  • #9
    balonika3
    Level 36  
    Wymienia się tak samo. A psują się jak wszystko inne. Taka moda...
  • #10
    kaliszfornijczyk
    Level 9  
    A jak wygląda sprawa z kablem? bo z tego co pamiętam to skrzynka roletowa jest otynkowana i kabel do skrzynki również "bez peszla", więc czy jest tam jakiś zapas w silniku lub miejsce w skrzynce żeby zmieścić nadmiar kabla, boje się że kabel prosto z silnika jest puszczony na zewnątrz skrzynki w ścianę i nie będzie zapasu kabla żeby odpiąć stary silnik i podpiąć nowy.
    A co do powodów psucia to tak się pytam bo jeszcze nie zdążyłem się wprowadzić a tu już się popsuło, podejrzewam że mogło być zwarcie bo nie mam przełącznika tylko kable luźno wiszą z puszki i jest podłączane na krótko przy podnoszeniu i opuszczaniu.
  • #11
    śwagier
    Level 11  
    Witam serdecznie. Jeśli to możliwe to proszę o jak najszybsza odpowiedź. Chodzi mi o uchwyt silnika rolety. Kolega który wymieniał silnik widział jak montowany jest ten uchwyt oryginalnie. Mam rolety zabudowywane z rewizja od spodu z zewnątrz z napędem ręcznym. Chce zamontować do niej silnik. Mam silnik wraz z uchwytem w którym są 4 otwory ale nie wiem czym ma być ten uchwyt przymocowany do obudowy rolety. Śruby z pewnością nie bo nie ma dojścia od drugiej strony, jeśli wkręty to jakie to powinny być wkręty i czy macie jakieś rady co do samego montażu żeby to później nie odpadło podczas pracy. Z góry serdecznie dziekuję. Musze się spieszyć z instalacją dlatego ten pośpiech. Pozdrawiam
  • #13
    civic9
    Level 10  
    Miałem awarię silnika. Wymieniłem kondensator w silniku i ruszyło :)
    Awaria wydarzyła się w momencie gdy roleta byłą całkowicie opuszczona, więc był dostęp do wałka.

    Ale na przyszłość mam pytanie - co w sytuacji gdy roleta jest nawinięta na wałek - np. gdy awaria wydarzy się gdy roleta będzie podniesiona do góry. Nie będzie dostępu do nitów/śrub które blokują końcówkę wałka. Ręcznie obrócić chyba się nie da. Jak wyciągnąć w tej sytuacji wałek? (silniki nie mają funkcji trybu awaryjnego/ręcznego).
  • #14
    balonika3
    Level 36  
    Nie ma na to jakiegoś typowego sposobu. Trzeba odwijać pancerz i oddzielać po kawałku. Żeby go oddzielić, trzeba wyjąć aretkę (tę plastikową końcówkę w lamelce) i wysunąć lamelkę. I tak 1 - 2 zwoje i wysuwanie. Generalnie męka, ale innej metody nie ma. W niektórych roletach trzeba jeszcze ściąć takie "dynksy", które wprowadzają pancerz do skrzynki.
  • #15
    ekmir
    Level 24  
    No i mnie się przytrafiło uszkodzenie silnika.
    Sytuacja jest taka, że silnik działa i reaguje na "podnoszenie" rolety ale nie działa na "opuszczanie"
    Czy w opisanej sytuacji na pewno jest uszkodzony silnik ?
    Czy może być jakaś inna przyczyna ?
  • #16
    balonika3
    Level 36  
    Może być silnik, a może być też wyłącznik, a nawet przewód. Trzeba zajrzeć.
  • #17
    ekmir
    Level 24  
    balonika3 wrote:
    Może być silnik, a może być też wyłącznik, a nawet przewód. Trzeba zajrzeć.


    A jaki wyłącznik Kolega ma na myśli ?
  • #18
    balonika3
    Level 36  
    ekmir wrote:
    A jaki wyłącznik Kolega ma na myśli ?
    A skąd mam wiedzieć jaki tam masz? Czy zwyczajny klawiszowy, czy centralka na pilota, czy też zintegrowany z automatyką całego domu. Mam na myśli ogólnie awarię w zasilaniu silnika. Te silniki mają niezależne uzwojenia od podnoszenia i opuszczania i raczej padło uzwojenie (najczęściej), ale nie można wykluczyć innych przyczyn, cobyś nie wymienił od razu sprawnego silnika.
  • #19
    ekmir
    Level 24  
    balonika3 wrote:
    ekmir wrote:
    A jaki wyłącznik Kolega ma na myśli ?
    A skąd mam wiedzieć jaki tam masz? Czy zwyczajny klawiszowy, czy centralka na pilota, czy też zintegrowany z automatyką całego domu. Mam na myśli ogólnie awarię w zasilaniu silnika. Te silniki mają niezależne uzwojenia od podnoszenia i opuszczania i raczej padło uzwojenie (najczęściej), ale nie można wykluczyć innych przyczyn, cobyś nie wymienił od razu sprawnego silnika.


