Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG

paput1987 07 Feb 2013 21:38 10890 28
e-mierniki
  • #1
    paput1987
    Level 12  
    Prins proponuje emulator temp. dla silników vagowskich z mechanicznym termostatem gdzie w fazie nagrzewania mieszanka jest wzbogacana.
    Emulator stale emuluje temp. 95stC. Załóżmy że ustawiamy temp. przełączania na gaz 30stC więc silnik może mieć wtedy około 40-45stC.
    Emulowanie temp. 95stC w momencie gdy silnik ma temp. 40-45st nie jest chyba niczym prawidłowym i będzie prowadziło do znacznego zubażania mieszanki.
    Na ile jest to niebezpieczne i czy ma to prawo działać prawidłowo?

    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG

    zamierzam zrobić coś takiego i niestety jestem zupewnie lewy z elektroniki
    może ktoś mi łopatologicznie wytłumaczyć co do czego?

    wiem że potrzebny mi rezystor 220 ohm, przekaźnik na 5 wejść
    do czego w instalacji lpg ma być podłaczony rezystor?
    czytałem w kilku tematach na forum LPG że sprawdza się działanie takiego układu
    u siebie próbowałem już wielu rzeczy i jednak sterownik ma słabą korekte po temperaturze gazu
  • e-mierniki
  • #2
    piotrekt40
    Level 12  
    Ja właśnie u siebie zrobiłem coś podobnego, tyle, że nie oszukuje "chamsko" kompa, że od razu ma ok 90stopni, tylko przekaźnik dołącza odpowiedni rezystor do przewodu czujnika.
    w ten sposób podnosi temp o kilkanaście(dziesiąt) stopni. Potem temperatura dobiega mniej więcej do tej prawidłowej.
    Sposób, który przedstawiłeś w ogóle odcina czujnik temp zastępując go rezystorem.
  • #3
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    Ja właśnie u siebie zrobiłem coś podobnego, tyle, że nie oszukuje "chamsko" kompa, że od razu ma ok 90stopni, tylko przekaźnik dołącza odpowiedni rezystor do przewodu czujnika.
    w ten sposób podnosi temp o kilkanaście(dziesiąt) stopni. Potem temperatura dobiega mniej więcej do tej prawidłowej.
    Sposób, który przedstawiłeś w ogóle odcina czujnik temp zastępując go rezystorem.

    na razie sprawdze czy to w ogóle pomoże ale na elektronice sie praktycznie w ogóle nie znam, jednakże widze to tak, dobrze to rozrysowałem?

    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG [/img]

    Dodano po 15 [minuty]:

    czekam na potwierdzenie ekspertów :D , jeśli dobrze to idę montować
  • #4
    piotrekt40
    Level 12  
    według mnie to jest źle, ale dokłądnie teraz nie pamiętam jakie wejścia w przekaźniku za co odpowiadają.

    Napięcie załączające przekaźnik brane z elektrozaworu jest ok - pin 85 oraz 86.
    Natomiast co tam dalej modzisz, nie rozumiem do końca.
    Według mnie potrzebne Ci są dwa wejścia : 87 oraz 30. Jedno z nich (np 87) podłączasz bezpośrednio pod jeden przewód od wtyczki czujnika (np "plus:), do drugiego (np 30) podłączasz rezystor. Drugi koniec rezystora podłączasz pod drugi pin we wtyczce od czujnika temp (np "minus").

    sposób który opisałem wyżej powoduje "lekkie" oszukanie czujnika temp, a nie drastyczne od razu podając temp ok 90 stopni.
    W moim przypadku zastosowałem rezystor 1000 -1500ohm. trzeba dobrać doświadczalnie. Im większy opór, tym mniej oszukujesz ECU benzyny.

    tu rozrysowałem krzywe:

    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG

    edit:

    No chyba, że przerysowałes schemat, który jest kilka postów wyżej. ale nie rozumiem po co, skoro tamten jest czytelny... a na pewno bardziej czytelny niż ten drugi, bo tam widać który styk jest taki, który normalnie otwarty, a który normalnie zamknięty.

    PS. w pierwszym schemacie, ten przewód który rozcinasz pomięcu ECU a NTC to jest Twój przewód plusowy. Tam gdzie masz na schemacie znaczek GROUND - podepnij to pod kabelek minosowy. Tak będzie najprościej :)

    pozdrawiam
  • #5
    paput1987
    Level 12  
    założyłem w ten sposób
    "mój drut" działa tzn z tego co patrzyłem w Vagu bez załączenia LPG temperatura jest np 50 stopni a po przełączeniu 92-93 troche za wysoko. Natomiast wyskakuje błąd czujnika temperatury G62 tak ma być rozumiem, gdyż traci on zasilanie?


