Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Car audio i drugi akumulator

kotaphone 08 Lut 2013 10:25 7701 24
  • #1 08 Lut 2013 10:25
    kotaphone
    Poziom 9  

    Witam! Na wstępie zaznaczam że jestem totalnym laikiem w elektryce i elektronice :(
    Naczytałem się sporo tematów dotyczących podłączenia drugiego akumulatora w aucie i nic z nich nie zrozumiałem prócz tego że jest to możliwe, ale jest potrzebny jakiś przekaźnik.
    Mógłbym prosić aby ktoś mi wytłumaczył po kolei co mam zrobić?
    To teraz tak:
    ___________________
    Renault Laguna 2.2D
    Aku: Varta PERION 72Ah 680A
    Radio: Sony XPLOD (nie znam dokładnego modelu) 4X 50W
    Głośniki przód: 2X Sony XPLOD 50 watt (nie wiem czy max czy RMS)
    Głośniki tył: 2X PIONEER 90 watt RMS (350watt max)
    Subwoofer: JBL CS1204 (250W RMS) 1000W max + Jakiś mniejszy 300W max
    Wzmacniacz do sub: Mac Audio MPX 4000
    ___________________
    Po nie długim czasie słuchania muzyki nie odpalę auta, więc pomyślałem o założeniu drugiego aku.
    Mam drugi identyczny Varta PERION 72Ah 680A w średnim stanie i sposób w jaki chcę go podłączyć to coś takiego:

    Od głównego aku pod maską pociągnąć 2 kable ( Jakiej grubości? ) do bagażnika gdzie będzie drugie AKU i zastosować przekaźnik ( Jaki? ) aby alternator go ładował, ale żeby nie został rozładowany przez AKU główne.

    Myślałem o tym, aby przerobić troszkę instalację w aucie żeby Audio brało prąd tylko z AKU z bagażnika.

    Da się coś takiego wykonać?

    Proszę nie pisać że były już takie tematy, bo nie ogarynam o co w nich chodzi za bardzo :(

    Pozdrawiam, Jacek :)

    0 24
  • #3 08 Lut 2013 10:47
    kotaphone
    Poziom 9  

    Czytałem wcześniej ten temat i się totalnie pogubiłem :(
    I jeżeli chodzi o ten wątek to trochę źle myślałem, bo gdybym podłączył tak jak napisałem, to po pewnym czasie bym rozładował również główny akumulator..

    0
  • Pomocny post
    #4 08 Lut 2013 12:03
    powalla
    Moderator CarAudio

    Wkladasz drugi aku i do niego podlaczasz sprzet CA. Ciagniesz kabelek np.8- 10mm2 (w vw multivanie jest fabrycznie tylko 4mm2 i dziala ) laczacy plusa aku pod maska i plusa aku w bagaznku jednak na nim montujesz 30-40A zwykly samochodowy przekaznik w taki sposob zeby sterowany kabelkiem idacym od alternatora ( w VW niebieski) laczyl oba akumulatory jak silnik pracuje i rozlaczal je przy wylaczonym silniku (masz tam schemat). Zacisk minusowy akumulatora w bagazniku oczywiscie laczysz grubym kablem z karoseria auta.

    0
  • #5 08 Lut 2013 12:03
    nightrunner
    Poziom 21  

    Co to znaczy po niedługim czasie ?
    Ty słuchasz czy rozkręcasz na maksa i trzepiesz rdze ?
    Może czas wymienić akumulator ?
    Nowy aku dużo szybciej się ładuje.

    Zanim zaczniesz się bawić w dodatkowe akumulatory, sprawdź jakie jest obciążenie akumulatora podczas słuchania muzyki.
    Zbadaj ile wynosi cały prąd płynący z aku i ile z tego pobiera wzmacniacz.
    Musisz przekręcać kluczyk w stacyjce żeby grało czy jest podłączone "na krótko" ?
    Jesteś pewien że to sprzęt audio rozładowuje aku, a nie coś innego po przekręceniu stacyjki ?

    Jak chcesz się bawić w takie coś to czas się poznać na elektronice, albo oddać to do kogoś i zapłacić za wiedzę ;)
    Poznaj przyczynę i dopiero zacznij się bawić w leczenie.
    Podejrzewam że przy nawet dosyć głośnym słuchaniu twój sprzęt nie pobiera więcej niż 5-8A.

