Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Fusion 1.4 2002 - Pobór prądu w stanie spoczynku, zwiększenie po otwarciu

05 Lut 2013 07:57 4020 6
  • Poziom 23  
    Ford Fusion 1.4 benzyna
    Wyposażenie :
    - bez centralnego
    - manualne sterowanie szybami
    - radio fabryczne ( odpięte fizycznie na czas testu)
    - bez alarmu
    - bez ingerencji w fabryczną instalację
    - manualne lusterka
    - klima
    - reasumując wersja uboga w wyposażenie

    Problem: auto po długim postoju 30 - 50 dni rozładowuje akumulator

    Tuż pod podłączeniu acu pobór prądu jest około 0,3A jak startuje ECU ( test wyświetlaczy itp), następnie pobór spada do 0,00A na typowym multimetrze na zakresie 10A. Miga kontrolka immobilisera ( czerwona kłódka). Taki stan utrzymuje się dowolnie długo.
    Po otwarciu dowolnych drzwi ( oświetlenie wewnętrzne przełączone w tryb wyłączony) prąd zwiększa się do 0,10A, wówczas nie widać aby cokolwiek startowało, ( podświetlenie deski rozdzielczej startuje dopiero po przekręceniu kluczyka). Po zamknięciu drzwi pobór prądu spada do 0,05A i tak się utrzymuje dowolnie długo ( test 5 min ). Podejrzewałem radio ( FORD 6006 ) jednak jego fizyczne wyjęcie odpięcie nie zmieniło sytuacji, nadal po otwarciu i zamknięciu drzwi autko pobiera 50mA. Lekko licząc dla acu 43Ah ( dla nowego i w pełni naładowanego ) da ~35dni co tłumaczyłoby rozładowanie po tym czasie.

    Cel : uzyskać stan jak przed otwarciem drzwi ~< 10mA co teoretycznie zwiększy 5 krotnie potencjalny czas postoju i rozwiąże problem.

    Pytanie brzmi : czy ktoś ma pomysł gdzie szukać prądożercy i co to ma wspólnego z otwarciem dowolnych drzwi ?
    Czy ktoś robił pomiar w swoim aucie z ubogą wersją wyposażenia ?
    Czy ktoś dysponuje schematem tego autka ?
    Jakie auto jest bliźniaczo podobne do Fusion ?

    Jeszcze tylko dodam, że test również robiłem gdy było już ciemno szukając ewentualnych źródeł światła, wszystko zgaszone od podświetlenia liczników, konsoli, nóg kierowcy i pasażera, oświetlenie wewnętrzne, żarówka w bagażniku.

    Eagle
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Ręce mi zmarzły od trzymania kabli, postaram się je przymocować ;)
    Czy czujniki otwarcia drzwi jakkolwiek połączone są z ECU w tak ubogiej wersji ?
    I co się dzieje przez tą godzinę ?

    Eagle
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Eagle napisał:
    Problem: auto po długim postoju 30 - 50 dni rozładowuje akumulator


    Tutaj rozwiązaniem jest podłączenie prostownika "konserwującego". Takie ładowarki nie są drogie. Dodatkowy plus, akumulator utrzymany w dobrej kondycji.

    Przy akumulatorze małej pojemności fabrycznej, dodatkowo obniżonej po kilku latach użytkowania, nie masz szans na odpalenie auta po dwóch miesiącach.
  • Poziom 23  
    Parkowanie pod blokiem wyklucza efektywne zastosowanie takiego prostownika, wymontowywanie acu zanoszenie do mieszkania itp choć rozwiązuje skutek to nie rozwiązuje problemu.

    Niefortunnie problem określiłem jako rozładowany acu po długim czasie to problemem jest pobór prądu ~50mA który rozpoczyna się po otwarciu drzwi. Zakładam i wszystko na to wskazuje, że gdybym po podłączeniu acu nie otwierał drzwi, pomijając ujemną temp. otoczenia. auto odpaliło po miesiącu. Przyjmując za wikipedią samorozładowanie na poziomie 20% / miesiąc + pobór prądu przez ECU ~10mA + utrata 25% ze starości, wciąż daje po miesiącu ~40% energii w acu.

