Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oświetlenie HID budowa latarki

agresto 14 Feb 2005 23:19 5218 9
  • #1
    agresto
    Level 11  
    Witam.

    Interesuje mnie temat oswietlenia HID. Wiem ze niektore latarki maja 10,18 lub nawet 21 watowe zarowki HID, do tego akumulator zedu 5Ah i niewielka ilosc elektroniki. Szukalem czegos podobnego w internecie ale niczego nie znalazlem. Jedyny temat ktory sie czesto powtarza to upgrade swiatel w samochodzie do HID ale zarowki jakies wielki G4 czy cos takiego i do tego dwa poterzne uklady elektroniczne. Jeden zwany "balast" a drugi do zapalania ... nie pamietam nazwy. Wiem ze w latarkach elektroniki jest niewiele a caly uklad lacznie z lampa waz moze z 200g maksymalnie. Moze ktos wie cos na ten temat. Bylbym bardzo wdzieczny.

    Pozdrawiam
    Jarek
  • #2
    Volfram
    Level 12  
    Witam.Masz zapewne na mysli latarki z planikami HID-Piekne,drogie urzadzenia.Elektronika,o ktorej mowisz,to zaplonnik i dlawik[chyba].Zaplonnik generuje wysokie napiecie,niezbedne do zaplonu lampy,natomiast dlawik ogranicza prad po zaplonie[do podtrzymania swiecenia po zaplonie potrzebne jest znacznie mniejsze napiecie].To NIE JEST zarowka,niema tu zarnika,sa tylko 2 elektrody,miedzy ktorymi leci luk elektryczny.Niestety,to nie sa tanie rzeczy.Sam palnik kosztuje ~800zl.Jako latarka,tzn obudowany,z reflektorem,aku.elektronika etc. kosztuje od 1200 zl w gore.Takie latarki wystepuja glownie w wersjach dla nurkow,ale sa tez modele reczne.Palnik tego typu swieci barwa bialo-niebieska.Mozesz kupic na allegro,za ~1200 zl,[albo w bj system-ale te podobno cinkie sa].Zreszta,co ja tu produkuje-zobacz to www.elektroda.pl/rtvforum/topic357047.html

    Ps:Ups,dopiero teraz doszukalem sie daty zalozenia tematu,niech mod nie bije :P
  • #3
    djemen
    Level 14  
    agresto:
    Quote:
    wielki G4 czy cos takiego i do tego dwa poterzne uklady elektroniczne. Jeden zwany "balast" a drugi do zapalania ... nie pamietam nazwy.


    Mam wszystko w domu, leży na półce i czeka na lepsze czasy, bowiem też mnie interesuje ten temat... Chyba nigdy nie widziałes nowoczesnej przetwornicy i zapłonnika oraz palnika D2S... Uwierz, że sa to urządzenia bardziej kompaktowe, niz smiałbyś sądzić... Odsyłam do moich zdjęć na końcu tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/2-ytt357047.html?postdays=0&postorder=asc&highlight=hid&start=30

    Te przedmioty obok popularnych na rozmiar kluczy to kompletny zestaw umozliwiający cieszenie się mocą światła 35-watowego HIDa po podłączeniu po prostu do źródła zasilania od 7,5 do 16V. Po prostu "pstryk" i juz świeci. Nic prostszego. Z tą cena to też przesada, da się sporo taniej, trzeba tylko poszukać i poczekac. Na moje oko nie ma to więcej niz 200 g, ani jakiś strasznych rozmiarów.. No chyba, że chciałeś to zmieścić w Inova X5... ;)

    Latarki o jakich mówisz, z małą ilością elektroniki, mają jej dużo, tylko jest ona schowana przed ciekawskimi i nei robi się jej zdjęć reklamowych...