    1
  • #6 08 Lut 2013 12:20
    kotaphone
    Poziom 9  

    1. Po niedługim czasie, czyli jakieś 30 min słuchania muzyki i nie odpalę auta (latem trochę dłużej).
    2. Na max nie rozkręcam nigdy (max - 34), tylko do 27-28.
    3. Akumulator ma rok z hakiem.
    4. Żeby włączyć radio (i przez REM wzmacniacz) wystarczy że włączę radio. Bez kluczyka, więc pobór jest tylko z Audio. Gdybym przekręcił kluczyk na zapłon, to bym może 10 min słuchał i bym nie odpalił, bo zapłon baaardzo dużo prądu żre. Moje auto potrzebuje naprawdę dużo prądu do rozruchu. Potwierdza to fakt, że mój prostownik który jest z funkcją rozruchu (wyprodukowany jeszcze za czasów ZSRR i z ZSRR ;p) muszę poczekać ~5 minut żeby odpalić auto.

    PS. Jak sprawdzić pobór prądu?

    Czy taki przekaźnik byłby ok?
    http://www.markland.pl/images/zdjecia/przekazniki/przekaznik_12V_50A_1(1).jpg

    0
  • #7 08 Lut 2013 12:50
    nightrunner
    Poziom 21  

    30 min dla zdrowego akumulatora to żaden wyczyn.
    Ja mam u siebie 64AH, trochę więcej sprzętu i po 30 min słuchania nie mam żadnych problemów.
    Z tego co piszesz w punkcie 2 to słuchania za bardzo to nie przypomina (przynajmniej w moim rozumieniu).
    Jak chcesz tak tłuc na postoju to pozostaje ci tyko opcja z drugim akumulatorem.
    powalla podesłał ci bardzo proste rozwiązanie.
    A pobór prądu sprawdza się amperomierzem, który włącza się SZEREGOWO w obwód zasilania.

    0
  • #8 08 Lut 2013 14:48
    powalla
    Moderator CarAudio

    Z opisu wynika ze masz radio stale podlaczone i pobiera ono wtedy duzo pradu. Musisz podlaczyc radio "po stacyje" .

    0
  • #9 08 Lut 2013 15:15
    kotaphone
    Poziom 9  

    powalla napisał:
    Z opisu wynika ze masz radio stale podlaczone i pobiera ono wtedy duzo pradu. Musisz podlaczyc radio "po stacyje" .


    Czyli że jak?

    0
  • #10 08 Lut 2013 15:24
    powalla
    Moderator CarAudio

    Niepoprawnie. Podlacz radio zgodnie z instrukcja i po klopocie.

    0
  • #11 09 Lut 2013 23:33
    msepl
    Poziom 25  

    Cytat:
    Niepoprawnie. Podlacz radio zgodnie z instrukcja i po klopocie.

    To nie ma nic wspólnego z problemami kolegi. On nie ma problemów z akumulatorem rano (po nocy) tylko po dłuższym graniu.

    Sprawdź jakie masz napięcie na akku przed graniem i sprawdź też po owych 30 minutach. Najlepiej jeszcze sprawdź napięcie w czasie kręcenia rozrusznikiem.
    Jeśli na w pełni naładowanym akku po 30 min grania napięcie spadnie podczas kręcenia poniżej 10V akumulator do wymiany.

    ps. prąd sprawdzić możesz amperomierzem

    0
  • #12 10 Lut 2013 00:18
    powalla
    Moderator CarAudio

    Nie ma znaczenia? Skąd wiesz ile to radio wysysa prądu ? Zresztą potem wspominasz o pomiarach .

    PS: w sumie na nie nie liczę , bo jak ktoś nie znajdzie w 5s jak prawidłowo podłączyć radio , to pomiary tym bardziej będą ponad siły ...

