Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kenwood TS-440S ATU - Mała moc wyjściowa stopnia w.cz

DRAIVER 05 Lut 2013 10:52 2691 10
  • #1 05 Lut 2013 10:52
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Witam
    Posiadam w/w radio. Jest z nim wszystko ok ale jest jedno ale. Postaram się opisać problem jak najdokładniej.
    Radio nie nadaje z pełną mocą. W modulacji SSB mogę uzyskać max 5W przy czym na drugim radiu obok na odsłuchu słychać przesterowanie modulacji powyżej 0,25W mocy na antenie. (pomiary wykonywane oczywiście na sztucznej antenie) Przy modulacji AM wygląda to jeszcze ciekawiej - w momencie postawienia nośniej nie ma żadnej mocy na antenie! Dopiero gdy zacznę modulować moc podnosi się również do max 5W. W AM radio zachowuje się identycznie jak na SSB. Odsłuch modulacji jest bardzo dobry, choć lekko przesterowany. FM - nośna i moc max 5W i jest stała a modulacja czysta. Na CW nośna 5W. Skrzynka antenowa działa bez zarzutu ale stroi się przy max 5W.
    Kolejna sprawa to to że radio produkując te 5W pobiera 5,7A prądu a sama końcówka około 4A. Czuć na radiatorze że ta moc wydziela się z tranzystorów końcowych. Pierwsza moja myśl to uszkodzone tranzystory końcowe. Rozebrałem więc radio a mym oczom ukazały się tranzystory końcowe SD 1446 które według serwisówki nie są oryginalne, a powinny być 2SC2879. Nota katalogowa SD pokazuje że nadaje się do zastosowania w tym miejscu. Wylutowałem je i sprawdziłem pod względem przewodzenia złączy - końcówki jak i drivery są sprawne. Prąd spoczynkowy całego wzmacniacza to ponad 1A co wydaje mi
    się być o wiele za dużo. Jest to wszystko co sprawdziłem do tej pory. Tu dochodzimy do sedna sprawy - nie bardzo wiem co robić dalej.
    Proszę o jakieś wskazówki bardziej doświadczonych kolegów. W temacie wzmacniaczy mam pewną wiedze.
    Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedzi

    0 10
  • Relpol
  • #2 05 Lut 2013 18:21
    Driver-
    Poziom 38  

    DRAIVER napisał:
    Kolejna sprawa to to że radio produkując te 5W pobiera 5,7A prądu a sama końcówka około 4A. Czuć na radiatorze że ta moc wydziela się z tranzystorów końcowych.
    To znaczy że chce pracować ale możliwe że na sutek niedopasowania prąd nawet przy pełnym wysterowaniu nie może większy popłynąć, lub ogranicza go ALC. Sprawdź wskazania ALC przy tych 5W (oczywiście maksymalnie krótko na nadawaniu) i przy wyłączonym PROC.
    DRAIVER napisał:
    Prąd spoczynkowy całego wzmacniacza to ponad 1A co wydaje mi
    się być o wiele za dużo.
    Prąd drivera i wzmacniacza jest rozdzielony, pobierany jest przez dwa różne piny na płytce" Final Unit" (X45-1470-00) wzmacniacz końcowy na 14 a driver na 14S więc dokładny pomiar prądu spoczynkowego tychże stopni może być przeprowadzony dopiero po włączeniu amperomierza w szereg z przewodami doprowadzającymi zasilanie. Zasilanie stabilizatorów prądu polaryzacji baz jest na J3 pin 4 (połączony z 14S). Jeśli mierzyłeś sumę tych prądów na przewodzie wspólnym to mogło tyle być predriver (Q1) polaryzacja i prąd kolektora + driver (Q2, Q3) polaryzacja i prąd kolektorów + PA (Q3, Q4) polaryzacja i prąd kolektorów.