    Ten zestaw ze zdjęć mam zamiar wykorzystać do budowy kompletnego szperacza (zresztą, modyfikacją "Thora 10 MCP", na którego czekam juz ruski miesiąc) z zasilaniem z akumulatora litowo-jonowego, umozliwiającego utrzymanie pełnej jasności przez ponad 3 godziny. I uwierz, nie będzie trzeba go wozić przyczepką... Żadne 21W nie podskoczy ani jasnościa, ani zasięgiem, ani piękną barwą światła (HID w parabolicznym odbłyśniku wcale nie jest tak niebieski jak się wszystkim wydaje)

    BTW... Panie Volfram:

    Ten "dławik" to przetwornica, umożliwiająca w warunkach zmieniającego sie napięcia źródła zasilania "wpompowanie" do układu zapłonnik-lampa stałej mocy równej 35W. Zapłonnik za to umozliwia wytworzenie serii szpilek napięcia (do 25 kV) służących do odpalenia lampy. Później balast "wyłącza" szpilki i obniża napięcie podawane na lampę do 85V.
    Palnik HID stosowany w lampie samochodowej, w odróżnieniu od drogich latarek, jakich przykłady podałeś, startuje od razu z niemal pełną jasnością (zasługa przetwornicy, która zwiększa moc chwilowo po starcie, zanim lampa sie nagrzeje) i możesz nim pstrykać do woli, nie niszcząc na miejscu palnika (oczywiscie znacząco spadnie jego żywotność, ale wbrew pozorom nowe i niesparowane lampy są tanie).

    Jeśli macie jakieś pytania, pytajcie, służe radą.
    Pozdrawiam,
    D.
  • #4
    Hefajstos
    Level 35  
    Żeby zasilać HIDa z 12V potrzebna jest przetwornica dająca (nie pamiętam dokładnie) kilkadziesiąt...stokilkadziesiąt woltów. Ballast znaczy rzeczywiście dławik (a raczej statecznik), ale w angielskiej terminologii balastem nazywa się zwyczajowo każde urządzenie zasilające lampę wyładowczą.

    Amatorskie projekty latarek HID bazują zazwyczaj na lampach Welch Allyn (stosowane np. w leparoskopach) i reflektorach toczonych na zamówienie. W stanach działa niemalże "przemysł" w branży latarkowo - DIYerskiej;) Poza tym wielu ludzi mających takie hobby posiada zaplecze do obróbki metalu. W sumie Tony Maglica (ten od Maglite'a) był tokarzem:D :D :D

    Polecam poczytać:
    http://www.candlepowerforums.com/vb/ - forum

    http://theledguy.chainreactionweb.com/index.php
    http://ledmuseum.home.att.net/
    http://home.mchsi.com/~lambda_lights/index.htm
    http://home.comcast.net/~theledguy/
    http://www.walamp.com/lpd/index.tpl
    http://www.solarc.net

    Dwa ostatnie linki, to właśnie Welch Allyn.


    --
    pozdrawiam
    Hefi
  • #5
    djemen
    Level 14  
  • #6
    Hefajstos
    Level 35  
    Dwa ostatnie były HIDowe. Interesuje mnie raczej 10W, chodzi o masę baterii, itp...

    Ale np. szperacz samochodowy (jakiś dobry, np. Optronics) przerobiony na lampę D2 35W by się przydał:D


    --
    pozdrawiam
    Hefi

    PS: CPF, to podstawa. I coś w rodzaju subkultury;)
  • #7
    djemen
    Level 14  
    Noo przydałby się przydał... Masz może jakieś namiary na dobre szperacze w PL?

    10W fajna sprawa, ale wbrew pozorom 35W nie jest taki znowu ciężki gigant :)

    CPF to prawdziwa Mekka :D
  • #8
    Hefajstos
    Level 35  
    W warszawie jest dystrubutor Optronicsa. Poszukam i napiszę. Myślałem, jakby kupić szperacz z akumulatorem i zamiast tego akumulatora zamontować przetwornicę.


    --
    pozdrawiam
    Hefi
  • #9
    wowerman
    Level 23  
    Chciałbym sam złożyć sobie zestaw przetwornicy na Palnik typu Hid.Będzie to potrzebne do zasilenia żarówki motocyklowej dla reflektora typu ff.
    Gdzie znajdę jakieś schematy dla niedrogiego projektu?
  • #10
    Hefajstos
    Level 35  
    Kolejny będzie mi walił po lusterkach... Zastanawialiście się dla czego w motorach tak późno pojawiły się xenony? W mercedesie już w latach 90tych, a w motorach ciągle nic...


    --
    pozdrawiam
    Hefi