    0
  • #13 10 Lut 2013 00:25
    msepl
    Poziom 25  

    Podłączenie poprawne radia wydaje mi się poza tematem, domyślnie uważam że jest poprawne. Dlaczego domyślnie - to podstawa, którą należy znać, poznać przed zadawaniem pytań na forum.

    pozdrawiam

    0
  • #14 10 Lut 2013 00:29
    powalla
    Moderator CarAudio

    kotaphone napisał:
    4. Żeby włączyć radio (i przez REM wzmacniacz) wystarczy że włączę radio. Bez kluczyka, więc pobór jest tylko z Audio. Gdybym przekręcił kluczyk na zapłon, to bym może 10 min słuchał i bym nie odpalił, bo zapłon baaardzo dużo prądu żre.


    Z tego wynika że nie bardzo poprawnie podłączone ...

    0
  • #15 10 Lut 2013 00:45
    msepl
    Poziom 25  

    A mnie z tego wynika, że radio działa niezależnie od stacyjki, czyli wzmacniacz oraz radio włącza samym radiem, oraz że jak włączy stacyjkę to dodatkowo układy samochodu np. zapłon, świece żarowe jeszcze szybciej jak to kolega napisał "żrą" prąd.

    My się tu gimnastykujemy a gdzie założyciel tematu?

    0
  • #16 10 Lut 2013 10:27
    powalla
    Moderator CarAudio

    Chodzi o to że radio ma podłączone cały czas , a nie "po kluczyku" . Tak podłączone radio potrafi w 2 dni wyssać prąd na tyle aby nie odpalić auta . Co z tego że aku wymieni , że alternator "zrobi" i będzie miał książkowe 14.4 V ładowanie, jak przez noc radio radio mu będzie kraść prąd ?

    0
  • #17 10 Lut 2013 22:00
    msepl
    Poziom 25  

    Cytat:
    Po nie długim czasie słuchania muzyki nie odpalę auta, więc pomyślałem o założeniu drugiego aku.

    Nic tu nie pisze że na drugi dzień. Wyraźnie pisze że to kwestia okazjonalnego słuchania.

    0
  • #18 10 Lut 2013 22:43
    powalla
    Moderator CarAudio

    My tu gadu gadu o przełożeniu 2 kabelków , a kotaphone pewnie już system odpalił i się zatracił w obcowaniu z muzyką ;)

    0
  • #19 11 Lut 2013 07:52
    nightrunner
    Poziom 21  

    powalla i msepl tak się składa że oboje możecie mieć racje, wszystko zależy od radia i najlepiej byłoby to sprawdzić ;)
    Z przykrego doświadczenia wiem że alpine lubi prąd "na postoju", moja 117-tka szamała 0,2A o czym się przekonałem dopiero jak musiałem zostawić samochód na 5 dni.
    Wcześniej jeździłem codziennie i nie miałem z tym problemów.
    Przed Alpinem miałem starczego Pioneera i on nie brał prądu (sprawdzałem), dlatego alpine została podłączona tak samo, ale jej już nie sprawdzałem :P

    0
  • #20 11 Lut 2013 08:34
    kotaphone
    Poziom 9  

    Wybaczcie że tak długo nie odzywałem się na forum :(
    Z tym radiem po stacyjce to jest tak, że jak radio mam wyłączone to nawet po tygodniu odpale auto. Radio wg mnie nie pobiera prądu po wyłączeniu (zdejmuje panel).

    0
  • Pomocny post
    #21 11 Lut 2013 09:35
    powalla
    Moderator CarAudio

    Czyli kupujesz kable , przekaźnik (ten jest OK) , podłączasz i ciesz się muzą.

    0
  • #22 11 Lut 2013 09:36
    kotaphone
    Poziom 9  

    To dzięki :) Już wszystko wiem :) Można zamknąć :)

    1
  • #23 13 Lut 2013 11:19
    bobek1301
    Poziom 9  

    A jak wygląda sprawa podlączenia 2 alternatora?

    0
  • #24 19 Lut 2013 17:19
    rafbid
    Poziom 32  

    bobek1301 napisał:
    A jak wygląda sprawa podlączenia 2 alternatora?
    Chcesz aby dwa alternatory ładowały dwa akumulatory? Czy aby fabryczny alternator ładował akumulator ten fabrycznie zamontowany a ten dodatkowy ładował drugi akumulator?

    0
  • #25 22 Lut 2013 16:54
    bobek1301
    Poziom 9  

    Raczej aby dwa alternatory ładowały 2 akumulatory. W sumie jakie różnice by były?

    0