    Eagle
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Eagle napisał:
    następnie pobór spada do 0,00A na typowym multimetrze na zakresie 10A.


    Tutaj jest możliwy błąd pomiarów. Ustawiony zbyt duży zakres, gorszej jakości miernik, zimno i słaba bateria mogą wprowadzić zamieszanie.
    Druga sprawa, jak Kolega wyżej pisał, poczekaj dłużej z wpiętym miernikiem.
  • Poziom 23  
    Jak najbardziej powtórze test z dłuższym czasem ( planuję 1h) choć byłoby to dla mnie niezrozumiałe co i po co przez tak długi czas pobiera prąd w stanie jałowym.
    Teraz mam takie tezy:

    - ECU chce się z czymś skomunikować i ... trwa w błędnej komunikacji z airbag czy innym urządzeniem i coś jest nie tak stąd pobór prądu. Jednak po przekręceniu kluczyka gaśnie symbol engine więc raczej błędów nie ma, jeszcze odczytam kody błędów ale prawdopodobnie po podłączeniu będzie tylko P1000, dla spokoju sprawdzę.
    - czy uderzone auto na postoju z wyciągniętym kluczykiem aktywuje poduszkę powietrzną ?


    - Lampka podświetlenia wewnętrznego wydaje się być bez ściemniacza, dla testu odłącze ją fizycznie , może ściemniacz jest uszkodzony, jeśli jest !? ( przełącznik ustawiony jest w pozycję wyłączoną).


    Cóż jak uzupełnie pomiary dam znać ale nie wcześniej niż jutro.

    Miernik nie był z najwyższej klasy to błąd pomiaru ma poniżej 5% ( i to % wartości mierzonej a nie bezwzględny błąd), nie dokonywałem pomiaru na mniejszym zakresie ze względu na rezystancję wewnętrzną, jednak mogę powtórzyć dla dokładniejszego zakresu.

    Eagle


    Update:

    Nowe fakty :

    W samochodach ford fusion i pewnie w szeregu innych jest układ który zgasi oświetlenie wewnętrzne po ~1h które zostało ustawione na ciągłe świecenie.
    Pobór prądu przez ECU + fabryczne radio na standby jest w okolicach 11mA i zwiększa się do ~17mA przy błysku immobilisera ( kłódka na desce rozdzielczej).

    Jak wcześniej opisywałem intrygował mnie co pobiera prąd o wartości ~50mA przy wyłączonych wszystkich odbiornikach, a zwiększony pobór jest "wyzwalany" otwarciem dowolnych drzwi. Sprawdzajac bezpieczniki ustaliłem że za zwiększony pobór odpowiada układ włączający oświetlenie wewnętrzne, i jak przypuszczam również przypominający o nie zgaszonych światłach.

    Ponowiłem test którego przebieg był nastepujący

    Po podłączeniu acu ( drzwi zamknięte wszystko wyłączone)
    - startuje ECU => 300 - 400 mA przez ~20 sek
    - ECU przechodzi do trybu uśpienia => 11mA / 17mA
    - otwarcie drzwi powoduje wzost prądu do => ~100mA
    - zamkniecie drzwi powoduje spadek do => ~50mA
    - po ponad 1h nastepuje spadek do => 11mA ( czyli znowu dobrze)


    Jeszcze jedno przy zamkniętych dzwiach i włączonych oświetleniu wewnętrznym na stałe, wyciągnięcie bezpiecznika od świateł awaryjnych powoduje zgaśnięcie oświetlenia wewnętrznego, włożenie bezpiecznika nie powoduje włączenia oświetlenia, konieczne jest otwarcie drzwi i zamknięcie.

    eagle