    W pierwszym rzędzie sprawdź czy masz przejście pomiędzy gniazdami F1 F2 na płytce "Filter Unit" X51-1340-00. Aby to sprawdzić należy w pierwszej kolejności potencjometry "CAR" i "MIC" ustawić na minimum w lewo, następnie przełączyć radio na modulację AM lub FM, odłączyć wtyki z gniazd F1 i F2; podłączyć omomierz pomiędzy środkowe piny tych gniazd, nacisnąć "PTT" lub wcisnąć przycisk "SEND" i odczytać wartość oporności. Pomiędzy środkowymi pinami gniazd, niezależnie od włączonego podzakresu, powinieneś mieć praktycznie zwarcie. Sprawdzaj omomierzem a nie wskaźnikiem ciągłości połączeń bo ten jest mało dokładny.
    Jeśli masz dobre przejście na tych gniazdach to: włóż wtyk do gniazda F1 omomierz podłącz pomiędzy pin środkowy a obudowę (masę) F2 i postępując jak wcześniej, sprawdź czy tu też wystąpi zwarcie. W ten sposób sprawdzisz uzwojenie wtórne transformatora PA wraz z punktami lutowniczymi, ścieżkami, kablem i wtykami łączącymi wyjście PA z "Final Unit" do "Filter Unit".
    Jeżeli to będzie OK możesz sprawdzić moc na wyjściu płytki "Filter Unit". Trzeba to koniecznie zrobić przez osoby miernik mocy w.cz. lub reflektometr z miernikiem mocy w.cz. a nie wewnętrznym wskaźnikiem PWR-SWR-ALC. Podłącz sztuczne obciążenie do miernika mocy (reflektometru) i dalej do F2 na "Filter Unit" (uważaj aby nie zrobić zwarcia na F2). Przełącz radio na modulację AM lub FM załącz nadawanie (PTT lub SEND), zacznij stopniowo zwiększać wysterowanie potencjometrem "CAR" jednocześnie obserwuj wartość mocy na reflektometrze lub mierniku mocy i ewentualnie prąd pobierany przez TRX. Tym pomiarem pomijasz skrzynkę antenową na płytce "AT Unit", gdyż ona też może bruździć. Napisz co dały pomiary.

    Częstym i jednocześnie prozaicznym powodem różnych "uszkodzeń" w Kenwood'ach, nie tylko w TS-440, są gniazda wielostykowe na przewodach łączących poszczególne płytki, tracą dobre kontakty wtyk-gniazdo i zaczynają się dziać "polki i oberki" tudzież inne ciekawostki przyrodnicze i można długo i namiętnie sprawdzać elementy i nic nie znaleźć. To też sprawdź.

    0
  • Relpol
  • #3 05 Lut 2013 19:41
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Właśnie rozebrałem radio i przymierzam się do pomiarów. Dziękuje za szybką odpowiedz. Chciałem dodać trzy sprawy.
    Po pierwsze zaobserwowałem dziwne zachowanie się pokrętła CAR podczas pracy na mocy ciągłej a mianowicie moc zaczyna rosnąć dopiero w położeniu 6 na skali i w okolicy 8 moc jest największa (wspominane wyżej 5W) potem zaczyna delikatnie spadać a prąd pobierany z zasilacza nadal się zwiększa aż do około 6,5A (całe radio). Może miec to jakieś znaczenie, może to być również wskazówka w poszukiwaniu usterki więc postanowiłem dodać.
    Druga sprawa to, że na płytce FILTER UNIT gniazdo F2 nie istnieje! Fizycznie to wyjście jest na płytce ale zamiast złącza jest tandetnie przylutowany kabel RG-58 a 5cm dalej przechodzi w fabryczny szary kabel dalej idący do skrzynki antenowej. Być moze to jest żródło problemu. Poprawie ten kabel.
    Ostatnia rzecz to jedna z cewek na rdzeniu ferytowym na FILTER UNIT. Lakier z tej cewki spalił się. Wygląda jak by wydzieliło się na niej naprawde dużo mocy.
    Tyle odemnie. Biorę się za pomiary. Pozdrawiam

    0
  • #4 05 Lut 2013 21:10
    Driver-
    Poziom 38  

    OK to zrób pomiary bo całkiem możliwe że gdzieś przetopił się lut lub utlenił. Często się zdarzają takie uszkodzenia. Zwłaszcza przy długotrwałej lub częstej pracy typu wywołanie w zawodach na emisjach cyfrowych z pełną mocą np. na RTTY. Cewki filtrów i skrzynki są ze zbyt cienkiego przewodu grzeją się, dowodem przypalona cewka filtra, wytapiają cynę a potem cyna wokół przewodu cewki się utlenia i następuje utrata kontaktu. Najprawdopodobniej gdzieś mogło się coś takiego zdarzyć, więc przejrzyj punkty lutownicze cewek i przekaźników w "Filter Unit" i "AT Unit". Przy mniejszej mocy styku brakuje a i dopiero przy większym napięciu w.cz. następuje przebicie i zaczyna płynąć prąd. Potem moc spada ponieważ styk się rozgrzewa i traci już i tak bardzo słaby kontakt. Stąd takie zachowanie CAR. Obstawiam punkty wspólne dla wszystkich podzakresów. Czekam na wyniki. :)