    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #6
    piotrekt40
    Level 12  
    zrób tak jak ja Ci mówiłem :
    zasilanie przekaźnika czyli pin 85 i 86 zostaw tak jak masz.


    następnie:

    wejścia : 87 oraz 30.
    Jedno z nich (np 87) podłączasz bezpośrednio pod jeden przewód od wtyczki czujnika (np "plus"), do drugiego (np 30) podłączasz jedną końcówkę rezystora. Drugi koniec rezystora podłączasz pod drugi pin we wtyczce od czujnika temp (np "minus").

    Rezystor na początku daj 1000ohm.

    to rozwiązanie powoduje, że czujnik temperatury cały czas działa,
    na początku podczas przełączenia przy temp ok 30 stopni pokazuje ze jest ok 60stopni, potem ta różnica się zmniejsza, co pokazują powyższe wykresy.

    Dodano po 3 [minuty]:

    zrób tak jak ja Ci mówiłem :
    zasilanie przekaźnika czyli pin 85 i 86 zostaw tak jak masz.


    następnie:

    wejścia : 87 oraz 30.
    Jedno z nich (np 87) podłączasz bezpośrednio pod jeden przewód od wtyczki czujnika (np "plus"), do drugiego (np 30) podłączasz jedną końcówkę rezystora. Drugi koniec rezystora podłączasz pod drugi pin we wtyczce od czujnika temp (np "minus").

    Rezystor na początku daj 1000ohm.

    to rozwiązanie powoduje, że czujnik temperatury cały czas działa,
    na początku podczas przełączenia przy temp ok 30 stopni pokazuje ze jest ok 60stopni, potem ta różnica się zmniejsza, co pokazują powyższe wykresy.

    a tak w ogóle, to tam nie ma plusa i minusa. Jest tylko masa oraz "opór względem niej".
  • #7
    paput1987
    Level 12  
    ok a co mam połączyć pod 87a?
  • #8
    piotrekt40
    Level 12  
    paput1987 wrote:
    ok a co mam połączyć pod 87a?


    Nic tam nie podłączaj. Ten styk zostaw wolny.

    W propozycji podłączenia, którą Ci podałem, przekaźnik dołącza rezystor do czujnika temperatury.

    W przykładzie, który Robiłeś wcześniej, podłączałeś rezystor, a odłączałeś czujnik temp. Dlatego wykorzystywałeś 87a.

    Zasada jest taka :
    jak przekaźnik dostanie zasilanie na piny 85 i 86, to złącza styk 30 z 87 (co Cie interesuje), oraz rozłącza 87a z 30. (w tym przypadku to Cie nie interesuje).

    No chyba, że masz przekaźnik z innymi oznaczeniami :)

    pozdrawiam
  • #9
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    paput1987 wrote:
    ok a co mam połączyć pod 87a?


    Nic tam nie podłączaj. Ten styk zostaw wolny.

    W propozycji podłączenia, którą Ci podałem, przekaźnik dołącza rezystor do czujnika temperatury.

    W przykładzie, który Robiłeś wcześniej, podłączałeś rezystor, a odłączałeś czujnik temp. Dlatego wykorzystywałeś 87a.

    Zasada jest taka :
    jak przekaźnik dostanie zasilanie na piny 85 i 86, to złącza styk 30 z 87 (co Cie interesuje), oraz rozłącza 87a z 30. (w tym przypadku to Cie nie interesuje).

    No chyba, że masz przekaźnik z innymi oznaczeniami :)

    pozdrawiam

    rozumiem ale czy wtedy oporności czujnika i rezystora się nie zsumują?
    a tak to może wyglądać mniej więcej? bo masę na parowniku zrobiłem i w ten kabelek mam przylutowany rezystor
    tzn tak
    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG
  • Helpful post
    #10
    piotrekt40
    Level 12  
    Nie zsumują się. Zsumowały by się przy łączeniu szeregowym. Ty podłączysz to równolegle.
    R_wypadkowa= (R_czujnika*R_rezystora)/(R_czujnika+R_rezystora)

    podłącz tak jak na tym rysunku. najlepiej tak jak tą pomarańczową linią zrobiłem. I rezystor zmień na 1000ohm.

    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG
  • #11
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    Nie zsumują się. Zsumowały by się przy łączeniu szeregowym. Ty podłączysz to równolegle.
    R_wypadkowa= (R_czujnika*R_rezystora)/(R_czujnika+R_rezystora)

    podłącz tak jak na tym rysunku. najlepiej tak jak tą pomarańczową linią zrobiłem. I rezystor zmień na 1000ohm.