    Sterowanie silnikiem wykluczam - nowa instalacja i nowy łącznik rolet.
    Silnik sprawdzony bezpośrednio "pod" zasilanie też nie działa.
    Wszystko wskazuje na to, że "padło" uzwojenie
  • #20
    jezow kaz
    Level 2  
    Witam, Muszę wymienić silnik bo nie reaguję. Ale mam problem ponieważ są nity do rozwiercenia, ale jeśli roleta jest w pozycji górnej (zwinięta) nie ma do nich dostępu. Rolety mam firmy Portos, dostęp od środka budynku i ta roleta nie ma opcji rozwijania korbą (takie mam tylko na balkonie)? Moje pytanie:
    Jak rozwinąć taką roletę (pilot nie działa)? lub
    Jak inaczej wyjąć silnik?
  • #21
    balonika3
    Level 36  
    Trzeba odwijać pancerz jak bandaż z ręki. Jak jest długi, to po odwinięciu kawałka można wyjąć tzw. aretkę (taki plastik z boku co drugiej lamelki) i wysuwając w bok odczepić część pancerza. Wtedy jest trochę wygodniej. W ten sposób odwiniesz cały pancerz aż do wieszaków.
  • #22
    jezow kaz
    Level 2  
    Ok, teraz rozumiem. Wcześniej muszę zdjąć uchwyty zewnętrzne i wciągnąć ją do środka i odwijać. Takie proste a sam bym na to nie wpadł. Bardzo serdecznie dziękuję. Pozdrawiam.
  • #23
    ekmir
    Level 24  
    Zamówiłem nowy silnik.
    Teraz czeka mnie montaż.
    Bardzo proszę o podpowiedzi jak go zamontować. Czy pancerz musi być zamontowany przed włożeniem silnika do skrzynki ?
  • #24
    civic9
    Level 10  
    silnik wkładasz/montujesz do rury,
    następnie rurę osadzasz w skrzynce (szczegóły zależne od systemu),
    podłaczasz kable, testujesz.
    i jak wszystko ok to montujesz pancerz wykorzystując wieszaki.

    przynajmniej tak to u mnie wygląda, nie znam wszystkich możliwych systemów.
  • #26
    balonika3
    Level 36  
    Pancerz musi być w prowadnicach - czyli roleta zasłonięta. Wsuwasz silnik do rury i wkładasz ją do skrzynki. Bok silnika mocujesz do boku skrzynki i tu jest różnie, bo mocowania są rozmaite - nity, zawleczki, niepasujące otwory itp. Modele zmieniają się co jakiś czas i często trzeba kombinować. Jak już rura z silnikiem wisi, to zaczepiasz wieszaki - te miękkie blaszki, na których wisi pancerz. Zaczepiasz je z luzem, nie unosząc pancerza. Oczywiście podłączasz przewody. No i start, ale uwaga!

    Opcja nr 1. Silnik z krańcówkami. Trzeba wyregulować krańcówki. Są to zazwyczaj dwa gniazda na imbus 4mm. Jedna do końca podnoszenia, druga do końca opuszczania. Trzeba uważać, bo jak krańcówka nie jest wyregulowana i nie wyłączysz w porę zasilania, to coś się zerwie.

    Opcja nr 2. Silnik z przeciążeniówką. Nic nie regulujesz.

    Powodzenia.
  • #27
    ekmir
    Level 24  
    Pancerz mam aktualnie wymontowany, czyli muszę go włożyć w prowadnice ?

    Z opisu wynika, że: silnik posiada mechaniczne wyłączniki krańcowe oraz nowoczesny i dopracowany system uchwytów szybkozłącznych.
  • #28
    balonika3
    Level 36  
    ekmir wrote:
    Pancerz mam aktualnie wymontowany, czyli muszę go włożyć w prowadnice ?
    Tak.
    ekmir wrote:
    Z opisu wynika, że: silnik posiada mechaniczne wyłączniki krańcowe oraz nowoczesny i dopracowany system uchwytów szybkozłącznych.
    No właśnie te uchwyty mogą nie pasować, ale tu już inwencja twórcza. No i oczywiście regulacja krańcówek.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Aha. Jeśli roleta jest ocieplona, czyli ma takie kształtki ze styropianu, to nie wepchaj czasem przewodów pod ten styropian, bo pancerz je przetrze.
  • #30
    balonika3
    Level 36  
    ekmir wrote:
    Ma kształtki ze styropianu
    No to tak, jak pisałem. Jak wkładasz te kształtki, to pod nimi jest dużo miejsca do rury, ale jak nawinie się pancerz, to już jest ciasno. Nie wolno puszczać pod nimi przewodów. Wspominam o tym dlatego, że zasilanie rolety nie zawsze jest po tej samej stronie, co silnik i przewody lecą wtedy przez całą skrzynkę. Trzeba o tym pamiętać.