    0
  • #5 05 Lut 2013 23:09
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Pomiary przejścia pomiędzy złączami F1 i F2 wypadły pozytywnie czyli przejście ze znikomym oporem. Wymieniłem ten przewód RG-58 na teflon ale to nic nie zmieniło. Pomiar mocy z wpięciem się bezpośrednio pod F2 daje takie same odczyty mocy, żadnej zmiany, a więc skrzynka jest w porządku. Z ciekawości sprawdziłem moc wychodzącą bezpośrednio z PA omijając cały FILTER UNIT i tu przy tym samym poborze prądu otrzymałem około 18W mocy na sztucznym obciążeniu a na 28 Mhz ponad 25W. Wiem że na filtrach odkłada się część mocy ale czy to nie przesada?
    Zrobiłem jeszcze jedną rzecz - zmierzylem napięcia polaryzacji na bazach drivera i PA. Na końcówkach było o 0,07V za wysokie a na driverach o 0,28V za niskie. Wyregulowałem te napięcia i mały sukces. W modulacji AM pojawia się nośna tak jak na FM czego wcześniej nie było. Oczywiście troche podniosła się moc - teraz jest max 7W. Znikneły rówież zniekształcenia na SSB o których pisałem wcześniej.
    Mój wniosek jest taki że wzmacniacz produkuje poprawnie moc ale ta gdzieś się wytraca. Tranzystory nie palą się gdyż ogranicza je zasilacz na którym prowadze testy (impulsowy 13,2V 6,7A) nie pozwala na nadmierny i zarazem destruktywny prąd.Nie sądze by tranzystor pobierał tyle mocy a do anteny oddawał tak mało. Chyba że cała energia zmienia się w ciepło ale nie badzo rozumiem jaki by był mechanizm takiego zjawiska.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Jeszcze jedno. W momencie mocniejszego wysterowania na SSB na mierniku na radiu w położeniu SWR wskazówka nagle wychodzi na koniec skali (SWR >10). Gdy moduluje nie przekraczając 5W SWR zawiera się w granicach 1,5. Dzieje się tak zarówno z użyciem skrzynki lub wyłączając ją, sztucznego obciążenia jak i zestrojonej anteny na SWR 1,2. Próby prowadze na 3,5Mhz

    Dodano po 46 [minuty]:

    Po kilku pomiarach, obliczeniach i chwili przemyśleń doszedłem do wniosku że PA pracuje poprawnie. PA przebiera 3,8A i oddaje około 15-20W przed FILTER UNIT czyli wychodzi na to że jest ok w tej klasie pracy (oraz pobór mocy przez stopnie sterujące). Trzeba tylko rozwiązać problem czemu ta moc wytraca
    się na filarach.

    0
  • #6 06 Lut 2013 00:11
    Driver-
    Poziom 38  

    Usuwałem już takie usterki. AT się stroiła a mocy nie było, po rozebraniu skrzynki przepalona emalia, wytopione i zwęglone luty po przewinięciu przewodu i poprawieniu lutów wszystko wracało do normy. Ale tu jest coś innego.

    Wepnij amperomierz na przewód idący zasilający "Final Unit", wtedy zobaczysz ile faktycznie bierze PA. Prąd ICmax 5,3A w kolektorach PA daje dokładnie 18,03 W mocy w.cz. po transformacji na 50Ω URMS ~30,03V I ~0,6A. Dołóż sprawność i masz 3A z hakiem. A po filtrach masz 7W. Gdzieś się ta moc traci. Ale to mi cały czas wygląda na niedopasowanie. 7W i za duży prąd z zasilania, przy 7W w.cz. w kolektorach Pa ICmax to ~2,1A. Może któryś z przekaźników Pi-flltra się skleił lub cały czas trzyma. Czy na wszystkich pasmach masz to samo ??? Postukaj w przekaźniki może się odklei. Pomierz napięcia na złączu J5 "Filter Unit" tam dochodzą napięcia sterujące przekaźnikami od Pi-filtrów Napięcie ma być podane tylko na jeden z 6 pinów.