    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG

    jest własnie problem bo nie wiem który to przewód (-) bo podpinałem sie przy komputerze ECU i chciałem mase zostawić jak jest. Mówisz ze z masą tak jak mam nie będzie działać?
  • #12
    piotrekt40
    Level 12  
    Słuchaj, rezytor rozłączany przekaźnikiem ma być pomiędzy dwoma przewodami od czujnika temp.

    Jeżeli masz natomiast tam więcej przewodów i nie wiesz o które chodzi, to zostaw masę tak jak masz.
    jednak jakbyś zrobił zrobił tak jak mówię, to było by łatwiej i szybciej.

    Wepnij to pomiędzy szaro-biały(GND) , a Brązowo-szary, tak jak napisałeś na schemacie. podłącz tak:
    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG
  • #13
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    Słuchaj, rezytor rozłączany przekaźnikiem ma być pomiędzy dwoma przewodami od czujnika temp.

    Jeżeli masz natomiast tam więcej przewodów i nie wiesz o które chodzi, to zostaw masę tak jak masz.
    jednak jakbyś zrobił zrobił tak jak mówię, to było by łatwiej i szybciej.

    Wepnij to pomiędzy szaro-biały(GND) , a Brązowo-szary, tak jak napisałeś na schemacie. podłącz tak:
    Audi a4 b5 2.4 LPG - Emulator sygnału temp. silnika - zimny VAG

    dzięki za zainteresowanie tematem, jak dojde który to kabel minusowy to tak wepnę poki co przelutowałem i zostawiłem wolną wsuwkę nr 87a i nie wywala błędu czujnika
    po 4 godzinach postoku z otwartą maską uruchomiłem auto rozgrzało się praktycznie na postoju i nic a nic nie szarpało, zobacze jeszcze jutro.

    Patrzyłem na temp w VAGu jest stanowczo za wysoka bo teraz pokazuje mi 105 stopni i ECU zubaża mieszankę . Radzisz opornik 1000 czy może jakiś mniejszy?
  • #14
    piotrekt40
    Level 12  
    Słuchaj, jak robisz to sposobem który Ci napisałem, to daj opornik 1000 ohm. Według tego co Ci napisałem, połączony równolegle da on wypadkowy opór przy przełączaniu, na pewno mniejszy niż te 220ohm, czyli temp odczytywana przez ECU będzie niższa.
    Nie kombinuj, daj 1000 i sprawdź. Powinno działać :)
  • #16
    paput1987
    Level 12  
    grala1 wrote:
    Czemu to ma służyć?

    zmianie strategii rozgrzewania niektórych silników z grupy VAG której to nie potrafią uwzględnić niektóre strowniki LPG
  • #17
    grala1
    VAG group specialist
    Nie rozumiem tego.
    Przecież kiedy auto jest zimne to potrzebuje bogatszej mieszanki.
    Sterownik LPG sterowany jest za pomocą czasu wtrysku z ECU, więc po co to oszukiwać i podawać uboższą mieszankę?
  • #19
    piotrekt40
    Level 12  
    grala1 wrote:
    Nie rozumiem tego.
    Przecież kiedy auto jest zimne to potrzebuje bogatszej mieszanki.
    Sterownik LPG sterowany jest za pomocą czasu wtrysku z ECU, więc po co to oszukiwać i podawać uboższą mieszankę?


    Masz racje, ale wtryskiwacz gazu jest sterowany przez wtryskiwacz benzynowy*mnożnik. Poza tym gaz nie jest benzyna. Ma inny stan skupienia w czasie wtrysku. ( mowa tu o sekwencyjny wtrysku IV generacji).
    Problem polega na tym, że po przełączeniu na LPG auto jest przylewane. Problem jest znany z silników grupy VAG, lecz nie tylko tam występuje.

    pozdrawiam
  • #21
    piotrekt40
    Level 12  
    Dlaczego przy 70'c? Dopiero wtedy sonda zaczyna Ci pracować?
    Ja posiadam 4-przewodową sondę z grzałka, nagrzewa się dość szybko.

    paput1987, napisz czy już nie szarpie.
  • #22
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    Dlaczego przy 70'c? Dopiero wtedy sonda zaczyna Ci pracować?
    Ja posiadam 4-przewodową sondę z grzałka, nagrzewa się dość szybko.

    paput1987, napisz czy już nie szarpie.

    tak jak pisałem na forum LPG testowałem przed chwilą i przestało szarpać po całonocnym postoju, ale ma takie jakby opóźnienie lekkie na LPG po wciśnięciu gazu, ale mniemam ze to wina za wysokiej temp wysyłanej do ECU Pb rzędu 105 stopni

    jak włożę opornik 1000ohm to nie będzie to za dużo?
  • Helpful post
    #23
    piotrekt40
    Level 12  
    kurde, dałeś opornik 220ohm przy tym łączeniu co Ci napisałem?
    po raz któryś pisze Ci, żebyś dał 1000ohm.
    To jest "magia" łączenia równoległego. Dasz 1000ohm to będzie CI na początku pokazywało przypuśćmy ok 60 stopni.. a wraz z nagrzewaniem silnika bedzie ta temperatura rosła.
  • #24
    grala1
    VAG group specialist
    piotrekt40 wrote:

    Masz racje, ale wtryskiwacz gazu jest sterowany przez wtryskiwacz benzynowy*mnożnik. Poza tym gaz nie jest benzyna. Ma inny stan skupienia w czasie wtrysku. ( mowa tu o sekwencyjny wtrysku IV generacji).
    Problem polega na tym, że po przełączeniu na LPG auto jest przylewane. Problem jest znany z silników grupy VAG, lecz nie tylko tam występuje.

    pozdrawiam

    Skoro silnik jest zalewany LPG kiedy jest zimny to można przecież zmniejszyć mnożnik w celu zubożenia mieszanki.
    Mam rację?
  • #25
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    kurde, dałeś opornik 220ohm przy tym łączeniu co Ci napisałem?
    po raz któryś pisze Ci, żebyś dał 1000ohm.
    To jest "magia" łączenia równoległego. Dasz 1000ohm to będzie CI na początku pokazywało przypuśćmy ok 60 stopni.. a wraz z nagrzewaniem silnika bedzie ta temperatura rosła.

    no własnie tak zrobiłem, dzisiaj nigdzie nie kupie 1000 ohm, może przy 105 stopniach nic sie nie stanie

    mam gdzies przedwzamcniacz to poszukam dzisiaj jakiegoś większego opornika, może znajdę
    chociaż w niedzielę lutowac :?: :|
  • #26
    piotrekt40
    Level 12  
    grala1 wrote:
    Skoro silnik jest zalewany LPG kiedy jest zimny to można przecież zmniejszyć mnożnik w celu zubożenia mieszanki.
    Mam rację?

    Niestety nie.
  • #27
    paput1987
    Level 12  
    piotrekt40 wrote:
    kurde, dałeś opornik 220ohm przy tym łączeniu co Ci napisałem?
    po raz któryś pisze Ci, żebyś dał 1000ohm.
    To jest "magia" łączenia równoległego. Dasz 1000ohm to będzie CI na początku pokazywało przypuśćmy ok 60 stopni.. a wraz z nagrzewaniem silnika bedzie ta temperatura rosła.
    znalazłem opornik 1000Ohm w starym przedwzamcniaczu, jak go założe to temperatura nie będzie za niska?

    Dodano po 2 [godziny] 3 [minuty]:

    znalazłem potencjomter od głośników 10ka. Nada się?
    jak mam go wpiąc w mój schemat mając 3 wyjścia?
  • #29
    piotrekt40
    Level 12  
    Przepraszam, ale już nie mogę. Pisałem już kilka razy, żebyś spróbował ten 1kOhm. Pisałem też, że łączysz go równolegle. Rozrysowałem Ci krzywe. Napisałem, że temp nie będzie stała, tylko będzie się zmieniała wraz z rzeczywistą temperaturą. Zobacz jaką masz oporność przy danej temp a będziesz wiedział dokładnie.
    Policz sobie ze wzoru, rozrysuj krzywe, a zobaczysz o co tu chodzi.
    Przecież nie musisz mieć temperatury ok 90 stopni, żeby przestało szarpać. pewnie przestaje przy temp ok 50 - 60 stopni. Więc do takiej temperatury emulujesz czujnik temperatury. Silnik dalej się nagrzewając, powoduje zmianę oporności czujnika temperatury, ale podłączony rezystor ma stałą wartość 1000ohm. Sprawia to, że o ile przy rzeczywistej temperaturze silnika ok np 30 stopni, emuluje na 60, a przy np 90 już tylko na 94.

    Nikt za Ciebie tego nie zrobi. Musisz spróbować, potestować.
    I nie porównuj tego poprzedniego opornika 220ohm do tego 1000ohm. To jest inne łączenie. Kłania się fizyka z czasów...gimnazjum.

    pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    paput1987 wrote:
    znalazłem potencjomter od głośników 10ka. Nada się?
    jak mam go wpiąc w mój schemat mając 3 wyjścia?


    10ka? a co to za jednostka?
    O ile jesteś w stanie ustawić na nim wartość ok 1000ohm, to tak. Ale po co? masz miernik? potem okaże się, ze sam potencjometr w skutek drgań w aucie się przestawi i będziesz miał zagwozdkę co się dzieje.
    każdy potencjometr 3-pinowy podłącza się tak samo...

    ja już wszystko napisałem, teraz tylko wykonać i cieszyć się z jazdy.
    pozdrawiam