    Nie sugeruj się napięciami na bazach tranzystorów tam mają być takie napięcia aby prądy spoczynkowe były właściwe. Regulacja prądów spoczynkowych. Po podłączeniu amperomierza na przewód zasilający "Final Unit" ustawiasz 14.175MHz, USB, CAR i MIC na minimum. Wciskasz SEND regulujesz VR2 i VR1 aby prąd najmniejszy, najlepiej aby przestał płynąć, :P dalej na wciśniętym SEND regulujesz najpierw dla drivera VR1 na 200mA, dla PA regulujesz VR2 na 400mA. Czyli PA i driver mają mieć wstępnie prądy spoczynkowe oba min. po 200mA. Prąd spoczynkowy jest potrzebny do liniowej pracy, ale największe znaczenie ma przy małych sygnałach wiec później można dodatkowo skorygować aby CAR regulowało w miarę liniowo i nie było zniekształceń na SSB zwłaszcza przy niewielkich nastawach MIC.

    0
  • #7 06 Lut 2013 10:23
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Przed moją regolacja prądów spoczynkowych sprawdziłem inne pasma wyrywkowo ale pamiętam że najwięcej bo 10W było w okolicy 28-29 Mhz ale zachowanie było takiej jak i na 3,5 Mhz. Z koleji na 1,8 Mhz mocy nie było prawie wcale.
    Dziś rano sprawdziłem dokładnie już po regulacji. Pomiary na zewnętrznym mierniku, sztuczne obciążenie, skrzynka wyłączona.
    Do częstotliwości około 8 Mhz moc wacha się pomiędzy 7-10W. Natomiast ciekawe rzeczy dzieją się dalej. Na 10 Mhz moc na antetnie to około 15W gdzie na następnych pasmach spada do 10W. Następny skok na 21 Mhz i tu bije rekord - ponad 20W i zdrowo więcej. Do samych 30 Mhz wacha się między 15-20W. Pojawiła się również moc na 1,8 Mhz około 10W
    Ciekawe jest to, że zarówno 8 jak i ponad 20W wzmacniacz produkuje pobierając około 4A.
    Spróbuje przeprowadzić próby na zasilaczu dającym tyle mocy aby radio w pełni rozwineło skrzydła. Bo wydaje się że na niektóych pasmach żaden problem nie istnieje. Na tych 21 Mhz wszystkie modulacje są czyste i bez przesterowań. Również wskazania miernika mocy w radiu pokrywają się z
    odczytami z zewnętrznego. Pozdrawiam

    Dodano po 49 [minuty]:

    Zapomniałem zapytać o jedną rzecz. To przejście pomiędzy środkowymi pinami gniazd F1 i F2 powinno występować tylko przy wciśniętym przycisku SEND lub PTT czy i również bez załączania nadawania? W moim przypadku zwarcie występowało w obu przypadkach.

    0
  • #8 06 Lut 2013 13:35
    Driver-
    Poziom 38  

    DRAIVER napisał:
    Następny skok na 21 Mhz i tu bije rekord - ponad 20W i zdrowo więcej. Do samych 30 Mhz wacha się między 15-20W. Pojawiła się również moc na 1,8 Mhz około 10W
    Ciekawe jest to, że zarówno 8 jak i ponad 20W wzmacniacz produkuje pobierając około 4A.
    Prąd pobierany z zasilania jest OK, dla ~20W ICmax będzie ~5,8A a DC ~4,1A, na innych pasmach gdzie następuje niedopasowanie wartości prądów ICmax i DC zależne są od impedancji Z obciążenia a Z=R+jX≠50Ω, wiec wszystko się rozjeżdża. Myślę że na zakresie 14,500÷22MHz (to zakres zakres filtrów dolnoprzepustowych) jest przełączony (sklejony) przekaźnik i na tym zakresie częstotliwości nadajnik pracuje prawidłowo gdyż włączone są elementy tylko jednego filtru i te co być powinny. Jeśli przełączysz pasmo, które leży po za zakresem 14,500÷22MHz to do filtru danego pasma pozostaje w dalszym ciągu przyłączona jedna strona a może nawet cały filtr z pasma 14,500÷22MHz, gałąź tego filtru dodaje się do filtru która ma działać z danym pasmem i elementy te zniekształcają impedancję filtru w sposób przypadkowy zależny od częstotliwości, wprowadzają transformację i pojawia się niedopasowanie. Dlatego sugerowałem abyś sprawdził napięcia na J5. Sprawdź też omomierzem czy styki przełączające przekaźników Pi-filtrów są we właściwej pozycji. Sprawdzasz na włączonym TRXie, szczególną uwagę zwróć na przekaźniki RL5 i RL1, które są od zakresu 14,500÷22MHz. Tylko sprężyny z jednego zakresu mają mieć przejście do cewek pozostałe mają być zwarte do masy. Jeśli zajdzie sytuacja w której jedna strona filtru 14,500÷22MHz (RL5, RL1) będzie przyłączona do innych filtrów wtedy na F1 F2 będziesz miał zwarcie dla DC pomiędzy środkowymi pinami oraz zwarcie dla DC między środkowymi pinami F1 i F2 a masą, prawidłowo ma być tylko i wyłącznie przejście dla DC pomiędzy środkowymi pinami F1 i F2. Sprawdzaj na odłączonych kablach koncentrycznych z wejścia i wyjścia "Filter Unit". W przypadku równoległego podłączenia gałęzi dwóch filtrów przejście dla DC będzie również pomiędzy cewkami połączonych flirtów, lecz nie będzie zwarcia do masy na F1 i F2.

    DRAIVER napisał:
    Zapomniałem zapytać o jedną rzecz. To przejście pomiędzy środkowymi pinami gniazd F1 i F2 powinno występować tylko przy wciśniętym przycisku SEND lub PTT czy i również bez załączania nadawania? W moim przypadku zwarcie występowało w obu przypadkach.
    Przekaźniki na "Filter Unit" są sterowane z "RF Unit", na której jest logika, filtrów pasmowych odbiornika jest więcej niż filtrów nadajnika. Filtry nadajnika są ustawiane zgodnie i w kombinacji z podzakresem odbiornika, włączone są na nadawaniu jak i przy odbiorze niezależnie od PTT i SEND.

    0
  • #9 06 Lut 2013 20:10
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Niestety żaden z przekażników nie jest zwarty. Sprawdziłem każdy z osobna przekażnik, zmieniłem tą spaloną cewke, poprawiłem każdy lut na FILTER UNIT i żadnej zmiany nadal moc wynosi w zależności od pasma od 10 do 20W. Wydaje mi się że problemu już nie ma. Wkońcu nie na każdym paśmie moc jest jednakowa. Pokrętło CAR jest na 4 na tarczce i tu się kończy wydajność mojego zasilacza więc gdy podłącze większe zródło mocy okaże się, że jednak jest w stanie wyprodukować te 100W. Ta moc o której wyżej pisałem jest dla fali nośnej a z tego co pamiętam to radio ma mniejszą moc na FM i AM a dopiero na SSB osiąga 100W. Podłącze inny zasilacz i napisze jak to wyszło

    Dodano po 19 [minuty]:

    I faktycznie jest tak jak pisałem - pasmo 3,5 Mhz SSB szczytowo około 100W, FM równo 100W na zestrojonej antenie (sztuczne obciążenie nie wytrzymało by) AM 25W czyli tyle ile powinno być a podczas modulacji ponad 60W (bardzo głęboka modulacja).
    Bardzo dziękuje za zainteresowanie tematem i pomoc w rozwiązywaniu problemu. Moim błędem było mierzyć moc cały czas na za małym zasilaczu. Pozdrawaim i jeszcze raz dziękuje

    0
  • #10 06 Lut 2013 20:35
    Driver-
    Poziom 38  

    Byłem przekonany że stosujesz zasilacz o małej mocy aby zapobiec uszkodzeniu PA, po tym jak stwierdziłeś że na zasilaczu dużej mocy TRX daje zbyt małą moc z powodu jakiegoś uszkodzenia. Teraz wszystko jasne. Przy okazji ustawiłeś prawidłowe prądy spoczynkowe i zrobiłeś mały przegląd TRXa :) To teraz nie pozostaje nic innego jak spotkać się na 80m.

    0
  • #11 06 Lut 2013 22:04
    DRAIVER
    Poziom 13  

    Owszem, zasilacz miał temu służyć ale po pomiarach stwierdziłem że jest ok. Ponad to 440-stka ma zabezpieczenia na końcówce więc zaryzykowałem. Mierzyłem prąd i powoli zwiększałem moc. Na pełnej mocy około 19,5A Sprawdziłem też skrzynke antenową i jest w idealnym stanie.
    Z wielką chęcią bym pośmigał po paśmie lecz brak licencji nie pozwala na wyjście w eter. Licencje robię w przyszłym miesiącu. Puki co próby na paśmie CB wypadły wyśmienicie. Pozdrawiam

    Dodano po 6 [minuty]:

    Wygląda na to że tylko te prądy spoczynkowe były źle ustawione. Wcześniej było to ponad 1A na całe PA a teraz to około 650 mA Dopiero po regulacji wzmacniacz zaczął zachowywać się poprawnie. FILTER UNIT sprawdziłem w zdłuż i w szerz i nie było opcji by coś było tam popsute. Wkońcu to banalnie prosty układ

    0